/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problemer med dvd-brænder Lite
Fra : BerndJ
Vist : 702 gange
500 point
Dato : 17-05-06 22:24

Min dvd-brænder Lite-on 411s DWDRW LDW-411S kan pludselig ikke læse eller skrive.

Iflg. Enhedshåndteringen er der ingen problemer: "Denne enhed virker korrekt".

Jeg har slettet driver og lagt ny i, har fjernet dvd-brænderen fra pc'en og sat i igen, og har kørt Windows Help-program igennem - uden held.

Der ER strøm på den og kablerne sidder korrekt.

Kan læsehoved pludselig går hen og "dø"?? Og hvordan kan jeg være sikker på at det er det ... og ikke "fejl fyrre" ??

På forhånd tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 17-05-06 23:05

Hej, har du prøvet med både CDere og DVDere for at se om det er noget med drevet eller om det er driver-problemer?

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 17-05-06 23:17

Har afprøvet både dvder, musik-cdere og data-cdere - den kan intet læse eller skrive - men man kan godt åbne / lukke den ved museklik i stifinderen. Der er også lys i den lille pære, og der er tydelig lyde at høre som indikerer at der "sker et eller andet" - HAR opdateret driver og genstartet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-05-06 23:26

Du kan købe en rense CD, men mange har haft held til at åbne skuffen, og bruge en trykluftkompresser til at blæse derind, det lyder godt nok voldsomt at bruge en sådan, men faktum er at det tit virker. Man kan også få ren luft på trykdåser som radiomekaniker bruger.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 17-05-06 23:31

Ok - det skal jeg prøve i morgen - foreløbig tak!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-06 08:27

Jeg har med held forsigtigt afmonteret 'kassen' og renset linsen med en sprittet vatpind. Samlet 'kassen' igen og VOILA ...et DVD-drev kom til live igen

Måske er det dit brænderprogram der gør knuder (...medmindre du bruger den indbyggede funktion i XP til at brænde med?). Prøv dette gratis brænderprogram fra vore svenske brødre:

http://cdburnerxp.se/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 18-05-06 11:32

Har nu prøvet med trykluft - uden held.

Dernæst har jeg skilt drevet af og renset læsehoved manuelt med sprit - uden held.

OG: har forsøgt at brænde med CDBurner XP Pro - uden held (men CDBurner XP Pro se godt ud - det skal prøves når / hvis jeg får mit drev til at fungerer, eller et nyt er indkøbt - tak for tippet med CDBurner XP Pro).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-06 13:05

Surt sjov, men her kommer endnu et foreslag:

Skift dit controller-fladkabel. Det kunne jo være en løs forbindelde i kablet

Jeg har oplevet med HD'ere at de kunne ses af BIOS, men ikke nås via. operativsystemet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-06 13:06

Surt sjov, men her kommer endnu et foreslag:

Skift dit controller-fladkabel. Det kunne jo være en løs forbindelde i kablet

Jeg har oplevet med HD'ere at de kunne ses af BIOS, men ikke nås via. operativsystemet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 18-05-06 13:20

God ide (det med fladkabel - jeg skal købe et nyt i morgen). MEN jeg kom til at tænke på følgende:

Jeg HAR haft installeret Daemon Tools og havde 2 imaginære drev. For et par dage siden har jeg afinstalleret Daemon Tools ... og denne uninstall har drillet MEGET ... jeg måtte fjerne "noget" vha. Delete i Stifinderen - altså er FORMENTLIG ikke ALT fra Daemon Tools fjernet.

OG de to imaginære drev er der stadigvæk (!!!) og kan IKKE slettes (de generer ej heller) --- men kan Daemon Tools lave ravage med den ikke-imaginære drev (altså min dvd-drev)???????? Og hvis: ja ... hvad så ??? Problemerne med min DVD-drev opstod samtidig med uninstall af Daemon.

Jeg HAR geninstalleret Daemon Tools og igen afinstalleret det ... men .... jeg kan jo stadigvæk ikke være sikkert at ALT fra Daemon Tools ER væk.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 19-05-06 12:32

Har nu udskiftet fladkablet - uden held. Dernæst forsøgt at rense ved hjælp af en rense-cd - uden held. Er der mere håb???

