/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Bruner forårssolen mere?
Fra : mangorossa
Vist : 6256 gange
110 point
Dato : 25-04-06 23:08

Jeg havde en stor diskussion med min veninde..vi var LIGE ved at skændes
Hun påstår at solen bruner mere om foråret fordi den står højest på himlen!

Jeg påstår at solen ikke står højest på himlen i foråret, men ved midsommer- og at grunden til at man synes den bruner mere om foråret, er fordi ens hud er ubeskyttet at brune pigmenter (man har ikke fået sol) ....

Hvem har ret...eller hvad er sandheden?

Det gælder ÆREN!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-06 23:38

Citat
Når solens stråler rammer huden, dannes pigment – man bliver brun. Pigmentet beskytter huden mod solskoldning. I løbet af vinteren forsvinder en del af pigmentet igen. Derfor skal man passe særligt på i forårssolen

http://www.sst.dk/publ/materialer/cancer/boern_og_sol/clean.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-06 23:43

For øvrigt står solen ikke højere, men lavere på himlen om foråret.

Men jeg kan dog ikke lige huske, om det har nogen indvirkning på UV strålernes styrke.

Men ozonlaget som skal beskytte mod strålerne varirerer i tykkelse, og i perioder hvor ozonlaget er tyndt, trænger UV strålerne lettere igennem.
Jeg ved så ikke helt, om det måske har noget på sig, at UV strålingen er kraftigere jo lavere solen står.

Men primært er grundet hudens manglende pigment, at man lettere bliver solbrændt om foråret.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-04-06 23:50

solen bruner faktisk lige meget efterår og forår - vi mærker det bare ikke så meget fordi luften er fugtig og derved beskytter os mere om efteråret - og hvem ligger og solbader i september under normale forhold herhjemme ???

At man føler forårssolen bruner hurtigere er fordi solskoldningforekommer oftest forår og tidlig sommer, når sollyset rammer kroppen, der ikke er "vænnet" til solen. Det er især når den hvide, blege hud udsættes for solen, at solskoldninger opstår.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-04-06 23:56

Det er solens UVB-stråling, der påvirker vores øverste hudlag, og som er årsag til, at vi danner melanin. Solens UVA-stråling trænger dybere ned i hudens bindevæv og gør, at huden ældes før tid.

Desuden er det forskelligt hvordan vi bliver brune - nogen bliver brune blot de opholder sig længe ude - andre må stædigt solbade længe for at opnå en vis kulør.

pas på solens stærke stråler - lærte jeg forsent

Kommentar
Fra : steno

Dato : 26-04-06 00:08

Hej mangorossa

Du har helt klart vundet den diskussion. 1. Solen står ikke højest i foråret. 2. Og hudens melanin(de pigmenter du snakker om) er lavere efter vintertiden. Så derfor er vores hud lidt sart, og skal langsomt vænne sig til solen- i små doser ad gangen. Se i øvrigt to link:
http://www.cancer.dk/Sundskole/sol/huden_og_solen/index.asp
http://www.solen.dk/

Hilsen steno

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-04-06 00:09

Citat
Den 20. marts kl. 19.26 sker det. Solen står højest på himlen ved Ækvator, og vil derefter fortsætte med at gøre det på den nordlige halvkugle. Foråret vil atronomisk set være begyndt.
..... fra tv2 vejret

Solhøjden om foråret er lavere end om sommeren
også fra tv2 vejret

arghhh - nul og niks - der er mørkt derude og jeg vil se dyner

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-04-06 00:11

hmmm - ja - selvfølgelig er strålerne stærkere når det er forår - netop fordi solen står lavere

og hvor er vi dumme når vi lægger os og solbader i middagstimerne hele sæsonen

nu sover jeg

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-06 00:24

Solen stråler trænger bedre igennem når der er lav fugtighed i luften !!
Forårsluftens fugtindhold er lavere end efterårets, og derfor bruner solen mere i forårsmånederne.

