/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pc starter kun halvt
Fra : steffan88
Vist : 705 gange
127 point
Dato : 07-06-06 11:48

Hej, Jeg har en 3 år gammel Medion computer som jeg har fået problemmer med. Hvis strømmen til computeren har været slukket og derefter tændt igen, vil computeren ikke starte. blæserene på mit grafikkort og CPU begynder at snorrer rundt så længe tænd-knappen er i bund. Desuden begynder den lille lampe der indikerer om computeren er tænt, at blinke.
før har jeg løst problemmet, ved at sætte computeren til stikkontaken, vente en times tid, og så tænde (dette lykkeds ikke altid), men nu virker dette trick ikke mere. Er det min strømforsyning der er død, eller er det bundkortet?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-06-06 12:31

Prøv at geninstallere/reparere dit styresystem: http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/

Dvs. i med den originale installations CD og boot fra denne.

Altså: http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/recov_cons.htm

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 137 point
Dato : 07-06-06 12:32

Start du med at checke din PSU (Strømforsyning).
Afmonter strømforsyningsstikket på bundkortet.
Hvis du lægger ben 14 til Ground (En af de sorte på tegningen) skal PSU'en køre, så længe ben 14 er lagt til Ground.
Belast PSU'en med f.eks. en harddisk.
http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-06-06 12:34

Når du sætter strøm til og tænder - så nurrer blæser på strømforsyning et øjeblik.
Det kan være Harddisk CD/DVD diskettedrev grafikkort eller andet som trækker så stor strøm at strømforsyningen automatisk kobler fra.
Tag så meget som muligt fra og prøv at starte.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-06-06 12:36

Så køre vi igen Molo.
Du VIL ha', at det er en softwarefejl.
Jeg VIL ha', at det er en hardwarefejl.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-06-06 12:38

Så hiver vi lige mit standartsvar frem.

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-06-06 12:42

Lad os håbe det er en blød hardwarefejl.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-06-06 12:52

Nemlig !
Bortset fra det, lyder det for mig som om, at det er PSU'en der fejler eller bliver overbelastet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-06-06 12:56

Også min idé

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 07-06-06 13:48

@Gambrinus

Jeg forstår ikke rigtig det med de "beebs". Er det lydkortet der siger sådan når der er fejl :S?
Nu vi snakker om lyde fra lydkortet har jeg lige en tilføjelse til mit problem. Nogle gange når det lykkeds at starte computeren op, "hyler" mit lydkort i nogle sekunder, og computeren slukker :S

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-06-06 13:55

Nix
Det er den lille højttaler, der enten sidder på bundkortet eller i kabinettet et eller andet sted.
Et enkelt Beep fra den, betyder at Bios er gået igennem sit Post-program uden fejl og styresystemet er klar til at blive indlæst.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-06-06 19:09

Lyt nu for pokker til MIG

...uanset hvad Gambrinus siger/skriver !

Hvis du kan starte op.. bare en gang imellem?

..er det næppe en hardwarefejl

Alligevel, hvis alt andet fejler?

Prøv en sætte din BIOS til DEFAULT indstillingerne ...Gem & genstart

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-06-06 19:37

Hardwarefejl..................

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-06-06 19:43

Lyt til Molo, men gør som e.c og jeg siger.
Molo for fan' %"#¤&/(#¤#"
Vi skal da liiiiggggeee ha' hardwaren op at køre, før du får lov til at komme med dine softwarefejl.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-06-06 19:50

Jeg har endnu ikke oplevet en strømforsyning,
der havde virus eller skulle vente en time med at ville starte på grund af software.
(Molo's software måske undtaget).
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-06-06 20:06

Én gang ..ska' være den første !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-06-06 21:58

Hvis du ikke er ordentlig Molo - så tager jeg ud til Christiania i mogen, og synger.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-06-06 22:17

Jeg er tilbøjlig til at holde med Gambrinus og E.C. og lige en lille forklaring på de forskellige beep lyde der kommer ved opstart. Det er bundkortet der er lavet så man ud fra beeplydene kan fejlfinde og derfor skriver Gambrinus i hans standard fejlfindingsvar om de forskellige beeplyde der vil komme efter de forskellige opstart uden diverse hardware. Der findes faktisk en liste over hvad de forskellige antal beep betyder, men den er specifik til de forskellige bundkort.

Godkendelse af svar
Fra : steffan88

Dato : 08-06-06 22:57

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-06-06 15:03

Tak, tak.
Men hvad var der galt ? ? ? ?
Gambrinus