/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hjælp til køb af TV
Fra : Douink
Vist : 516 gange
50 point
Dato : 09-05-06 00:39

Jeg skal til at købe et nyt TV men jeg er max forviret.
For det første skriver Ekstrabladet at man skal sikre sig at den har en digital reciver. men hvad gør man lige når der ikke er nogle med det.
så står man og se på to LCD TV der begge er HD ready. men den der er 40" er 2000 billiger end den der er 37" Snakker om dem Bilka kører med for tiden i den sidste blad.
Kan jeg ikke få nogle gode råd om mindste krav jeg SKAL stille til mit tv. og hvordan tjecker jeg billedekvaliteten når jeg ikke aner noget om hvordan det mindst skal se ud?

Håber der kommer en eller to der bare ved lidt om det :)

Med Venlig Hilsen

// Douink

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 09-05-06 04:03

En ting du altid skal huske hvad angår billede kvaliteten er at bede om at se alm tv på det nede i butikken. Altså fra antennestikket. Det ser jo altid flot ud når det står det og køre direkte fra en DVD afspiller.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 09-05-06 14:27

Du kan få en del teknisk at vide ved at kigge her:

http://www.hifiklubben.com/DK/Nyheder/Artikler/1702.htm

Accepteret svar
Fra : bsservice

Modtaget 50 point
Dato : 12-05-06 23:47

Velkommen til junglen!

Digital receiver, ja. DR og TV2 er pt de eneste der understøtter dette i DK, men der kommer flere, og i 2009 stopper DR med at sende analogt, så digital receiver er en god ide, men ikke tvingene nødvendigt endnu.
Og som copycatDK skriver: Se rigtig tv på det.
Kontrast forholdet er vigtigt, ikke mindre end 1000:1
Lysstyrke skal være min. 450 cd/m2
Opdateringen skal være hurtigere en 8 ms, ellers kan der komme streger på skærmen.
Hvis du kigger på 40" el. derover så skal du sidde ca. 5m fra skærmen før billedet bliver ordentligt.
Du skal undersøge hvilke ind og udgange du har behov for.
Hvis du bruger TV'et med dets egen lyd er det en god ide at det ikke lyder som en papkasse.

Men der ud over er det dig der skal kunne lide dit tv. Du skal afgøre om TV'et du køber passer til dig!
Du nævner Bilka, sørg for at købe et kendt mærke som Samsung, Philips, Sony el. lignende. Jeg har set på et par af Prosonic's TV og de kommer ALDRIG hjem i min stue.

Rigtig god fornøjelse og kig MEGET på det TV du påtænker at købe.

Godkendelse af svar
Fra : Douink

Dato : 13-05-06 16:25

Tak for svaret bsservice.
Jeg kom fram til en samsung som jeg ikke en gang selv har set in real, men har læst så meget godt om det. så nu er det bestilt.. og det har det meste af det du nævner. har dog ikke se et TV der kører med mindre end 8ms men de findes sikkert.
Og der findes næsten ikke et TV på det danske markede med digitalreciver, hvilket jeg syntes er meget latterligt fra forhandlernes side da dette næster er en "Must Have" for at ungå en stue fyldt med fjernbetjæninger. Men det dejligt hjælpsomt og detalieret besvarelse Bsservice. Endnu en gang tak. og her er TVet jeg købte http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Billede/LCD_TV/SAMSUNG_LE-40M61B_LCD_TV_Sort.htm

Med Venlig Hilsen

// Douink