/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Problem med AX800XL PCI-E....
Fra : ulleulle
Vist : 529 gange
100 point
Dato : 27-04-06 01:15

Her derude.

Jeg har lige anskaffet et ASUS EAX800XL PCI-E grafikkort, som jeg ville sætte i mit bundkort fra ASRock P4Dual-880Pro. Bundkortet har både AGP 8x og PCI-E 4x porte. Jeg har hidtil kørt med et Radeon 9600XT AGP 8x, som har kørt fint. Nu har jeg så proppet PCI-E kortet i og forinden angivet PCI-E som primært grafikkort i BIOS'en. Men der kommer ikke en dyt frem... ikke engang opstartsbilledet eller BIOS. Har nogen gjort samme erfaring? Er der en løsning ud over at købe et bundkort med en "rigtig" PCI-E port på 16x?

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-04-06 01:20

Dumt spørgsmål :
Har grafikkortet et 4-polet strømstik, som du ikke har fået mtilsluttet ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 27-04-06 01:26

Det glemte jeg at fortælle... nej, det har ikke molærstik, men det har godt nok et lille 4-pins stik... lidt større, end et strømstik til en CPU-blæser på et bundkort. Det hedder "JU2". Men sælger (købt på auktion) sagde, at han ikke benyttede det... Kan det tænkes, at kortet savner strøm, når PCI-E kun er 4x?
Desuden kan jeg oplyse, at Windows, når jeg også har AGP-kortet i, sagtens kan finde kortet, men når jeg skal installere den primære driver, så går der ged i det, og skærmen bliver sort. Den sekundære skærmdriver kunne dog godt installeres uden bøvl... Kortet kører også fint... endda med lys i blæseren. Det ser faktisk ret godt ud, og ASUS er jo altid kræs....
Jeg håber på mere spændende info herinde.

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-06-06 14:44

Neeeeej!!!!

Du må sgu ikke sætte et PCI-E 16x grafikkort i et bundkort som har AGP.

Jeg har selv det kort som du lige har købt, og det kan KUN sidde i buundkort som understøtter PCI-E 16x

Porten til 16x er forskellig fra 4x, så du kan slet ikke bruge det kort som du har købt.

Du skal skifte bundkort hvis du skal bruge dit nye grafikkort.

ps. Kortet er godt, men det larmer.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-06-06 14:47

Se på:

www.frip.dk/qax

Der er billeder af hvor kortet skal sidde, og hvordan det ser ud når alle kølere er skiftet til Zalman.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-06-06 14:49

rettelse.

på billederne er blæseren på grafikkortet endnu ikke blevet skiftet.

ps. Der sidder ikke et 4polet strømstik på kortet (molex plug)

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 04-06-06 15:10

Hej NoShyGuy.

Tak for din respons. Men ASRock påstår faktisk, at bundkortet understøttet 16x-kort, men der er bare ikke så mange af dem.... F. eks. understøttet bundkortet et X800XT, men lige præcis X800XL er ikke på listen. Jeg har haft skrevet til ASRock, og de har svaret (!!!) at chipsættet ikke understøtter alle PCI-E grafikkort... kun dem, de oplyser på deres supportliste.
Surt show... Jeg skulle bare have læst stoffet fuldt ud. Men jeg har kik på et ASUS P5RD1-V, hvor jeg kan genbruge ram og få tilstrækkeligt med PCI-slots til mine øvrige indstikskort. Desværre må jeg også bekoste en socket 775 CPU til formålet, men min P4 2,4 Ghz savner jo også lidt kræftet nu og da... Så jeg har taget konsekvensen og planlagt en opgradering.... med mindre nogen pludselig kommer med en ren genistreg heinde?

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-06-06 19:17

tja, evt, købe et af de kort som er på listen.
Jeg har lige set listen og synes at det er sært at blande APG og PCI-E 16x på et bundkort.

Jeg tror at du skal ud og ha et nyt bundkort som kun understøtter PCI-E 16x

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 04-06-06 19:24

Hej igen.

Ja... som sagt er det min beslutning af købe nyere standarder... dvs. socket 775 og PCI-E... Men hvis du vil fortælle mig lidt erfaringer om dit X800XL-kort... altså om ydelse og hvad det typisk kan trække, så får du pointene fra spørgsmålet her. Hvilket bundkort/CPU/ram anvender du?

Mvh.

Ulle

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-06 17:09

Fulde specs på min PC, som jeg selv har bygget.

asus A8N-E socket 939 (med zalman ZM-NB47J)
AMD64-3500+ (med zalman CNPS7000B al-cu)
2x PC3200 512 ram ( GEiL cl 2,5) dualchannel
asus AX800-XL 256 (med Zalman VF700 cu)
15GB primær
200GB sekundær

Min PC er lydløs, hvis du ikke har gættet det. (Zalman)

Jeg kan spille Counter-strike: source i 1280x1024 i temmelig god kvalitet uden at det hakker eller lagger.
World of Warcraft spiller jeg i 1280x1024 med alle detaljer på max, og ingen problemer der heller.

AX800-XL er et godt kort, men bare lidt gammelt.
Jeg gider ikke skifte det ud, da jeg ingen problemer har overhoved.
Bare sørg for at købe en rigtig god CPU, da det er den der trække det meste.

Godkendelse af svar
Fra : ulleulle

Dato : 28-10-06 19:34

Hej NoShyGuy. Jeg havde helt glemt mit indlæg her. Du skal selvfølgelig have de points, jeg lovede. Jeg købte i øvrigt et socket 775 bundkort, som har kørt fint i 1½ måned. Nu har systemet ikke kørt i 2 måneder pga. et endnu ukendt problem... Men grafikkortet synes jeg er rigtig godt til mit behov. Mvh. Ulle