/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan repair køres fra R console
Fra : Brassovitski
Vist : 913 gange
300 point
Dato : 09-06-06 16:05

Hej
Jeg har en maskine til rep med en SATA disk monteret. Diagnostisering af disken finder ingen fysiske fejl, men chkdsk finder 2 uoprettelige fejl. Under opstart skriver maskinen 'Ingen operativsystem fundet' (Win XP Home). Jeg har prøvet at køre en repair med opstart fra Win CD'n, springe over første tilbud om repair via consolen. Når jeg når dertil hvor installationsprogrammet normalt detekterer Windows og tilbyder at reparrere i stedet for at geninstallere, kan programmet ikke se at Windows er installeret, så muligheden for at lave en repair gives ikke.
Derfor er spørgsmålet, kan en repair (genindlæsning af systemfiler) gennemtvinges med en kommando fra repair-consolen. Kan det evt. være FAT-tabellen der er kaput? Findes der evt. ogram der kan gendanne fattabellen?
Jeg har prøvet at boote med en startdiskette, og der kan overhovedet ikke læses fra HD'n ved hjælp af DOS-commandoer, f.eks. 'Dir', hvis jeg bruger dir skriver systemet, 'Fejl ved læsning af foldersystemet'.

Gode råd efterlyses, da min 'Klient' har meget vigtige data liggende på disken.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-06 16:09

Du skal have en diskette med satadriver i floppy, under install af xp, trykker du F6, så kan systemet også se disken.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-06 16:10
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-06-06 18:05

Hej igen peet49
Jeg har støvet lidt rundt på IBM's hjemmeside og fundet en BIOS-update og har kørt den, selv om den nok ikke har noget med problemet at gøre.
Jeg synes ikke jeg kan finde nogen specielle drivers til SATA diske.

Maskinen er en IBM ThinkCentre A50P model 8194-e7g.
I BIOS under Device setup står følgende:
Parallel ATA [Both]
Serial ATA [Enabled]
Native Mode Operation [Automatic]

Kan der derud af konkluderes at der er SATA drivere indbygget i BIOS/Bundkort?

Så vidt jeg har fundet ud af er det en SATA1 disk.

På dette link (http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm), skrives i vejledningen, at der ikke både må være et almindelig molexstik og et SATA strømstik sat til disken, men det er der altså i IBM'n (Maxtor disk)

Please Hjælp

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-06 19:07

Du kan ikke have begge typer stik på samme HD, det er enten eller, har du molexstil er det er patadisk.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-06 19:21

Du kan også streame en xpcd med satadriver på: http://www.helgec.dk/
Se under streaming, du kan ikke indstallere xp uden satadriver.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-06-06 22:25

Hvad er så lige en PATAdisk?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-06-06 22:27

Pata er en standard IDE disk

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-06-06 22:36

På disken er der set bagfra med maxtorskiltet opad, fra venstre,
1. flat sort stik (SATA strømstik 15 ben)
2. flat sort stik (SATA datastik, går jeg ud fra, 7 ben)
3. stik med ni ben hvor der sidder en jumper på det ene. Ingen stik koblet til (selvfølgelig)
3. almindelig hvidt strømstik med 4 ben.

Disken er en Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB SATA/150 HD
Og stikkene var monteret på denne måde 'ab fabrik'.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-06-06 10:40

Pata er vel alm. ide med indbygget power stik

http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=9957

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-06-06 10:44

Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB SATA/150 HD
På denne disk er der ikke en molex tilslutning.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-06-06 11:43

peet49
Jo der er begge muligheder. Men du har ret i at kun et af stikkene må bruges af gangen. Det er så blot tegn på at dem der sidder hos IBM og samler maskiner ikke læser manualen til de diske de monterer.
Jeg downloadede manualen fra Maxtors hjemmeside, og der står meget fremhævet at kun et stik må bruges.
En nærmere test af det gamle drev med Maxtors eget diagnoseværktøj viser at der er fejl i bootsektoren.
Og jo der behøves ingen SATA-driver, den er indbygget i BIOS, ifølge IBM.
Status er nu at jeg har monteret en ny Maxtor 80 GB disk, den har også begge stik, og den blev genkendt af BIOS/maskinen med det samme, uden at der er installeret ekstra drivers, og på denne har jeg installeret Windows. Derefter har jeg monteret den gamle som disk nr. 2. Jeg håber nu at jeg kan få adgang til data på den gamle disk via windows. Jeg har ikke haft maskinen startet efter at den gamle disk er monteret igen (jeg er på arbejde lige nu), så det er jo spændende.
Jeg skal nok vende tilbage til denne tråd, når jeg ved mere.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-06-06 11:48

Vi må jo håbe det bedste.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-06-06 17:34

Halløjsa
Alt kører perfekt. Windows fandt også den gamle disk, men kan ikke læse den, Windows påstår at disken ikke er formateret og at størrelsen er = byte. Jeg tror stadig problemet er at FAT-tabellen eller hvad den nu hedder på en NTFS-formateret disk, er beskadiget, så jeg mangler stadig et tip til et program der kan gendanne FAT-tabellen. Så hvis der er en derude som kender et sådant, vil jeg meget gerne høre noget snart. Jeg kunne forestille min det skulle hedde noget i retning af FAT recovery program, FAT restoring program eller sådan noget.
Iøvrigt ved jeg ikke om drevet er formateret som FAT eller NTFS.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-06-06 17:39

Hej igen
Jeg har lige fundet ud af at filformatet er RAW. Jeg mente godt nok at formatet RAW var et format til digitale billeder, optaget med et digitalt kamera. Eller er det fordi at det er en SATA-disk at det er sådan et underligt format?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-06-06 18:23

En disk med smadret partitionstabel er også i raw format.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-06-06 19:14

Bare lige en bemærkning.

