/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
passe på - hvordan
Fra : aasenissum
Vist : 619 gange
100 point
Dato : 05-06-06 22:37

at surfe rundt på nettet er lidt af nyere dato for mig.
gang på gang ser jeg advarsler, pas nu på, at du ikke får hentet en virus hjem.
mit interessefelt er ret bredt, så jeg kommer vidt omkring.
men hvordan kan man sikre sig mod usikre områder?
vi har norman og ad-aware og jeg scanner mindst 1 gang ugentligt og finder sjældent vira.

det er de der advarsler, som går mig på.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-06-06 22:41

Jeg surfer ALLE steder, - og åbner ALLE emails. Jeg har gjort det i snart 5 år, og er ALDRIG blevet angrebet af NOGEN form for vira, der kunne skade min computer, mit liv eller begge dele!

Jeg scanner min comp for adware, spyware og vira i gennemsnit to gange om året. Det den finder sletter jeg bare.

Måske er jeg bare heldig, måske er jeg bare ligeglad, eller måske er faren ved internettet stærkt overvurderet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 22:49

Når der står at du lige skal dowloade dette et eller andet kan det være snavs.
Din bank eller andre ordentlige steder beder dig aldrig om at verificere dine data (kontonumre)
Er du i tvivl om mystiske advarsler eller mærkelige popups så fjernes de let på denne måde:
brug tasterne CTRL+ALT+DEL på en gang og vælg jobliste og nu kan du marker det mystiske og trykke "afslut job"
Selv fra dine venner kan du få snavs, hvis der er en vedhæftet fil.
Jeg åbner aldrig vedhæftede filer, uden at der har været en mail om filen inden, da det nemlig ikke er sikkert mine venner ved at de har sendt den.
Men norman og ad-aware beskytter rimeligt godt (jeg har selv norman som har stoppet en del)
Har du 2 partitioner D ell. E drev kan du lægge dokumenter over automatisk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-06 22:56

Jeg har så prøvet, i løbet af 4 timer at få mere end 17000 virus, spyware og andet skidt ind i en computer, sådan at den skulle formateres og windows lægges ind på ny, inden den kunne køre igen

Men du kan ikke gøre meget andet for at forhindre den slags, end at have antivirusprogrammer og så scanne ind imellem.

Og lad endelig være med, at falde for nogen af de popup-reklamer rundt omkring, der tilbyder at beskytte din computer, scanne den, holde uret korrekt justeret, downloade skærmbilleder m.m.

Og så er der selvfølgelig "visse sider" der udgør en større risiko end andre , selv om jeg nu også har fået nedlagt computeren engang ved at besøge Danmarks Radios hjemmeside

Min oplevelse er, at det er i perioder det er særlig slemt med diverse angreb.

Da jeg startede som helt uerfaren med computere for 2 år siden, kørte jeg helt uden problemer og uden nogen sikkerhedsprogrammer, i 8 måneder, men så skal jeg da lige love for, at jeg fandt ud af hvad virus, trojam horse, spyware o.s.v. kan gøre for at lave livet så surt som muligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 23:04

Men epidedymittis - det kan måske godt være at jeg har både livrem og seler sammen med en faldskærm.

Ps. Det var et godt link du gav i tip. *****

Kommentar
Fra : slander

Dato : 05-06-06 23:04

kan kun anbefale dig at kikke lidt her http://www.spywarefri.dk/ di kan fortælle dig alt om virus og spyware..

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-06 23:12

Og jeg er en kylling.
Jeg ta'r backup af alle mine vigtige filer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-06 23:14

e.c.
Har du fået prøvet Windows XP's sikkerhedskopiering ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-06 23:20

Næe jeg roder med bærbare compaq'er og trådløse forbindelser.
Og så backer jeg op på min gamle metode, med Drive Image kopiprogram.
Men du brænder jo dine filer ...... ikke.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-06 23:24

Jooo....
Der er fut i fejemøget, når Gambrinus smi... .....
Gambrinus

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-06-06 23:57

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-06-06 23:58

Min mand og jeg bruger hinanden computere til backups

Vi HAR været på dén dér med at 'deeeet behøver man sqda ikke' - ret seje var vi...indtil..

Jamen vi græder knapt så meget nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-06 00:43

Du skal selvfølgelig have din antivirus og antispyware programmer opdaterede, og have en god firewall, den indbyggede i Windows er ikke nok, og så er der en lille fiks ting, program kan den ikke kaldes, nemlig !.E.-spyad, hvis du instalerer den, lægger den en lang liste af ikke gode internet sider i kategorien Klassificerede sider, i din Internet Explorer, det forhindrer at disse sider kan instalere noget på din pc, du kan heller ikke selv hente eller gemme noget fra disse sider, når du har kørt I.E.-spyad kan du se listen, når du går i Internetindstiller og klikker på fanebladet Sikkerhed, Klassificerede, er den kategori med den røde forbudsskilt, det er en virkelig lang liste der bliver lagt ind, med sider som er fyldt med skidt og møg og du mister ingenting ved at have den, læs om og hent I.E.-spyad hos spywarefri: http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm ca. halvt nede på siden , finder du den, der er en udførlig vejledning af Anette B. Overgaard fra spywarefri nederst i beskrivelsen af programmet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-06-06 01:31

kig ind hos www.arlet.dk under "min sikkerhedspakke"

du kan jo også bare slukke din pc

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-06-06 02:07

Hej med dig

Prøv lige dette Link

http://sikkerhed.tdconline.dk/publish.php?id=1095&csref=_m_tdco_nyhedssik_uge19_virusscan

Kom lige tilbage, venligst, og fortæl mig om den fandt noget

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 06-06-06 07:49

pyyyh, tak skal I ha' allesamen, der er noget at kigge på for en usikker bruger. manden i mit liv advarer mig mod at downloade noget, før han har kigget.
han kører selv med 2 comp., hvor han kun bruge den ene, når der skal downloades.
men jeg vil jo gerne kunne noget selv.
så der er som sagt noget at undersøge, når jeg vender tilbage i aften.
solskinstirsdags hilsen
aase

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-06-06 12:19

brug din sunde fornuft, eks er sider der viker halvt eller vil have dig til et eller andet først
ikke værd at kikke på.

Du kan instalere http://www.spybot.info/ (også på dansk)
virker lidt som ad-aware men de erstatter ikke hinanden.
når du instalere spybot, skal du vælge at også instalere tea-timer(hedder det vist nok)
dette overvåger flere 1000 sider der er kendte for ikke at være stuerene.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-06-06 12:21

hov

Overvåger og blokerer flere 1000 sider ....

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-06-06 12:27

hmmm rigtige mænd tager ikke back up.

Hovsa sagde han så, da han måtte formatere sin pc.

Jeg gør følgende:

Tager back up af de vigtige ting, jeg ikke vil miste.

Scanner for virus en gang om ugen.

Har diverse antivírusprogrammer mm til at køre.

Det er farligt at gåover gaden,det er farligt at svømme for langt ud ved havet, det er farligt at være på internettet, men de fleste dør nu engang i sengen

Surf du bare videre, både på nettet og hvis du har lyst,så også på vandet.
Tag dine forholdsregler, så er der mange fornøjelige timer forude

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 06-06-06 21:59

Tak for svaret Gambrinus. høh, at det lige skulle blive dig på netop det svar.
må indrømme, at svarene var så mangfoldige, at jeg slog terninger til et svar nr. 8.

alle links er dog opbevaret til senere afprøvning.

fik det råd, at jeg kan afprøve på google, før jeg downloader, om et link er godt nok.

tak allesammen.