/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
mænd og kvinders roller i DK?
Fra : Nanabanana
Vist : 759 gange
50 point
Dato : 29-04-06 18:06

Hej, er der nogen, der kan fortælle mig om mænd og kvinders roller i DK? F.eks. i hjemmet.
Deres rettigheder og pligter.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-04-06 18:34

Hvis du ikke har en fornemmelse for, hvad svaret kunne være - så gift dig ALDRIG.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-04-06 18:43

Nu er mænd og kvinders rettigheder og pligter fuldstændig de samme - hvis du mener i retslig eller samfundsmæssig forstand.

I hjemmene er det klart, at der ligger noget kulturelt og er lidt bestemmende for, hvad vi almindeligvis betragter som "normalt" eller det typiske.
Her tror jeg ikke, man kan tale om rettigheder, da jeg har svært ved at forestille mig at det skulle være forskelligt kønnene i mellem, men pligter varierer da bestemt fra køn til køn. Men også fra familie til familie.

Måske du kan konkretisere dit spørgsmål lidt?

Vaxen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 29-04-06 19:01

Nu er mænd og kvinders rettigheder og pligter fuldstændig de samme - hvis du mener i retslig eller samfundsmæssig forstand.

Sådan skrev Vaxen.

Det er ikke rigtigt .Der er stadig væsentlige forskelle i helt elementære legale rettigheder for mænd og kvinder.
Blandt de væsenltige er grundloven, som giver værnepligt til alle mænd. Det kan i princippet koste livet.

Desuden er der barselsydelserne , og mange andre mindre væsentlige forhold.

Om det er rimelige forskelle, kan man altid diskutere. Men man kan ikke påstå at der i princippet er fuld lighed mellem kønnene.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 29-04-06 19:21

Jeg prøver at finde ud af mandens og kvindens rolle i hjemmet. F.eks. gør kvinder vel mere rent end mænd? Hvem laver mad? Hvem tjener mest? Hvem sidder øverst på arbejdsmarkedet?

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 29-04-06 19:23

Den der var god Vaxen!: Blandt de væsenltige er grundloven, som giver værnepligt til alle mænd. Det kan i princippet koste livet.

Kan du ikke forklare lidt om dette?

Desuden er der barselsydelserne , og mange andre mindre væsentlige forhold.

Eller henvise til en side?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-04-06 19:43

Ja, selvfølgelig Transor... Der tænkte jeg mig slet ikke om...

Men men... I forhold til hjemmets sysler tror jeg ikke man kan snakke om forskellige rettigheder. Vi har alle lige ret til at lade opvasken stå, eller til at lade være med at skifte toiletrulle...
Hvad angår pligter er det jo noget, der er "forhandlet" eller udviklet i den enkelte familie. Jo, der er nogen ting, som er kulturelt "nedarvede", men som i denne tid er genstand for et kritisk øje.

Her i vores hjem er der klare fordelinger af rollerne, og de er lagt efter interesser, evner og hvem, der betragter hvad som den mindste gene.
Vi laver begge mad, vi gør begge rent (men har vores ansvarsområder), vi går begge to i haven, vi maler begge to, jeg reparerer ikke biler, min kæreste reparerer ikke computer.
Jeg tager mig af de ikke-tunge ting, dem tager han sig af. Jeg tager mig af sorterings og nusse-opgaverne, det gider han ikke..
Alle disse ting er fordelt uafhængigt af vores køn, men af, hvem der gider og hvem, der kan.

Det, der så er interessant er, at de interesseområder vi hver især har, sandsynligvis er kønsbestemt. Om det så er kulturelt eller genetisk er en større diskussion.

Men hvad angår rettigheder og pligter er der ingen ulighed i udgangspunktet.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-06 19:48

Det er da heldigvis forskelligt fra hjem til hjem.
Mange steder er det stadig kvinden, der gør rent, laver mad og passer børn, mens manden passer have, computer og bil. Men der er individuelle forskelle, heldigvis.
Og der er jo også rigtig mange husstande, der IKKE består af både en mand og en kvinde. Og det kan da gå rigtig fint alligevel.

