/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Piber rensning og renovering.
Fra : Gambrinus
Vist : 15882 gange
246 point
Dato : 20-06-06 08:01

Der er dømt sovs !
Jeg har fået en del brugte piber af god kvalitet op under neglene.
De er godt tilrøgede og nogle har ligget et godt stykke tid, nogle
af dem endda fyldt med gammel sur tobak.
Hvordan rengør/renser/ desinficerer jeg dem ?
Hvordan og hvor meget kradser/borer/sliber jeg pibehovedet ud,
så der igen bli’r plads til lidt tobak i dem ?
Hvordan polerer jeg dem.
Hvor køber jeg nye mundstykker til dem til en fornuftig pris.
Hvor fa'n skal dette spørgsmål stilles.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 08:25

Helt præcis hvordan du klarer rengøringen ved jeg ikke, men jeg ved hvordan du IKKE skal gøre

Som barn, ville jeg overraske min far, med at rengører alle hans piper, så jeg puttede dem simpelthen i opvaskebaljen tilsat et godt skvat sæbe, og skurede og skubbede, og var mægtig stolt af min gerning, men ak farmand, blev overhovedet ikke spor glad

Om han fik piberne reddet kan jeg ikke huske, men bagefter fik jeg da lagt mærke til, at han blot sad med piberensere og en lommekniv (der er kommet andet til siden) og kradsede, nye mundstykker købte han hos en tobakshandler

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-06-06 08:32

Citat
Hvor fa'n skal dette spørgsmål stilles.

Her f.eks. !!!
Men du kender jo faren for at få en masse muntre kommentarer med på vejen.

--- Hvordan rengør/renser/ desinficerer jeg dem ? ---
Slet ikke - det giver i hvert fald ikke noget brueligt resultat.

---Hvordan og hvor meget kradser/borer/sliber jeg pibehovedet ud,
så der igen bli’r plads til lidt tobak i dem ?---
Med et fræsehoved, der købes i forskellige størrelser i en velassorteret rygebiks.
Der skal fræses ud til du efterlader et par mm "koks" aldrig helt ud til pibehovedets træ.

---Hvordan polerer jeg dem---
Med næsefedt sagde min gamle morfar altid. Køb noget polermiddel i rygebiksen.

---Hvor køber jeg nye mundstykker til dem til en fornuftig pris---
Hvis ikke fabrikanten har pibespidser til dine nye/gamle piber, er der flere værksteder, der tilbyder customdesign inden for pibespidser. Jeg har ikke pt et link til dig.

Se det var jo et seriøst svar til et seriøst ???? spørgsmål.

Der åbnes herefter mulighed for udfoldelse af alm munterhed.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-06-06 08:41

Så kan den måske få en anden lyd
http://www.pibe-service.dk/sider/2-tilbyder.htm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-06-06 09:17

Citat
Rensning af piben
Når man skal til at prøve at vurdere en tobak, man aldrig har røget før, er det afgørende for smagsoplevelsen, at piben er ren og i orden. Piben bør være tilrøget og man bør vide, hvordan den “normalt” smager. Kokslaget bør skrabes ud til ca. én mm´s tykkelse.
Trækket i piben skal være godt, hvilket sikres ved at man renser røgkanalen i pibehalsen med et par piberensere. Selv om man bruger piberensere samler der sig næsten altid med tiden en sej, tjæreagtig masse i halsen, som ikke kan klares udelukkende med normale piberensere. Mange piberygere har overset dette. Hvis piben ikke er helt frisk, kan man give hals og spids en tur med en af de dertil egnede rensevæsker på markedet, f.eks. en flaske 2211.
Efter en grundig udluftning er piben så frisk som ny.

Taget herfra http://www.ankerhansen.dk/Piber/Goderaad.htm

Her et billede af rensevæske og polish http://www.sitecenter.dk/hoj0/piberygning/view.nhtml?profile=piberygning&UID=10003&Direction=Back

og så kan du sidde og synge denne sang medens du renser
Citat
Mel.: Pigerne fra Småland.

Når vi t'ar ud og ryger pibe, er det jo fordi
det er en sport, vi alle her i F.P.L. ka' li.
Vi tager ud til stævner for at vise, hvad vi kan,
og dette gør vi også, når det er et fremmed land.
Vi er Rygerne fra Odense og Rygerne fra Fyn,
vi ta'r ud og ryger pibe, og det er et yndigt syn,
os iblandt de bedste rygere vi også vil ku' se;
vi er de samme, enten det går opad eller ned.

