/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Strømforsyning m/u jord?
Fra : bentedorrit
Vist : 1407 gange
100 point
Dato : 09-04-06 16:54

Jeg har lige købt en bærbar computer. Når jeg skal lade batteriet op, er jeg nødt til at sidde og arbejde i mit køkken (det er også meget hyggeligt, men ikke altid praktisk). Årsagen hertil er, at det stik, der fulgte med computeren, er trebenet og udformet på en måde, så det ikke passer ind i nogle af mine stikkontakter, bortset fra den stikkontakt der sidder foran på mit ældgamle komfur. Nu lyder mit spørgsmål, hvad skal jeg helst købe for at kunne sidde andre steder end køkkenet? Er det nødvendigt, at der er jordforbindelse eller kan jeg bare købe en almindelig strømskinne med plads til stik med tre ben? Og skal jeg helst gå i en computerforretning eller til en elektriker?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-04-06 16:57

Du kan købe et dobbeltstik med jord, eller en skinne som du er inde på.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-04-06 17:07

Du kan sagtens bruge en ledning uden jordforbindelse.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 09-04-06 17:13

Jeg har fået savet det ene ben af stikket, det er helt ok med firmaet, hvor den er købt og garantien gælder stadigvæk!

Clou

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 09-04-06 17:25

Peet 49; Der skal ikke jord, hverken i computeren eller i stikkontakten

Det spørgsmålet går på, er om der skal jordforbindelse til.

Jeg går ud fra at den bærbare har en lille klods på ledningen, og det er din strømforsyning. Det er meget almindeligt at denne "klods" har et apparatstik til 220V ledningen. Hvis det er tilfældet køber du blot en ny 220v ledning uden jordforbindelsesben.

Hvis du er mere kynisk tager du en nedstryger og skærer det irriterende tredie ben med flad side af. Strømforsyningen danner galvanisk adskillelse til 220 V siden, så den jordforbindelse er komplet overflødig.

Hvis du er en fudstændig hare og meget nervøs, og villig til at bruge overflødige penge på sagen, kan du købe en anden strømforsyning, som er uden jordforbindelse og mærket med symbol for dobbeltisolering, så hverken må eller skal den jordforbindes.

I øvrigt kan du ikke være sikker på at der er en ægte jordforbindelse på dit komfur. Hvis installationen er tilstrækkelig gammel og der er HFI relæ er det lovligt at undlade jordforbindelsen til komfuret.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-04-06 17:30

transo-> hvem har snakket om, at der skal være jord, nævte blot et dobbeltstik, dem bruger vi forøvrigt også her i firmaet, de har kun 2 ben til stikkontakten. I stærkstrøm må der ikke udelades jordforbindelse uanset relætype.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 09-04-06 17:36

Du har ikke brug for den jord, stikkontakten i køkkenet eventuel "levere". Det er ikke en EDB-jord, og den er overhovedet ikke egnet til EDB formål.

Det vil helt sikkert være ok at "nøjes" med en almindelig 2-benet stikprop uden jord, til din pc. Elektrisk er der ikke krav herom.

Hvis du vil følge bestemmelserne for elmateriel, må du ikke bare save det 3. ben af, men du kan klippe det af, og så sætte en alm. stikrpop på. Denne stikprop kan du købe for få kr. i et byggemarked eller lign.

Godkendelse af svar
Fra : bentedorrit

Dato : 09-04-06 17:44

Tak for svaret transor.
Jeg følger dit råd og køber en ny ledning og glemmer alt om jord.
Mvh Bentedorrit

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-06 18:14

Kun til peet 49!
Du skrev " dobbeltstik med jord"

Det er noget grisseri med jord i stikkene.

Du forstår vel en drilsk spøg .

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-04-06 18:17

Selvfølgelig og fortsat en gog søndag til alle.