/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
hjælpsomhed
Fra : aasenissum
Vist : 1342 gange
50 point
Dato : 23-06-06 05:56

har bare sådan en lyst til at sige hurrah for medlemmerne her i kandu.

tænk, at få så megen hjælp, bare fordi der noget man ikke kan finde ud af selv.
hvis man nærlæser mange indlæg, tilbydes ofte privat kontakt som hjælp.
det har jeg selv nydt godt af gang på gang.

en glædelig sct. hans til jer alle. håber I ikke brænder hekse af.
hvor ville medicinalindustrien ha' været, hvis vi ikke havde haft hekse?

...aase

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-06-06 06:41

selvtak

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 06:42

Ja det er en forfærdelig ting , det der sct. hans,
En dag som man som dansker ikke bør være stolt af,
Tænk at det kan blive ved,
Citat
Historien vil dog vide, at Sct. Hans kommer af navnet Johannes Døberens Helgensdag.
Johannes og Jesus mødtes som ganske små og senere var det Johannes der døbte Jesus. Johannes mødte samme grumme skæbne som Jesus.

Bålafbrændingen er gammel overtro. Man troede, at store bål holdt onde ånder væk.

Dette med afbrænding af heksen, kom først til Danmark i slutningen af 1800-tallet.

I dag bruger vi dagen til hyggeligt samvær med familie, venner og bekendte

samvær med familie, venner og bekendte,
mens mine børn hyler og skriger, De er ikke glade for at brænde mennesker.
ØV Jeg bliver gal af det
Midsommer eller solhverv
http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/midsommer.html
http://www.historie-online.dk/special/sankthans/
http://www.detsker.nu/sankthans/index.htm
Spøjst nok giver en søgning på http://www.google.dk/search?q=sct.+hans&hl=da&lr=&start=10&sa=N
Et virvar af kirke og sundhed ??

Red en Heks, tænd en kirke...(ikke en opfordring)

Ja og så lige et.
Glædeligt solhverv til alle!

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 06:49

"If atheism is a religion, then not collecting stamps is a hobby."

Ja Aase Kandu er godt nok et godt sted

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 07:15
Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-06-06 07:47

Tja, jeg har da for en sikkerhedsskyld gemt ALLE koste af vejen, også den lille håndkost. Skulle jo helst ikke fristes over evne he he (Min eks har i hvert til fælde kaldt mig en heks)

Jeg bruger sct.hans som en slags opfølgning på mine tanker mytårsaften.
Alle mine gode idéer og fortsæt, blev de nu også holdt, eller skal de modificeres lidt.

I år skal jeg holde det for første gang uden en af mine dejlige unger er hjemme. Suuuuuk....
Men det skal mok gå.

Men heksene dem har vi ikke kunne undvære. Hekse - kolge koner- barselsmødre og hvad de ellers er blevet kaldt. De har banet vejen for mange ting i lægeverden.
Grunden til at de blev brændt var jo sådan set, at nogle mænd var lidt bange for dem. De vidste jo nogle ting, der her kloge kvinder.
Men der lever da stadig nogle. fx hende i Rold!!

Vi elsker vort land, når den signede jul....

jo den skal vi skam nok få sunget igen.

GOD SCT: HANS TIL JEG ALLE

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 23-06-06 07:55

Tænk, at være heks?
Måske ikke bolig....men fri KOST

bare et bidrag fra Århus *s*

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 23-06-06 08:59

Aasenissum og natmaden, lige et lille spørgsmål....

Når det nue rså fryteligt at brænde en heks bygget af halm og gamle klude af, er det så også en skidt ting at slå katten af tønden til fastelavn?????? Der har man jo også brugt levende katte, hvis man går til bage i tiden. Heksen og katten er jo symboler på det onde, som man ønsker og slippe af med, og ja selv om nogle af fortidens hekse var gode og hjælpsomme kloge koner, så kan man jo også bruge planter til andet end gode gerninger, og derfor er heksen også et symbol på ondskab, i lighed med hendes sorte kat.

så tag i den nu helt med ro, fortæl jeres børn at det ikke er et levende menneske, men en halm/kludedukke fyldt med heksehyl, og hyg jer i fællesskab med familie, venner, naboer, landsbytossen og hvem der ellers dukker op til Sankt Hans. Nyd varmen fra bålet, følg gnisterne der stiger til vejs, og lad alle onde/dårlige/triste tanker flyve med dem.

