/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Optisk Thrust USB Email-mouse
Fra : Kinajumjum
Vist : 383 gange
210 point
Dato : 13-12-02 18:25

Jeg har købt en optisk Thrust 250S USB "Email"-mouse, men har haft problemer med den siden jeg installede den.

Problemet er flg: Når man har brugt/bevæget musen, begynder markøren at "flimre", rykker i små vandrette hug 4-5 gange i sekundet.
I starten troede jeg at jeg kunne leve med det, men nu er det til stor gene.

Jeg har installeret medfølgende software og drivere, og også afinstalleret igen, for at se om det var her problemet lå.

Jeg har endvidere haft den med i forreteningen, og efter lange diskussioner og 4-5 dages ventetid fået den byttet til en tilsvarende (den sidste i butikken).

-- kommer hjem, pakker ud, og problemet er præcis det samme.

Har også prøvet at fjerne HID-drivere, og geninstallere. Intet hjælper.

Nogen gode forslag? Anyone? HVAD som helst?

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 13-12-02 18:37

Åh, ja, forrresten:

Windows Xp PRO (bundkort Epox 8K7A+, process. AMD XP2100, 512 mb DDR ram).

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-12-02 20:09

Hej Kinajumjum

Har du andet tilsluttet USB-porten ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-12-02 20:56

Hej igen

Jeg har lige taget et kig på deres hjemmeside. Har du prøvet at opdatere driveren til musen ?

Ellers kan du hente den her:

http://www.trust.com/customercare/frame-cc.htm?artnr=12523

Det er sikkert mere hjælp at hente under:

http://www.trust.com/customercare/frame-cc.htm

Men det kræver at man logger ind på deres side, jeg har ingen Thrust mus men jeg syntes du skal prøve at se om ikke de har svaret

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 14-12-02 12:02

Jeg havde glemt at skrive.. medfølgende drivere ER den sidste nye version. Igår har jeg kontrolleret den på noboens gamle computer.. han kører Windows98(SE tror jeg):
Installerede IKKE drivere eller software, og havde IKKE problemet med rystelserne.

Problemet ligger altså sandsynligvis omkring mit bundkort, chipset, eller USB.. - TROR JEG.

Bundkorttet er udstyret med AMD-760-sættet (AMD-761 + Via VT82C686B)

Nyeste drivere til disse er installeret fra producentens hjemmeside.

Alle forslag velkomne. Mit næste projekt bliver at checke en anden USB mus.. skal lige skaffe én.

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 16-12-02 04:02

forasten !!! prøv det med PS/2 proten først da jeg tror det er det der er problemt =)) okey

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 16-12-02 12:59

Beklager Neo, jeg må afvise dit svar, og af flere grunde:

Jeg har købt en USB-mus, fordi jeg har 4 USB-porte. Selvom man kan købe det lille stik til PS/2-omformning, vil jeg vælge ikke at gøre det; så kunne jeg jo lige så godt ha købt en PS/2-mus?!
Jeg mener at der er en risiko for at miste nogle af de funktioner som er til rådighed i musen, hvis man omformer til PS/2. Fx har denne mus 5 knapper, og en lampe indbygget i musen som blinker, når man får en e-mail (deraf navnet "Thrust Email Mouse"). de fuktioner vil jeg gerne have sikkerhed for at anvende.
Det vil bestemt være en mulighed at teste musen med en PS/2-omformer, men jeg anser det ikke for at være en mulig løsning. :-I

Problemet med musemåtten er jeg bevidst om. Man bør til optiske mus ikke anvende reflekterende overflader, fx spejle, eller røde måtter, da lyset i musen er rødt.

Desværre har jeg også mit problem når man fx løfter musen fra måtten (den begynder at "hakke" 4-5 gange i sekundet), eller hvis man bruger den på et bord eller anden måtte.

Lad mig hermed understrege at det IKKE er et musse-hardware-problem. Musen virker, men ikke med min computer . Jeg mener stadig problemet ligger omkring mit bundkort, da det er det eneste der har indflydelse, såvidt jeg kan regne ud. Satans (må man bande hér?)

