/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddiske skifter til.......RAW......Års~
Fra : Eyvind
Vist : 2297 gange
50 point
Dato : 01-07-05 19:41

Nu har flere oplevet Harddiske som er skiftet til betejnelsen RAW.
Det syntes jeg vi skal finde løsningen på.
Så jer der har oplevet det - venligts fortæl hvad der skete.
Helst i telegramform.
Hvad er der foretaget lige før den skiftede.
Blev der ændret noget på comp
blev der tilsluttet noget / taget fra
var den lukket rigtigt ned
Hvad er navnet/typen på harddisken
Hvad er navnet på din comp / bios
Har du flere harddiske i comp
Eller flere partitioner
fik du reddet dine data
Hilsen Eyvind.

Affødt af dette spørgsmål. http://www.kandu.dk/dk/spg/69891

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 20:37

lidt udenfor tråd - jeg oplevede det ved blot en enkelt dag at have et digitalt program inde - årsag ??? HMMMM

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 20:38

digitalt fotoprogram !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-05 20:48

Ja mirit - nogle camera kan fotografere og gemme i billedformatet RAW som dit fotoprogram kan håndtere.........men det var vel kun enkelte filer som havde den betegnelse.
Billedformatet RAW er et ikke beregnet billede som kan bearbejdes bagefter.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-05 20:56

jo tak - men jeg måtte formattere for at komme problemerne til livs

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-07-05 21:04

Hejsa

Jeg har haft kunder som oplever det når de:

har sat hdd i en anden computer.
har haft den siddende som raid.
converteret fra fat32 >ntfs.
taget den fra en computer som har intern scsi controller, til en anden computer som ikke har.
gået fra 40 pin kabel til 80 pin kabel.

Hvad gør jeg så spørger du ??
jeg har værktøj til at genoprette disken til den nette sum af $2400,-

som regel sker det for IBM diske fra 41GB og op

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-05 21:17

Miritdk - hvis du har måtte formatere for at kunne komme videre, så er det da indenfor.
DK - umiddelbart ser det ud som et controlerproblem, og at HD bliver "sat" ud af stilling - men jeg mener da ikke der er nogen form for eprom ell. lign. i en HD.
Dog kan controleren måske "rode" i alokeringstabellen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-07-05 21:56

Eyvind.

Da min disk i sin tid gik til RAW var det uden foregående varsel. Pludselig var den bare RAW. Du var selv med i tråden og også da det gjaldt min dvd brænder. Jeg har aldrig fået en forklaring.

Fijala

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-07-05 01:43

aner ikke hvad der skete - faktisk også bare lige med et - men havde haft det fotohalløj på lige før - ganske interessant at finde ud af grunden siden så mange oplever det -

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 02-07-05 08:02

Jeg har oplevet at sætte harddisken (80gb) i maskinen, hvor jeg har 3 harddiske, og efter et par dage med normale brug, kunne jeg ikke længere få fat i den, tænkte jeg havde lavet en fejl, fik den formateret lagde mp3 musik på den, så ville jeg lege med linux, og da jeg ved, at linux kan ødelægge windows, fjernede jeg den master harddisk windows lå på , sad og lege et par timer, og afspillede bla. musiken via linux, da jeg her efter igen fjernede linux, og satte windows harddisken i kunne jeg ikke længere læse disken end sige se den, fik dog fat i den med killdisk, som fortalte mig at der var tale om en raw disk, prøvede med diverse værktøj om jeg kunne rette den op men forgæves.

Enten har linux lavet harddisken om, eller er teorien om master/slave jumperne rigtig , fordi da jeg tog windows harddisken ud , ændre jeg ikke på de 2 andre som sad på kabel 2 , som cs, på kabel 1 har jeg, dvd drev som slave, og windows harddisken som master.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-05 11:05

Ja "onkelkeld" og det var også mit gæt omkring Fijala - det master/slave.
Tænkt tilfælde.
Når linux / NT4/NT5 (win2000)/Nt5a (XP) lægges ind, kan det gøres på en extended partition - altså langt udefor den første primære partition. Men der lægges altid en master boot record i starten af HD som er det første bios kigger efter for at kunne henvise til den partition der skal bootes på.
Men har den oprindelige HD med MBR været ude eller koblet fra så vil eks. Linux selv oprette en MBR på en HD.
Og nu kommer måske problemet..............der er nu 2 stk MBR som kan komme op at slås.
Og jeg ikke noget at have det i.........bare teori.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-07-05 12:50

Eyvind du kan måske have ret.
Den gang jeg har været udsat for problemet var det jo en slave harddisken der havde problemet. En 160GB disk der er partioneret op i 3, og det var kun den ene partion der have problemet.

Mit dvd brænder som også fik RAW onder læsning kunne jeg som sagt ikke få til at virke, så den flåede jeg ud og købte en ny. Så langt så godt. Jeg prøvede så at sætte brænderen over i en af mine andre pcer også uden den virkede. Nkommer så det spøgse. Jeg sidder her sammen med fruen på hver vores pc, og hun skulle bruge nogle clipart som hun havde på en cd-rom. Uden at tænke over det smider hun cde-rommen i dvd drevet og hun får straks alle hendes cliparts frem. Så er det jeg måber, hvordan kan det nu lade sig gøre?????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-05 13:09

Altså - hun smider en CD-rom i det drev som hos dig var RAW
Nu tror jeg at du måske har fiflet lidt med dine IDE controlere samt master/slave/cabelselect
Men kun gæt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-07-05 13:19

Nixen - bixen. Da djeg ikke lige kunne få den til at virke, gad jeg ikke lige at gøre noget ved det, så det fik lige lov at være indtil jeg fik tid engang. (Det var jo ikke lige min pc).

så det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-07-05 19:33

Det kunne måske være noget med chipsættet og usb at gøre? Mange har jo haft problemet på externe lagerenheder! Måske laver xp ged i drevbogstaver og kommer måske til at ændre partitioner derved?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-05 19:48

Har den så lavet sig selv Fijala.............????

Ja tedd det er jo også en mulighed.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-07-05 12:12

Jep

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-05 13:46

Ja så kommer vi tættere på, at XP måske laver ged i drevbogstaverne.........og husker det et stykke tid.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 18:20

kommer lige fra en nabo - samme problem med raw

her lader det til at C og D drev har byttet plads - hmmm ???????????

Der er absolut ingen ændringer lavet indenfor det sidste års tid udover opdateringer osv - maskinen havde oprindeligt win98 og har nu XP pro - (der er ingen rester fra den gamle 98 - det er udført at det firma der solgte pc´en)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-05 19:25

Et vildt løsningsskud til Miritdk
Da den vel så starter op på "D" (win xp) ville jeg prøve at ændre "C" til et højere liggende bogstav eks. "o" og så efter en genstart få "D" til at blive sin normale "C"

Det kan måske gøres sådan:
H-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>h-klik i det grå område>skift drevbogstav.
I det grå område står der eks.
CD-rom 0
CD (drevbogstav)
online

Disk o
grundlæggende (det er der hvor C:\> ligger)
antal GB
online

Disk 1 (harddisk nr. 2)
antal GB
online

Hvis det er på HD grundliggende den bytter drevbogstav så vælg den pratition som skal skiftes ved h-klik på partitionen.

