/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan bør den ligge?
Fra : steno
Vist : 740 gange
110 point
Dato : 19-05-06 01:16

Hej alle, jeg kom til at tænke på om der egentlig er noget bestemt måde en harddisk bør ligge på, for jeg har fundet ud af at, min harddisk kører meget bedre når den ligger med printpladen opad ( på hovedet ) men kan der ske noget ved harddisken, hvis den ligger på hovedet, eller for den sags skyld på højkant?

Hilsen steno

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-05-06 01:52

Bare den ikke ligger for varmt!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-05-06 02:19

Den kan ligge lige som du har lyst !

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : steno

Dato : 19-05-06 02:58

Ok det jeg glad for at høre, for den virker underligt nok bedst sådan, men kan i egentlig gi en forklaring på, hvordan det kan være at den virker anderledes når den ligger på hovedet, jeg har over flere eksperimenteret med at sætte min pc på hovedet og hver gang er jeg nået frem til at den faktisk kører hurtigere når pcen står på hovedet, er der nogen logisk forklaring på det ?
Hilsen steno

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-05-06 03:25

Det er lige til X-files, men måske er den lavet til Australieske forehold.

Grunden er nok at harddiskens læse/skrive-hoveder, belastes/hviler anderledes når den er vendt om.
hvis det passer vil jeg tro at den er bedst når den står på højkant.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 07:39

Det kan måske være afkølingen som er forskellig.
Du skal helst ikke vende den mens den kører.
Vibrationer kan den ikke så godt li'.
Hvordan konstaterer du at der er forskel på funktionen når den ligger anderledes.
Nogle compaq sætter HD på højkant af pladshensyn.
Nogle HD holdere har HD på højkant.
IBM 300 serien vender printsiden opad.
Andre IBM vender printsiden nedad.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 19-05-06 08:54

Skiverne skal ligge Lodret eller vandret - alle skrå positioner skaber pga. gyroskopeffekten et konstant skært tryk på lejerne, hvilket i sidste ende medfører at disken ikke fungerer pga slup i lejet.

Jeg har set diske slidt op på < 6 måneder når disken ikke var i vater.

I-MAC brugere hvor disken er monteret i skærmen skal tænke på dette !!!!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 19-05-06 09:19

Jeg hørte engang en teori om hvorfor harddiske kørte bedre når de lå på hovedet. Da hviler selve disken nemlig ikke på nålen, men omvendt. Det giver nålen meget bedre bevægelsesfrihed, og den kan derfor reagere hurtigere... Men om det passer, aner jeg faktisk ikke!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-05-06 09:38

Grunden må helt klart ligge i, at mange harddiske er lavet i Østen.
Og altså er testet og "kørt til" med bunden i vejret.
Elementært min kære Steno !
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 16:23

Gambrinus - når du så vender din comp for at harddisken kan ligge rigtigt ........................
........................er det så ikke svært at få en CD-rom til at blive i skuffen.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 19-05-06 16:26

Hej, det er lige meget om du vender din disk op eller ned. Halvdelen af skiverne vil alligevel altid ligge på hovedet pga. den måde harddisken er opbygget på.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : steno

Dato : 19-05-06 22:18

til e.c; jeg har selvfølgelig også vendt mit cdrom drev modsat i holderen, for jo ellers ku det godt være lidt svært at få den til at ligge rigtigt , og med hensyn til hvordan jeg tester har jeg, selvfølgelig gjort det med slukket pc, da cddrevet også skulle vendes for at kunne bruges, men jeg har primært testet min teori i spil, da det er den slags der giver min harddisk problemer, for når den ligger normalt, hyler min harddisk i spil hver 5 sek sådan ca. hvilken får spillet til at lagge, og det var derfor jeg oprindeligt fik ideen om at ligge harddisken modsat da jeg tænkte på belastning af nål og lejer, og det testet med snart mange forskellige harddiske, både Maxtor, Seagate, Western Digital og Hitachi, senest prøvede jeg at låne min brors harddisk da jeg med sikkerhed vidste, at den ikke fejlede noget, men så snart den kom i min maskine begyndte den, at hyle, jeg satte den så tilbage i min brors pc, og der var stadig ingen problemer den hverken hylede eller laggede. Men hvad kan være problemet med at den hyler/lagger, for nu hvor den ligger på hovedet, er der ingen hylen, og den kører også bedre i spil, men den lagger stadig, bare mere flydende lag, og jeg ved med sikkerhed at det ikke er grafikkortet den er gal med for det har jeg prøvet at låne af min brors, og nu hvor den ikke hyler kan jeg høre at min harddisken arbejder meget ihærdigt i spil, også selv lige efter en formatering, med en helt ren windows uden antivirus og firewall, kun de nødvendige drivers til grafik og lyd og så et spil.

