/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
cd-rom
Fra : anonymm
Vist : 422 gange
20 point
Dato : 16-12-02 22:19

hei,
jeg har en data der jeg putter inn en windows opperatør da vil dataen spørre med en gang om dataen skal starte fra cd'en,hvis ja skal man taste enter.da mener jeg før den ene windowsen starter.....
Probleme er:
at på den andere dataen kommer det ikke noe slik da kan jeg ikke innstalere noen winows bortsett fra win 98 fordi da starter jeg med win98 oppstart dsketten.Men de andere virker ikke i hele tatt.
kan noen hjelpe,hvis ikke du forstår noe så bare spørr................................trenger hjelp fort som mulig

Kommentar
Fra : summer

Dato : 16-12-02 23:26

Har du set i Bios hvilke drev der er nævnt først? Floppy (A), eller cdromdrev.
Jeg ved ikke helt om jeg forstår spm.

1) >>>jeg har en data der jeg putter inn en windows opperatør da vil dataen spørre med en gang om dataen skal starte fra cd'en,hvis ja skal man taste enter.da mener jeg før den ene windowsen starter.....<<<

Skal det forstås således, at du prøver at boote fra en windows-cd?

2) >>>at på den andere dataen kommer det ikke noe slik da kan jeg ikke innstalere noen winows bortsett fra win 98 fordi da starter jeg med win98 oppstart dsketten.Men de andere virker ikke i hele tatt.<<<

Denne disk virker altså fint med Bootdiskette (Opstartsdiskette) og installation med windows98-cd.

mvh
summer

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 17-12-02 14:08

Når jeg har slettet hele hardisken har jeg ikke noen opperatør i den og da når jeg skal innstalere en ny opperatør så putter jeg cd,en i maskinen og starter maskinen på nytt,
så spørr dataen etter en disket når jeg setter inn oppstart diskett for win 98 å trykker enter så kommer det omm en meny der jeg velger å starte med cd-rom drev.da kan jeg sette inn win 98 og trikke på install så vil den bli innstaler,men det vil det ikke skje på de andere opperatørene.og i den andere dataen får jeg ikke noen melldin der står det start fra cd? når jeg trykker enter starter den fra cd hvis jeg venter starter den fra diskett jeg vil at den førrste dataen skal være som den andere

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 17-12-02 03:13

anonymm wrote:
> hei,
> jeg har en data der jeg putter inn en windows opperatør da vil dataen
> spørre med en gang om dataen skal starte fra cd'en,hvis ja skal man
> taste enter.da mener jeg før den ene windowsen starter.....
> Probleme er:
> at på den andere dataen kommer det ikke noe slik da kan jeg ikke
> innstalere noen winows bortsett fra win 98 fordi da starter jeg med
> win98 oppstart dsketten.Men de andere virker ikke i hele tatt.
> kan noen hjelpe,hvis ikke du forstår noe så bare
> spørr................................trenger hjelp fort som mulig

At en computer ikke kan boote fra CD-ROM kan skyldes flere ting:

1. CD-ROM'en indeholde ikke nogen boot-sector.
2. BIOS har ikke slået muligheden for boot fra CD-ROM til.
3. BIOS understøtter ikke boot fra CD-ROM.

Prøv at tjekke disse muligheder igennem. Hvis du kan boote fra Windows
CD'en uden problemer fra en bestemt computer, men ikke fra andre (selvom
BIOS understøtter denne funktion), så kan CD-ROM drevet være en mulig
fejlkilde.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Godkendelse af svar
Fra : anonymm

Dato : 11-04-05 23:08

Tak for svaret René Jensen.