Hvad med spørgsmålet fra den 18.5.:
"Jeg HAR haft installeret Daemon Tools og havde 2 imaginære drev. For et par dage siden har jeg afinstalleret Daemon Tools ... og denne uninstall har drillet MEGET ... jeg måtte fjerne "noget" vha. Delete i Stifinderen - altså er FORMENTLIG ikke ALT fra Daemon Tools fjernet.

OG de to imaginære drev er der stadigvæk (!!!) og kan IKKE slettes (de generer ej heller) --- men kan Daemon Tools lave ravage med den ikke-imaginære drev (altså min dvd-drev)???????? Og hvis: ja ... hvad så ??? Problemerne med min DVD-drev opstod samtidig med uninstall af Daemon.

Jeg HAR geninstalleret Daemon Tools og igen afinstalleret det ... men .... jeg kan jo stadigvæk ikke være sikkert at ALT fra Daemon Tools ER væk."

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 19-05-06 13:26

Hej, har du prøvet fjerne drevet helt i device manager og derefter boote for at lade windows gen-installere drevet?

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-06 13:27

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VIGTIGT: Læs lige det efterfølgende grundigt igennem først og hent/installér det relevante program.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Først laver du et gendannelsespunkt.

Dernæst:

Start op i fejlsikret tilstand (= F8 ved opstart ..EFTER BIOS og ..FØR Windows loader)

Uninstall Daemon Tools.

Så fjerner du ALT fra Daemon Tools (mapper, filer, ikoner osv. som sikkert ligger i mappen 'Programmer' eller mappen 'Program Files') råt og brutalt via en sletning i stifinder og tømmer din papirkurv.

Rens din registreringsdatabase med dette lille program : http://www.tucows.com/preview/355220?_mid=000001279 (..som du har hentet i forvejen)

Genstart.

Går det godt? Opretter du et nyt gendannelsespunkt og sletter det/de gamle ved at vælge:

Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer->Diskoprydning

...fanen; 'Flere indstillinger' og under punktet nederst: Systemgendannelse klikker du [Ryd op...]

Går det skidt ...så kan du altid aktivere dit 'gamle' gendannelses punkt i fejlsikret tilstand under:

Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer->Systemgendannelse

Prøv det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 19-05-06 13:38

TAK for de gode foreslag - jeg skal desværre på arbejde nu - jeg vender tilbage i løbet af weekenden for at fortælle hvordan det er gået - men tak foreløbig!!

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 20-05-06 00:58

Hej Molekyle,
jeg har MEGET NØJAGTIG fulgt din "opskrift" (som jo fortæller meget præcis og detaljeret hvordan jeg skal gå frem) ... men desværre: DVD-drevet fungerer ikke, og de imaginære drev er heller ikke forsvundet fra stifinderen (selvom tilsyneladende ALT Daemon Tools ER fjernet).
Kan det tænkes at det er en rent mekanisk fejl ved DVD-drevet (at den simpelthen er kaput og skal kasseres ???)? MEN det forklarer jo ikke at de imaginære drev fra Daemon Tool ikke forsvinder ??

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 500 point
Dato : 20-05-06 10:02

Næeh... det lyder 'mystisk'. Nærmest som om du har fået et af de dersens root-kit ind ad bagdøren. Dén ka' jeg ikke klare, så der må du nok have hjælp af sikkerhedseksperterne i forum'et på www.spywarefri.dk eller hos www.arlet.dk

Da får du nok brug for Hijackthis: http://www.spywarefri.dk/downloads1/hijackthis.exe

Her er en installationsvejledning: http://www.spywarefri.dk/manualer/hijackthis-manual.htm

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 20-05-06 10:13

Mange tak for svaret molokyle - flot forsøg på at hjælpe mig!! Og som sidegevindst har jeg jo lært et nyt program at kende (Tweak Now RegCleaner) - tak for det!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-05-06 10:34

Takker for påængårnø

Jamen så held og lykke med 'projektet' og god week-end

</MOLOKYLE>