/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp vil ikke finde cd-rom
Fra : frederikshavn
Vist : 495 gange
100 point
Dato : 16-04-06 01:44

Jeg er løbet ind i et h.......problem,og det er mit xp pro sp2 md alle updates ikke vil finde mit cd-rom drev,hat prøvet at,tage det fra,og starte win ogmog lukke igen,sætte drevet til igen,starte op,mrd det hjælper ikke,drevet bliver godt nok fundet ude i biosen,men der er også det eneste sted,nu har jeg formateret hele påsken næsten,men det er det samme,det går godt nok med instal.af windows,men bår win.så er færdig instal,findes mit cd-rom drev ikke i xp,får ingen fejlmedling under instal.mit system består af følgende:
Board:MSI K8N NERO 4 PLATINIUM
CPU: AMP ATHLON 3500+,64 BIT
RAM: 2GB GEIL DDR PC3200
GRAFIKKORT: ATI RADEON X800 256MB-PCI-E
C-DREV 2STK WD RAPTOR-DISK 10.000RPM, I RAID 0
D-DREV 1STK MAXTOR 300GB SATA 7200RPM
CD/DVD-drev: samsung SH-W162C
PSU:530W
Har den nyeste bios+de nyeste drivere til alt mit hardware
Hva f........kan der være galt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-04-06 02:01

Den er ikke valgt rigtigt: master - slave - cable select
Du kan jo prøve at fjerne D-drevet, og sætte den til der, med samme indstilling som d-drevet er:
master - slave - cable select?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : steno

Dato : 16-04-06 02:16

Hej frederikshavn, har det omtalte drev virket på XP64 før, for jeg har været rundt på nettet og snuse lidt og der bliver flere steder nævnt, at der faktisk er mange ejere af samme type drev, som har samme problemer.
Hilsen
steno

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 16-04-06 02:42

Det er ikke et 64bit win,men et 32bit,og js det har virket før

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-04-06 08:45

Det lyder godt nok mærkeligt, men jeg er nu også tilbøjelig til at tro det er master/slave indstillingerne der er galt med. Selvfølgelig har du jo nok afprøvet det allerede, men prøv lige at tjekke.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-04-06 08:46

Dit CD-rom skal være Master og du har nok sat det til samme cabel som D drevet på midter stikket og det er forkert. D-drevet skal være slave og skal sættes på midter stikket og CD-rom på ende stikket og tilsluttes til SECONDARY i motherborded. Hvis dit D-drev så ikke virker er der noget galt med dit cabel.

dr.dem

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 16-04-06 10:53

mine hd er sata diske,der er ikke noget der hedder master - slave - cable select,sata diske kører kun som master,på hver sin controller

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-04-06 11:20

Men du har vel CD på et alm. IDE-kabel
Hvad vises der her:
h-klik på denne comp >administrer >diskhåndtering.................kan du se dit CD-rom drev
Hvad har du af drev siddende på dine IDE-kabler.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 16-04-06 11:36

kan ikke se mit drev,og det er det eneste der sidder på ide kablet,det mærkelige er at ude i biosen findes mit dren godt nok,det er kun i windows det ikke findes,og drevet er jumpet til master

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-04-06 11:56

Du kunne jo lade XP lede efter det drev i "tilføj hardware"

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-04-06 12:12

prøv lige at kigge her (er næsten sikker på at det er løsningen)
http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no49

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-06 12:26

Hvis CD drevet sidder som det eneste på et IDE-kabel, skal den stå som cable select
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 16-04-06 12:30

Tak for svaret pallebhansen.at så'n en lille ting kan lave så meget lort

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-04-06 19:43

Tja, nu er det jo også en avancert computer du har.
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=96 CItat:
Ulempen ved RAID 0 er at hvis en eller flere af de samlede harddiske fejler er alt data pr. definition tabt. Man bør derfor aldrig have vigtig data på et RAID 0 array.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-04-06 19:46

Tak Palle - jeg lærte også lige lidt.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 18-04-06 08:49

Kære "frederikshavn"

Jeg har et spørgsmål til dig !!!
Jeg kan se, at du kører
CPU: AMP ATHLON 3500+,64 BIT
RAM: 2GB GEIL DDR PC3200

Jeg tænker på at købe ny PC med 64 bit. Kan jeg komme i problemer med drivere til f.eks. min scanner, skærm og printer?
Og er det rigtigt, at AMD ikke kan bruge SDRAM 2?
Hvilket styresystem og office system bruger du (32 eller 64 bit)?