og syng så ekstra højt på linjen Vi vil fred her til lands... (men absolut også uden for landets grænser)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-06-06 09:24

Hva'ba'va' ? ? ? ?
Bruges der ikke rigtige hekse og katte ovre på fastlandet mere ?
Heldigvis holder vi fast på de gamle traditioner her i Republikken Als.
Der stemples dog ingen hekse uden en fair rettergang. (Vandprøve etc.)
Vi har forsøgt os med voodoo, men det slog aldrig helt an.
Det var et eller andet med at hønsene gik i strejke med æglægningen,
når de skulle undvære deres hane. Se det kunne i lære af små kvinder.
Moserne er efterhånden så tørre, så det er også så som så med muligheden for at ofre i dem.
Gabestokken er da bedre end at få en anmærkning i straffeattesten.
Vi må nøjes med dasset.
Gambrinus

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 23-06-06 09:28

Aasenissum og natmaden, lige et lille spørgsmål....

Når det nue rså fryteligt at brænde en heks bygget af halm og gamle klude af, er det så også en skidt ting at slå katten af tønden til fastelavn?????? Der har man jo også brugt levende katte, hvis man går til bage i tiden. Heksen og katten er jo symboler på det onde, som man ønsker og slippe af med, og ja selv om nogle af fortidens hekse var gode og hjælpsomme kloge koner, så kan man jo også bruge planter til andet end gode gerninger, og derfor er heksen også et symbol på ondskab, i lighed med hendes sorte kat.

så tag i den nu helt med ro, fortæl jeres børn at det ikke er et levende menneske, men en halm/kludedukke fyldt med heksehyl, og hyg jer i fællesskab med familie, venner, naboer, landsbytossen og hvem der ellers dukker op til Sankt Hans. Nyd varmen fra bålet, følg gnisterne der stiger til vejs, og lad alle onde/dårlige/triste tanker flyve med dem.

og syng så ekstra højt på linjen Vi vil fred her til lands... (men absolut også uden for landets grænser)

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 10:25

fjendsbo børnene kan ikke se halmen, og katten på tønden ser de ikke, da de er opslugt af indholdet der jo ikke er en kat men en masse belønning, det er en gang narresut, som følges
ved en gang gruppepres.

Bag heksen og vel også katten, der er kirken, kirken som mange blindt forbinder med noget godt.
Det burde være en sørgedag, men kirken er dygtig, de har vendt dyb ondskab, til glæde.
Hvor mange generationer skal der gå, før vi morer os over at holde gasdag d. 9 april.
Hvorfor holder USA ikke Hiroshima-fest d.6juli, ja det stoppede da krigen en del.
http://www.csi.ad.jp/ABOMB/

Ser ikke nogen grund til at symbolsk at brænde nogen af.
fjendsbo hvis dukken lignede dig , og nogen satte ind til,
ville du juble sammen med resten, mens flammerne slikkede op og når de nåede ind til hylene,
ville du så klappe med, sipse en grillpølse, gå hjem og sove godt, ja jeg spørger bare.

tag i den nu helt med ro, fortæl jeres børn at det ikke er en levende fjendsbo, men en halm/kludedukke fyldt med heksehyl, og hyg jer i fællesskab med familie, venner, naboer.

tag i den nu helt med ro, fortæl jeres børn at det ikke er en levende jøde,
men en halm/kludedukke fyldt med heksehyl, og hyg jer i fællesskab med familie, venner, naboer.

tag i den nu helt med ro, fortæl jeres børn at det ikke er en rigtig dansker med anden etnisk baggrund, men en halm/kludedukke fyldt med grisehyl, og hyg jer i fællesskab med familie, venner, naboer.

Jamen så skåål , og gerne i gravøl

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-06-06 10:33

Tja man kan da altid varme et par hekse lidt op, men helst uden at brænde fingrene.
Man skal bare huske at brænde dem af inden de er helt udbrændt.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 10:34

Sorry Det var den 6August 1945 ,
men det jeg mente med det var , at der festes, ikke men ofrene mindes !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 10:34

Sorry Det var den 6August 1945 ,
men det jeg mente med det var , at der festes, ikke men ofrene mindes !