Virker det rodet så spørg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-05 19:48

Mirit - hvis du ser et billede af det der RAW, gider du så lave et print screen og sende det. emesens hotmail dk (jeg åbner den ikke så tit så sig lige hvis du sender)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 20:23

emesen ok - skal derhen imorgen så får se

ps... har midlertidigt givet op

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-05 20:27

Ja desværre er jeg ikke hjemme i morgen før om aftenen............arbejdet kalder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-07-05 20:28

øhh ser et billede ?????????????

og ja - det virker ski da rodet - men - hmmmmm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-05 20:32

Ja et "billede" hvor man kan se denne RAW betegnelse.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-07-05 04:33

Hmm? er der nogen der har fået C drevet lavet om til raw? eller gælder det drev efter C:?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 10:29

hmmm - havde fat i omtalte pc igår - den har ikke været rørt men stået online som den plejer - og - nu er jeg på herrens marker - dels har den pludselig fået både "spøgelses drev" - dvs den viser at der er flere drev end der er - ( F - G - H - de indeholder intet. (er fri for spyware og virus)
Brænderen er tilsyneladende helt død (har kun været brugt til installation i sin tid - og til at køre xp ind - hmmmm)
hvad er nu det ?????????

ps kan ikke tage et print screen af noget som helst - ser ud til at det virker - men gør det ikke.

tør ikke tage en hammer med men har lyst

nogen gode råd eller skal jeg køre restore på skidtet ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-05 15:47

Du kan ikke lave restore hvis ikke brænderen/ CD drev virker.
Hvor mange CD/DVD/brænder er der i comp (fysisk)
Hvor mange HD er der (fysisk)
Er der noget USB grej sat til
Er det win 2000/Xp så kig lige her:
h-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering
Er drevene FAT 32 eller NTFS eller viser de noget helt andet.(det ses i øverste rude til højre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 15:59

Eyvind.... er lige hjemme for at drukne mig i frokost -

ved godt den brænder bare skal virke først -nå !!!!
Det er en combo brænder (dvd/cd kombi)
1 stk harddisk
intet usb lige nu
det er xp - burde køre NTFS men viser INTET (tre +++ under status bare) Hvad er det ?????

har afmonteret alt der kan forstyrre - skal hen og forsøge igen - men kører vist i ring - kan jeg få det dumme brænderi igang så burde det lykkes - men er ikke for modig lige nu.

Bruger siger: det har aldrig været NTFS ( men det ved jeg for har set det når jeg har hjulpet dem af og til ) - påstår hårdnakket det er fat32 (det eneste jeg kan få til at passe med det er at puteren gik i raw ????????)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-05 16:12

Prøv at starte uden mus/tastatur hvis det er på USB basis.
Jeg ved den brokker sig og det skal den.
Hvis du kan koble det combo drev fra og så prøve at starte (både strøm og datakabel fra)

Min idé er at bios/windows sletter den mærkelige information og tilretter sig når det sættes til igen. (måske det der skete for Fijala)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 16:41

lige på falderebet før jeg daffer af igen -

mus og tastatur ER fjernet - netop for igen at forsøge at starte sådan ( gik ikke første gang)

hvorfor strømkabel fra ??????

Nogen ide om hvor de ekstra "drev der tilsyneladende ikke findes" dukker op fra ???

forsøger så snart jeg er dernede igen - men krydser fingre !!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-05 16:59

strøm og datakabel fra CD/DVD .................jeg vil sikre mig at al information tabes og så kan rettes på plads.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-07-05 17:30

>>miritdk
et skud i tågen,
er der pillet ved regions koderne til dvd drevet ?????

hvilket mærke er Hdd ??
har du sat bios til "default" ell. "Optimal"

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 05-07-05 17:53

miritdk har du husket jumperne på de forskellige drev ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-05 18:15

Jeg følger stadig interesseret med i denne tråd men har ikke så meget at tilføje.

Med hensyn til regionskoderne har jeg leget med det da det var mig der hand i saksen, men det var virkningsløst.

Fijala

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 23:41

dk ..... regionskoderne - tjah stod på 2 hvilket jeg mener er ok - altså DK - ikk´???

mærke på hd ????? hvad mener du ?

bios ikke tilgængelig pt

onkelkeld . ... aner faktisk ikke hvad du snakker om (jumper???)

yderligere - måtte give op - så det ligner pc dag imorgen igen - eneste forandring er efterhånden at nu kan man kun komme til via fejlsikret tilstand - cd/dvd drev virker overhovedet ikke - ekstern lånt brænder kan vi ikke få til at virke - endnu da - kan jo være pga det ikke var muligt at fjerne den combobrænder der sidder. Melder igen imorgen - gode råd modtages lige så gerne

pyyyyyyyyyh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-05 23:45

ps.. hvad er grunden til at jeg ikke kunne tage print screen mon - før det hele gik helt i ged mon ???? og kan man egentlig det i fejlsikret tilstand ???????????

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-07-05 08:03

På alle harddiske og diskdrev samt cd-drev og dvd-drev, kan du sætte jumper i til at bestemme om det skal være :
cs= cable select, ms = master select, ds: slave select.
Jeg har lavet et forsøg igen
hvor jeg på cable 1 (port 1) satte jeg dvd-drev som master og harddisken med mit windows Xp som slave, på det andet cable ( port 2) satte den ene som slave og den anden som cable select, slaven blev lavet om til raw.
Jeg har altså: dvd-drev som master
hoveddrev som slave,
harddisk 2 som cable select
harddisk 3 som slave
harddisk 3 blev igen lavet til raw af windows xp, nu var der blot noget forskelligt på den disk, ikke noget jeg ville gemme, men jeg kunne ikke rette den op, uden at fdiske den og formater igen. er ret sikker på det må være noget xp laver, for da jeg startede maskinen efter at have sat alt i kunne bios godt se alle enhederne, men efter at xp har haft fat kunnne jeg fra bios ikke længere se harddisk 3.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-07-05 09:10

regionskode er ok
hvilket mærke er din HDD (Harddisk)?? IBM - Maxtor - Seagate - osv. ??
hvorfor kan du ikke komme i bios ??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-07-05 09:45

dk - ok noterer og prøver her når jeg smutter derned igen - - lige pt vil den maskine slet ikke noget og teknik og mig har det ikke særlig romatisk
Ved det burde være en amitech - men den er lavet gevaldigt om og er ikke OEM mere - så må kigge lidt på det igen. (tror der sidder hd fra zitech i - har ingen anelse om hvad der er hvad lige nu - lol)

er der et trick så man kan komme i bios i fejlsikret tilstand - man kan ikke umiddelbart ????????

Kan ikke helt overskue hvad der sker for dem - men prøvet alt jeg kan - alle råd er velkomne - titter ind her ind i mellem (fatter ikke helt hvad der er gået så galt - ved jeg ikke har pillet ved noget jeg ikke skulle - og fik først at vide igår at efter maskinen gik i raw begyndte der adskillige problemer af mystisk art - de er ikke gode til at forklare hvad osv - hmmmmm !!!!!