Taget herfra http://www.fplo.dk/sang.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 10:28

Man kan købe specialværktøj til udkradsning af piber, såkaldte pibefræsere. Disse fås i forskellige faconer og diametre. Hvilken type du skal bruge afhænger af pibens boring. Er den konisk eller cylinderisk boret i kammeret?

Til at genskabe pibens overflade glans (på glatte piber) benytter man fint vandslibepapir. De 'nuprede' typer skal renses med stålbørste. Pibens farve kan opfriskes/ændres med alm. træbejse. Efterbehandlingen klares ved at smøre og polere overfladen med bivoks.

Da du åbenbart ikke selv er ekspert og samtidig åbenbart mangler pibespidser foreslår jeg du indhenter et uforpligtende tilbud her: http://www.pibe-service.dk/sider/2-tilbyder.htm

</PIBERYGER>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 10:30

Ps. Man kan også sandblæse piber, men her skal man udvise største forsigtighed, så dét ville jeg overlade til en ekspert på området

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 246 point
Dato : 20-06-06 10:36

Skulle der være en bulldog type imellem i din samling?

..så køber jeg den gerne. Jeg har selv flere af denne klassiske pibetype i mærkerne: Stanwell, Royal Crown, Benson and Hedge, samt Dunhill.

Her kan du læse om de forskellige typer: http://www.cigarclan.com/articles/2005/1/11/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 10:43

Mere ps.

Jeg er kun interesseret i 1. sortering/nummererede piber
2. sortering/unummereret kan være ligemeget

</SNOB>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 10:46

Dér er der liige til en hel ønskeseddel til de næste mange juler og fø'sdage

Det må være hyggeligt at pusle med...

Moster

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 10:50

Nordsted :
Nåååå..... Du mente det nok godt og kunne jo ikke vide,
at han ikke var intresseret i at blæse sæbebobler.
Citat
Men du kender jo faren for at få en masse muntre kommentarer med på vejen.

Nå !
Jeg svarer da altid seriøst på spørgsmål.
Jeg mener at Kandu efterhånden er blevet alt for useriøst.
Du ser da aldrig mig komme med indlæg, der ikke er velovervejede,
seriøse, lærerige eller uden for emnet.
Jo Molo
Der er sår'n en tyrehund begravet i dyngen, men den får du sgu' ikke
Jeg har tankt på at lægge dem i blød i Whisky.
Det har man jo antid en gallon eller 9 stående af.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 10:56

Molo
Jeg viste ikke, at du havde erfaringer i piber, hvor mundstykket står vinkeltret på hovedet.
Hvilken tobak vil du så anbefale ?
(Som og jeg ikke har en anelse)
Gambrinus

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-06-06 10:57

Gambrinus altså.....hvad er problemet?

Smid skidtet ud og køb min (- afdøde fars) samling af gamle piber! Et udvalg, bestående af bl.a. merskum (kaldet Storm P.) Langpiber, Gulvpiber, Træpiber, Porcelænspiber osv.
Samlingen består af ca. 20 stk. plus håndskåret antikt pibebræt hvorpå de, vistnok, seks, af piberne kan hænge.

Bli'r jeg rig nu?

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 10:58

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:02

Øv...

Nåeh... men jeg glemte da også helt at prale med min Orlik bulldog med bund af bruyere og top i merskum

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 11:03

Man må sandelig håbe, at indlægget før mit også indeholdt en vis form for munterhed, for det kilede sig lige ind med Gambrinusses indlæg og mit

Heldigvis bilder vil.du sig ind, at hun bliver rig nu! ;oD

Pyhh, dér ku' jeg have lavet lidt rav i den

Citat
Jeg har fået en del brugte piber af god kvalitet op under neglene.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:05

Jeg veksler selv mellem følgende tobakker:

1.) Rød Orlik (navy cut)
2.) Gul Kapstan (navy cut)
3.) Dark Twist (roll cake)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:06

..og grøn Ama'r

</BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 11:06

Mulberry
Rigtig godt link !
En pibe til kr. 8900
En pibestopper til kr. 950
En lighter til kr. 3200
Så har man da noget at starte med.
Gad vide hvad han tager for piberensere, tobak og tændstikker ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 11:10

Molo
Den pibe der ligner en Buldog, har jeg givet kr. 52 for.
Den er mærket Portland 1150.
Er jeg blevet snydt ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:12

En god 'begynder' tobak er en ren lys Virginia f.eks. : Dunhill's Light Flake

Læs mere: http://www.growingshade.com/tobactypes.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:19

Gambrinus -> Med nummeret 1150 er det en Portland pibe ud af en større serie og har derfor sikkert ikke kostet over 400 kr.

