/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Øjenfarve
Fra : scrubber
Vist : 19384 gange
106 point
Dato : 08-12-02 00:18

Sad vennelag her sidste aften hvor vi kom til at diskuterer sandsynligheder for at et barn fik en bestemt øjenfarve. Mit spørgsmål er som flg :

Hvis mor og far begge har blå øjne : Blå Grøn Brun

Hvis mor og far begge har brune øjne : Blå Grøn Brun

Hvis mor har gønne øjne og far har
Brune øjne : Blå Grøn Brun

Ja sådan kunne jeg blive ved.

Og er der feks forskel på om det er moren eller faren der har en given øjenfarve.

Ændres de forskellige sandsynligheder ved 1 bar 2 barn og 3 bar osv

Håber ikke at spørgsmålet er alt for skørt

M V h Scrubber

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-12-02 00:25

Næ, det er da et godt spørgsmål - jeg kan desværre nok bare ikke svare på det fyldestgørende - det eneste jeg ved er at forældre hvoraf den ene har brune øjne har en dominerende farve og derfor får deres børn brune øjne - hvordan det er med blå+blå, grøn+blå, grøn+grå osv osv osv ved jeg ikke ..... ved bare at brune øjne dominerer.

men skal da kigge f efter noget der måske bringer os tættere på en løsning på dit spørgsmål....

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-12-02 00:32

fandt lidt her : " Menneskets øjenfarve er et eksempel på gener, der ikke blandes. Hos mennesket er der genetisk set to øjenfarver: brun og blå. Hvis et brunøjet og et blåøjet menneske får børn sammen, bliver børnene enten brunøjede eller blåøjede - ikke en mellemting mellem de to. Det skyldes at det ene gen dominerer over det andet. I vores eksempel er genet for brune øjne det dominerende gen, og man siger at genet for blå øjne er et recessivt gen. Dominerende gener betegnes ofte med store bogstaver, mens recessive gener betegnes med små bogstaver. Lad os derfor kalde genet for brune øjne B og genet for blå øjne b.

Genparret for øjenfarve hos mennesker kan nu bestå af generne: BB, Bb, bB og bb. I de tre første tilfælde vil mennesket have brune øjne i det sidste tilfælde blå. Man skelner i øvrigt ikke mellem kombinationerne Bb og bB - det er det samme og normalt skriver man det dominerende gen først, hvis der er et. Derfor vil vi ikke mere bruge skrivemåden bB.

Fra hvert genpar videregiver hver forælder ét gen til afkommet. I tilfældet med blåøjede mennesker kan der kun være tale om videregivelse af et blåt gen, da blåøjede mennesker jo altid er homozygouse mht øjenfarvegener. Dvs. at to blåøjede personer i teorien kun kan få blåøjede børn.

Det er dog kun i teorien at det er sådan. Der vil altid være undtagelser. Dette skyldes forskellen mellem genotype og fænotype. Genotypen er de faktiske gener, der er til stede, mens fænotypen er de gener, det ser ud til at der er til stede. I langt de fleste tilfælde stemmer dette overens, men ind imellem kan en person f.eks. fremstå som blåøjet, men alligevel bære det dominerende gen for brune øjne - og dermed kan han/hun få børn med brune øjne også selvom partneren er blåøjet.

Kan to mennesker med brune øjne så få børn med blå øjne? Ja det kan de sagtens og det er endda helt indenfor teoriens rammer. Lad os betragte to personer der begge er heterozygouse mht øjenfarve. For at se hvilke øjenfarve deres børn kan få opstiller vi en såkaldt Punnet Square. Man opstiller forældrenes genpar i hhv første række og første søjle. Kombinationerne for afkommets genpar kan nu findes i de underliggende celler. Det ses nok bedst med et eksempel. Vi kigger på to brunøjede mennesker og antager at de begge er heterozygouse, dvs har genparret Bb:

B b
B BB Bb
b Bb bb

Det ses af Punnet Squares at 75% af børnene vil blive brunøjede (25% vil være homozygouse, 50% vil være heterozygouse) mens 25% af børnene vil være blåøjede"

som jo så siger jeg ikke havde ret i at brun ALTID dominerer.... sorry *S

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 08-12-02 00:37

blå+blå kan også give brun, hvis en af dem har genet for det, fra tidligere generation. selv om det er mest sandsynligt at de bliver blå.
Min far havde grønne øjne og min mor brune, men min er både grønne, blå og brune...hmmm gad vide om jeg er et gadekryds, nå nevermind....

det har meget med sandsynlighed at gøre, og hvordan øjenfarven har været i familien i flere generationer tilbage.
Men som regel er den brune farve den stærkeste da den er monogent, den blander sig ikke med andre.(det brune i mine øjne, kan skyldes synsbedrag).

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-12-02 00:45

"Recessive og dominante gener

Mange egenskaber, som fx øjenfarve, bestemmes af et enkelt genpar. Det gen, der koder for blå øjenfarve (b) er recessivt, dvs. vigende. Genet for brun øjenfarve (B) er dominerende. Hvis et barn arver et (b) fra sin mor og et (B) fra sin far, vil det få brune øjne. For at få blå øjne skal barnet have (b)(b), dvs. det skal arve et (b) fra begge forældre. Hvis to brunøjede forældre får et blåøjet barn, er det fordi begge forældre har (B)(b), og begge giver (b) videre til barnet."
---------------------------------------------------------------------------
finder masser om det, men nu undrer jeg mig over HVOR de grå/grønne øjne så kommer ind i billedet ???????