Kommentar
Fra : PerBlue

Dato : 06-07-05 14:56

Det bliver mere og mere forvirrende.
Jeg har nu den tredie disk (USB) som har skiftet filsystem til RAW.
Der er nu de 2 SATA diske C & D tilbage. Jeg tør ikke lægge nye data ind på PC'en,
som jo reelt er ubrugelig.Har nogen med held genanvendt disse RAW diske eller er de
kun til, at kassere ?
Den sidste disk fandt GetDataBack de fleste data, men de er enormt rodede og har ikke
de oprindelige navne. Mange ligger nu udenfor deres kataloger, deres oprindelige placeringer er håbløse, at finde. Mange af f.eks. jpg filerne meldes "typen kan ikke bestemmes" når jeg forsøger, at åbne dem. Det er jo ikke til nogen hjælp over hovedet.
Hvordan er det sikrest, at jumpe ekstra diske. Hvornår kan CS bruges. De to sidste Maxtor
jeg købte var fra fabrikken jumped CS ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 15:57

Jeg tror sanelig onkelkeld har fremprovokeret fejlen. (et lille hurra, indtil nu)
Og nu kan det være at han/vi kan rette den tilbage.
onkelkeld - lad os lige hvis det er muligt - gumle lidt på din opstilling, og blive sikre på hvad det er du har gjort.
For spørgsmålet er nu om RAW harddisken husker sin fejlvisning, eller det bliver muligt at rette.
onkelkeld:
Hvor på cablet sidder HD 2 og HD 3
motherboard................................første stik........................andet stik

Nu begynder det at blive spændende.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-07-05 16:58

de sider på port 2 på motherboard, som jeg skrev
første harddisk sider som nr 1 og er cabel select
anden harddisk sider son nr. 2 og sider som slave
man kan ikke få fat i den fra windows, flytter jeg den harddisk som sad først og blev lavet til raw til over som master og fjerner alt andet kan bios se harddisken men kan ikke fortælle mig hvad der er på den, for når jeg bruger en start disk, som starter maskinen op, siger dir at der er fejl på disken,den kan ikke læses

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-07-05 17:01

kan sagten fdiske harddisken igen og formater den så man mister ikke hardddisken men blot det som ligger på den, indtil en finder et program der kan rette det op, men den skal altså Fdisk'es for at komme til at virke igen, og vil den ikke det, kan man som jeg har gjordt før, slette den helt med killdisk.com, og så fdsik, samt formater den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 17:19

Men spørgsmålet er jo om eks. win 2000 kan læse den HD når master/slave/cable select er bragt i orden.
Det ser ud til at det er >>master/slave/cable select<< i forkert kombination som laver balladen, og XP så sørger for at balladen er permanent..........undtagen hos Fijala's CD-drev som rettede sig selv.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-07-05 18:34

win 2000 , kan ikke læse den , er afprøvet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-07-05 19:09

ganske kort herfra - følger med på sidelinien nu

nabos puter kører igen - lige med et gik det ok med at køre - eksternt cd/dvd drev ind af anden nabo - og så var det ellers med at køre restore - lykkedes til fulde - ingen form for reperation mulig - men ellers alt ok

ps.. fik at vide at der trods alt på et tidspunkt havde kørt en slave en periode - men ved ikke om det har noget med det at gøre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 19:21

Miritdk - det kan det. Prøv lige at præcisere hvad den HD havde gjort

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-07-05 19:41

pyyyyyh Eyvind - det er jeg vist ikke lige klar på - stort set - gik i raw - derpå gik der RAV iden - lavede drev der ikke var der - ting og sager virkede ikke lidt efter lidt - filer forandrede sig kontinuerligt - billeder kunne ikke åbnes osv osv - og gik derpå næsten helt i sort - vi fik rettet lidt så vi kunne forsøge at reparere - gik dog ikke - ind med ekstern cd/dvd - lykkedes tilsidst efter mange kampe - pludselig skete der en masse og vi kunne lige nå at smide restore cd´erne i - dog - det måtte vi gøre flere gange før det lykkedes. Ellers har jeg vist skrevet hvad jeg sådan lige vidste og ikke vidste før

endnu engang - ingen muligheder for at lave et print screen - hverken før eller efter - måtte rette numlock til - combodrevet dur stadig ikke

blev jeg klogere ??? NEJ !!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 19:57

Miritdk - der er vist ikke så mange der er blevet ret meget klogere - men vi prøver.
Og på et tidspunkt regner jeg med at vi kan se lyset her i tråden.
Alle de indput begynder at pege i samme retning..................syntes jeg da.

Er der andre som kigger med, så er i velkomne med store og små input til det store RAW-mysterium.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-07-05 20:03

det er i hvertfald temmelig spændende - men for hulen - når så mange får problemet af en eller anden grund - så burde der jo ligge en løsning et eller andet sted.

onkelkeld skrev: hardisken kan ikke ses fra bios - det havde jeg in mind - og det var korrekt - hvorfor ???????

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-07-05 20:10

Er ret sikker på at når bios ikke kan se harddisken, skyldes det at jumperen er sat forkert i forhold til den plasering den har på kablet, mener også det er grunden til windows laver kuk i den.
For har bios ikke kunnet ses den rigtigt, opfatten xp den sikkert som en fejl disk, men hvorfor den så laver den om, fatter jeg godt nok ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 20:15

Kan ikke ses fra bios.

Her er lidt gætterier:

Måske afbrudt
Står ikke i Automode mere
HD er blevet ulæselig
HD har lukket sig selv i starten hvor den skal fortælle bios hvem den er.
Måske har XP lukket af i bios af sikkerhedsgrunde (fordi den ikke kan læse den)
Måske lukker XP HD af..........inde i selve HD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 20:17

Nemlig onkelkeld - for de fleste her snakker om jumpere som måske sad forkert.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-07-05 20:17

heller ikke - men hvis den jumper var sat forkert i - så har den fungeret i hele perioden fra de fik lagt xp ind (igen) - og det er længe - skulle det så pludselig opstå ??????????

hvis det skulle have noget at gøre med at der over en meget kort periode var slave på - som blev fjernet - og det hele kørt fint fint - så skulle det da ikke dukke op sådan puff efter måneder - vel ?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 20:20

ØH?????????????????????

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-07-05 20:25

mintdk, nej du kan have ret,,, men så har vi vist kun en eller anden form, for virus som laver ged i det hele..
men hvad det angår har jeg ikke forstand, ved blot, jeg ofte finder, ved hjælp af efterhånden mange forskellige oprydnings programmer, diverse affald som jeg ikke ved om kan lave sådan noget fis...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 20:44

Men her er en mulighed.
HD 1 som master med aktivt styresystem i maskine A
HD 2 som master med aktivt styresystem i maskine B

Og nu ændres:
HD 1 som master med aktivt styresystem i maskine A
HD 2 som slave med aktivt styresystem i maskine A
Hele HD 2's C: drev er synligt, og det sker der ikke noget ved.
Men nu forsøges kørsel med et program på HD 2 og nu kan det være at der blandes i registreringsdatabasen og der er stadig ikke sket noget
.................indtil samme program køres fra HD 1 :::::::::::og nu går der ged i det hele.
Rent gætte værk.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-07-05 20:52

Det kunne være en ide Eyvind, det kan godt have været en af fejlene her den første gang, men ikke her sidste, men har lige søgt RAW på google, og det afviste bestemt ikke min ide om at det kunne have noget at gøre med linux, men større blev mine øjne da jeg læste at windows xp nu også kan håndtere Raw filer, som er et billed format.
Her tænker jeg så på om microsoft, ved en af de seneste opdateringer har laver en data fejl, for fejlen kom faktisk først efter jeg havde lavet, win update, og er det tilfældet bliver jeg ikke overrasket, men så går der vel et halvt år før det bliver rette.....hihi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-05 21:00