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-06-06 10:43

Hej Aase.

Jaaaaa.....her er rigtig mange dejlige hjælpefeer her på Kandu og man synes jo osse selv at man, engang imellem, føler at man har gjort en lille forskel - herligt

Men.....jeg må nok indrømme at jeg efterhånden kan følge gode gamle AJ en smule, når han brokker sig over at folk ikke lukker deres spørgsmål eller blot lige skriver en lille 'tak for hjælpen'.
Jeg er begyndt at kigge historik når jeg kigger i en profil, det har aldrig interesseret mig at kigge i Historik før. Efter at have kigget på en hel del, kan jeg kun sige at jeg undres over at der er så mange der ikke lige bruger ½ minut på at reflektere på et godt svar. Nogle gange har svareren gjort en masse ud af det men så ser man at spørgeren ikke engang svarer tilbage.

Jeg har osse selv været ude for det - endda flere gange og jeg synes det er ærgerligt.

Jeg kan så osse se at der efterhånden er flere Kanduer der er begyndt at småbrokke, når de opdager at en spørger har mange 'ubesvarede' i historikken, det er ikke længere, udelukkende, vores allesammens smertensbarn der brokker

Men - alt i alt kan jeg nu godt lide at komme på Kandu, jeg har den stående åben og kigger så ind engang imellem.
Jeg synes osse jeg har lært meget herinde - jeg er en af dem som er glad for Tips, jeg synes der er rigtig mange gode imellem - selvfølgelig er der da osse meget skrammel men var der ikke dét, ville det da osse være underligt.

Rigtig god Midsommerfest til Jer allesammen, herfra!
.o0..(findes der hanhekse?....)

.o0..(i givet fald.....: )
Go' tur Gambrinus - Blocksberg ligger dén vej ----------->

Knus fra Dorthe.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 23-06-06 10:50

Hej
Jeg har lidt dålig samvitighed idag, har ringet til min svigermor og bedt hende tage smøger med hjem, da hun sagde hvorfra, jamen svigermor skal du ikke flyve med kosten i aften, så blev hun mopset.
Jeg ved ikke om det var fordi hun skulle tage smøger med hjem eller ????

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 23-06-06 10:55

Citat
Ser ikke nogen grund til at symbolsk at brænde nogen af.
fjendsbo hvis dukken lignede dig , og nogen satte ind til,
ville du juble sammen med resten, mens flammerne slikkede op og når de nåede ind til hylene,
ville du så klappe med, sipse en grillpølse, gå hjem og sove godt, ja jeg spørger bare.

Jeg ser nu engang heksen som en karikatur af noget ondt, og ikke som et billede af en bestemt person/persongruppe. Derfor kan jeg ikke helt følge din analogi over til jøder og andre massakrer, og dermed helelr ikke din modstand mod at sætte ild til karikaturen.

Jeg synes derimod at når heksen bliver en personificering af en bestemt person som du beskriver det i ovenstående citat, så kan jeg godt følge din harme. Jeg bryder mig heller ikke om når der bliver sat ild til billeder af navngivne individer/guder/religiøse symboler/racer osv. Du må godt kalde mig dobbelt moralsk, men jeg har ikke noget imod at brænde en flyvende dukke på en kost af, da jeg ikke tror på at de rare hekse fløj rundt på koste når de skulle hjælpe mennesker i nød.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-06-06 11:12

Kode
Go' tur Gambrinus - Blocksberg ligger dén vej ----------->

Jeg blev tilbudt et lift med den lokale Madam Mim.
Jeg takkede dog pænt nej tak, da jeg så hendes rygmærke :

Hvis du kan læse dette, er han faldet af !
Gambrinus

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-06-06 11:47

Citat
Rigtig god Midsommerfest til Jer allesammen, herfra!
.o0..(findes der hanhekse?....)

Ja gu findes der hanhekse! ...
Jeg vil vædde på, at der sidder en rest af kosten mellem din egen mands ben

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-06-06 11:49

CREAMY ALTSÅ ....

