/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partitionering af HDD.
Fra : marcussen1
Vist : 604 gange
350 point
Dato : 14-06-06 17:00

I min PC er der 2 HDD. Den ene er på 160 GB, det er C-drevet med XP Pro inst., og den anden bruges som backup (D-drev). Jeg vil gerne have 3 eller 4 partitioner på HDD med styresystemet, men kan ikke finde ud af at lave det. Hvordan gør jeg det, skal HDD formateres, det er ikke noget problem, da jeg har alt på en Norton Ghost.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 17:06

Det kan gøres med programmet Partition Magic, endda mens styresystem og filer er der.
Det skal bare gøres med forsigtighed.

Kommentar
Fra : Shadowflip

Dato : 14-06-06 17:07

Prøv at kigge under Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration -> Lager - diskhåndtering.. kan huske jeg har lavet en partition derindefra engang.. kan bare ikke lige huske hvordan.. :S men prøv at kigge derinde..

mvh Line

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 17:11

Men hvor meget fylder dit C: drev - altså hvor meget friplads er der.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 17:18

e.c
der 130 GB friplads

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 17:24

Så bør det være en nem sag.
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter
Vent med at gøre noget før vi har talt om det.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 17:26

Så har jeg den diskette

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-06 17:42

Jeg vil forslå, at du køre en diskfragmentering på dit C-drev, inden du laver partioner. Så sikre du dig at alt hvad der ligger spredt rundt om på drevet, bliver fysisk samlet.

Dine partioner vil sikkert komme til at hedde E: F: o.s.v. da de fysiske drev tæller først, herefter partionerne.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-06-06 17:46

Bare af nysgerrighed.. Hvad er formålet med at dele disken op i flere partitioner?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-06-06 18:18

Citat
Hvad er formålet med at dele disken op i flere partitioner?

Orden i kaoset på harddiskene !

Jeg laver altid et C-drev på 10 - 30 GB til styresystemet og programmer.
Så er det nemt at ha' alle sine dokumenter, musik, film etc. på andre partitioner.
Hvis C-drevet går i udu, har man mulighed for at formaterer
og geninstallerer uden at skulle røre sine datafiler.
Gambrinus

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-06 18:24

Ja JensT, dit spørgsmål afsløre lidt om dig selv!

At have flere partioner er som at rydde op i skabe og hylder, så tingene er lettere at finde!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-06-06 18:35

Tilføjelse :
Partitioner kan oprettes, slettes og drevbogstaverne ændres
som man har lyst til undtagen C drevet.
Kontrolpanel - Administration - Computeradministration - Diskhåndtering.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 18:48

Ok - nu er jeg klar igen.
Start comp med diskette.
Følg anvisningen
Nu kan du se din harddisk i tekst og grafisk
Du har kun en stor bred stribe med mørkegrøn (Fat 32) eller lyserød (NTFS) kant.
H-klik på området og vælg Resize/move
Nu har du muligheden i begge ender (vises med dobbeltpile) at trække partitionen sammen.
Gå i højre side og træk mod venstre, men lad der lige være et par Gb friplads
Da det er C: drevet du arbejder med lige nu, skal du ikke ændre mere.
Trk General og vælg apply changes
Efter dette (det tager lige lidt tid)
General og vælg exit
Du er nu ved A:
Tag disketten ud
genstart comp
Når styresystemert er startet op
genstart
nu kan du lukke ned og starte med diskette igen

H-klik på det grå område og vælg create
Nu kan du lave alle de partitioner i det grå område som du har lyst til.
Der kan være i alt 4 primære partitioner
I een primær partition kan der være mange logiske partitioner (extended)

Bare spørg

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 20:01

Jeg kommer fint ind i "knoldp......." og klikker på PM. Så kan jeg se harddisken og den grønne stribe (fat 32), men jeg bruger altså NTFS, der skulle være lyserød. Dér kan jeg ikke foretage mig noget, musen kommer ikke frem på skærmen og uanset hvad jeg trykker på af taster, sker der absolut intet. Så prøvede jeg musen normalt, og den virker, som den skal. Hvad gør jeg evt. forkert eller mangler at gøre?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 20:08

Hvis musen ikke virker så kan tabulatertasten og piltasterne bruges.
Prøv lige at kigge lidt oppe til venstre - der ligger en besked til dig.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 20:24

Så har prøvet, som du sagde..... striben er stadig mørkegrøn (Fat 32) jeg har H-klikket på resize, der skete ikke noget. Hvor "oppe til venste" ligger der en besked til mig?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 20:30

Gå til toppen af dette spørgsmål og så ud til venstre ved "vis private indlæg" skulle der sidde et lille brev.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 20:31

Jeg skal lige indskyde, at jeg både har "PartitionMagic 7" og "PartitionMagic 8", men kan ikke finde ud af at bruge dem.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 350 point
Dato : 14-06-06 20:40