Jeg har indtryk af, at manden er blevet bedre til at tage medansvar for de huslige forhold i dag end de gjorde for 20-30 år siden -og før. Forhåbentlig deles man også om de mere "maskuline" pligter.

Men det er nok meget noget med at give plads til hinanden... Vi gør tingene på forskellige måder.

Rollerne i samfundet er en anden sag, som transor var inde på..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-06 19:54

Kvinder føder børn ved komfuret.
Mænd mokker med biler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-06 20:16

Citat
Desuden er der barselsydelserne , og mange andre mindre væsentlige forhold

Ja, men det er sågu da også kvinderne der føder børnene, og har ret til barselsydelserne længst tid, for at have tid til at rekreere sin overanstrengte/belastede krop, samt passe afkommet.

For det er nu engang sådan, at hvis kvinden og manden skulle skiftes til at føde familiens børn, så ville de få max 2 såfremt manden var den første til at gennemgå en fødsel, og 3 såfremt konen fødte den første

Men derudover. Rettigheder og pligter i hjemmet??

Svært spørgsmål, for jeg tror på, at selv om der tales så meget om uligheder i samfundet, f.eks. på arbejdsmarkedet, lederstillinger, lønninger o.s.v., så er der endnu større uligheder rundt omkring i de små hjem, hvor der i de måske op mod 80 % af tilfældene er tale om, at det er kvinden der har det største slæb, uanset hun måske også har fuldtidsjob.

Det gik skævt dengang det blev moderne, eller måske rettere sagt en nødvendighed for de fleste, at konen skulle ud at arbejdsmarkedet.

Der fulgte det nemlig ikke med, at manden som en selvfølge overtog halvdelen af det fuldtidsarbejde som kvinden indtil da havde udført for at få hjemmet til at fungere.

Og sådan en adfærd hænger desværre ved, og er meget svær at rette op i de næste generationer.
Nogen få har formået at få deres børn af hankøn til at abstrahere fra de rollefordelinger de har set i hjemmet, men desværre er det stadig sådan, også blandt helt unge mennesker, at den gamle frase med "kvindens plads er i hjemmet for at højne mandens velbehag", stadig gælder.

Og af en eller anden mærkelig grund, finder de unge piger sig i det......men de er måske også så fastgroet i de gamle roller, at de ikke evner at sige fra.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-06 20:18

Hej Vaxen

Jeg ermeget enig i dine sidste betragtninger.

En del af for skellene i evner og interesser er uden tvivl naturlig kønsbundne. Mænd er nu bedst til de opgaver, der kræver muskler, og kvinder er bevisligt bedre til at udføre flere opgaver samtidig.

Det er ikke mange årsiden der var mange flere forskelle på mænd og kvinder i lovgivningen. Beskatningen var forskellig, hvis de var gift, og folkepensionsalderen var forskellig.
Det kan jo være at vi med tiden får nedbrudt forskellene yderligere.

Selv tror jeg at"ligestillingen" er et tidstypisk modefænomen, og at samfundet igen på et tidspunkt vil blive mere kønsdifferencieret igen. Men jeg tror også at det bliver på andre punkter end tidligere.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-04-06 20:18

Der har sgu da ikke været andet end ballade siden 1915. Før den tid gik kvinderne bare gå rundt og så søde og villige ud, og så lige lave de småtterier der hører til en god husorden, så som børneopdragelse, madlavning og lidt rengøring, hvilket jo ikke var spor for meget, når man tar i betragtning af, at de blev underholdt og havde det som blommen i et æg. Nu skal de både ha' ligeløn og jeg ved ikke hvad

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 29-04-06 20:19

Hov, undskyld, jeg skrev til Vaxen i stedet for Transor

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-04-06 20:28

Hahaha Klumme - med den diskussionslyst, som du besidder, så vil det aldrig gå for dig og en nikkedukke... Nææ, pris du dig bare lykkelig for, at verden er fuld af kvinder der tør, kan og vil....Og forresten ikke står tilbage for de svage køn

