/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bevægelsesfølere til indkørsel
Fra : anders_bak
Vist : 2358 gange
100 point
Dato : 24-06-06 09:51

Jeg er ved at lave et nyt hegn langs min indkørsel, og har tænkt mig at sætte lamper op på hegnet, samt bevægelsessencorer i begge ender. endvidere vil jeg også sætte et par 12 v spot op i carporten, forbundet til samme sencorer.

Planen var at få en eliktriker til at forbinde hele showet (som det jo også skal iflg lovgivningen), men jeg kan ikke se nogen grund til at betale ham for at trække kabler, og indkøbe materiel.

mit sprg. er derfor hvordan et sådant system skal bygge op, ikke fordi jeg selv vil gøre det, men for at købe materiel, og forberede inden fagmanden kommer på besøg.

som udgangspunkt skal der vel føres et treleder kabel frem til stakittet (det overlader jeg til elekrikeren), men sencorene i hver ende skal jo fungere med en form for korspondence, så her skal vel en femleder imellem.

hvad med sencoerne, kan man bruge alle gængse typer, selvom der skal være korspondense imellem?.

Og ang. 12v spot, er det så rigtigt forstået at jeg selv må montere den del af systemet der ligger efter transformatoren ?

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 24-06-06 09:53

er naturligvis godt klar over at alt skal være godkendt til udendørsbrug.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-06-06 10:11

Jeg vil anbefale at du taler med din elektriker om projektet. Det er ikke sikkert at det kan betale sig for dig at indkøbe en del at materialerne selv - du kan evt. bede om et sepcifiseret tilbud hvor du kan fravælge enkelte elementer.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-06-06 10:19

Det vil nok være det bedste at få elektrikeren ud, så han kan vejlede dig før du starter.
Så kan han sætte dig i gang, med det du selv kan lave.
Jeg har været ude for netop det, du har gang i, hvor jeg måtte lave det meste om,
som kunden havde lavet på forhånd.
Om han så vil lave det til alm. timeløn, med materialer du selv skaffer,
sætter jeg spørgsmålstegn ved.
Noget af hans indtjening får han jo netop på hans avance på materialerne.
Gambrius

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 24-06-06 10:32

Hmmm. i har jo nok ret, mit "problem" er bare at jeg selv kan skaffe materialer til en meget fornuftig pris, og at elektrikeren først har tid om en måned.

Det er for så vidt ok, men jeg skal have ført kablerne gennem hegnet, og kan således ikke lave hegnet før han har været her. men jeg prøver sgu at køre forbi ham med en skitse, så kan han vel for f.... fortælle hvordan han vil have forarbejdet gjort.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 24-06-06 10:33

PS, ang. om han vil arbejde med mine materialer, så er det en del af en større opgave (komplet eltjeck mm.) så på den måde skal han nok få sine penge hjem..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-06-06 10:42

Ja, han må vel ha' tid til at smutte forbi og sætte dig igang.
Det skal han vel alligevel, hvis han skal give et tilbud.
Bare oplys ham om hvilke materialer du selv har tænkt dig at skaffe.
Så bliver der ingen sure miner bagefter,
Gambrinus

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-06-06 10:43

Hvis elektrikkeren får sine penge hjem på el-tjek, kommer du jo til at betale dobbelt for materialerne

Hvis du skal spare noget, er det nok hvis kablerne/ledningerne skal graves ned - så kan du grave ud hertil - husk dog at forhøre dig om dybde.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-06-06 10:52

Det var netop en af de ting føromtalte kunde havde fusket med.
Han havde gravet et 2 leder kabel ½ spadestik ned ud til carporten unden afdækning.
Og så ville han ydermere have, at vi skulle lave korrespondance med den 2 leder.
Gambrinus

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 24-06-06 10:57

det er præcis derfor jeg overlader det til ham at føre frem. men det skal ikke graves ned, netop fordi jeg ved at det skal for dybt til at det kan betale sig (så skal jeg have afløbsrender mm. op. så det bliver bare ført frem langs husets væg.

PS. han har ikke været forbi for at give tilbud, da han kender huset fra den tidligere ejer. men jeg ringer sgu til ham på mandag, og får ham til at faxe en skitse. hvis han ikke vil det må jeg finde en anden.

Accepteret svar
Fra : Mokof

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-06 11:11

Hvis du kan skaffe materialerne til en fornuftig pris - så køb dem, og lav selv det forberedende arbejde. Hvis elektrikerens timeløn stiger fordi han ikke skal levere materialer så -goodbye- ring til en anden. Sencorerne skal bare tilsluttes kredsløbet som alm. afbryder.

Kommentar
Fra : npra

Dato : 24-06-06 23:58

Det lyder som om du gerne vil have noget som skal være en del af din faste elinstallation. Jeg kan derfor KUN opfordre dig at kontakte en fagmand! Nuvel, jeg har et par tips som du måske kan bruge. Køb udendørslamper og sensor(er) på en af de mange elhjemmesider. Det er meget billigere end hos elektrikkeren og i byggemarkeder. Drop 12V spot og køb 230v halogenspot istedet (Der findes rigtige gode tilbud i de store varehuse). Problemet med 12V spot er at de billige sensore ikke er velegnet til at trække en 12v trafo - og så slipper du jo også for at have en trafo liggende udendørs. Når du har delene i hus laver du så meget forberedelse som du kan. Graver ud, bore huller til spot osv. Så ringer du bare efter elmanden og lader ham forbinde dimserne med hans eget kabel. Det bør han kunne gøre på 2 timer plus kørsel.

Kommentar
Fra : kayaemma

Dato : 10-07-06 23:03

Hej Anders,

Kig på følgende side, der kan du måske finde lidt inspiration.

http://www.senmatic.dk/produktkategori.php?Produktkategori=03&Produkt=3

mvh kayaemma

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 11-07-06 06:11

Tak for svaret Mokof.