Jammen jammen - så skal vi bruge en af dem - er PM8 indstalleret - ellers gør det.
Her er forklaringen til PM8 (den første forklaring var til brug med disketter som jo lave når man indstallerer PM8 ellers kan de laves efter indstallationen.
start PM8
Nu kan du se din harddisk i tekst og grafisk
Du har kun en stor bred stribe med mørkegrøn (Fat 32) eller lyserød (NTFS) kant.
H-klik på området og vælg Resize/move
Nu har du muligheden i begge ender (vises med dobbeltpile) at trække partitionen sammen.
Gå i højre side og træk mod venstre, men lad der lige være et par Gb friplads
Da det er C: drevet du arbejder med lige nu, skal du ikke ændre mere.
Tyrk General og vælg apply changes
Comp vil genstarte og gå i gang med sin batchfil
genstart comp

start PM8
H-klik på det grå område og vælg create
Nu kan du lave alle de partitioner i det grå område som du har lyst til.
Der kan være i alt 4 primære partitioner
I een primær partition kan der være mange logiske partitioner (extended)

Bare spørg

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 20:57

Det bliver værre og værre.......
jeg kóm ind i PM8, men kunne ikke klikke på Resixe/move, da feltet var gråt. Din tålmodighed er kommet på prøve.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 21:13

Når jeg åbner PM8 står der i det gule felt med den lyserøde stribe "C: ?m? 157.057.3 MB NTFS", er der noget galt med "C: ?m?"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 21:15

Hvis du højreklikker på det gule område som er inde i den lyserøde kant, så får du valget:

Resize/move det er denne du skal bruge.
.
Delete (rør den ikke)
.
label
osv......

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 21:26

Det eneste jeg kan klikke på er:
Delete - Format - Convert - Propeties - Check for errors - Windows Check Disk - Windows Defrag
Advanced

------------------------------------------------------------------

Resize/Move - Copy - Create - Undelete - Label - Merge - Split,
kan man ikke klikke på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 21:39

Nå så kan det ikke køres inde fra windows.
Gå op i tools og vælg "create rescue disks" og lav de to disketter.
Så skal du starte comp med disk 1 og lægge disk 2 i når der bedes om det.
Nu skal du bruge min første forklaring:

Start comp med diskette.
Følg anvisningen
Nu kan du se din harddisk i tekst og grafisk
Du har kun en stor bred stribe med mørkegrøn (Fat 32) eller lyserød (NTFS) kant.
H-klik på området og vælg Resize/move
Nu har du muligheden i begge ender (vises med dobbeltpile) at trække partitionen sammen.
Gå i højre side og træk mod venstre, men lad der lige være et par Gb friplads
Da det er C: drevet du arbejder med lige nu, skal du ikke ændre mere.
Trk General og vælg apply changes
Efter dette (det tager lige lidt tid)
General og vælg exit
Du er nu ved A:
Tag disketten ud
genstart comp
Når styresystemert er startet op
genstart
nu kan du lukke ned og starte med diskette igen

H-klik på det grå område og vælg create
Nu kan du lave alle de partitioner i det grå område som du har lyst til.
Der kan være i alt 4 primære partitioner
I een primær partition kan der være mange logiske partitioner (extended)

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 21:47

Jeg er nok lidt langsom, men hvor er det jeg går ind i "tools og vælg "create rescue disks"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 21:59

Ok du har startet PM8
oppe i toppen står der Powerquest Partition Magic 8.0
lige under 8 tallet står der TOOLS tryk på den og du kan vælge "create rescue disks"

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-06-06 22:09

Gambrinus & severino..

Sorry, men jeg er ikke enig i jeres betragtninger.

En fornuftig mappestruktur og en fornuftig r i g t i g backup giver samme resultater.

Tillige har OEM versionerne af XP jo den lille ulempe at de næsten altid skader øvrige aktive partitioner på maskinen ved en egentlig geninstallering.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 22:15

Det står også gråt, så jeg ikke kan klikke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 22:25

Det er altså mystisk at resize er nedtonet.
Jeg har netop statet min bærbare med XP og PM8 og der kan jeg alt.
Jeg fatter ikke hvorfor din resize er nedtonet.
Du har også en tekst hvor der står
Local disk [ ] NTSF 160
højreklik på NTSF og se hvilke mulighedder der er

JensT
Citat
Tillige har OEM versionerne af XP jo den lille ulempe at de næsten altid skader øvrige aktive partitioner på maskinen ved en egentlig geninstallering.