Nåe ja - fil-endelsen RAW er et fotoformat a.la. tiff og bruges bl.a. af mit canon s50 til optage et billede i rå tilstand for så med det medfølgende program at kunne justere en del af optagelsen hjemme på comp. Det er da pussigt at XP kan håndtere det og måske finder på at kalde en hel HD for et billede

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-07-05 11:04

"Måske lukker XP HD af..........inde i selve HD." ja og ikke i bios

dette her lyder mere som det er XP som skriver et eller andet, et eller andet sted på hdd, så den er i raw

jeg ved at win98 første udgaven af 2. udgave (der er 3 i det hele af 2. udgaven)
kunne lave ged i det med fdisk, hvis man startede fdisk og fortrød noget og resat (reset) computeren
var hdd smadret, om det var raw format aner jeg ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-05 16:04

Ja dk - og i dag fortalte en kollega:
"Jeg satte et SD kort i min HP "printerkortlæser" og der var noget underligt med drevbogstaverne, da jeg senere satte en memorystik til - men ikke noget galt før efter at have opdateret win XP og skulle til at genstarte...................det ville den ikke.
Ind med recovery CD og den skrev oversat HD's RAW format ændres til Fat32/NTFS.....................den kunne dog ikke indstallere.
det tyder på at den læser en HD som RAW - som den selv har lavet.

En anden kollega siger" RAW - er det ikke formatet på en tom cd"
Men det er det ikke hos mig win2000 / XP

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-07-05 16:16

jeg blev lidt fanget af den her :
http://www.capsa.dk/viewtopic.php?TopicID=47&page=0

forrige gang jeg kendte nogen med problemet var et netop DET - hmmmm ??????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-07-05 16:24

Jeg synes der er mange løse ender i dette her og er glad for at i er mange der har taget tråden op. Jeg sidder nemlig stadig og undrer mig over min tidligere situation.

Med hensyn til jumpere er det vel sådan at hvis man vælger cs, skal dert vel være på alle hd og drev eller hvad man nu har i eller skan bios vel ikke finde ud af det.
Jeg havde fx. prøvet at sætte et dvd drev som cs og på første stik på primær ide kabel og en hd på cs og på anden stik på primær kabel. Da figurerede dvd drevet som master og hd som slave på primær kabel, men drev betegnelserne var godt nok at hd hed C: og dvd hed D: ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-05 16:43

CS - eller - master/slave................ bør være på samme kabel.
Ja og det er nok fordi HD samtidig havde en aktiv partition med C:\>
Men prøv at læse (engelsk) det link Miritdk henviste til:
http://www.capsa.dk/viewtopic.php?TopicID=47&page=0
især 3. indlæg hvor den retter sig tilbage.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 07-07-05 20:08

eyvind cs står for cable select , ms står for master select, ds stå for slave på alle mine drev, ellers har jeg totalt misforstået alt om computere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-05 20:33

Jow men der kan stå forskelligt på de HD
Men der tales altid om
cable select
master
slave

og på nogle IBM
master/slave present
som betyder at pågældende HD er master men at der også er en slave tilstede
(CD/DVD/combo er i denne forbindelse ikke en "slave present", selvom den skal sættes som slave)

På en nyere Aopen CD-læser
C S M
S L A
som er cable select/slave/master

Jeg har kigget mine gamle (15-20 stk)HD efter og fandt en betejnelse.
CS =cable select
DS = master
sp = slave men kan være slave uden for jumperen sidder bare som reserve

og der er mange flere.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-07-05 21:04

hmm

mener at kunne erindre at raw format er det format fabriks data cd'er har

herfra
http://www.capsa.dk/viewtopic.php?TopicID=47&page=0

"My files are back, but it feels like running chkdisk everytime I boot my computer."

er det XP's chkdsk som laver raw mon ??

jeg har min extern USB hdd som fat32 og hvergang jeg tilslutter den en ny computer og genstarter
vil Xp kører chkdsk på den !! hvorfor ??
når jeg er heldig at få den tilsluttet en computer som kører win98 sletter jeg "System Volume Information"
som xp lægger på den.

noget kunne tyde på at XP ikke kan finde ud af CS.......med nogle bios'er og nogle kortlæsere hvis der sidder et
kort i under opstart
Compaq har i deres hdd kabler 1 stik (ping) mere end i en bambus pc og kan ikke ud af CS på mange modeller.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-05 22:54

mener at kunne erindre at raw format er det format fabriks data cd'er har
Det var netop hvad en af mine kolleger sagde i dag.

Pussigt at det var efter ombytningen at den vendte tilbage.

Ja måske chkdsk, som er så rar at ""reparere"".

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 08-07-05 07:38

dk, jeg mener du først skal sætte hd til når du har startet xp, grunden til det er at jeg ofte har glemt at fjerne printer , camera ovs, fra usb portene inden jeg indstalere xp, og så får jeg bare mega mange fejl ud af det, er de fjernet giver det ingen problemer, men ven som har en usb hd, kommer ofte her og vi sætter den bare til mens xp er i gang, venter selvfølgelig med at se på den til xp har fundet den , det skriver xp i en kasse ned i højre hjørne efter 1 min's tid.
vi har aldrig problemer med den.

De gange jeg har skiftet harddisk i maskinen, og jeg ikke har fået jumper sat rigtigt , starter xp godt nok op og kører ofte fint , lige ind til jeg vil afslutte , det er den bestemt ikke glad for, må ofte slukke hårdt og brutalt, og ved en genstart går chkdsk ganske rigtigt i gang, og det kan meget vel være den, der laver hardisken om,som xp jo ikke rigtigt kan se, til en raw, vel fordi den opfatter den som et foto mem kort, hvor på man jo ikke heller kan indstille jumper til hvor den hører hjemme i systemet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-05 15:40

Ja - det meste USB-grej skal først sættes til efter win 2000/XP er startet op,
men kan tages fra efter nedlukning.
men alle USB medier som memorycard/HD/stick skal først "afmonteres" nede ved uret på den grønne pil (h-klik) eller du må vente til comp er nedlukket.

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 13:38

Hej med jer. . . . . .Ja det samme er lige sket for mig og lær lige af dette. TAG BACKUP!!!!

Det har jeg ikke gjort og jeg har for vildt vigtige ting på min harddisk nummer to, da jeg er musik producer.

Alt hvad jeg har lavet de sidste. . .ja flere år er tilsyneladende gået tabt.

HJÆÆLP PLZ. Min siger også at den nu er en RAW. Jeg kan heller ikke på nogen måde komme i kontakt med den.

Der står bare den kører i DOS Kompatibel tilstand inde under "denne computer". . . . . Har jeg virkelig mistet 30 GB

mange hårdtarbejdende timer :,(

Jeg håber virkelig du er her supermand.

Mvh. René

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 13:40

Og det skal lige siges at jeg ikke har gjort noget nyt. Den harddisk har sat hvor den sidder meget længe. Jo jeg er kommet på internettet, 5 timer før det sker.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-05 13:49

ReneAunsbjergNielsen

Prøv lige at hente programmet File Scavenger 2.1 (er også lige kommet i en 3.0)

http://www.majorgeeks.com/File_Scavenger_Hard_Drive_Install_d1173.html

Se om det virker og bare gem hele disken på en anden disk. Det er da et forsøg værd.
Det er muligt du skal bruge en crack for at få det hele til at virke. Da jeg kørte med programmet kunne det kun recover 64kb af hver fil uden en crack.