Transor, jeg er helt enig - jeg er også overbevist om, at kønnene igen skal defineres forskelligt. Der er i disse tider masser af forskning, der fastslår både de fysiske - og deraf mentale, forskelle på mænd og kvinder. Så er spørgsmålet bare, hvordan det kan bruges.
Det næste spørgsmål er, hvordan kulturen får lov til at påvirke denne viden. Det tager som regel to - tre generationer at lave om på kulturelle normer og det er også dem der er sværest at skille ud i vores hverdag... så jo, det er en spændende fremtid, vi møder angående kønnene...

Vaxen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-04-06 20:31

Hmmmmm. Øhh hvad er det de vil?? *SF*

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-04-06 20:33

Ja det er dælme godt med jer.... Nu blir der vel ikke lavet om på den fysiske konstruktion, for så går det da helt op i hat og briller Der kan jo hurtigt gå nogle dage før man finder sig tilrette

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 29-04-06 20:36

Hov hov, klumme. Hvad er det lige, du prøver at sige??

Tak til jer alle, det er guldkorn!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-04-06 20:39

Prøver..... LOOOL Kan det siges tydligere??

Men i øvrigt har jeg ike så meget at lave for tiden, kan jeg se i min time manager, så hvis der er en ledig hovedrolle eller 2 såååååå

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-06 21:01

Der skal jo ikke så meget fysik til at køre en bil... eller ondulere en computer... Mændene skal osse give plads, -ligesom kvinderne skal give plads til bleskiftning og barselsorlov..

I min datters familie har de HVER SIN bil, HVER SIN computer, og HVER SIN barselsorlov...

Men det er jo osse MIN datter.....

Der bliver ikke gjort så meget rent eller gravet have...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-04-06 21:33

En fundamental betingelse for geniet er en abnorm overvægt
af sensibilitet over instinkt og forplantningskraft.

Deraf fjendskabet mellem geniet og kvinden.

Kvinder kan opnå betydeligt talent men intet geni.

Thi de forbliver altid subjektive, for dem er alting personligt
og alt betragtes som midler til personlige formål.

DIXI !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-06 21:46

ja,ja, -drøm videre, Gambrinus...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-04-06 22:08

Kvinder snorker ikke !
Det er bare stemmebåndet, man kan høre blive spolet tilbage.
Det er kun kvinder der bli'r solskolede på tungen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 29-04-06 23:06

Der er også de mænd der kommer hjem til konen en iskold vinterdag og beklager sig over de sidder der hjemme i deres varme stue, mens han må stå og drikke de kolde pilsner på gadehjørnet med kammersjukkerne.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 29-04-06 23:09

hej Gambrinus

jeg sad og gav dig ret og viste min kone det, så nu må jeg sove på sofaen i nat, det din skyld

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-04-06 04:03

Kvinder og sex er noget opreklametet lort !
Peter 5 år

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-04-06 04:05

Peter har ike lærd at stav ennu.
Peter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-04-06 06:53

Yes Gambrinus..... men jeg tror altså begge "ting" er kommet for at blive

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-04-06 08:49

JA, og lederstillinger bliver forsat fortrinsvis altså en meget høj procentdel overtaget af mænd.
OG så har vi jo fået en del NYE mennesker til landet fra mandsdominerede kulturer med islam som religion fx. De kommer også før de danske kvinder når der skal vælges til ledere. Hvilken betydning har det for kvinderne i praksis ? JO, det passer de danske mænd fortrinligt at falde tilbage i god gamledags chavinisme og kvindeundertrykkelse, som han bliver påvirket tilbage til af de nye mænd. Så kan man, vi kvinder, stå der og fægte med armene og IKKE få ørenlyd. Mænd respekterer nemlig mænd før de respektere kvinder og det er uanset religion og hudfarve.
TAG DEN!
En der taler af erfaring!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 30-04-06 22:31

HØRT !
Først kommer :
Ego
Automobil
Elektronhjerne (PC)
Dernæst kommer :
Hunde
Katte
Hamster
Guppy
Sidst kommer :
Kvinder
Børn
(Hvis der tid, lyst, råd og hamsteren har hovedpine)
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 01-05-06 15:31

Les droits et devoirs des sexes au Danemark.