Jeg har netop modtaget en mail fra producenten, som angiver at man skal "afinstallere alle drivere. Hvis dette ikke virker, er musen sikkert defekt." Men det er den jo ikke? H-J-Æ-L-P. Hilsen Jonas

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 16-12-02 13:12

naaaaaa vil ikke sige det med ps/2 er regti køre jo selv med denne logitech har ikke miste nogen af minne funktioner :)) heller ikke på mit keybort er der det problem til gengæl er usb maget langsom i forholdt til PS/2 men okey hi hi er jo ikke moi der ska besteme :))

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-12-02 21:53

Hej igen

Der er lige nogle ting jeg godt kunne tænke mig at vide

Er dit USB på motherboardet eller på seperat PCI-kort ?
Har du cheket der ikke er IRQ konflikt med andet hardware ? (Det lugter lidt af sådan en fejl)

Prøv eventuelt at fjerne alt andet USB-grej og flytte stikket over i en anden port.

NeoNmaN
Nu skriver han jo ikke om det er USB 2 han har

USB 2 er væsentlig hurtigere end ps/2
USB 2 = 60 MB/s
PS/2-seriel kommunikation max 38400 b/s

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 16-12-02 22:22

He. Nu har kandu lige mistet min lange kommentar, men jeg prøver igen:

Okay.

>Problemet ligger altså sandsynligvis omkring mit bundkort, chipset, eller USB.. - TROR JEG.
>Bundkorttet er udstyret med AMD-760-sættet (AMD-761 + Via VT82C686B)
>Nyeste drivere til disse er installeret fra producentens hjemmeside.

- skrev jeg, fordi jeg har 2 indbyggede porte i bundkortet, og yderligere 2 eksterne fra bundkortet (som jo i og for sig så også er indbyggede i bundkortet; altså i chipsettet).

Jeg har intet yderligere udstyr sluttet til USB-portene. Når man åbner Enhedsorientering / Mus /, er der ingen medd. om IRQ-konflikter.. og det er hér de burde være at finde, ikke sandt?
Det hjælper IKKE at sætte stikket i en anden port.

Nu har jeg sat musen i PS/2 porten med en lille omformer, ad hensyn til Neo's foreslåede svar.
Jeg har samme problem, musen "flimrer", altså rykker 7-10 pixels vandret, frem og tilbage, specielt når man lige har brugt musen, og slipper den. Med tilslutning til PS/2 porten er frekvensen dog noget højere end før.. med USB-tilslutning "hoppede" den ca 4-5 gange i sekundet. Nu er det ca. 15-20 gange i sekundet.
Også når man løfter musen. Det er altså ikke et optisk problem.

Alle forslag velkomne. ,

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 16-12-02 22:29

det er regti nok at usb 2 er hurgiter en ps/2 men usb 2 har også lang fleger felj :)) hi hi

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-12-02 22:44

Hej igen

Har du prøvet med en almindelig mus, har du mulighed for det ?
Der følger ikke et Kalibreringsprogram eller lign med denne mus ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 16-12-02 22:52

Almindelig mus? Jeg går ud fra at du mener PS/2? Jo, den fungerer fint.

Der følger intet kalibreringsprog. med musen. Jeg har været i kontakt med producenten, og de nævnte heller intet ad denne art. De skrev at den nok var defekt og skulle byttes. Men den fungerer fint i USB hos naboen (som kører Win98). Uden kalibrering. Og jeg HAR byttet den hos forhandleren. Og har samme problem.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-12-02 23:10

Det var ligegodt ...s..

Ah vent lige lidt, har du installeret servicepack 1 til windows XP læs lige her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q312370

den er fra fixlisten

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=/support/ServicePacks/Windows/XP/SP1FixList.asp

Snup sp1 her, hvis du ikke har den:

http://www.microsoft.com/WindowsXP/pro/downloads/servicepacks/sp1/default.asp

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 21:20

> Nogen gode forslag? Anyone? HVAD som helst?

Hejsa

Jeg vil tro det er underlaget til din mus den er gal med. Prøv med en anden
musemåtte, helst ikke noget der er blankt.