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 14:10

fijala

Gemme hele disken på en anden disk???

Hmm..... jeg har kun to drev. den ene på 8gb og så den der ikke vil køre på 41gb

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-05 14:44

Kører du XP så kan du tilslutte en ekstra USB harddisk.

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 14:47

Ja okay. . . . .Jeg kører desværre ME og dette program "file scavenger" kan ikke bruges i denne. Jeg kan ikke kører andre styre systemer, pga. programmerne jeg bruger til musik, ikke kan køre med andet end ME og derunder.

Puha. . . . jeg er vist lidt ude at s*ide

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-05 14:55

Gør ikke noget overilet med den HD endnu.
hvilken comp har du.
???? Mhz
Har du win 2000/XP til rådighed som du evt. kan indstallere på en anden HD

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 15:15

Ok Eyvind. . .

Det er en athlon 1200, win ME, Ibm 41 gb harddisk, compaq 8gb harddisk"tror jeg"

Jeg har ikke andet end win ME, men kan nok få fat i XP, hvis det endelig skulle være.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-05 15:27

Godt så kan den køre XP.
Mulighed:
Tag de to harddiske ud af comp.
Sæt en ny HD evt. 80 GB seagate baracuda til ca. 500 kr. i som master og indstaller xp.
Under indstallationen af XP skal den nye HD partitioneres så XP kun ligger på ca 10 GB Resten kan partitioneres under XP efter indstallationen.
Og den dårlige HD sættes i som slave.
Nu kan der gøres plads til evt. at hente de tabte filer over med File Scavenger

Beslutter du dig for at prøve kan jeg lave en bedre køreplan.

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 15:50

1000 Tak for det Eyvind.

Jeg kigger på det og så skriver jeg, hvis jeg prøver dette. . . . .

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-05 17:52

ReneAunsbjergNielsen

Ja undskyld men jeg blev lige forhindret af noget andet.

Følg du blot Eyvind gode råd. Det er lige sådan jeg selv ville gøre det. Han har styr på det og han har hjulpet mig før.

Jeg vil følge med i baggrunde, men tager nu på ferie i morgen tidlig og er ikke hjemme før om en uge.

Held og lykke og jeg føler med dig.

Pøj Pøj til dig Eyvind

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 18:16

Tak skal du have Fijala og rigtig god ferie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-05 20:13

Fijala - gider du lige skrive til mig, inden du tar på ferie.
eyvindc gmail dk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-05 22:51

Hmmm? Ser ud som om det osse optræder hos winME!! Underligt!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-07-05 22:53

Faldt lige over den her forøvrigt http://support.microsoft.com/?kbid=822653

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 22:56

Eyvind>>

Så er vi igang med at prøve metoden.

Men du havde en bedre eller mere præcis køreplan???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-05 23:05

Ud med begge HD
Ind med den nye som master på IDE primary kabel
Start XP op og lav en partition på min 5 GB max 10 GB
Indstaller på denne partition
efter indstallation:
h-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>
nu kan du se din HD nede til højre
h-klik på området "unalocaded" og opret en partition på hele det frie område.

Lad os snakke efter det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-05 23:09

Men jeg tror Tedd har fundet noget:

When a program tries to access a raw partition on your computer's hard disk, the partition may not be available.
Note A raw partition is a partition on your hard disk that is not formatted and that does not have a drive letter assigned to it.
CAUSE
This problem occurs because, by default, the AutoMount feature of the Mount Manager (MountMgr) program is turned off in the Microsoft Windows registry.
RESOLUTION
To resolve this problem, turn on the AutoMount feature. To do this, follow these steps: 1. Click Start, and then click Run.
2. In the Open box, type cmd, and then click OK.
3. At the command prompt, type MountVol /E, and then press ENTER.
After you follow these steps, the following registry key is changed from the default setting of 1 to a setting of 0:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MountMgr\NoAutoMount

Der ligger måske humlen begravet - men jeg tør ikke anbefale at prøve, før vi har prøvet at kopiere din dårlige harddisk over på den nye.

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 23:22

vi satsede lidt og prøvede som der er beskrevet, men jeg er lidt usikker på hvad der skal ske efter 3. step???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-05 08:14

Efter genstart bør den så se harddisken og give den et drevbogstav så den kan ses.
Evt. efter at være koblet fra og til igen. (støm + datakabel frakoblet)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-05 09:29

eyvind

eyvindc gmail dk

er denne korrekt eller er det ikke .com

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-05 16:52

sorry..................det er com

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 13-07-05 17:58

jeg tror enden af det bliver en ny pc og så prøver jeg din metode Eyvind. Jeg siger mange tak for alle svar

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-05 18:43

Hvis det bliver ny PC så kan man have både ME og XP på samme harddisk.
Min HD ser sådan ud:
HD [(win98)(win 2000)(XP)(lager)(Image)]
98/2000/XP kan se lager og image
98 styrer hvilken der skal åbne ved start
Image er lagerplads til backup af styresystemerne.

Det kan også gøres med HD skuffer så man sætter den skuffe i med det styresystem der skal bruges ved start af komp.
En indbygget eller USB HD kan fungere som lager/backup.

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 13-07-05 19:11

Jeg siger mange tak for din uléjlighed Eyvind. Jeg vender tilbage til dette oplæg, når jeg køber en ny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-05 19:18

ok du er velkommen.

Kommentar
Fra : angaju

Dato : 28-07-05 23:45

Hej. Jeg kommer lidt midt under hele diskutionen. Men jeg har også fået det store problem hvor min harddisk har skiftet om til RAW filsystem.
Jeg kører med XP pro.

Har nogen af jer prøvet GetDataBack programmet fra : http://www.runtime.org/gdb.htm ??
Den link har jeg fået fra diskutionen i: http://www.capsa.dk/viewtopic.php?TopicID=47&page=0

Jeg har nemlig omkring 170GB data på den disk som jeg bare skal have igen.

Jeg tror at ændringen af filsystemet skete efter jeg fik sat min HD fra ekstern HD-boks til min stationær, fordi min eksterne HD boks blev deffekt.

Håber nogen af jer har fundet på en løsning til problemet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-05 00:38

har diskuteret mig blå og grøn og bliver mere og mere forvirret - hvor stor er chancen for at det sker når man installerer fra visse mobiltelefoner (billeder - video - moden osv) ?????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-05 08:11

Det muligt at skiftet fra ekstern til intern kan gøre det.
Ekstern HD sat som master (dynamisk disk)
Intern sat som master på sit eget data kabel
Intern sat som slave på samme datakabel som HD med styresystem C:

prøv lige at gå i diskhåndtering
h-klik denne comp > vælg administrer > diskhåndtering > den er nede til højre.
men om den dynamiske disk kan ændres ved jeg ikke
Du har en HD nederst til højre Disk 1 (gråt område) prøv at H-klikke i det grå område:
har du nu noget valg til ikke dynamisk disk. ??????

Jeg tror ikke vi har fundet en løsning, men ved forskellige input, er der noget som tyder på
XP's måde at håndtere master/slave og drevbogstaver.

