/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
TV KORT OPTAG I FARVE IKKE S/H
Fra : h_bmv
Vist : 515 gange
50 point
Dato : 07-06-06 21:02

Vil have digitaliseret mine VHS'er. Har købt et NorthQ 6400 til formålet.

Prøvede først fra min dvd afspiller. Bruger s-video kabel sæt. Prøvede først fra min dvd afspiller via scart adapteren, men så blev det sort/hvid!!!, men dvd'en havde så også s video out som jeg prøvede og så blev det farve !

Men hvad nu med video'en, den har jo kun scart!? Vil jeg ikke miste endnu mere billed kvalitet ved at optage gennem antennekabelet ??, og det vil nærmest være deprimerende, når den nu har s video ingang ved siden af antennen............. nogen der kan forklare hvorfor at det bliver sort/hvid???

VH.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-06-06 21:58

et skud i tågen.

Kan det ikke have noget med at indstille til Pal??

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-06-06 22:02

var lige kommet i tanke om det kunne være det, prøver , prøver...

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-06-06 22:14

den stod på ntsc 433, har prøvet pal b og c men det hjalp ikke men der er mange under-typer også i secam, er der nogen der har en forklaring for almindlige dødelige på dem? Vh

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-06 00:23

svhs er en video overførselsmetode med separate ledninger for lysintesitet og farvesignalerne. Kaldes også luminans og croma. Det giver bedre billeder end når det kombineres i et signal og skal skilles igen på modtagersiden.
Der findes standard for svhs via et scart stik, men den er der nok ikke mange fjernsyn , vidooptagere eller dvd afspillere som følger.
Scart er en stikforbindelse, og ikke et videosignal. hvis man bare siger scartforbindelse, er det ikke til at vide til hvad, og din har altså kun forbindelse for luminans, og ikke for croma signalet. det giver sort-hvidt billede.

Når nu du skal til at optage fra videoenbånd , har du flere muligheder.
Find ud af via manualen om dit nye videokort kan tage komposit input (luminans og croma på en leder) og brug så den. Din videobåndmaskine kan generere compositsignal.

Hvis den ikke kan, er det bedste nok at bruge en ordentlig svhs videobåndmaskine med svhs udgang.

Endelig kan du bruge videobåndmaskinens antennesignaludgang og modtage det på videokortets antenneindgang, som en anden fjersynsstation. Måske kan du ikke få et stabilt billede på den måde,men det er forsøget værd.

Eller byt til et ordentlig videokort, som har en composit indgang.

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 08-06-06 21:46

- Så der sq farve! det lykkedes med det gule kabel som ligner et audio kabel, går ud fra at det er det som hedder composit, eller sammensat på dansk som det hedder i min dansk sprogede intervideo software der medfulgte. Men er lidt overrasket over kvaliteten!? er det noget med den højere opløsning på pc monitoren eller for billige kabler? det er i hvert fald ringere end på TV'et. Tak for svaret transor.