/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvilken hånd til ringen?
Fra : rwo
Vist : 17351 gange
500 point
Dato : 14-05-06 20:47

På hvilken hånd, højre eller venstre, bærer man:

1) Vielsesringen

2) Forlovelsesringen

3) Andre "almindelige" ringe (Er det for eksempel "uhørt" at gå med en "almindelig" ring på "vielsesfingeren"?

rwo

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 510 point
Dato : 14-05-06 20:52

1) Højre hånds ringfinger

2) Venstre hånds ringfinger

3) Jeg ville ikke gøre det :)

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 14-05-06 20:56

Hej
Forlovelses ring Venstre hånd
Vielsesring på højre.
Der er flere, især piger der går med en pæn ring på samme finger som vielsesringen, men går du 50 år tilbage var det uhørt.
Ellers er det som lige meget hvor andre ringe plaseres.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-05-06 21:10

Jeg har en helt alm. ring på højre hånds ringfinger, ene og alene fordi jeg på et tidspunkt fik sådan

en pæn alliancering til venstre hånd, da min vielsesring blev kedelig og ikke var til at redde, og min

mand heller ikke brugte sin pga arbejdet, så skiftede jeg vielsesringen ud med en alm. ring

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 14-05-06 21:29

Jeg har været gift i 30 år ............ uden vielsesring, da min mand ikke vil gå med ring. Så jeg placerer mine ringe, på både højre og venstre ringfinger som det passer mig. Hvorfor skulle man ikke kunne gøre det? Har forøvrigt heller aldrig haft en forlovelsesring. Så føler mig helt frit stillet, hvor jeg skal placere mine ringe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-06 21:40

grethes

Der har og er stadig tvivl om hvor ringen skal placeres. Men de fleste vælger højre hånds ringfinger til vielsesringen.

http://www.historie-online.dk/special/forlovelse/finger.htm

Der er da mange, der går med en "almindelig" ring på "vielsesfingeren".

Så er der også dem, der senere flytter ringen til den finger, hvor tykkelsen passer

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-05-06 21:42

Bruger almindelige ringe på begge ringfingre.

Hanne

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 14-05-06 21:43
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 07:48

mig bekendt er der ingen regler - men kun traditioner for hvilken finger ringen skal sidde på - ligesom de forskellige religioner har forskellige traditioner for hvordan ringen placeres under vielsen.
Men man bruger normalt at have vielsesringen på venstre og forlovelsesringen på højre ringfinger

Hvem i alverden går egentlig og tænker på det også

http://www.historie-online.dk/special/forlovelse/finger.htm

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-05-06 10:37

miritdk - dy e fel det ér omvendt - det vil jeg æde min gamle hat på!

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 15-05-06 11:01

Hej miritdk
Hej enteten er du meget ung eller også er du meget uvidende, der har altid været enten eller med ringe til forlovelse og bryllup.
Det kan du slå op næsten alle steder.
Mvh Robert

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-05-06 14:30

hi hi, miritdk meget ung - nahhh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 15:32

det varede da pænt længe med korrekturen gggg

årrrhhh hanne jeg er da både ung og smuk og - øhh - mmmmmm - nå lad det være

droslerne - der er et gammelt ord der siger ringen nærmest hjertet - at det så ikke lige bliver brugt er egentlig underligt (for de fleste) i og med at man bruger højre hånd mest og dermed i visse fag har fare risiko pga ringen kan hænge fast osv.

Når nu hjertet sidder i midten skal vi så ikke bare have ring i næsen ??????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-05-06 17:32

Dét ville klæ' dig, søde miritdk

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 15-05-06 17:59

Der er også denne her http://www.brudoggom.dk
Der står lidt om traditionerog overtro

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 18:31

garanteret hanne

kissan - jeg har altid tabt både forlovelsesring og vielsesring - begge gange i havet - uha uha

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 15-05-06 18:45

Hvilken Hanne????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 19:05

sorry kissan - det er camillasmoster ---------- bedre kendt som moster glad

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-05-06 20:33

kissan - hva' fa'en???