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-12-02 00:51

okay nu ser jeg så lige at brun og blå er de almindelige som udgangspunkt, og de øvrige fire farver ( seks farver ialt ) gul, gulbrun, grønne og grå er en "affarve" deraf ...
eller en "falmende" farve der kan opstå med tiden af forskellige årsager :
--------------------------------------------------------------------------------
"også påvirket af andre faktorer som f.eks. alder. Det er velkendt, at regnbuehinden kan udtyndes med alderen på grund af mere eller mindre udtalte ændringer i de tre nævnte elementer, hvorved også farven ændres. Øjenfarven kan også ændres ved øjendrypning med visse medicamina."

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 08-12-02 23:52

Nu kommer der altså en lille statistiker op i mig.

Hvis mor er grøn og far er brun og de får 4 børn vil der så hver gang være 25 % chance for at barnet får blå eller grønne øjne og og 75 % for brun. Gælder den formel for alle 4 børn. Eller er det 25 % * 25% * 25% * 25%. For så ville det være næsten usandsynligt at få 4 børn med blå øjne eller hvad. Håber I kan hjælpe mig har en gigant kasse Anton Berg på højkant.

m v h scrubber

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 09-12-02 00:09

Det gælder for alle børn....ellers skulle der nærmest være en tæller indeni som registrerer hvor mange børn der er født med hvilken farve

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 09-12-02 00:38

Hvis den ene person fremstår som grønøjet, men alligevel bære det dominerende gen for brune øjne, så vil procenterne ændre sig, men det vil gælde for alle 4 børn

Accepteret svar
Fra : NinaM

Modtaget 106 point
Dato : 14-12-02 22:13

Man ved foreløbig at der findes mindst 3 genpar der koder for øjenfarve, og ikke kun 1 par (Brun/blå), som man troede i 'gamle' dage. Det andet par er et genpar der koder for grøn øjenfarve (Grøn/blå) og det tredie er et brunt par. Brun dominerer over grøn som dominerer over blå.
Du kan læse mere om detaljerne her:
http://www.athro.com/evo/gen/inherit1.html
der kan du også klikke dig frem til en eye color calculator, men det er værd at læse teksten først!

Som du nok kan regne ud, med viden om genparret grøn/blå, bliver dine spørgsmål ret komplicerede!
Fx. det med mor med grønne øjne og far med brune øjne:

Faderen kan have kombinationen (jeg udelukker lige det tredie kendte genpar for at det ikke skal blive totalt forvirrende):
brun-brun + grøn-grøn,
brun-blå + grøn-grøn,
brun-brun + grøn-blå,
brun-blå + grøn-blå,
brun-brun + blå-blå,
brun-blå + blå-blå,
alle disse 6 kombinationer giver brune øjne.

Moderen kan have kombinationen
blå-blå + grøn-grøn
blå-blå + grøn-blå
disse to kombinationer giver grønne øjne.

For at vide sandsynligheden for deres børns øjenfarve, bliver man nødt til at vide lidt om hvad mors og fars genotype er.

Ved kombinationen far og mor begge blå øjne, er begges kombinationer:
blå-blå + blå-blå,
derfor vil alle deres børn blive blåøjede. MEN der er undtagelser, det er set og beskrevet i litteraturen at to blåøjede har fået et brunøjet barn (hvor faderskabet ER fastlagt!), så biologien er ikke så nem at regne med.
Man kan jo fx. også have et brunt og et blå øje, det sker også, omend sjældent, det kan foreløbig heller ikke forklares genetisk.

Her er så lige svar på dine sidste spørgsmål:
>>>Og er der feks forskel på om det er moren eller faren der har en given øjenfarve
Nej, i princippet burde der er ikke være forskel.
>>>Ændres de forskellige sandsynligheder ved 1 bar 2 barn og 3 bar osv
Nej, i princippet burde sandsynligheden ikke ændres ved efterfølgende børn.

Jeg skriver i princippet, jeg kan se at e.p. spøger med at der ellers skulle være en indvendig tæller,
MEN MEN MEN, biologi kan ikke altid passes ind i statistik, og jeg hørte for nyligt at hvis man har fået 2 drenge, vil sandsynligheden for at det tredie barn bliver en dreng være ca. 80%!
(hvordan vil en statistiker forklare den?... sandsynligheden burde jo være ca. 50%, også ved barn 3!).

Derfor vil jeg ikke udelukke at sandsynligheden for blå-øjede børn bliver større og større for hvert efterfølgende barn hvis de foregående er blevet blå-øjede (visa versa med brune eller grønne øjne).

Beklager at du ikke kan få nogle præcise tal på, sådan som du gerne ville, men prøv 'eye color calculator' på:
http://www.athro.com/evo/inherit.html

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 15-12-02 20:07

Tak for svaret NinaM.

Kommentar
Fra : Stine3330

Dato : 08-03-03 15:00

hvis man siger at Brun er B
og at blå er b.
Så har alle brun-øjede Bb, og alle blå øjede bb.
Brun er dominant...
Altså hvis faderen har brune øje og moderen har blå er der følende muligheder!
far: Bb
Mor: bb
Bb-Bb-bb-bb
Altså er der 50% chance for at barnet for brune øje, og 50% chance for at barnet for blå øjne.
Hvis begge forældre har brune øjne kan det være således:
Far:Bb
Mor:Bb
BB-Bb-bB-bb
Så er der kun en d af tre der vil få blå øjne.
For hvis der er et stort B vil barnet eller den person man nu snakker om få brune øjne.
Håber du forstod det!