MVH
Lasse Kjærsgaard

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.391 / Virus Database: 222 - Release Date: 19-09-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 02:09

"Kinajumjum" <Kinajumjum.news@kandu.dk> skrev

> Problemet er flg: Når man har brugt/bevæget musen, begynder markøren
at
> "flimre", rykker i små vandrette hug 4-5 gange i sekundet.
> I starten troede jeg at jeg kunne leve med det, men nu er det til stor
> gene.

Det er med stor sandsynlighed ikke musen, der fejler noget men derimod
en af følgende muligheder:

1. Hvis trådløs: Noget forstyrrer musen - fx din skærm eller andet
elektronisk materiel.
2. Dit underlag - du bruger måske en for glat og ensfarvet overflade.
3. Den optiske sensor forstyrres af dit computerbord. Fx kan de optiske
Logitech-mus jeg har prøvet ikke lide at køre på et computerbord, hvor
der under den 3 cm tykke træbordplade er er monteret en 5 mm. tyk
jernplade.

Prøv dig lidt frem med forskellige underlag - læg evt. en tyk bog under
musen, og brug den som musemåtte og se om det ændrer noget.

mvh
Peter

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 18-12-02 06:58

Hej Peter, tak for forslagene.

1. Det er ikke en trådløs mus
2. Problemet er der stadig hvis man fx. løfter musen fra underlaget, eller helt fjerner det og kører på bordet.
3. Der er ingen jernplade. Problemet er der stadig hvis jeg flytter hele computeren til et andet lokale.

Jeg tror det er musen. ,:-I

Jeg har idag returneret musen til forhandleren, og fået pengene retur.
Tak de mange gode forslag. Men desværre rækker min tålmodighed ikke så langt.. med en mus.

Da ingen har løst problemet, vil jeg ikke give point'ne til nogen. Hvordan lukker jeg mon spørgsmålet?

SKULLE nogen være venstrehåndet ligesom jeg, og kende til en 5!-knaps (jeg siger det igen: 5-KNAPS) mus, er de velkomne til at give besked, og point'ne vil gå til dem.

Musen skal leve op til følgende:

* Sort eller mørkegrå/sølv.. IKKE HVID

* Fem knapper, incl. scroll-knap (heraf de 2 gerne programmérbare)

* Venstrehånds- eller neutral (lige).
Hermed er fx Logitech's MX serie allerede udelukket, da de 2 dyreste er højredrejede, og den "lille" er med 3 knapper.

(Angiv venligst forhandler)

Det er pga af besvær med at finde en magen til Thrust-musen, at jeg har brugt små 3 uger på at fejlfinde.

Mvh. JSC

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-12-02 21:30

Hej JSC

Jeg ville ellers have "svoret" på at det hjalp da du installerede sevicepack 1 til XP
Istedet, tror jeg at jeg vil vente endnu nogle år med at installere XP selv.

Mvh srhansen

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 19-12-02 12:58

Det er rigtig svært for mig, srhansen.. for jeg installerede servicepack 1 igår, dagen efter at jeg returnerede musen.

Jeg får aldrig prøvet det med Thrust-musen. Men købte igår en Microsoft-mus (USB), og den VIRKER.

Jeg kan ikke udelukke, at Thrusmusen også ville have fungeret, med XP SP1 installeret. Så jeg vil lade tvivlen komme dig tilgode. Send et svar, og point'ne er dine.

Hilsen JSC

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-12-02 21:28

Hej igen JSC

Jeg er ikke ude efter dine point, jeg har så mange i forvejen

Jeg var bare nysgerig efter at vide om SP1, virkede HVIS du havde fået den installeret. Jeg pønsede nemlig selv på at skifte til Win XP. Jeg har USB mus og tastatur der virker under win 98 og er jeg selvfølgelig ikke intereseret i at skifte til WIN XP, hvis du siger SP1 ikke virker. Derfor spurgte jeg

Jeg forstår imidlertidigt godt din harme over den "fordømte" mus og jeg vil selv have reageret ligesådan

Angående dette spørgsmål, så har du jo selv løst problemet. Du bør derfor lukke spørgsmålet.
Jeg selv afstår fra at modtage dine point, da jeg først og fremmest er her for at hjælpe og blive hjulpet, men du kan give dine point til hvem som helst ved blot at acceptere en kommentar som svar. Vælger du at give dine point til en nyhedsbruger, ja så forsvinder dine point ganske enkelt fra Kandu-systemet du skal da blot huske at mange nyhedsbrugere "hader" Kandu og point som pesten så det er bedst ikke at nævne noget om point

Glædelig Jul og tillykke med din nye mus
Srhansen

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 19-12-02 23:12

Hej sr.