Ligner den en bulldog ...eller ER det en bulldog? Dette har også betydning for prisen. Klassiske pibemønstre er altid lidt kostbare.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 11:22

Pimpernel Red 52
Svendborg 50
Hva' står nomrene form ?
Gambrinus 9-(

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-06-06 11:25

Gad vide hvad det her er for en? http://www.textanalyse.dk/Billeder/Surrealisme%20Magritte%202.jpg Det åbenbart ikke en pibe?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-06-06 11:27
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:28

Numrene bliver givet til de piber i produktionen som opnår betegnelsen 1.sortering. De nummereres fortløbene.

En anden meget populær 'begynder' tobak er McBaren Original Choice. En kvalmene sød tobak som 'damerne' bare elsker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:32

tedd -> Det er IKKE en pibe. Det er et billede af en pibe

Typen er en 'Bent Apple'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 11:33

Svendborg 50
Jeg har 2. begge med samme nummer.
Er det fordi der er lavet 50 stk. ?
Gambrinus
Det billede blev sgu' da fordrejet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-06-06 11:34

Nu piber du vist igen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:37

Gambrinus -> 2 piber med samme nummer? Så er det ikke samme pibetype eller også er der tale om forfalskninger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-06-06 11:37

Ak ja! De små børn mener det jo så godt Nordstedt
Kan huske da min 5 årige steddatter "vaskede" hår i min Gin og tonic , da hende og veninden legede frisør! Men sg godt hun ikke drak det!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 11:38

Så blev det Bulfrog billede bedre under min profil.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-06-06 11:41

Nå må hellere tage et smut til Bilka! De har en eller anden kuglepen med 1 gb hukommelse og laserlys jeg lige vil checke! Men den kan nok ikke ryges på!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 11:43

tedd -> Dit første link er godt nok. Du skal bare erstatte de 2 -> %20 med mellemrum i browserens adresselinje

http://www.textanalyse.dk/Billeder/Surrealisme Magritte 2.jpg

(Mærk af, kopier og sæt ind)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-06-06 11:44

Ja så skriver den siden ikke fundet! Lidt bedre

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 11:53

Jeg kan se ud fra Molos link, at den Portland mere ligner en Bullmoose.
Som pibestopper bruger jeg min højre pegefinger.
Den der var lidt for langt inde i en pærefatning, da jeg var en bette knægt.
Der er læderhud for enden. (Den længst væk fra storetåen)
Den passer alligevel ikke ind der, hvor en pegefinger normalt passer ind.
Gambrinus

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-06-06 12:03

Slet ingen der vil købe min uvurderlige samling af disse rygeinstrumenter?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 12:05

Jammen sødde bette Dothe - du ér kej a'et!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 12:10

tedd -> Du tager fejl. Kopier 'hele' linket ..også : Magritte 2.jpg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-06 12:14

Dorthe
Nu ikke så ked af det.
Nu behøver du jo ikke længere tænke over, hvad du skal gi' mig i julegave.
Gambrinus

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-06-06 12:43

Baaaaah Gambrinus, det er jo ikke en gave du vil modtage med glæde (gammelt skidt)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 12:52

Nu er vi jo nogle, der æælsker gammelt skidt!

Jeg kan ligefrem falde i svime over en eller anden fed hullet slidt - patineret, skæv, ubrugelig gammel skøn ting, som har sjæl.... suk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 12:58

vil.du -> Hvis du har noget gammelt guld? Så skal jeg gerne afhente det GRATIS

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 12:59

Hov hov, ikke skubbe, Molo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 13:02

Hvis du skulle ligge inde med et par kilo gamle diamanter kan jeg også klare dén

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-06 13:18

Siger de "kloge hoveder" ikke altid noget med, at vores væremåde som voksne, stammer fra oplevelser som vi har haft som børn??, i så fald, har jeg måske fået forklaringen på hvorfor jeg IKKE lider af rengøringsvanvid idag ?? godt jeg lige fik sat det på plads. Det er min fars skyld

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-06-06 13:49

Citat
Du ser da aldrig mig komme med indlæg, der ikke er velovervejede, seriøse, lærerige eller uden for emnet.

---velovervejede---
---seriøse---
---lærerige---
---eller uden for emnet---

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 17:55

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 18:37

'Brokke' & 'Moster' har det helt fint sammen i mit akvarium ...sku' jeg hilse at sige

De spiser bare helt vildt meget ..snegle ...men kommer først ud om natten
Citat
...en af akvariets mystiske fisk.
..når aldrig at blive fuldt udvokset.