Alle er velkommen i denne tråd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-05 09:38

jeps har valg - men det er jo heller ikke mig der har problemet - håber ski heller ikke jeg får det.

ps.. der hvor jeg var for et stykke tid siden var der ingen slave - den der havde været kan man vel ikke regne med når der var kørt restore mellem det tidspunkt og da problemet opstod.

Igår var det en bekendt der havde fået problemet - og netop der opstod diskussionen fordi det skete blot nogle timer efter en komplet vedligeholdelse - og manden havde netop lagt alt ind fra din mobiltelefon så mente det kunne være årsagen - øhh ???

jo forresten - da han havde skiftet drevbogstaver ud byttede de sig om igen - dvs - hans d blev til c og c blev til d - det ville han rette - men ved genstart blev de som de var blevet lavet om igen - hmmm ????

Kommentar
Fra : PerBlue

Dato : 29-07-05 11:08

Fijalla
jeg kan også kun recover en del tilbage med GetDataBack og Scavenger.
Mange af filerne er tomme, eller "typen kan ikke bestemmes." Det er hovedsagelig billeder.
Derfor spørgsmålet: Hvad er en CRACK? Kan det hjælpe?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-05 11:11

værd at spekulere i da perblue

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-05 19:58

PerBlue - jeg tror der menes en crackket udgave af prøveprogrammet, altså et program som virker 100 %
Og det findes nok et sted ude på nettet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-05 23:10

Perblue

Dette er jo ikke lige det der huer mig at fortælle, men hvis du søger på fx. Google "crack file scavenger 2.1" så vil der vælte en del sites op som har disse crack. Og hvis jeg hvisker dig i øret at en crack er et lille program eller en fil der kan få en demo version til at blive til et helt komplet program har jeg ikke sagt for meget. Det er selvfølgelig ulovligt men prøv alligevel. (Pas på med disse sider, de er fyldt med virus og andet skidt.)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-07-05 23:13

Jeg er måske også ved at se en rød tråd i dette med al den installeren fra mobiler, cameraer og hvad ved jeg. I mine ører kan det meget vel være fra alle disse usb enheder der laver kuk i drev bogstaver også kan XP ikke lige følge med og vælger så at drevet er ulæseligt.

Bare en strøtanke

Kommentar
Fra : PerBlue

Dato : 30-07-05 08:12

Fijala
Tak for tipset, jeg har ikke hørt det fra dig, shjyee...
Men jeg har købt det fulde program, det var så vigtigt for mig at redde 100GB billeder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-05 10:41

Hvad koster det fulde program.

Kommentar
Fra : PerBlue

Dato : 30-07-05 11:26

GetDataBack kostede $69
Scavenger kostede $39

Kommentar
Fra : angaju

Dato : 30-07-05 18:19

Hej alle med RAW filsystem problemet
Jeg har brugt GetDataBack og fik enda købt Scavenger 3.´
Med GetDataBack finder den 1/20 af mine data med de rigtige fil- og mappe-navne, men stort set det hele kan slet ikke bruges/åbnes længere selvom de fylder lige så meget som før.

Scavenger fandt 1/20 af mine lydfiler tilbage. Har ikke lykkes at finde noget af mine dokumenter, programmer og film tilbage. Så har den iøvrigt selv navngivet filerne i numerisk orden. Så hvis man gider, skal man selv høre på alle numrene og selv navngive dem igen.

Kommentar
Fra : angaju

Dato : 01-08-05 13:32

Hej alle igen.
Jeg fik formateret to af mine Maxtor DiamondMax 200GB harddiske til NTFS igen efter de selv var skiftet om til RAW.
Jeg bruger en ekstern harddisk boks der hedder: "ICYBOX".
Efter en kort tids overførsel på dem begge to skiftede de selv til RAW filsystem igen.
Fik ellers prøvet at ændre noget vha. diskhåndtering, uden held.
Har ikke flere partitioner på den.

Har nogen af jer løst problemet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-05 17:18

angaju -
Du kan tildele partitioner med denne diskette.
For jeg tror det er XP tildeling som laver ballade.
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

Et lidt venligere program er Partition Magic fra symantec ca. 600 kr.

Kommentar
Fra : angaju

Dato : 01-08-05 17:42

Eyvind-
Ideen med det er vel at jeg skal have to drev med samme indhold? Sådan at hvis den ene svigter har jeg kopierne i den anden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-05 17:48

Jo men der bruger jeg Drive Image/Ghost fra samme firma.
Til at pakke det hele ned til 50 % på en anden partition og så kan jeg med to disketter (fra programmet) hente det hele tilbage.

Kommentar
Fra : angaju

Dato : 01-08-05 19:35

Det lyder smart. Tak for tippet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-05 21:52

Leder stadig efter den røde tråd! Er der nogle der har oplevet deres C drev er blevet rå?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-05 22:02

Nej - og jeg har heller ikke set denne RÅ tilstand.
Jeg drømmer om en dag at se et "print screen"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-05 22:05

Så det må i bund og grund være et windows problem? Bliver harddiske rå i Linux eller andre alternative OS'er?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-05 22:09

Det må være et læse/fortolker problem - for Fjalas CD vendte tilbage efter at have været RAW.
Det kunne være at tråden her lige skulle henvises.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-05 22:12

Måske skulle du sende tråden ind til MS, emesen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-05 22:26

Joh - men det er måske lidt meget - for vi har jo ikke noget konkret.
Men du er velkommen til at sende ind.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-05 22:30

Send din fejlmeddelelse ind! Ja eller Nej?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-08-05 22:31

Tror vi mangler en Måske?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 02-08-05 15:38

hey Eyvind
det kunne være at man har brugt den funktion som er i windows brug cd-brænder
og overført forkert , eller man har dårlige sector på sin harddisk , eller man har behandlet sine dataér med partition magic forkert eller brugt andre disk værktøjer til at konvertere , og det gælder også hvis man bruger norton ghost forkert.

tedd :.> jo det kan skam også ske på en linux og andre OS maskiner ja selv på en unix
man skal hav groft sagt voldtaget sine dataér .

her henviser jeg til nogle sider som i kan læse
men hvis i vil bruge nogle af værktøjerne så pas på hvad i laver for det er kraftige ting

http://www.theabsolute.net/sware/dskinv.html
http://www.stellarinfo.com/partition-recovery.htm
http://www.dtidata.com/recover_it_all.htm
http://www.software-recovery.com/
http://www.toolsthatwork.com/byteback.htm
http://www.binarybiz.com/vlab/windows.php

denne diskette har jeg hvis det var noget
http://www.fix-disk.com/Diskpatch_Hlp.htm

Kommentar
Fra : technet

Dato : 02-08-05 15:57

I forgot this.
jo det er når boot sectoren bliver ødelagt , men det kan lade sig gøre at rep med diskedit fra norton
men det er et kraftig værktøj så pas på hvad i laver med med skrive direkte til harddisken

kan godt smide bootdisk med diskedit på nettet hvis du ønsker det Eyvind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-05 16:28

Det ville være lækkert at kunne henvise til den diskedit når alt er gået galt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-08-05 17:23

Sidder lige her og funderer efter at have læst i bladet Digital Foto.