Fulgte disken med puteren, eller er en du "lige" har sat ind.
Med andre ord, har du selv installerer styresystemet.

Har du CDén kan du gøre som følger.
Ellers burde der komme andre meldinger, såsom manglende NTRLD ?
Det kan du mulligvis FIXE, ved under BOOT/reparer "første gang, den er færdig med at indlæse hukommelse, blå skærm" være hurtig på tangenterne og klik REPARER MEGET HURTIGT EFTERFULGT AF ENTER, men pas på du kun klikker engang, ellers starter du forfra.
Der, når/hvis du kommer ind, skriver du HELP, så kommer en masse kommandoer frem.
Jeg ville prøve FIXBOOT efterfulgt af FIXMBR
Har prøvet det mange gange, og det kræver MEGEN tålmodighed.
Mener også at huske, at du kan ændre FAT, men ville næppe begynde DER.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-06-06 19:22

Hvis det kun er data, der skal genetableres, er det meget simpelt.
Brug O&O Rescue.
Kræver dog, at hvis disken er i FAT/RAW, at du formaterer den først.
Alle rescue programmer kræver en fungerende partition, eller formateret disk, før de kan finde data
Hvilket intet betyder for genskabelse af data.
Har brugt det mange gange, og er meget hurtigere, end bøvle med at aktivere en Windows.

Det tager CA 2 timer pr 20 Gigabyte harddisk.
Afhængig af hvilke data, du vil RESTORE.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-06 23:03

Forstår jeg det ret, at "den gamle" HD har siddet i comp før, med et styresystem på.
Så kunne jeg tænke mig at sætte den gamle HD i som master og starte comp på en Win 98 diskette
og ved A:\> skrive så der står:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter
Og så sætte den i som slave til den nye HD bagefter.
Og så se om den kan læses.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-06-06 23:33

Til sofus
FIXBOOT efterfulgt af FIXMBR er prøvet, hjalp ikke.

Formatere og derefter genskabe, noway!
----------------------------------------------------------
Til e.c. dit forslag er afprøvet, uden held.
----------------------------------------------------------

Jeg har kørt en omgang med Harddrive Mechanic, når programmet er færdigt er NTFS filstrukturen genoprette osv. Så jeg går ud fra at det jeg behøver nu er et program der kan læse data i RAW-formatet og så gendanne dem. Hvis jeg forstår det rigtigt kan Stellar Phoenix file recovery klare denne opgave. Men jeg fortsætter først imorgen eftermiddag, da jkeg skal arbejde fra 7:00 til 15:00.
Tak for alle input, så vidt.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 300 point
Dato : 11-06-06 09:51

Jeg har fulgt med i denne tråd fra starten og har siddet med raw i baghovedet, men det så ud tiul at der var fuld kontrol over hvad de hele drejede sig om.
Jeg har selv siddet i saksen med en HD med RAW filformat og det lader sig faktisk gendanne.
Med et program der hedder File Scavenger kan du genskabe det meste, men det tager selvfølgelig tid

http://www.quetek.com/prod02.htm

Du kan jo prøve en demo før du køber programmet for at se om den kan genskabe filerne. Du får dog kun 64kb af hver men så kan du jo se om det er noget der er værd at investere i

Uden at have sagt for meget kan der dog også findes en crack til programmet og jeg har faktisk en registreret ældre version af det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-06-06 09:55

http://www.kandu.dk/Spg64610.aspx

her min tråd fra da jeg sad med problemet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-06-06 10:05

Her en tråd om problemet hvor vi satte os for at løse det, men det lykkedes ikke rigtigt.

http://www.kandu.dk/Spg69893.aspx

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-06-06 11:30

Hej Fijala
Det program du henviser til ser lovende ud, hvis det kan alt det de påstår, er det vel også et par kroner værd. Jeg har downloadet en version af et proghram der også skulle kunne gendanne filerne, men det kan ikke gendanne de originale navne.

Jeg kæmper videre, så må vi se.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-06-06 12:41

Jeg gendannede praktisk talt alle mine filer pånør mit certifikat til homebanking men det var da heldigvis let at få et nyt.
For at kunne gendanne er du selvfølgelig nødt til at have en anden disk at gemme på da det jo ikke lader sig gøre at gemme på samme disk der gendannes

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-07-06 11:51

Tak for svaret Fijala.
Jeg har gendannet det meste af data med File Scavenger 2.1. Programmet kunne ikke lægge fileren i den rigtige folderstruktur. Men stort set alle dokumenter, billeder, regneark osv. blev gendannet.
Rigtig godt program.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-07-06 17:18

Det var da dejligt at høre at det er lykkedes dig at gendanne det meste. Det er også korrekt at filerne ikke ligger i den rigtige mappestruktur, men hvis det er for at redde hvad reddes kan så går det vel også.

Tak for point

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-06 19:09

Det er altid rart at høre om data, der kommer til veje igen.