/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
højtalet (watt-DB)
Fra : dayworker24
Vist : 448 gange
100 point
Dato : 23-04-06 12:18

Hvad skal man tage efter???

nogle siger DB andre siger watt tallet.

Fx de her 2 de har begge 99 DB, men den ene har flere watt.

creative gigaworks 750
http://www.creative.com/products/product.asp?category=4&subcategory=113&product=9306&nav=2

creative megaworks 550
http://www.creative.com/products/product.asp?category=4&subcategory=25&product=240&nav=2

den ene koster altså det mere, så jeg tror bestemt gigawork spiller højere.

hvad havd passer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-06 12:30

Effekten opgivet i W , skulle være den højeste effekt højtaleren kan tåle.
Der er gået fuldstændig inflation i betegnelserne, og de har efterhånden intet med virkeligheden at gøre.

Tallet siger ikke noget om hvor højt højtaleren spiller, eller hvor godt det lyder.

Lad være med at lægge for meget i det tal.

Også dB angivelsen er der gået helt vild inflation i . Kun ved sammenligning af to højtalere af samme fabrikat kan du bruge tallet til noget.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-04-06 12:42

forskellen er også det ene er thx godkendt
og ang Watt er et godt begreb få den er på X watt I ? ohm
freks højtalere til musikanlæg bør min være 6 ohm
og den forstærker man vælger bør være oplyst X Watt i 8 og 6 ohm pr kanal
jeg ville ALDRIG vælge Disse to sæt til Hjemmebiograf men som Hobby lyd

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 23-04-06 13:02

de er begge THX godkendt.

men pointen er spiller gigaworks højere end megaworks???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-06 15:17

Normalt er det ret uinteressant hvor højt en højtaler kan spille.

Det er mere et spørgsmål om hvor højt den kan spille inden forvrængningen bliver for meget,
hvis det er lydtrykket man sætter pris på.

Da de to sæt er fra samme fabrikant må man regne med at de er angivet under samme forudsætninger.
Da de yder lige mange dB (lydtryk over x mBar) spiller de lige højt. Men den ene er mere holdbar som varmeapparat end den anden. Eller også kræver den mere effekt for at spille lige så højt. De må se på fabrikantens dataside hvad han mener.
Men du kan være dødsikker på at de ikke giver så megen lydeffekt, som w tallet angiver.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 23-04-06 15:28

Jeg mener, for at gøre det enkelt.
Watt er den effekt en højttaler kan tåle.
dB er det lydtryk en højttaler kan give i en given afstand, for det meste 1 meter.
Drifeffekt bruges også til at bestemme højttaler, til hvor mange watt der skal til for at få en højttaler til at afgive et lydtryk på 93dB.

Men det er rigtigt at der er gået inflation i tal og betegnelser.
Så bare hør dig frem til de højttaler du mener passder til dig.

Køre selv med Altec Lansing og er glad for dem, over 10 år gammel.

Mvh. Karsten

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-04-06 16:59

http://www.creative.com/products/comparechart/comparechart.asp
så kommer der et spørgsmål hvilken lydkort har du ???

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 24-04-06 17:12

CREATIVE SOUNDBLASTER LIVE 5.1 DOLBY DIGITAL

PCI 32bits soundcard. Creative Sound Blaster PCI LIVE PLAYER 5.1 DOLBY DIGITAL soundcard. Midi/joystick port 15pin. Included SPDIF plug. Included cd-rom with software in multi-languagede

det var lige hvad jeg kunne finde

er er et billede
http://www.computerworld.no/bilder_250/F52BAEB4-9A10-FAFD-7F1F5CA1A8253D7B_250.jpg

Accepteret svar
Fra : bsservice

Modtaget 100 point
Dato : 13-05-06 00:33

Nu nævner du 99 dB, hvis det er SNR (Signal to Noise Ratio) har det ikke en bjælde at gøre med hvor højt du kan spille, SNR er et udtryk for hvor meget fortærkeren kan undertrykke støjen i forhold til lyden, populært skrevet. Så glem alt om SNR vedr. lydtryk.

Driftseffekt er den effekt (Watt) der skal til før højtaleren spiller 98 dB i 1 m afstand, jo lavere driftseffekt jo nemmere er den at drive = spiller højere.

Et lille eksempel:

Driftseffekt på HT = 1 Watt
Forstærker = 32 Watt

Du spiller f.eks. 16 W, dit lydtryk er da på 110 dB.
Du skruer nu fuldt op altså 32 W, dit lydtryk er nu på 113 dB. ( Det vil lyde ad h...... til)
Du vinder altså "kun" 3 dB ved at fordoble din effekt.

Effekterne på de sæt du har kigget på ligger i den gode ende for en PC, men til sidst er det jo dig der skal høre på det, så ud over at det skal spille højt skal det også lyde godt, de to ting følges ikke altid ad.
Tag ind i en forretning og hør sættene, og bestem dig der inde.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 03-06-06 23:24

Tak for svaret bsservice.