/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Slipstreaming
Fra : steno
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 18-06-06 02:30

Hej kandu, jeg ved at man kan slipstreame hotfixes og service packs til en windows xp installation, men er det muligt at slipstreame software til en installation, jeg har f.eks. en pc hvor jeg efter hver en formatering skal ligge nogle skriveprogrammer, nogle ordbøger og den slags ind, og som ville være noget lettere hvis de bare blev installeret sammen med windows, er det muligt ?, eller kan det kun lade sig gøre ved at Ghoste en harddisk?

Hilsen steno

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-06 09:04

Hvis det drejer sig om den samme pc, med den samme harddisk og de samme partitioner, kan du bruge Windows XP' udmærkede Sikkerhedskopiering.
(Tilbehør - Systemværktøjer - Sikkerhedskopiering)
Jeg laver et C-drev partition på 10-30 GB og lægger sikkerhedskopien på
en anden partition eller en anden harddisk.
Tag en sikkerhedskopi, når alt er installeret og kører som det skal.
Når der går kuk i den, er det bare i med Windows cd'en
og en diskette og en 20 - 40 minutter er C-drevet formateret og geninstalleret.
Men sæ'føl'li' hvorfor gøre det nemt, når det kan gøres svært ?
Gambrinus
PS : Sikkerhedskopien fylder ca. som C-drevet minus Windows og sidefilen.

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-06 12:11

Foretrækker
http://www.acronis.com/enterprise/products/ATICW/

Indstaller programmet.
Lav en Boot cd.
Tag et image af din harddisk og gem, enten på Cd eller Dvd, eller bare på din disk.
Lav jævnlig Backup og slet de gamle, hvis de fylder for meget
Går der kuk i maskineriet, Booter du med Cd, eller bare trykker F11 ved opstart.
Og du geninstallerer dit system.
På den måde undgår du også at skulle aktivere hos MS.

En systemgendannelse tager ca. 20 minutter, med et disk indhold på 20 Gigabyte

Mener den har været lagt gratis ud, i et Computer magasin.
Ganske vist en udgave 8, men den virker nøjagtig ligeså godt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-06 12:23

Jeg forstår bare ikke, hvorfor man skal bruge alle mulige programmer, når Windows XP har programmet "indbygget".
Men der er jo så meget, jeg ikke forstår.
Gambrinus

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-06-06 12:35

Jamen din måde er alletiders.

Men at skulle igennem med System Cdén og lave ny installation, tager mere tid.
Med Acronis, er det hele klaret.
Den tager en komplet kopi af hele C:/
Og gendanner alt, eller bare hvad du vælger.

Og når der så går kuk idet "og det gør det altid, før eller siden" klikker du bare F11 under opstart,
lader Acronis starte op, klikker på Recover disk
Eller laver en Boot Cd
Og du har din Pc som den var, før det gik ugler i den.

Fordelen ved Acronis er, at du ALTID kan gendanne systemet.

Så jo, jeg foretrækker den.
Ikke noget med flere Cd´er eller diske, bare et tryk på en knap, og det kører af sig selv
Mens du fjerner ukrudt i haven eller andet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-06-06 13:32

Eller et andet program Norton Ghost laver det samme som det sofus foreslår

http://www.symantec.com/region/dk/product/ng_index.html

Kommentar
Fra : steno

Dato : 18-06-06 13:34

Hej sofus, det er også det jeg er inde på med at Ghost-Wire harddisken men hvis jeg laver det som du siger vil det så virke i stil med en Compaq Recovery eller lignende ?

Hilsen steno

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-06 13:51

Tjaaaaa.....
Den eneste forskel jeg kan se, er at med Windows XP's sikkerhedskopiering
booter man med Windows XP CD'en og man skal taste F2 under opstart.
Meeeennn.......
Det ER sæ'føl'li' nemmere at taste F6.
Nogen ka' li'datteren, andre ka' li' faderen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-06 13:52

Undskyld
F11 og det er sæ'føl'li' endnu nemmere.
GAmbrinus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-06-06 14:01

http://www.dinside.no/php/art.php?id=280142

I motsetning til Ghost og TrueImage fungerer DriveImage XML kun i Windows XP, og du trenger derfor en helt spesiell oppstarts-CD for å gjenopprette data til en systemdisk. Denne følger ikke med, men hjemmesidene til produsenten Runtime forklarer hvordan du kan lage en slik disk selv, også dette uten kostnader

http://www.runtime.org/dixml.htm

Gratis backup av alt! - DinSide Data Backup og sikkerhet Programvare

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-06-06 14:08

Det virker på samme måde som at indstallere Windows.

BORTSET fra at du har systemet, som sidste gang, du tog en Backup.
Du kan tage alle de Backups du vil.
Du kan også gemme dem på en extern eller brænde dem.
Jeg har selv lavet et par DVD´er i tilfælde af det helt utænkelige.
Men så er jeg fri for at skulle aktivere hos MS.

Altså ikke noget med at gendanne gamle indstillinger eller indstallere programmer.

Det kører bare videre
efter du har gendannet systemet, med et tryk på en knap F11 eller fra den Bootdisk, du kan lave.

Har selv brugt det i over et halvt år, og været sparet for MANGE problemer.

Syntes det er et af de mest intilligente programmer jeg har prøvet.
Og meget nemt at bruge.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-06-06 14:16

Glemte at nævne, du også kan bruge det til at lægge styresystemet/ eller hele diske, over på andre diske.
Så du er fri for at skulle installere.
Såmænd et meget nyttigt program

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-06-06 14:19

Gambrinus
Kode
Jeg forstår bare ikke, hvorfor man skal bruge alle mulige programmer, når Windows XP har programmet "indbygget".

Kan man lave det du skriver, fra en Home Edetion.
Ellers har jeg da vist sovet i klassen.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-06 14:44

Jep Sofus
Men jeg tror at Sikkerhedskopiering skal installeres fra Windows XP Home CD'en.
Den er ikke installeret automatisk. Hvorfor ved jeg ikke.
Jeg bruger den ikke i guiden tilstand.
Jeg synes det er nemmer uden den guide.
Og så skal man selvfølgelig ha' et diskettedrev og en tom diskette.
Men det den skriver på disketten lægger jeg bare ind på harddisken sammen med backup.bkf filen.
Og brænder det evt. ud på en DVD.
Gambrinus

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-06-06 14:56

Der kan man se.
Har aldrig hørt om det.

Det nærmeste jeg kan komme med min Cd, er programmet
overførelse af filer og indstillinger.
Men den tager ikke backup af hele C:/
Men jeg ved, at den er på Xp Pro.
Dog har jeg aldrig kunne få dén til at virke.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 18-06-06 15:16

Hej igen, jeg vil lige prøve nogle af de ting i skriver om. så vender jeg tilbage.
Hilsen steno

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 19-06-06 01:53

Tak for svaret sofus.dk.