Tsk tsk...så'rn har jeg aldrig HØRT det før

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 23-06-06 11:56

http://www.detsker.nu/sankthans/blus.htm

ikke for at puste til skt. Hans ilden, men et ret interressant link der beskriver oprindelsen af traditionen med hekse på bålet. Altså som en afskrækning af det onde og ikke som en henrettelse af et menneske.

God fornøjelse med blussene i aften, med eller uden heks

VH Fjendsbo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-06-06 12:46

Ja ja! En politisk korrekt Skt. Hans uden hekseafbrænding!
Og husk man ikke må ryge omkring bålet da folk dør af passiv rygning!
pølser sodavand og øl er vist heller ikke sundt, og nogle mennesker får sammenbrud når de hører andre synge falsk! Og husk lige at holde extra øje med børnene så de ikke springer henover bålet!

God Skt. Hans

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 13:08

Du tager fejl Creamy, kosten vender den forkerte vej. (vend teksten som du vil)
http://www.alternativinfo.dk/public/art_2000/midsomme/hekse600.htm
og selfølgelig er der hanhekse, de hedder merlin

Fjendsbo -> lige nu kikker jeg ud af vinduet(siger jeg bare) minsanten om ungerne ikke render rundt og leger med maskinpistoler fra fætter br, ja det er da godt at det kun er for sjovt,
og at det ikke følger den resten af livet. !!

At jeg samenlignede med andre grupper, var fordi at jeg ikke helt ser nødvendigheden,
af at påminde/såre nogen som helst.!

Tror stadig at uden kirkens indblanding,
ville heksen være med, bare uden for bålet, og sikker dele slik ud til børnene,
nikotintyggegummi og så'en.
http://www.hekse.dk/
Sidder og glæder mig over at er for nylig fik rettet i min profil.
Citat
Meninger, det har jeg om alt, og ellers finder jeg på noget

puh så har jeg forhåbentligt ikke brændt nallerne !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 13:10
Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 23-06-06 13:28

Citat
Fjendsbo -> lige nu kikker jeg ud af vinduet(siger jeg bare) minsanten om ungerne ikke render rundt og leger med maskinpistoler fra fætter br, ja det er da godt at det kun er for sjovt,
og at det ikke følger den resten af livet. !!

ØØØH nu er jeg ikke lige helt med. så vidt jeg kan se er det dig der mener at dine børn bliver mærkede af at se en kludedukke/heks brænde, og ikke mig. Jeg er helt enig med dig i at de ikke bliver mærkede for livet hverkan af sankt hans bål (medmindre de løber ind i dem), computerspil eller legetøjsmaskin pistoler (medmindre de slår hindanden med dem så der går hul ). Ihvertfald er jeg enig, sålænge børnene er opmærksomme på at der er forskel på fantasi og virkelighed.

og nej du brænder aldrig nallerne ved at have andre meninger end mig, hvis det er det din lille skulle hentyde til. Jeg elsker at udveksle holdninger, og har dyb respekt for at man har ret til sine egne holdninger.

Og Aase, jeg giver dig helt ret. Kandu er et fantastisk forum

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-06 13:35

Hjælpsomhe er da meget godt.............men i nogen (her skal ikke nævnes noget specielt) spørgsmål,
er det lidt småt med påængerne.
Ellers god påske til alle.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 14:51

nåe , næe det var nu bare fordi at han så så sød ud den lille fyr.

og nej mine børn leger med andre ting, min datter på snart 19 solhverv leger med drenge
Min søn på 12, kører hellere cross, eller spiller bold og så'ren.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 23-06-06 14:56

Vogt jer for Sct.Hansormen!
(Nordsjælland - om piger, der var blevet gravide i forbindelse med St.Hans marked o.lign.
sagde man, at de var blevet "stukket af St. Hans-ormen".)

endnu et statement fra det link jeg sendte før. Natmad du må hellerer vise det til din datter, for Skt. Hans orm kan være farligere end de brændende hekse

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-06-06 15:36

nå, eyvind synes, at jeg er nærig. haha det var ren provokation med den 50'er.
egentlig var det oprindelig tænkt som en krammer til kanutterne og derfor ikke et spørgsmål til besvarelse. men eyvind du får 50'eren og jeg giver så flere p. til den, som jeg har i tankerne nu.
tilfreds ?