Citat
Et gratis program fra Microsoft gør det muligt at se raw-filer direkte i Windoxs XP. Programmet sørger for at vise små billedeksempler af raw-filer i Windows mapper. Man kan også printe raw-billeder direkte fra Windows. RAW Image Thumbnailer and Viewer, som programmet hedder, understøtter raw-filer fra Canon og Nikon, og kan hentes ved at søge på programmets navn på www.microsoft.com

Er det noget der kan bruges . Jeg ved det ikke og har svært ved at tjekke det da mine pc-er fungerer upåklageligt lige i øjeblikket.

Fijala

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-05 17:34

RAW eller rå billedfiler er et format bl.a. canon bruger men det er selve filens efternavn som hedder .raw
Det der sker på vores HD er selve filsystemet som ikke kan læses, og som Technet siger - det er i starten af HD der er ændret noget så så filsystemet ikke kan læses,
og derfor heller ikke finde filerne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-08-05 17:46

Ja det var jeg godt klar over, men når nu lige det kalder sig raw når det går galt, så var det da måske muligt at der nye program kunne se noget (hvilket jeg dog tvivler på, da windows jo ikke kan læse derfra eller overhovedet se at der er noget derpå)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-05 18:41

Ja jeg så også noget om det i Alt om data særnummer med fotoprogrammer.
Og min tanke var da også straks.................ka' man det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-05 23:11

det raw der snakkes om i forbindelse med fotos er jo et filformat! Det andet raw er noget der influerer på hele harddisken og har noget med partitionen, så næppe nogen sammenligning.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-08-05 12:11

tedd > ja det er da ganske korekt det du skriver, det har noget med partitionen at gøre
men hvis man skal ind og rep dette , så skal man virklig have tålmodighed , har her i nat sidet og ødelagt 2 HD ( med vilje , 1 med fat32 og 1 med ntfs) og det jeg faktisk gjorde var bare at skrive noget volapyk til bootsectoren på offset 0
og det bevirker at så er harddisken ikke formateret DVS. at HD er nu blevet til RAW format

og så kommer vi til det sjove , nemlig at rep det igen og der bruger jeg feks. et par værktøjer såsom
diskedit , winhex , findpart , setsize , og andre sjove tools

og det gælder om at finde det rigtige cylinder , tracks , heads på hardisken , det gør det endnu svære hvis man nu har delt sin harddisk op .

en lille henvisning så i kan se hvad jeg mener
http://www.ntfs.com/boot-sector-damaged.htm

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-08-05 12:19

Ja det kan jeg godt forestille mig er noget af et molboarbejde technet

Noget andet der muligvis kunne forårsage raw tilstand kunne være en ondartet virus!

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-08-05 12:36

ja det er korekt. En såkaldt bot virus
eks. ( udpluk af en bootsector virus )
BEGIN: CLI ;INITIALIZE STACK
XOR AX,AX ;
MOV SS,AX ;
MOV SP,offset TOS ;
STI ;
;
MOV BX,0040H ;ES = TOP OF MEMORY - (7C00H+512)
MOV DS,BX ;
MOV AX,[0013H] ;
MUL BX ;
SUB AX,07E0H ; (7C00H+512)/16
MOV ES,AX ;
;
PUSH CS ;DS = CS
POP DS ;
;
CMP DI,3456H ;IF THE VIRUS IS REBOOTING...
JNE B_10 ;
DEC Word Ptr [COUNTER_1] ;...LOW&HI:COUNTER_1--
;
B_10: MOV SI,SP ;SP=7C00 ;COPY SELF TO TOP OF MEMORY
MOV DI,SI ;
MOV CX,512 ;
CLD ;
REP MOVSB ;

og det der er endu være er den såkaldte tjernobil virus der ødelægger bios( brænder bios chippen af )

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-08-05 15:42

Hmm - det er altså ikke små søde stykker legetøj.
Den der tjernobil virus, mon der også er sikret mod den i Asus p4p800 bundkortet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-08-05 22:25

Du kan jo sætte bios indbyggede virus protection til Eyvind? Den burde forebygge der bliver skrevet på harddiskens bootsector! Og så sæt bios update til disabled, så skulle din bios osse være sikret!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-05 16:10

Tak Tedd - det gør jeg så.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-05 16:15

tedd det er taaaaaaaaaaarveligt at skrive sådan noget uden at forklare hvordan

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-08-05 16:20

Ved du ikke hvordan du kommer ind i din bios, mirit? Da der findes mange slags bios, vil det være for omfattende at skrive en uddybende forklaring. Nogle bios har slet ikke de muligheder jeg har nævnt, men award, AMI mener jeg har!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-05 16:22

HMPF !!!!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-05 16:49

Miritdk - hvad hedder dit motherboard altså navn og type
(det er den allerstørste printplade i din comp )

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-05 16:59

Nu har jeg lige siddet og læst de sidste dages kommentarer igennemog jeg må sige at jeg tror vi nu har nogle eksperter igennem. Jeg kan sagtens køre rundt i bios, men tedd og technet jeg må sige at jeg ikke helt er med med alt jeres snak om boot virus og harddiskes cylindre, tracks osv. osv. har gjort mig helt konfus

Det er godt i er med her på Eyvinds tråd og flere andre for den sags skyld. For mig ser det ud til at det store RAW mysterium nu skal løses for alt i verden. Jeg vil blive ved med at læse med og kigge over skulderen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-05 17:05

Fijala - som du måske ikke ved eller lægger mærke til - så er det Technet som har lavet den diskette jeg tit og ofte henviser til.
Technet har også været til hjerne blæsning hos Microsoft ovre på den anden side af åen, og det gik vist meget godt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-05 17:30

Så forstår jeg bedre at han sidder inde med en viden som jeg ikke har. Det er nu sejt med de ægte hårdkogte nørder der bare kan det der (undskyld udtrykket) technet

Kommentar
Fra : technet

Dato : 05-08-05 22:13

hårdkogt ? ja idag er da vistnok lidt mør for har nu sidet og rodet helt nede på bit niveu
og jeg måtte sg have fat i min gamle nt Resource Kit Support Tools bog

det der sker med at fil systemmet bliver til raw er simpelthen når bootsectoren er væk eller ødelagt (512 byte)

men på winnt er der faktisk nogle værktøjer som kan rep det. og på winxp er der kun det tool der hedder fixmbr og fixboot men fixboot er ikke så sikker fordi den kan godt skrive noget på offset 1AH som Number of Heads ,
det bevirker at HD størelsen ikke passer så derfor må man så ind og rette det bagefter manuelt med værktøjer såsom
winhex , diskedit , eller diskprobe ....

og det sjove er faktisk det at diskprobe er fra winnt og virker fint i win xp.
men det endnu sjove er at på winnt ligger der et lille simpelt værktøj man kan tage backup og rep
master boot record og boot record

se evt her : og kig efter DiskSave og DiskProbe

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windowsnt/4/server/reskit/en-us/resguide/utilitys.mspx

jeg har lige lavet en bootdisk hvor de er lagt på
og den kan hentes her http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/bootbckup.exe

få nu taget en backup af din harddisk inden det sker for dig

PS. den er godtnok ved at være lang den tråd her

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-08-05 22:36

Det vil sige man kan bruge disksave og gemme en kopi MBR og PBS? Og så skulle den ged være barberet hvis ens harddisk bliver til raw?

