/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
installering af cd romdrev???
Fra : anonymm
Vist : 1056 gange
400 point
Dato : 01-05-06 13:47

Hei,
jeg har nå en gammel bærbar(COMPAQ Armada 1520D) som jeg vil fikse til min lillebror som kan gjøre noe skole arbeid på den.
Jeg slettet partisjonen,så laget jeg en ny og formaterte den,probleme er at jeg ikke vet hvordan jeg går inn i Bios på den for å skjekke instillinger.
Og når jeg skal først starte den med oppstartdiskett så finner den ingen cd rom drev.
Hvordan kan jeg fikse det?
jeg har en Matshita UJDCD8700 (panasonic) drev.
Når den booter fra disketten kommer det opp menu der jeg velger at den skal starte med cd rom drev,men det kan den ikke gjøre fordi den ikke finner cdrom drev hvordan kan jeg fikse det?
håper på svar...takk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-06 14:16

Du skal trykke F10
Du har forhåbentlig ikke slettet hele harddisken for netop Armada 1500 serien har sin bios -styring liggende på harddisken i en lille partition ( ca. 2 Mb)
Men så længe du kan starte op på disketten er det godt nok.
Du vælger start med CD-rom og venter til den er klar og står ved A:
skriv så der står:
A:\>D:
og ved D
D:\>install

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 01-05-06 14:16

Hej, jeg mener du skal trykke på F10 eller DEL for at komme ind i bios.

Hvis du har problemer med cdrom-drivere så kan du downloade en bootdisk fra:

http://www.bootdisk.com

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-05-06 14:45

Hei,
Dumt av meg.......(har vist slettet hele HD)
på venstre hjørne kommer det opp tall som går når det kommer til 8bla bla bla så booter den fra diskettstasjonen,når den har gjort det så kan den ikke finne cd dreven det står følgende:Device driver not found:'MSCD001'
No valid CDROM device drivers selected

og når jeg trykker F10 eller DEl skjer det ingen ting.
det kommer opp et lite hvit vindu der det står bios når jeg trykker Fn og esc jeg kan ikke gå inn i den å endre instillinger.

håper du kan hjelpe.
Og takk for din svar.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-06 14:54

Du kal muligvis bruge en win 95 diskette som også kan starte en win 98
Men først skal du lige se på din harddisk med denne diskette.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter
Fortæl hvad der står ud for:
C:

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-05-06 15:22

Etter at jeg har tastet pm kommer det følgende:
Vol Type System
c: Primary Fat_32
Size
1.0G(Den er ikke så stor da bare 1gb men jeg har hatt 98 og office på den)

Used
2.0M

Free
1,0G

Boot
Yes

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-06 15:55

win 98 og office kan være på ca. ½ Mb..........................så der er plads nok.
Og det hele ser rigtigt ud.
Exit og når den står ved a:
A:\>D: (: fremkommer ved skift+Æ)
D:\>install

Så må vi se om den har fundet CD-rom ( den kunne på min Compaq Armada 1530D)
Ellers må du ha' en anden diskette.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 01-05-06 16:28

Ja, prøv den her bootdisk der har cdrom-driverne:

http://www.troyedwards.com/downloads/BootDisks/boot98.exe

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-05-06 17:49

til e.c:
den finner ingen cd drev..

til lawitt(Lars):
samme problem,den finner ikke cd rommen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-06 18:45

Jeg prøver at finde en anden diskette

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-05-06 18:49

ok,
takk skal du ha

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-06 19:09

Her er en anden diskette som på min Compaq A 1530D viser at den har fundet en CD-rom afspiller
Den vil ligger der i dag
http://www.hirsenet.dk/technet.htm

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-05-06 22:01

skal prøve den nå,tusen takk.(skal skrive om hva som skjedde)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-06 22:04

ok men jeg lukker nu

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 01-05-06 22:09

godnatt,
men den funka heller ikke
er det andre muligheter å instalere noe på den?
jeg vil helst fikse den før lørdag.....
Takk hittil ivertfall,du har gjort en skjempe jobb

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 02-05-06 11:01

Hej, prøv at hente HP/Compaq 1520d diagnostics diskette software her:

http://h18007.www1.hp.com/support/files/Armada/us/download/9260.html

Så kan vi forhåbentligt se om den overhovedet kan finde din cdrom...

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 02-05-06 12:38

Hei,
takk for at du gav den,jeg gikk inn på samme siden og lastet et annet som virkert nå har jeg win 98 på den,men når den startet kommer det at den mangler vxd filer hvordan for jeg fikset det?og den finner ikke cd romen i windows nåkjører den filen du gav nå så får se hva som skjer.
Takk skal du ha ivertfall...

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 08-05-06 21:41

Hej, er du kommet videre?

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 09-05-06 16:27

Jeg solgte den

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-06 20:09

Elegant løsning.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 09-05-06 20:14

lol
men jeg har løsningen tildere som er interessert i det så se her:
http://itpro.no/art/1150.html

PS:hvem skal ha pointene???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-06 20:24

Det ved jeg ikke -
men hvor finder jeg Del 1

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 09-05-06 20:34

Hej, den du synes har bidraget mest skal have points.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 09-05-06 20:36

her er DEL !: http://itpro.no/art/926.html
jeg syntes dere burde gitt meg point for dette hehehe

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-06 20:37

Nemt - jeg afstår fra point.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 400 point
Dato : 09-05-06 20:43
Godkendelse af svar
Fra : anonymm

Dato : 04-02-07 14:46

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c