desværre må jeg vente med at gi' mit besyv med, har gæster, som står og tripper.
men en hurtig bemærkning.
jeg får opkastningsfornemmelser, når jeg ser de der hekse på deres koste. og for at gøre det så virkelighedstro som muligt, har de flere steder stukket hylere i rumpen på hende, så man rigtig kommer i stemning. jeg har det lige sådan med katten af tønden.
og det er jo ikke halmdukken som sådan, men - for pokker da osse - det den repræsenterer.
måske er min fantasi overdimentioneret, men jeg græmmes hver gang ved tanken om, at vi holder den slags barbarier i hævd.
traditioner kan vi ikke undvære, men hvis/når tiderne skifter, må traditionerne også kunne ændres.

gæsternes tripperi har nu nået uanede højder...., såeh

...aase

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-06 16:25

Det var nu ikke sådan ment
Det var slet ikke for at gufle disse dejlige, rare, poppulære og givtige påænger.
Hils din rare gæster.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-06-06 17:20

Tedd - dig ka' jeg sq li'!!

Citat
Og husk man ikke må ryge omkring bålet da folk dør af passiv rygning!

Ovenstående er PRÆCIS grunden til at jeg ikke holder op med røgen....jeg tør ikke..

Aase:

Citat
desværre må jeg vente med at gi' mit besyv med, har gæster, som står og tripper.
men en hurtig bemærkning.

Ok - gæster....OG? - Har du ikk' en go' DVD de ikke har set?

Citat
gæsternes tripperi har nu nået uanede højder...., såeh

Find den SÅ!

Natmaden:

Citat
og selfølgelig er der hanhekse, de hedder merlin

- jamn....Merlin? Er det ikke 'bare' en troldmand?

Eyvind:

Citat
Det var nu ikke sådan ment
Det var slet ikke for at gufle disse dejlige, rare, poppulære og givtige påænger

Pladder med dig, du ER afsløret!

Fjendsbo:

Citat
Vogt jer for Sct.Hansormen

- den kan umuligt være værre end killersneglen...heller ikke mere ulækker

Go' tråd den her

Midsommerknus fra Dorthe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-06-06 21:50

og så skal selv den danske sct.hans aften som ingen tænker videre over udover at der er hygge - bål - eller grill osv pilles i småstumper ???

Lige hjemkommet fra bloksbjerg hvor jeg var før de andre for at rigge til - ganske behageligt - kosten midlertidigt negligeret til fordel for en støvsuger (vanpyr af slagsen) - så manglede egentlig bare en dvd afspiller på rejsen

dæmoner og lign kan godt gå hjem og vugge - eventyrenes troldmænd - tjahh merlin var da ganske sød - og os hekse - vi er da bare dejlige.

rigtig god fortsættelse at en hyggelig aften som I hver for sig holder som i lyster - eller lader være med.

ps.. der var ingen heks på de lokale bål her til gengæld masser af sjov for ungerne og hygge for ikke-ungerne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 00:58

Dejlig Skt. Hans på Ama'r ( strandparken ..det var ) ho Kommunisterne. Dejlig Bål-/Påtale:
Citat
Kammerater....

Det er Anders Fogh Rasmussen ...OG Social Demokraterne der er skyld i De Danske Arbejderes problemer.

Helle Thorning Smidt og Venstre har endnu en gang vist Den Danske abejdende Befolkning ryggen !

Det er De Unge, De Ældre og ...øeh... De Ufaglærte der må betale prisen !!!!!!!!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ved siden af mig står: .....en lille pige på 5 år ..forladt og tilsyneladende uønsket af sine forældere.

Hun hedder Birgit !

Nåeh... dér har vi hendes Mor

Kom lige op på scenen ...og hent din datter

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bortset fra dét:

Citat
..tænk, at få så megen hjælp, bare fordi der noget man ikke kan finde ud af selv.
hvis man nærlæser mange indlæg, tilbydes ofte privat kontakt som hjælp.

Tjaeh... JEG ta'r mig nu altså altid godt betalt, i form af SUPER-PÅÆNGÅR
..og 5 stjerner

Såeh.... :

Hit me' dem aasenissum

NU... !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-06-06 01:00

Ok så er pausen over! Så kan I godt stå på hovedet i lortet igen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-06-06 01:02

Jeg har snakket med Keld Albrecthsen om dræbersnegle her i aften! Slå den!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 01:03

tedd -> Selvom man står i lort til knæene?