Chromobotia macracanthus = Clown Loach = Pragt Smerling

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/botiamacracantha.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 19:00

Bortset fra dét.

Jeg ka' lige se det for mig; Kommandocentral, Rød Alfa, Kandu (mis-)bruger og nu også piberyger

Jeg ka' næsten ik' få luft

..er der nogen der ka' assistere min vejrtrækning med et iltapparat?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-06-06 19:57

I er velkomne:

Piber i massevis (uden indbygget sovs)
Guldtænder (naaah, ikk' så'rn en til at stille på bordet....men tre af de bidske)
Diamanter (sidder i div. glasskærere..meeeeen ka' vel skæres fri...)

Andre ædle stene....rav RAV RAV (dova!! > Jeg VED godt at det ikke er 'ædle stene' - men bare harpiks (violinstrengeting) ) - i kædevis af det, arvedimser og jeg hader dem...tænk engang...nogle af dem er der FLUER i
En enkelt af dem rummer en bille, som enten er født med fire ben....eller har fået amputeret to...

Jåwjåw man er vel..havende....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 21:37

Nui, jeg er sjælden..... i fiskekredse - jeg skal ikke pibe.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-06 21:49

Rav er et oldnordisk og gammelt dansk betalingsmiddel

Dét tager jeg også gerne imod

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-06-06 22:31

En slags træpenge

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-06 20:46

Tja...
Molo rystede som sædvanlig op med brugbare links.
Gu' ved hvor han har dem fra.
Ellers tak for en hyggelig tråd.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 06:56

Nøiih.... RIGTIGE smalsnak påængår

...og mange fine stjerner jeg altid bli'r så glad for

Tak

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-06-06 09:11

Hold da kæft hvor er i nysgerrige !
Det ender med, at jeg tjener flere point end Molo på dette spørgsmål.
Stjernerne skal ikke stige dig til hovedet Molo.
Jeg gi'r altid fem stjerner.
Det gi'r så mange dejlige point retur, når der er mange, der bliver nysgerrige,
fordi de tror, der er kommet et brugbart svar.
Duuuu.. Molo. Jeg vil sgu' ha' noget for mine point.
Du kender alt til de der atomer og molekyler.
Hvad består isopropylalkohol egentlig af ?
Og hvad er forskellen på isopropylalkohol og almindelig husholdningssprit.
Smagen er da nogenlunde den samme.
Gambrinus
PS : Har i forresten hørt Camillasmoster synge ?
Hun påstår at hun kun havde 7 minutter til at indpille en hel CD.
Det er ææææhh... øøøøøøhhhh... EN OPLEVELSE !

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 10:07

Kender du alkan rækken? Organiske forbindelser mellem kul (carbon) og brint (hydrogen):

Her i IUPAC nomenklaturen:

methan CH4
ethan C2H6
propan C3H8
buthan C4H10
heptan C5H12
sekthan ....
septhan
okthan
nonhan
dochan
osv...

Normalformel = Cn H2*n+2

Med dobbeltbinding?

methyl CH3
ethyl C2H5
propyl C3H7
buthyl C4H9
heptyl C5H11
sekthyl ...

Normalformel = Cn H2*n-1

Trippelbinding?

methyn CH2
ethyn C2H4
propyn C3H6
buthyn C4H8
heptyn C5H10
sekthyn ...

Normalformel = Cn H2*n

..så kender du også de afledte alkoholer (-OH'er)

methanol CH3OH
ethanol C2H5OH
propanol C3H7OH
osv...

..og så er der de di- og trivalente af slagsen.

ISO- hentyder til isometrien i molokylet.

Jeg har ikke tænkt mig at gennemgå hele kulbrintekemien hér, men du har vel fået en idé om sammenhængen nu?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 10:09

NU ER JEG SGU OGSÅ HOPPET PÅ DEN...

isometrien i molokylet ??? isometrien i molekylet !!! ...for dælen da også

</MOLEKYLE>

Kommentar
Fra : jacobbischoff

Dato : 15-07-09 23:29

hej jeg vil gerne vide om en karl erik bibe er nem at komme af med

jeg har 4 styk liggende hos mig. jeg ved at den ene har kostet over 1000, og er meget flot

de andre 3 er lidt ældre

navnene de floteste først

karl erik handmade denmark : ekstravagant A
karl erik handmade denmark : C
karl erik handmade denmark : 2
karl erik handmade denmark : 3