Au Danemark on a égalité. Tous les sexes peuvent participer à la vie politique. Mais mis à part que l’homme et la femme sont égaux en droits, on peut dire qu’il y a des devoirs traditionnels partagé entre l’homme et la femme.
La plupart des Danois travaillent, et seulement une petite part des femmes ont femmes au foyer. Maintenant il y a pluseurs éducateurs mâles et forgerons féminins sur le marché du travail que avant, alors quelque chose a chancé.
Si même les hommes prendrent de plus en plus part aux travaux ménagers quotidiens, c’est les femmes qui font la plus grande partie de travaux ménagers dans les maisons. Elle fais le ménage, fais la cuisine et gardes les enfants, tandis que l’homme fais le jardinage et met l’ordinateur et la voiture en ordre.
Sur le marché du travail il arrive que l’homme gagnes plus d’argent que la femme même s’ils font le même travail.
La statistique dit que de nos jours les femmes prend plus de 90 % des barselsdage. J’éspere que les hommes commenceraient le faire à l’avenir.

Det blev det så til!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-05-06 15:57

Hmmmm.... gad vide, hvad hulen der står der?????

Men det er da ganske sikkert fuldstændig rigtigt.....

Godt ser det ud Nana... Garanteret lige til et 13 tal!!!

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 01-05-06 16:20

Tak Vaxen, du er altid så dejlig positiv!!! :)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-05-06 23:28

Vaxen, du er bare noget af det dejligste..
Ja, det er en større videnskab det med mænd og kvinder..
Men vores hjerner er jo også meget forskellige..og det er jo en god ting at vide..når man er oppe og ringe i det røde felt..
Mit mantra er: "han kan ikke gøre for det" "han ved ikke bedre" "han husker det ikke" "han ser det ikke"

Godkendelse af svar
Fra : Nanabanana

Dato : 02-05-06 09:29

Alle svar var faktisk ret gode, men lige den der: "Blandt de væsenltige er grundloven, som giver værnepligt til alle mænd. Det kan i princippet koste livet," havde jeg ikke tænkt på! :) den må jeg lige skrive ind, for glemte det faktisk!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-05-06 09:38

Så sku' da for fem flade flødeboller på et fladt flødebollefad !
Undskyld mit Fransk.
Ku' vi få en oversættelse eller en overførsel til Gammel Dansk ?
Gambrinus

Les droits et devoirs des sexes au Danemark.

Au Danemark on a égalité. Tous les sexes peuvent participer à la vie politique. Mais mis à part que l’homme et la femme sont égaux en droits, on peut dire qu’il y a des devoirs traditionnels partagé entre l’homme et la femme.
La plupart des Danois travaillent, et seulement une petite part des femmes ont femmes au foyer. Maintenant il y a pluseurs éducateurs mâles et forgerons féminins sur le marché du travail que avant, alors quelque chose a chancé.
Si même les hommes prendrent de plus en plus part aux travaux ménagers quotidiens, c’est les femmes qui font la plus grande partie de travaux ménagers dans les maisons. Elle fais le ménage, fais la cuisine et gardes les enfants, tandis que l’homme fais le jardinage et met l’ordinateur et la voiture en ordre.
Sur le marché du travail il arrive que l’homme gagnes plus d’argent que la femme même s’ils font le même travail.
La statistique dit que de nos jours les femmes prend plus de 90 % des barselsdage. J’éspere que les hommes commenceraient le faire à l’avenir.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 02-05-06 09:44

Taaark, hvor er I søde

Ha´ det skønt og held og lykke med det franske, Nana

Vaxen