..er der altså ingen grund til at stå på hænder!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 01:10

tedd -> ..måske jeg ka' skaffe dig en smule taletid i "Go' Aften Danmark" .....med du ved hvem?

Forbindelserne er sgu iorden hér på LorteØen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 01:12

Pillgaard .... det er visrt dét han hedder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 01:14

Nøeh... "Hans Pilgaard" ...dér var den sgu !!!

Go' fornøjelse ...husk at beskytte dig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 01:18
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-06-06 01:46

Øh! Er han ikke heks?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-06-06 02:57

Det er ren hekserri , jeg har ikke deltaget i denne tråd.
Ikk' over 20 gange, i verttifæl!

teddomolo, hvis du står i lort til halsen,
Så bøj ikke hovedet !

Var ellers til en fest hovr selv bålet ikke var der, vi frøs ah. til,
men så dansede vi bare hedenske jomfrudanse, og det var skide skægt.
og nåre ja, er der nogen der tror at Merling var sød ???
hmm, det er han da osse i disney's udgave, men den rigtige, skulle vist ha' været en udspekuleret bølle.

og nej der er stadig ingen gyldig årsag til at brænde nogen af,
jeg kan stadig ikke forstå hvordan at det kan være for sjov, at vise hvilke svin kirken var/er

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 09:38

Heksen skal ikke tages bogstavligt. En 'Heks' er blot et billede på 'Det Onde' og ikke en henvisning til middelalderens heksejagte og afbrændinger.

Afbrænding er rent symbolsk ... Det er en renselses proces, hvor man vasker 'synderne' væk.

Som Fugl Fønix der brænder op på sin rede, kun for at genopstå påny.

Alt ialt er det en overgangsrite præcis som når man fejre nytår: Året er gået og omme; et nyt kan dermed begynde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-06-06 10:59

Citat
Som Fugl Fønix der brænder op på sin rede, kun for at genopstå påny.

Så er der mange ting, jeg begynder at forstå......................

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-06-06 12:22

Citat
Afbrænding er rent symbolsk ... Det er en renselses proces, hvor man vasker 'synderne' væk.

Nææææh molo, dén tids 'hekse' ville garanteret ikke være helt enige hér.

Nå - nu vil jeg daffe til Bauhaus og købe en hækkeklipper - den gamle havde den venlighed at stå af, da jeg havde klippet 1½ meter - møg hamrende irriterende, for NU skulle det altså være NU - og tænk...jeg følte endda en lillebitte smule lyst til det - en meeeeget sjælden følelse.

Hyg Jer og pas godt på Jer selv - og hinanden *suk*

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 12:30

vil.du ->
Citat
Nææææh molo, dén tids 'hekse' ville garanteret ikke være helt enige hér.

Jeg taler ikke som sagt ikke om middelalderens hekseafbrændinger, der iøvrigt intet har med Skt. Hans at gøre.

Jeg taler om den samme symbolik der ligger bag udtryk som at:
Citat
Gå gennem ild og vand.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 12:40

At 'heksen' på Skt. Hans bålet skulle have noget som helst med inkvisitionen at gøre, er noget sludder og ammestuesnak.

Eneste lighedspunkt er at heksen i middelaldren regnedes for at være i ledtog med fanden og dermed i opposition til Gud = 'Det Gode' ....og dermed 'Ond'.

Det er det onde/det syndige man symbolsk afbrænder/skaffer ad vejen og ikke en stakkels kvinde der faldet i magtgale præsters kløer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 12:50

Ps. For at blive i symbolikken omkring ild og vand, så er Skt. Hans jo faktisk samme person som Johannes Døberen, der omvendte folk til 'den rette tro' og som symbol på dette førte dem under vand og dermed vaskede dem rene for synder. Det er denne renselsesproces vi gentager ved at hylde ham ved afbrænding. Dette skyldes at det er en gammel hedensk midsommerfest som er blevet gjort 'stueren', præcis som det er sket med vor fejring af julen. Egentlig burde man gentage ceremonien omkring dåben ved at 'plaske' med vand, men nu futter vi altså 'hekse' af i stedet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 12:59

natmaden -> Havde såmen allerede givet forklaringen hér : http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=89986#978412