http://www.dr.dk/p4//p4panelet/vis_spm.asp?id=1130152974253

Andre "bruningsspørgsmål".
http://www.opensun.dk/p133.asp

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-06 01:03

København UV-indeks 15 juni og juli: 5,6
15 maj: 4,7
15 august: 4,7
15 april: 3,2
15 september: 3,1
15 marts: 1,8
15 oktober: 1,5

http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/uv_idag.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 26-04-06 08:19

Jeg har utallige gange som barn fået at vide at solens stråler er stærkest om foråret, så det skal nok passe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-06 12:50

Jeg syntes jeg har bemærket, at jeg hurtigere får kulør om foråret herhjemme, end når jeg om vinteren er sydpå

Jeg tror årsagen er, både det at solen står lavere på himlen, og det at der ikke er lige så meget pollen i luften om foråret som om sommeren, hvorved luften er klarere

Held og lykke, sådan en æressag er en alvorlig sag

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-04-06 14:11

Citat
der ikke er lige så meget pollen i luften om foråret som om sommeren, hvorved luften er klarere

altså nordsted1 - den må du lige finde dokumentation for - nyyyyyyyyyyyyys

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-06 14:22

Miritdk.... bare vent du har ikke noget at nyse for nu, i forhold til senere på sæsonen, er jeg ikke bare rigtig opmuntrende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-06 14:23

Miritdk..

Og her har du fadme din pollenkalender

http://www.netdoktor.dk/tema/hoefeber/pollenkalender.htm

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 26-04-06 20:24

Søde Mangrossa................jeg tror det står fifty-fifty.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-04-06 20:46

Citat
der ikke er lige så meget pollen i luften om foråret som om sommeren, hvorved luften er klarere

hhahahahahahahahahahaha der gravede du lige din egen grav nordsted1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-06 22:50

Her i dette link, bliver alt vist repeteret fra hele tråden

http://www.laegevagten.dk/sv.cfm?amt=&sygdom=66

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-04-06 23:01

Ja, men der er stadig ikke noget konkret om at solen skulle brune mere om foråret...

Alt det andet ved jeg alt om...jeg er jo såen en af dem der ved det meste om sundhed og krop..også de nyeste undersøgelser og forskninger..jeg synes det er vildt spændende.

Altså..det skal ikke lyde somom jeg er altvidende

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-06 00:47

Til Miritdk

Du må tænke dig lidt om. Det kan godt være at solen er i forårspunktet kl 19.26. Men på det tidspunkt står den ikke højest på himlen . Den er gået ned på den breddegrad.

Når man siger at solen på en vis årstid står højt på himlem, må det være underforstået at man mener, på det tidspunkt, hvor den står højest. Det vil sige middag efter sand soltid.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-06 10:35

Mango.... hvis jeg var dig, ville jeg skrive hertil, og få et "rigtigt" bevis

http://www.tycho.dk/article/articleview/261/1/3/

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-05-06 15:30

Nordsted..tusind tak..det er hermed gjort!

Nu får jeg så svaret derfra og så poster jeg det herind...så kan vi alle blive klogere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-06 15:37

Det bliver godt nok spændende, om du får lov at have æren i behold

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-05-06 15:38

Om den bruner mere.. det har vel dels noget at gøre med hvor højt eller lavt den står på himlen og hvor meget der reflekteres fra omgivelserne, fx, vand eller sne eller sand..., derfor kan den måske brune mest om foråret inde i lamndet, men måske mere om sommeren ved vandet, eller måske lige meget,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-05-06 07:16
Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-05-06 10:29

jaeh, vi nærmer os noget der kan bruges...

Jeg afventer stadig svar fra Tycho

Accepteret svar
Fra : kayaemma

Modtaget 110 point
Dato : 22-07-06 23:56

Hej,

Her er der en god forklaring.

http://www.dmi.dk/dmi/solen_ogsaa_farlig_om_foraaret

mvh.

kayaemma

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 23-07-06 14:39

Tak for svaret kayaemma.
Ja, meget nærmere kan vi vist ikke komme

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-06 15:12

He he he, gentagelse fremmer forståelsen, linket fra idag, er en nøjagtig gengivelse af linket den
14. maj