Det mest underlige ved det er at, min pc indeholder præcis samme hardware som min bror har, den eneste forskel er bare, at jeg har, 512 ram mere end han har og 1giga CPU mere end han.
Ellers en den eneste forskel strømforsyning og kabinet, men de to ting kan vel ikke være skyld i alt dette???

Hilsen steno

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-05-06 02:32

Jo din strømforsyning kunne godt være problemet!
mere ram + kraftigere cpu = større strømforbrug.
Strømforsyningen levere 5 volt til det meste af pc'en , og 12 volt til bla. motorene i drevene.
hvis at den er hårdt belastet på de 5 volt, kan den være svag ustabit på de 12 volt.
hylet kan opstå ved at det er svingningerne fra strømforsyningen som du hører.
strømforsyningen er switchmode, og kan sagtens frembringe hyl ved for kraftig belastning.

Hvad mener du med ' lagger ' jeg forstår ikke ordet

mener du at den låser/fryser, så kan det igen hænge sammen med strømmen,
hvis din brors hd hyler i din pc, og ikke i hans egen, så tyder det igen mod en
overbelastet/defekt/ustabil strømforsyning.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-05-06 07:51

Jeg er enig med Natmaden.
Det første der faldt mig ind, da du skrev indlægget 19-05-06 22:18,
var netop en defekt eller for lille PSU.
Husk du kan købe en 550W PSU til kr. 150.- og en 400W PSU til kr. 950.-
Der er stor forskel på kvaliteten.
De nye strømforsyninger i den dyre ende har da også 2 eller flere strømveje/stabiliseringer,
så CPU og bundkort "fødes" uden at blive belastet af harddiske, CD drev etc.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-06 10:18

Her er en forklaring på "lagger" (med lyd så det kan udtales rigtigt)
http://www.thefreedictionary.com/lagger

Kommentar
Fra : steno

Dato : 20-05-06 14:22

Hej natmaden, ved du om jeg kan få et program så jeg kan tjekke om min hardware får den strøm der kræves ??? og kan en strømforsyning blive for kraftig ?

Hilsen steno

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-06 14:40

Med dette program kan du kigge på comp.
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181

Kommentar
Fra : steno

Dato : 20-05-06 15:05

Jeg har og bruger Everest, og jeg kan også se spænding og den slags men jeg kan ikke se om det er nok den får.
Hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 20-05-06 15:17

Jeg må nok hellere komme med nogle hardware specifikationer.
Jeg har

Intel Pentium 4 3.6 Ghz
Maxtor Harddisk 120gb SATA
Maxtor IDE-SCSI Harddisk 20GB
ATI Radeon 9250- 256mb ddr
ca, 1200 Performance ram
DVD-Drev RRW.
NorthQ CPU køler
AsRock gaming bundkort, ( kan desværre ikke lige huske hvad det præcis hedder)
og en FSP Group 250Watt Strømforsyning, for mig lyder 250 for lavt, men ville det være nok hvis jeg købte en 400watt jeg har set på en NorthQ PSU hos ComputerCity : Varenr.34443 er den god nok ?

Hilsen steno

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-05-06 15:50

250 er for lavt, 400 er ok, hvilken der er god , hmm.!

Valg af strømforsyning - Introduktion
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2764

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-05-06 15:52
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-06 16:01

Ja jeg ville så købe et kabinet hvor strømforsyningen er indbygget.
Med mindre det skal se fancy ud ville jeg købe en Aopen med sidekølekanal
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101858

Kommentar
Fra : steno

Dato : 20-05-06 19:32

Hej natmaden, når du siger 400W er ok mener du så at den er perfekt til min hardware eller mener du at den er ok, men at jeg godt kunne bruge en kraftigere?

Hilsen steno

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 110 point
Dato : 20-05-06 20:48

jeg vil mene at den er stært nok, men at det ikke vil skade med mere.
især hvis at der kommer senere udvidelser !
Nej, jeg tror at 400w er mere end rigeligt.

Læs lidt test af strømforsyninger og dan dig din egen mening.
http://www.hardware-test.dk/default.asp?side=artikler&sub=Stroemforsyninger

Der er også en test af NorthQ 4775-400
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=3611

Kommentar
Fra : steno

Dato : 20-05-06 23:06

Hej allesammen i skal ha mange tak for jeres indsats, da i alle har været til stor hjælp, men specielt tak til natmaden da du har fundet alle de oplysninger jeg havde brug for og hjulpet mig frem til en forhåbentlig løsning på problemet, jeg vil prøve at købe den PSU vi har snakket om, og hvis det så ikke er problemet, jaaaa så må jeg jo råbe om hjælp igen

Hilsen steno

Godkendelse af svar
Fra : steno

Dato : 20-05-06 23:07

Tak for svaret natmaden.