/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Hvad er værd at se:Nordjylland
Fra : nullerbullerpige
Vist : 7353 gange
250 point
Dato : 12-06-06 18:38

Hej Kandu'er!

Min kæreste og jeg skal på ferie i nordjylland, nærmere bestemt Års.
Vi har aldrig været der før og vil derfor gerne vide hvad der er værd at se deroppe.
Vi har bil, så vi har mulighed for at køre et rimeligt stykke for at se noget....

Ved godt at jeg bare kan gå ind på et turistkontor mv, men vil gerne høre jeres forslag

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-06-06 19:00

jeg kan da nok finde en masse forskellige ting, men hvad intressere Jer??? Histiorie, kunst eller hvad.
Nordjylland har så meget at byde på, så man er nødt til at begrænse sig lidt, hvis ferien ikke varer i 40 år!!!!

MVH

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-06-06 19:18
Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 12-06-06 20:30

Hejsa

Prøv også og kigge her:

http://www.visitdenmark.com/danmark/da-dk/Menu/turist/turistforside.htm#

Sommerhilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : laksepote

Dato : 12-06-06 22:42

Skagen - Hit med point'ene

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 13-06-06 06:51

hejsa

var for et par år siden i aabybro ryå is, det kan varmt anbefales, gå ind på dres hjemmeside og læs lidt af deres historie, de laver fantastisk is og har en stort udvalg af rigtig gode oste, helt klart et besøg værd.
http://www.ryaais.dk/forside.htm

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 13-06-06 09:39

Citat
jeg kan da nok finde en masse forskellige ting, men hvad intressere Jer??? Histiorie, kunst eller hvad.
Nordjylland har så meget at byde på, så man er nødt til at begrænse sig lidt, hvis ferien ikke varer i 40 år!!!!

Tja hvad interesser os... Det er sådan set lidt af det hele...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-06 10:29

Vitskøl kloster - kulturelt og spændende fhv. Cistercenserkloster med krydderurtehaven
Tur til Livø fra Rønbjerg - Rigtig hyggeligt
Herregården Hessel - kedeligt og kulturelt
I slutningen af denne måned er der Nibefestival - Kanonfestival
Ål og stuvede kartofler hos Bageren i Sebbersund whauuuu, man blir svimmel.

Meeen Års er jo ikke rigtig Nordjylland, men Vesthimmerland. Rigtig Nordjylland, så skal du nordenfjords (sir nordjyderne).

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-06 10:40

PS
Kig osse ud til Slette strand.... nord for Fjerritslev, og nap en middag på det nostalgiske badehotel i Svinkløve klitplantage. Du blir lige skruet 100 år tilbage i tiden..... dog ikke prismæssigt LOOL og så er der jo ikke langt til Blokhus, hvis I skal ha' lidt rock i synagoen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-06-06 14:17

Århh manner altså, Nordjylland er det perfekte sted at opholde sig om sommeren

Drøner selv til Blokhus i uge 26, og til Løkken i uge 30. Stranden deroppe findes ganske enkelt ikke bedre - ikke en gang i sydens sol, kan strandene hamle op med Nordeuropas allerbedste badestrand. I må endelig ikke snyde jer selv for en dag på stranden. Er I ikke til solbadning, så tag bilen, idet stranden er en kør-selv strand med fint, hvidt sand og høje lune klitter. Grundet strandens bredde og beskaffenhed kan man køre i bil på stranden helt fra Rødhus til Løkken. Det er altså en wauw tur, som jeg er sikker på, at I ikke vil fortryde.

Her et link med alle Nordjyllands aktiviteter, attraktioner og begivenheder : http://visitnord.wmc.dk/

God tur

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-06 14:46

Ja ja .. men pas nu på.... selv Løkke og Blokhussand kan kravle ind i trussen, så man næsten drukner LOOOL

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 13-06-06 19:53

Når jeg har feriegæster, her i Østhimmerland, er der nogle favoritsteder vi tager dem med hen.

Det er bl.a. Rold skov. Der kan man uden problemer bruge flere dage. Der er bl.a. alle kilderne, f.eks. Store Blåkilde, Lille Blåkilde og Ravnkilde. Så er der søerne, Madum sø og Store Økssø, som man kan bade i, og gå turer omkring. Så er der selvfølgelig også Rebild bakker, Skovhaven, Troldeskoven m.m. Tingbæk kalkmine ligger også lige ved Rold Skov. Foruden det spændende ved at gå inde i minen, står der også en masse modeller af skulpturer af en kendt billedhugger, som jeg ikke kan huske navnet på i farten.

For børn, unge og legeglade sjæle er en dag i Fårup Sommerland ved Blokhus værd at overveje. Afsæt hele dagen til det, og tag ud på stranden ved Blokhus eller Løkken og se solnedgangen, eller måske Rubjerg Knude fyr.

Aalborg Zoo er også tit på programmet når vi har feriegæster. Og når vi så er i Aalborg, sker det at turen går ned i Jomfru Ane Gade, for at nyde en kold øl eller hvad man har lyst til.

Bulbjerg og Svineklovene, som ligger ved Svinkløv Badehotel besøger vi også ofte.

Af andre steder jeg selv god kan lide at komme er bl.a. Livø. En lille naturperle midt i Limfjorden, som har næste alle naturtyper. Man sejler dertil fra Rønbjerg (ikke langt fra Vitskøl kloster) Der finden ingen biler på øen, så man går rundt på øen.

Fyrkat og Vikingegården ved Hobro synes jeg også er interessant.

I selv Års er der jo museet, der er tegnet af Per Kirkeby. Der Findes også mange af Per Kirkebys skulpturer rundt omkring i Års.

Hvis jeg skal komme med flere forslag er der Dagbjer Kalkmine, Spøttrup Kloster, Museumsbunkeren i Hanstholm, Børlum Kloster, Aalborg Kunstmuseum, Lindholm Høje, Fosdalen, Fur, ........

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-06-06 08:15

Ja, nu er der nævnt noget af det jeg har skrevet op, men det kommer alligevel:
Jesperhus blomsterpark (tag færgen fra hvalpsund, meget flot natur på denne rute)
Hjerl Hede (frilandsmuseum)
Verdenskortet ved klejtrup (ikke det mest ophidsende)
Fårup sommerland ved blokhus, husk også at kigge ned på stranden
Slette Strand (her trækker man stadigt fiskebåden op på stranden, som i gamle dage.
På ruten fra slette strand og helt op til skagen er der mange små gallerier og kunsthåndværker osv.
Aalborg: Jomfu Ane Gade, Tivoli Karolinlund (har fået ny ejer, og skulle være blevet godt igen),
Spritfabrikken (rundvisning & smagsprøver), søfartmuseum, garnisions museum, ruinernerne (og lig) under gågaden, Aalborgtårnet + mange andre spændende ting.

God tur