/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Markere tekst i Office 2000?
Fra : cristian2
Vist : 502 gange
20 point
Dato : 29-04-06 11:02

Hej,

En del af mit arbejde indbefatter at flytte rundt på store tekstmængder. Eksempelvis skal jeg flytte ti siders tekst fra én Word-fil over i en anden. Det gør jeg ved at venstreklikke musen og trække den ned over teksten og rulle ned til slutningen af det jeg skal have kopieret. Men men ... så enkelt er det ikke for det går nemlig lynstærkt når jeg trækker musen ned uden skærmsidens underkant, at der snart er markeret meget mere end jeg skal bruge og så mister jeg overblikket og skal rulle tilbage. Derfor har jeg hidtil været nød til at kopiere tekst over i én skærmside ad gangen – og det tager meget lang tid.

Er der en anden metode til at flytte store mængder tekst, hvor man kan kontrollere den markerede tekst så markeringen ikke løber løbsk. Evt. hvor man ikke bare ruller derudaf, men får kontrol over den hastighed den markerede tekst ruller med - eller hvor man kan tilføje markering af én side ad gangen, så man får tid til at læse hvor i teksten det materiale man skal have kopieret efter planen skal ende?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 29-04-06 11:09

du kunne eventuelt fra markering til markering, klikke enter et par gange, så kommer der mellemrum, så ved du hvor langt du skal gå.
Og hvis ikke du gemmer ændringerne når du lukker programmet, er der ikke sket noget skade.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-04-06 11:12

F1 > skriv genveje >søg > kig bl.a. på "tastaturgenveje"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-04-06 11:14

Bare en tanke :
Vil det ikke være nemmere, at lave en kopi af det dokument du skal kopierer fra
og så slette det du ikke skal bruge ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-04-06 11:18

En anden ting.
Hvis du køre med to skærme, gør det sådan et arbejde meget nemmere.
(Jeg køre selv med 3 skærme på min PC)
Gambrinus

Kommentar
Fra : clou

Dato : 29-04-06 11:43

Du klikker derfra hvor du skal markere - holder Shift-tasten nede medens du klikker, der hvor du skal markere til.

Clou

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-04-06 11:45

og så den primitive

marker omvendt - fra slutning til start

Kommentar
Fra : clou

Dato : 29-04-06 11:53

miritdk - Ikke alle de musebevægelser

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-04-06 11:59

Citat
marker omvendt - fra slutning til start

Det har altid undret mig, at det er hurtigere end at markerer oppe fra og ned.
Hvorfor ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-04-06 12:06

Citat
Det har altid undret mig, at det er hurtigere end at markerer oppe fra og ned.
Hvorfor ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Word forventer, at du lige vil nå at læse det du markerer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-04-06 12:51

Som Clou siger marker begyndelsen og hold shift nede så kan du stille og roligt scrolle der ned af

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-04-06 13:24

Citat
Word forventer, at du lige vil nå at læse det du markerer.

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 29-04-06 14:00

Ville mene du kan ændre hastigheden i kontrolpanel-mus-hjul.
Eller gælder det kun internetsider.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-04-06 14:33

En af flere metoder:
Marker starten/slutningen af den tekst du skal bruge.
Scroll op eller ned tyyk shift og marker slutningen/starten af den tekst du skal bruge.
Virker også i browseren IE6
Har du indstalleret musdriveren til din mus, kan du indstille hvor store spring pr. klikrul.
(start > indstillinger > kontrolpanel > find din mus > dobbeltklik på den > indstil)

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 29-04-06 19:07

Hej alle sammen,

Tak de de gode råd.

Men desværre er der vist ikke nogen af dem der rigtig virker.
Når jeg gør følgende: Venstreklikker på musen, holder shift nede og scroller op eller ned (med mus eller piletaster), kører markeringerne roligt på den viste skærmside, men så snart jeg bevæger mig ned eller op til næste side kører den stadig med 120 i timen.
Hvis jeg nedsætter hastigheden jf. e.c bevirker det at musen bevæger sig ulidelig langsomt hen over skærmen.

Jeg må vist fortsat nøjes med at flytte én skærmside over ad gangen lader det til. Men mange tak for forsøgene!

Accepteret svar
Fra : clou

Modtaget 20 point
Dato : 29-04-06 19:28

Du skal blot klikke med venstre musetast foran det ord du vil markere fra, slip så musen og kør med piltasterne ned til det sted der skal markeres til. Hold så Shift-tasten nede og tryk med musen dernede. På den måde har jeg markeret 17 sider.

Clou

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-04-06 20:06

Ja som clou siger.
Det er ikke accellerationen du skal ændre.
Du kan også rulle ned med pilen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-04-06 20:07

Ps. Jeg har netop office 2000 så det kan virke når man gør det rigtigt.

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 29-04-06 20:45

Kan kun give ret, men sikkert misforstået af spørger.

Start med indsætte musemarkøren, fra det sted vil starte kopiering.
Klik her F.eks
Hold SHIFT " den du bruger, når du skal skrive et stort bogstav" nede, og scroll til hvor du ønsker, og klik på musen igen.
Det kunne jo være hertil.

Og det er markeret

Og så lige en anden ting, hvis du har mellemrum, mellem siderne i dit dokument, kan du dobbeltklikke på linien, så får en helt anden visning.
Eller se nederst-venstre side på dukomentets visning, og se hvilken visning du bruger, 4 små ikoner

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 29-04-06 22:02

Tak for svaret clou og jer andre.

Jeg skulle bare have den ind med skeer (slippe museknapen igen!)

I fatter ikke hvor mange timers tåbeligt arbejde I netop har sparet mig for!!!

Fortsat god lørdag til alle!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-04-06 22:26

Kommentar
Fra : e.c