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 13:04

Citat
Symbolsk afbrænding af ubehagelige figurer, fx Vinteren, kendes også fra andre årsfester

http://www.historie-online.dk/special/sankthans/heksvise.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-06-06 13:09

jamen dog, det bliver mere og spændende....
jeg fortsætter

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 13:30

aasenissum -> Har du brug for hjælp...?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-06-06 14:17

Næste gang jeg har tandpine, vil jeg afbrænde min tandbørste over et fyrfadslys,
og som fremtidig forebyggelse, vil jeg den 1. i måneden, symbolsk afbrænde en vatpind.

Tandlæge go home

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-06-06 14:26

Måske man skulle invitere venner og famillie med til seancen,
så kan vi grille pølser og danse om fyrfadslys, mens vi synger karius og baktus sangen !
Tror jeg vil søge sponsorrat hos Colgate, så kan de levere hætterne vi skal have over hovedet,
Smadder god ide med de hætter, så kan ingen se hvem der fik ideen,
og tvangsindlæggelse kan derved undgås

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-06-06 22:07

Den brænder godt nok underligt sådan en elektrisk Braun.
Måske skulle batteriet have været ude.
Men man får da en vis erfaring i at fjerne stearin fra diverse tæpper og møbelstoffer
Det var let nok at få af gulv-til-loft stuebirken, man skal bare bøje bladene,
og hunden har vi bare barberet, så den er rigtig glad,
når bare den må blive inde under sofaen.

Hovedsagen er jo også at man er en tandpinefri flok famillie og venneflok.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-06-06 23:40

når der er fuglefløjt og højt til himlen, jordbær en masse i haven, firskslagtede kyllinger i dybfryseren, nye kartofler, overbygget terrasse med to kuglegrill's bygget ned i bordet, gæstehus med egen indgang JA, SÅ HAR VI ALTSÅ MANGE, JEG SAGDE MANGE GÆSTER - TIT, og det er bare dejligt, men jeg får jo ikke kigget her på kandu. lidt flovt, når man nu selv har lagt op til det.

forhåbenlig ses vi i morgen.
gonunat
...aase

hvad kan/vil du hjælpe med molo

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-06-06 23:41

forhåbenTlig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-06-06 15:04

aasenissum -> Hjælpe med?

ALT !!!

Jeg er f.eks. en uovertruffen flaske-tømmer (..næsten lige så effektiv som tedd, Gambrinus og natmaden)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-06 15:28

tilsammen mener du

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 15:40

Vi kan lade det kommer an på en prøve

dr har en udsendelse liggende 'Sankt Hans i Frilandshaven '
http://www.dr.dk/DR2/frilandshaven

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 25-06-06 16:44

molo

kan du bygge en tømmerflåde af flaske-tømmer (det må da kunne holde vand?)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-06-06 23:35

Ja, kandu er et herligt sted. Forresten havde jeg 27 års jubilærum sankt hans aften...gu ve om der er noget symbolsk i det

Vi var til et bål i Horsens hvor "mit" Gospelkor sang til bålet..det var hyggeligt og dejligt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-06 11:25

aasenissum -> ...så skulle jeg jo have været: Flaske-tømrer

Alligevel blev jeg en smule overraket over at få at vide på det lokale spruthus og vandhul, at jeg sent lørdag aften var gået fra en ½ FF'er , men at de skam havde sat den på køl til mig, så jeg kunne gøre mig færdig, når jeg kom for at læse avis søndag ved åbningstid kl. 10.00

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 26-06-06 12:53

men ikke tømrer-flåde?

den var måske for vandet.

den lokale er vist et rart sted, når de nusler sådan om kunderne.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 12:58

Citat
hjælpsomhed

Her er så endelig et indlæg som holder sig til emnet:
http://www.memorymegastore.com/moreInfo.asp?code=VTEUSBHUB&tabGroup=GROUP-PC&tabGrpCode=COMP1&tabSelect=TAB7
Desværre sælger de ikke ud af landet (England)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-06-06 13:49

HUURRAAAA

jeg må da hvae gjort noget rigtigt.
Den der molokyle skrev om at rense ud med vand,og vi derfor skulle plaske med vand he he

Jeg fik fat i vandslangen til sct Hans. De andre blev våde. Meget våde.

