/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Drev ikke læse DVD-skiver
Fra : bigfool
Vist : 581 gange
200 point
Dato : 25-06-06 12:19

Vi har en Dell Latitude D800 med bl.a. et udtageligt CD/DVD+ brænderdrev, der gerne vil læse CD-rom skiver med ikke DVD+RW skiver, som den tidligere har gjort

Jeg har renset laserhovedet med en vatpind og downloaded de seneste drivere fra Dell. Drevet hedder Nec DVD+RW ND-5100A, men uanset hvilken DVD-skive jeg sætter i bliver den ikke genkendt.

Man skulle tro, at når der ingen problemer er med CD'ere burde der heller ikke være noget med DVD, men det er der altså...

Nogen her der har et godt råd i sommervarmen?

Bigfool

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-06-06 12:27

Hvis du i - Denne Computer - højreklikker på drevet og vælger Egenskaber, hvad står der så ud for filsystem. Det skal være uden skive i

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 25-06-06 12:41

Der står "Ukendt"...

Bigfool

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-06-06 12:54

Tja så er det som det skal være.
Så er det kun en ting tilbage og det er et forsøg med at rense drevet enten med en rense cd eller selv at skille det ad og rense med en vatpind vædet med propyl-alcohol på laserøjet efter det er skilt ad

Hvis intet af overstående hjælper er jeg bange for at drevet er stået af desværre

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-06-06 12:54

Hvis du smider en dvd i og kigger på filsystemet hvad står der så.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 25-06-06 13:01

Så står der også "Ukendt"....

Bigfool

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-06-06 13:04

Så er det ligenøjagtigt fordi der ikke kan læses fra dvd siden af drevet og så er der kun en vej og det er en rensning (eller måske en anden vej. Udskiftning af drev.)

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 25-06-06 13:07

Hej
Jeg kan sige at det problem du har er at NEC drevet har ry for ikke at kunne læse DVD skiver når de bliver ældre, med hensyn til alder behøver de ikke værer mere en 1/2 til 1 år gamle. Jeg har selv haft 2 stk af ovenstående mærke og måtte skifte til BenQ, den er bedre til at læse også når den bliver ældre. Du kan gå ind i http://www.edbpriser.dk/ i deres Forum hvor du kan læse om DVD drev og problemet med NEC.
Prisen for et BenQ drev er ca. 380 kr. Hvis du vil investerer i dette mærke har du ikke flere problemer i fremtiden.

IPM

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 25-06-06 13:14

Jeg forstår bare ikke når den godt kan læse CD'ere.....?

Drevet kan tages ud af maskinen så let som ingen ting og med skuffen ude er det ingen sag at rense laserhovedet, hvilket jeg har gjort - dog uden kemikalier: Kan jeg bruge denatureret sprit som alternativ?

Vil et BenQ-drev kunne sidde i Latituden (det er jo en bærbar, hvor det hele er "skræddersyet")?

Bigfool

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-06-06 15:08

Du kan sagtens rense med sprit istedet bare du sørger for at det hele er aftørret igen.

Alle mærker af dvd drev beregnet til bærbare burde i princippet kunne bruges i skuffen

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 25-06-06 15:29

@Fijala

Har jeg så også forsøgt i mellemtiden men ingen ændring...
Men stadig, hvorfor CD = OK men DVD = ?

Det ender nok med at jeg må ud og reinvestere - Bare ærgeligt efter ca. 2 år og 2 mdr....

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 26-06-06 19:40

@IPM

Hvilket BenQ drev kan sidde i en Dell notebook?

Bigfool

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 28-06-06 08:09

Hej.
Filinformationerne ligger meget, meget tættere på en DVDskive end på en CD.
Fysisk har de jo samme størrelse, men rummer "ikke helt" det samme, vel.
Held og lykke med anskaffelsen.

PS. Jeg mener nu, der i Enhedshåndtering IKKE bør stå ukendt ved drevet, men er ikke sikker.
Prøv at fjerne det (i enhedshåndtering, sluk og genstart).

VH
Leif

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 28-06-06 23:38

Hvis ikke der er nogen skive i drevet er der nødt til at stå ukendt, da der endnu ikke er et filsystem at læse Hverken en cd eller en dvd og de har jo ikke samme filsystem hvis altså ikke lige det er data der er gemt derpå

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 29-06-06 16:15

Jeg har kastet håndklædet i ringen og bestilt et nyt drev, der skulle komme én af dagene...
Når det nye spiller må jeg jo lige se hvem der skal krediteres de 200 P.

Bigfool

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-07-06 17:43

Held og lykke med dit nye drev. Jeg håber det så fungerer.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 02-07-06 23:10

@Fijala

Ja, du var den første til at kommentere og også den seneste.... at skulle op med en plov for at få det til at spille var ikke lige det jeg havde regnet med, men sådan var det bare - Det funker nu og skal nogen have de 200 P må det være dig Fijala - Tak til dig og andre

Bigfool

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 02-07-06 23:11

Tak for svaret Fijala - Og her er "lønnen"...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-07-06 20:33

Jeg takker og tillykke med dit nye drev.
Ind imellem er man nødt til at smide håndklædet i ringen og købe noget nyt. Med tanke på at det var et drev til en bærbar var prisen vel ikke så helt ved siden af, hvis altså ikke det var en plov oveni for at få det til at spille.