Så mangler vi bare en opsummering af årsager til at harddisken bliver rå

Kommentar
Fra : technet

Dato : 05-08-05 23:03

tedd :..> ja det er ganske korekt man kan bruge disksave til det :
har skrevet lidt her 02-08-05 15:38
raw bliver til feks . at man har taget backup med norton ghost ( under version 8 )

__________________________________________________________
""" The most common boot sector-related problem is an overwritten boot sector. NTFS partitions on Windows 2000 & XP systems have a backup boot sector stored in last sector of the partition, and the backup can be used to replace a damaged primary boot sector. For example, here is the procedure used to replace a damaged boot sector with BootMaster. Also, the Windows Recovery Console command FIXBOOT will replace the $Boot metadata file, inlcuding the boot sector.

In rather rare cases both the boot sector and its backup are corrupted. Sometimes this situation is complicated by the presence of a FAT12 boot sector in the place of the NTFS boot sector. The presence of the FAT12 boot sector is a "feature" of FIXBOOT. It writes the FAT12 boot sector into place, apparently, when the partition is damaged in a way that prevents it from reliably writing an NTFS boot sector. At any rate, the boot sector must be rebuilt from scratch, regardless of whether or not the FAT12 boot sector is present """"""
___________________________________________________________________-

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 06-08-05 08:19

Dejligt at technet nu endeligt er kommet med noget brugbart, tak for det, men ideen om at slå virus chek til i bios, prøvede jeg i går,,det skal man åbentbart gøre før man indstallere, for min maskine blev så sløv af det at jeg ikke kunne komme på nettet, kan godt se ideen med at slå den til, men da ikke hvis man så ik kan komme her ind...hihi.
Men tror stadig lidt på at hvis jumperne sider forkert i harddiskene, at det også får windows til at lave en om til RAW, som skrevet tideligere har jeg 3 harddiske i min maskine, og en harddisk med musik i mp3 format , blev lavet om til RAW, og er sikker på at dette skyltes at jeg ikke havde sat jumperne rigtigt, men det kan jo være , jeg bare skal lade det være, og holde op med at lege , med hardwaren i min maskine...ss

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 08:33

onkelkeld.

Ja det er nemlig også det der bla. Eyvind er inde på, men det er jo altså også sket for mig med RAW, hvor jumpere har siddet korrekte, med garanti. Og hvad med mit dvd-drev der pludselig blev til RAW og ikke duede. Købte et nyt og prøvede at montere det gamle over i en anden pc. Duede ikke, men pludselig en dag uden at have ændret på noget så duede det alligevel?????

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 10:43

hey onkelkeld og Fijala
nej i skal ikke holde op med at lege for det er jo igennem leg , man får lært noget
så mit forslag er faktisk hvis man er skal lege med sådan noget her så enten en sekund maskine eller kun have den HD + 1 med styresystem som man vil lege med.
leg er sjovt men bliv aldrig hidsig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 10:52

technet

Det har du fuldstændig ret i, det er jo også derfor der går noget galt ind imellem. Men så er det jo godt vi kan ty til eksperter ligesom dig der altid er villig til en hjælpende hånd.
Jeg har læst adskillige svar igennem tiderne fra din hånd af, men var ikke klar over at det var dig med disketten.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 12:14

jeg sider selv og leger lidt lige nu men det er nu helt sjov det jeg lave for det er helt nostaldisk
nemlig windows 101 som var den første windows der kom
men det kører

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-08-05 16:44

technet

Jeg har en gammel pc en 368 25mhz med win 3.0 og 10mb harddisk. Den er minsanten med netkort da den har stået på et vandværk som alarm til hele netværket.
Der er 16mb ram i så den kører rimeligt rapt, da det jo er mere end hvad der var af ram i på den tid.
Denne pc værner jeg også lidt om og er ret øm over den.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 06-08-05 20:12

Fijala . ja det kan forestille mig , men det er nu sjovt at komme tilbage engang imellem.
har selv en kælder hvor der står lige fra 286 til ? + en masse L...
det bliver ikke sjovt når man skal flytte.

men nu håber jeg at du fik noget input ang. det med boot sector , harddiskes cylindre, tracks osv. osv som du kan bruge til noget.

Kommentar
Fra : PerBlue

Dato : 07-08-05 11:26

Vi kommer ikke videre her, det er hyggeligt nok, men spørgsmålet løses ikke, med hyggesnak.
Vi savner input fra nogen, som har mere end et meget overfladisk kendskab til teknikken,
bag teknikken. Der er mange forslag, og gætterier, som jo ikke kan bruges til noget.
Det er måske Win som ændre filsystemet osv. Det kan også være naboens kat, på natligt besøg.
Er der ingen, som abonnere på amerikanske PCmagasiner? de plejer, at svare meget detailleret
og har virkelige store kapaciteter tilknyttet redaktionen. Har en af os, måske support spørgsmål til gode hos Microsoft, eller en af Harddiskfabrikanterne.
Hvordan og hvorfor sker det? hvad gør vi profylaktisk, for at undgå det?
Det er jo ikke til, at leve med den usikkerhed!
Nogen PC forhandlere har et skilt i vinduet: "Kom ind og spørg vores teknikere, som alle har mange års erfaring, og kan hjælpe dig med de svære spørgtsmål" teksten variere lidt.
De ved ikke et hammerslag, om noget som helst. Jeg har prøvet, flere steder!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-05 17:03

Spørgsmålet er åbent for vidensdeling på flere niveauer.
Så alle input er stadig velkommen.
Det som sker med harddiskstyringen, er jo den ændrede oplysning om hvad der ligger hvor. Og oplysningen om hvornår det sker er endnu lidt ukendt - men hvad der sker kan læses længere oppe.
Eyvind.

Kommentar
Fra : PerLykke

Dato : 14-08-05 19:46

På min comp er der sket det, jeg ikke længere kan bruge mine CD-drev og USB-stik. MEN: den eksterne hardisk, jeg instalerede (og som måske er årsagen til det hele) kan fint forbindes via USB, som den eneste eksterne enhed. Underligt. jeg har 2 interne harddiske og så den nye eksterne (via USB) og de virke alle perfekt.
På egenskaber/filsystem står der RAW ved begge mine CD-drev og ved USB-enhederne (altså på nær når harddisken er koblet til)
Har netop fået et nyt memory-stik: Ved tilslutning på denne comp her, står der RAW, men den virker på de andre comp, vi har og her er filsystemet på memory-stikket NTFS.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-05 19:53

USB kan sættes i under kørsel med eks. XP
Men bør altid deaktiveres (grøn pil nede ved uret)
Det kan måske give den drevforvirring, da comp måske er ved at skrive til et drev som forsvinder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-06 19:22

Jeg fandt dette ved et tilfælde.
http://www.easeus.com/
rul lidt ned og se dette "Raw Drive recovery."
Men jeg har ikke prøvet det program endnu.
Jeg fandt dette ved et tilfælde.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 50 point
Dato : 07-01-06 19:31
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-06 19:50

Ja det har vi og måske skulle jeg købe programmet til ca. 400 kr.
Og tage det med ud til veninderne, og lave lidt raw i foretagenet.
Måske skulle dette spørgsmål snart lukkes.........................................det er alt for langt.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-06 19:56

Egenlig er der ikke noget svar, men masser af gode indlæg og muligheddder.
Jeg håber at staklen som læser sig ned gennem tråden også kan bruge noget af det.
Eyvind.