Ikke ved hjælp af Ghost eller Drive Image.
Der er også en XP metode som jeg dog ikke har prøvet endnu.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 22:44

Problemet er jo mit, og det ser ud til at være svært at løse. Kan jeg evt. ved at formatere c:drevet, ( jeg har som tidligere nævnt alt liggende på en Norton Ghost) og så under ny inst. af XP pro på c:drevet lave f.eks. yderligere 3 eller 4 partitioner "undervejs" og hvordan gør jeg det og hvor under indlæsningen gøres det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-06-06 23:08

Nu ved jeg det partition Magic kan ikke håndtere så store HD
Men det kan den diskette fra Technet (som jeg husker det)
Start comp med den diskette
Tabtasten skifter område på skærmen
Piltasterne hopper i området
Entertasten åbner menuer og vælger

sørg for at din partition er markeret (tag dig ikke af farverne i partitionen)
tap ned til knapperne og hop til resize og tryk enter
Nu får du mulighed for at sætte talstørrelser ind
sørg for at der er fri plads efter partitionen og ikke foran
Jeg er spændt på om denne diskette er stærkere ved større HD.
du afslutter med exit og tager ikke disketten ud før der står A:\>
Og så genstart

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-06-06 23:40

Jeg har desværre ikke endnu kunne finde ud af det, men bliver nødt til at lukke for iaften og håber at kunne fortsætte imorgen. Du skal foreløbig, e.c, have tak for indsatsen, din tålmodighed har været stor, måske kan du hjælpe mig imorgen.
Tak for iaften og god nat.
Niels

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 15-06-06 15:35

e.c
Mit problem er klaret denne gang.
Jeg downloaded en prøveversion af PARAGON PARTITION MANAGER og det lykkedes for mig. Jeg er blot ikke rigtig sikker på, hvordan proceduren var, men jeg tror det var ca. som dit svar kl. 20:40.
Jeg fik kun lavet een partition mere, men jeg tør næsten ikke forsøge at lave 1 til. Hvis det har interesse, blev den downloaded fra www.majorgeeks.com under utilities. Hvis du evt kender eller prøver det program, ville jeg være glad, hvis du kan fortælle mig fremgangsmåden for en anden gangs skyld. Men du skal ihvertfald have tak for dine rigtig mange forsøg på hjælp.
Mvh
Niels

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 15-06-06 15:36

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 15:48

Ja problemet kan være størrelsen, eller partitionstabellen, men nu hvor der er "hul" i gennem,
er det muligt at PM8 kan klare at formindske den nylavede ekstra partition.
Men inden skal du lige lave en Ghost-fil af dit C: drev (jeg gemmer dem altid med dato som navn)
Jeg er lidt spændt på at høre hvad PM8 viser og hvilke farver dine partitioner har.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 16:24

Jeg har kigget på den paragon (ikke hentet den endnu) og den ligner da PM8 lidt.
Fra dette billede http://www.majorgeeks.com/download.php?det=2812
er der i højre side et screenshot prøv lige det, så vi ser på samme billede.
Billedet viser 2 primære partitioner og
6 logiske partitioner inde i en extended partition.(lyseblå ramme)
Paragon bruger andre farver men det gør ikke noget.

Hvordan ser din HD ud med PM8
Hvordan ser din HD ud med paragon

Men det undrer mig at der er to aktive partitioner på samme HD, dog er det på HD 2

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 15-06-06 17:23

Med PM8:
Disk 1: 76316 MB
D: Ny enhed 35000MB NTFS
E: Ny enhed 41315 MB NTFS

Disk 2: 157065 MB
C: ?m? 107058 MB NTFS
G: Backup 49999 MB NTFS

=============================================================

Med Paragon:
Disk 0: 74.5 GB
D: NTFS Ny enhed
E: NTFS Ny enhed
---------------------------------------------------------------------

Disk 1: 153 GB
C: NTFS
G: NTFS Backup

P.S. I modsætning til i PM8 kan du i Paragon klikke på bl.a. Resize/Move

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 17:50

Allerførst laver du den Ghost af C: på disk 1

Med Paragon:
Disk 0: 74.5 GB
D: NTFS Ny enhed Det undrer mig at dette ikke er C: (hvor dit styresystem ligger)
E: NTFS Ny enhed
---------------------------------------------------------------------

Disk 1: 153 GB
C: NTFS Dette ligner en Hd som har styresystem liggende (det var måske den gamle HD)
G: NTFS Backup

Som jeg ser det har du rod i dine partitioner og HD
Det kan i værste fal lave "RAW" partition som ikke kan læses
Hvis der er styresystem på disk1 må der ikke "køres" programmer på disk1
fra styresystem på disk0
To styresystemer må ikke "arbejde sammen"

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 15-06-06 17:57

I diskhåndtering står der: Disk 1 (C:) 104.55 GB NTFS.
Jeg har kun det samme styresystem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 19:01

Hvis de er på samme IDE kabel så er der byttet om på master og slave.
Dine Ghost-filer, ligger de på disk1 G: backup.
For så er dine Ghost på samme HD som styresystemet og så har du hele tiden haft mere end en partition på din HD med styresystem.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 15-06-06 19:42

Hvad skal jeg foretage mig, eller er det iorden som det er nu?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-06-06 19:49

Ok jeg tror godt du kan køre vider nu.
Der er bare byttet om på Disk0 og Disk1 men det gør ikke så meget.
Held og lykke med dine partitioner.

Ellers vender du bare tilbage.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 15-06-06 20:10

Jeg kører videre.
tak for indsatsen
Niels