Men men men... tænk jer om... det giver bagslag.

Jeg endte i poolen. Snøft
Men godt nok, for jeg var smurt ind i guf fra en konkurrence tidligere på aftenen. He he

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-06-06 13:58
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-06-06 17:39

Den er meget billigere i England.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-06 18:57

madmaden -> Dét ligner nu mere DIG : http://www.gadgets.dk/images/large_beerbelt.bmp

For mange år siden ...afbilleder DU mig hér på kandu.dk således: http://home20.inet.tele.dk/friheden/images/mololympic.jpg

..hvilket nok er nærmere 'sandheden'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-06-06 20:00

ja-ja molo, men jeg kan ikke glemme en ½ale , ikke en gang i min eget køleskab

Hva' den af, løber du bagerest

Joo e.c selv med en ryanair billet er den billigere,
men pas på ryanair sjældent tilbud på returbilletten,
og så er der jo toldvæsenet

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 26-06-06 22:19

flyver ryanair til bloksbjerg? pyt med returbilletten.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-06-06 04:03

Næ men http://flyingoffice.dk er vist taget af sted
Citat
På grund af kraftigt lynnedslag i mandag kl. 06.00 er flere af
vores servere brændt sammen. Vi arbejder på problemet.

I mellemtiden kan vi kontaktes på telefon 70 42 41 40
eller på e-mail

Med venlig hilsen

FlyingOffice A/S

PS.
Betalinger og godkendelse af rejser
kan kun foregå telefonisk.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 50 point
Dato : 28-06-06 14:46

Atter en interresant artikel,
KAN HEKSE FLYVE?

Af dr. phil. Gustav Henningsen

http://www.catholic-web.dk/Hekse01.html

Ja e.c , så var jeg i københavn sammen med en ven i går, helt oppe på første sal,
Afsted kl12 efter at have tømt et halvt klippekort i den mekaniske servicemedarbejder (billetautomaten),
så en ½time med røgfrit tog , af på hovedebanen , og ned til vesterbrogade,
men nej gadget.dk var væk,
men der var da mange gode pølsevogne og små hyggelige steder hvor man kunne slukke sin tørst.
alle steder vidste de hvor butikken lå, ja nogen sagde videre ud af vesterbrogade,
mens andre mente at vi var gået for langt,
Ak ja al den info man kan få når man bare lige deler en øl på et torv
Ja en øl pr/½km er jo ikke meget,,,, nå men butikken var væk og det må være blevet til 10-12 km inden at vi havnede på enghave og tog retur til markerne i lunden.
Tomhænede selfølgelig, og klokken var da også kun 20:30,
så aftensmaden kunne man da også lige nå at lave,
inden den lokale beværtning lukkede.

ja jeg skulle nok lige have tjekket adressen inden jeg tog af sted,
men man er vel en mand, og man har jo været der før(>1år siden),
nå men et simpelt opslag viser at butikken nu ligger på Købmagergade 61,
ja så sidder jeg her uden usbhubkaffevarmerdimsen,
men et fodbad til de ømme fødder er vist lige nu også mere berettiget.
Måske skulle man opsøge den lokale pulverheks

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 28-06-06 16:19

Tak for svaret natmaden. istedet for en masse velfortjente points, får du stjerner.
det er da noget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 18:07

Det er stjerner vi vil ha'

..og næste gang er det MIN tur

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 18:40

Nøøøøj manner har du set de flotte stjerner Molo.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 19:39

Jepper e.c

Jeg overvejer at donere mig selv disse :

http://www.kandu.dk/App_Themes/Normal/images/stars/big/star50.gif

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-06-06 22:22

IHH TAK, STJERNER ER BARE BEDST

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-06-06 00:18

Gad vide om han smager godt? E han til 3 stjerner or what?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-06-06 01:05

Næe tedd, det er æghte 5* Salami,
Den med chili og fiskesennep

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-06 09:33

En 7 stjernet Metaxa er ikke at foragte.