HVORDAN lukker jeg spørgsmålet?

*********

Du kan trygt skifte til WinXp. (Afhængig af din maskine) er XP det mest stabile styresystem i windozerækken. (Jeg har kørt Xp stabilt på en AMD K2-450Mhz)

En række af de mest anvendte argumenter for IKKE at skifte er følgende:

* Win Xp er alt for ustabilt, hvis man spiller computerspil! -- Jeg har ikke lavet andet end at spille siden jeg købte min computer, og har INGEN problemer haft.

* Win Xp sladrer til Microsoft! -- En række af de sladrehanke, der er indbygget i Xp, kan slås fra med programmet "XPAntiSpy". Programmet fåes også i en dansk version.

* Min hardware virker sikkert ikke med Win xp! -- De fleste drivere er jo indbygget; netop derfor fylder Xp frygteligt meget, i forhold til ældre styresystemer. Jeg har det også sådan, at hvis en hardwareproducent ikke gider at udvikle drivere til Xp, gider jeg ikke købe deres lort. Jeg har ikke haft problemer med "ikke-MS-godkendte" drivere.

Jeg kan ikke afvise at mit problem blev løst med opdateringen SP1. På den anden side virker min nye mus fint, også på andre computere, uden SP1. Og min forhandler får "desværre" ikke den billige Thrust-mus hjem igen. Hvorfor mon?

Held og lykke med dine projekter, og tak for hjælpen.

(Hvordan lukkede jeg nu denne tråd?)

Mvh JSC

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 210 point
Dato : 19-12-02 23:26

Hej JSC

Tak for din briefing om XP, jeg er bare så doven anlagt at jeg aldrig gider skifte OS, før det værste "driver helvede" har lagt sig. Hver gang der er kommet et nyt OS, syntes jeg ikke man kan lave andet end at opdatere drivere hele tiden. Jeg har faktisk haft WIN XP installeret på en computer, men denne ville så ikke lukke ned igen, så jeg skyndte mig at afinstallere

Du lukker ved at trykke på accepter som svar i højre hjørne over en af dem der har deltaget

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : Kinajumjum

Dato : 19-12-02 23:30

Jeg forstår din bekymring omkring driverne. Men netop fordi Xp har standarddrivere til næsten alt, burde dette område måske tillægges væsentlig mindre bekymring en andre.
Men du bestemmer. Jeg tror dét med nedlukningen var et syptom på andre problemer. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-12-02 23:44

Du har sikkert ret. Det kan være jeg kaster mig ud i det i juleferien

Når nu du alligevel har valgt at give mig point, kan jeg da oplyse at min mus er en optisk logitech mus. Det er uden sammenligning den bedste mus jeg nogensinde har haft (den kan køre både USB og PS/2). Den kan jeg varmt anbefale, hvis du skulle gå hen og blive højrehåndet eller hvis logitech skulle begynde at tænke på andre end de højrehåndede

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Kinajumjum

Dato : 19-12-02 23:50

Hehe.. jeg har ringet til Logitech. Ingen tanker til os venstrehåndede, heller ikke i fremtiden.
Mine hænder bliver hvor de er, så jeg har investeret i en Microsoft-IntelliMouse (ikke fordi MS og jeg er perlevenner.. tværtimod, jeg låner lidt for tit af dem - uden at spørge ,:-I ).

Den er god, jeg skal bare "modde" den.. give den flydende glasvæv på sprøjte, 2 x sort maling og 2 x sprøjtelak. Så er den sort.. ligesom resten af mit rumskib.

Idéen fik jeg af sælgeren i Fredegaard. Han har "moddet" alt på sin egen computer.. incl mus. Så nu ved jeg også hvad jeg skal lave i juleferien. Held og lykke.

Skriv, hvis du får problemer med Xp. Jeg er snart ekspert. Hilsen JSC