Kender du ikke mig?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 20:56

vidste der ville komme en misfornøjet bemærkning camillasmostertantegladhanne

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 15-05-06 21:29

Hej Hanne,Hvor kender jeg dig fra??????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 21:40

hanne hvem ?????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 21:41

aj for hulan da - må helllere undskylde til rwo - der er gået smalsnak i tråden - jeg vinger af her

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-05-06 23:29

Herfra - vi har da deltaget i flere tråde.....

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-05-06 00:53

nu er jeg med,hej med dig og sov godt
mvh. Kissan

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-06 09:23

moar, nogen på KANDU driller mig!

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-05-06 09:34

Skal vi ikke lige finde ude af hvor ringen skal sidde,jeg har min på venstre hånds langfinger
Godmorgen alle her fra Kissan

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-06 09:49

Dét kommer jo an på, hvilken ring, det er

CamillasmosterHanneMosterGlad hi hi

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-05-06 10:58

min vielsesring.At den sidder der er fordi den blev får stor til ringfingeren,som jeg mener hører hjemme på venstre hånd
Kissan

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-06 12:33

Hvilken finger?

Da skikken med at udveksle ringe endelig var blevet almindelig, fik man problemer med, om det var højre eller venstre hånds fjerde finger, der skulle være ringfingeren. I følge en ældgammel anskuelse, der havde fået yderligere vægt, fordi den var blevet antaget af kirkens mænd, skulle ringen sættes på venstre hånd, til hvis ringfinger, der mentes at gå en åre lige fra hjertet. Men dette kom i strid med, at ringen som trolovelsestegn selvfølgelig burde anbringes på den hånd, med hvilken troskabsløftet blev afgivet, og det var jo højre hånd. Selv i dag hersker der tvivl, om det er venstre eller højre ringfinger, der er "den rigtige".

De fleste vælger venstre finger til forlovelsesringen og højre til vielsesringen. De færreste anskaffer sig dog i dag både forlovelsesringe og vielsesringe, i stedet flytter de ofte ringen fra venstre ringfinger til højre, når de bliver gift. Men én ting er sikkert: Hvis man tager sin forlovelsesring af, skal man passe på ikke at tabe den, for det varsler nemlig ulykke.

Kommer lige med kilden...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-06 12:37
Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 13:00
Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 13:35

Kronprinsesse Mary har både forlovelses/vielsesring på venstre hånds ringfinger.

Vielsesringen blev lavet, så den kunne sidde "ved siden af" forlovelsesringen.

Der er ikke en fast tradition mere.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-05-06 14:51

Venstre!!!!!
kissan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 15:32

Hvorfor skal du række tunge kissan?

Oplysningerne er fra den guldsmed, der lavede vielsesringene.

Hvis du ser billeder af Kronprinseparret vil du se at de bærer deres ringe på venstre hånd.

Det er dermed ikke sagt at det skal være sådan, men sådan har de foretrukket det.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-05-06 16:01

unskyld ans,kunne være vi skulle prøve at spørg en præst om hvad han mener er det rigtige
venligst.
kissan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-06 16:26

"Vores" præst sagde at flertallet satte den på højre hånd.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-06 17:36

Vi er da vist nødt til at slå plat eller krone, hva'?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-05-06 17:53

en ring for hver giftermål - og så kan resten sidde i en kæde om halsen

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-05-06 18:04

Så er jeg nødt til at at tage min om halsen.
Gad vide hvad manden siger når han kommer hjem
Kissan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 18:08

Jeg tror den ene præst vil mene noget og den anden præst noget andet.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-05-06 19:21

Gad vide hvilken resultat rwo kommer til efter alt det her
mvh
Kissan

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-06 20:39

Resultat: Plat eller krone

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-05-06 21:15

Måske vi får lov at dele??

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 13-06-06 02:53

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 13-06-06 02:55

og hvorfor får Bille 10 point mere? - ikke forstået!

Og tak for svaret!

rwo