/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
En mand kan ikke hænges (Gåde)
Fra : hotmaildude
Vist : 1123 gange
100 point
Dato : 08-04-06 16:18

Jeg surfede lidt på nettet og faldt over denne gåde, med løsning:

Der var engang en mand, der blev dømt til døden ved hængning. Som en sidste gestus til ham, får han selv lov til at vælge, hvornår han skal hænges. Manden tænker sig nu godt om, og siger så til dommeren, at han vil hænges i den sidste hele uge i året (mandag til søndag), men han vil gerne have lov til at stille to betingelser: 1) At han skal hænges, mens solen er oppe. Og 2) At han ikke må vide præcis hvilken dag han skal hænges. Dommeren accepterer disse to betingelser, og de bliver ført til protokols. Da manden nu har disse to betingelse på skrift, begærer manden, at sagen mod han frafaldes, da de ikke kan både hænge ham og opfylde de to betingelser.
Udfra hvilket ræsonnement kan manden komme med denne påstand?

Løsning:
Fangens ræsonnement lyder således: I kan ikke vente med at hænge mig til om søndagen, da jeg så vil vide lørdag aften, at jeg skal hænges næste dag, og det må jeg jo ikke. Tilbage har vi dagene mandag til lørdag. Men jeg kan nu ikke hænges om lørdagen, da jeg så ved fredag aften, at jeg skal hænges om lørdagen, og det må jeg ikke. På sammen måde eliminerer fangen samtlige af ugens dage, og kan derfor ikke hænges, hvis hans to betingelser skal opfyldes.

Jeg kan godt følge de første to argumenter, men jeg kan ikke se at alle dagene skulle være elimineret!

Hvis der er en bruger, der kan forklarer i andre ord forledes manden kan undgå hængning, så er jeg det mere oplyst! :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-06 16:58

Den holder heller ikke, for de kan bare hænge ham allerede om mandagen, uden han ved af det.

Løsningen er baseret på, at man regner ugen baglæns.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-04-06 17:25

http://www.rmadsen.dk/kal/
Her kan du se hvornår der er hele uger sidst på året.
.
Men ellers er det jo rigtigt, hvis han ikke må vide det hvornår/dagen før.
Så snart der er en hel sidste uge vil han vide at det er mandag - da de andre dage ikke duer.
Så han bliver ikke hængt.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 08-04-06 21:53

Den holder kun til dels, hvis de nu ville hænge ham onsdag hvor skulle han så vide det fra om tirsdagen?
Men f.eks hvis de vil hænge ham torsdag, så sidder han onsdag aften og kan kun gætte på om det bliver tor eller fre, men han kan ikke vide det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 22:12

Man kunne jo bare sige om mandagen ...uden at præcisere: Du bliver hængt én af de kommende dage mellem kl.6.00 og 18.00

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 08-04-06 22:34

Det er også det jeg er kommet frem til Simmaster....... Nogen der kan komme med en vandtæt forklaring?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-04-06 22:46

Nord for polarcirklen vil han IKKE kunne hænges

På sydpolen ...alle døgnets 24 timer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-04-06 22:57

Hænger lige på

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-04-06 01:45

Hvor fandt du den henne??

Det at den ligger på nettet gør den jo ikke pr. definition korekt

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 09-04-06 12:31

Jeg fandt den på en privatpersons hjemmeside..... Ikke en super troværdig kilde. Jeg lukker også spørgsmålet hvis der ikke snart kommer et indlæg, der kan redegøre for løsningen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-06 13:48

Mig bekendt får fanger på dødsgangen ikke i alle tilfælde oplyst, på hvilken dag dommen eksekveres.
Ydermere kan en tiltalt ikke stille krav til retten. Derfor er premisserne for den tænkte situation ikke til stede eller der mangler informationer, der gør det muligt at komme med et svar/en forklaring.

Som sagt; ekserkvér manden ved at lade ham henrette på Nordpolen om vinteren
..eller benåd ham samme sted om sommeren. På sydpolen lige omvendt naturligvis.

Hvis du er interesseret i 'rigtige' paradoxer, kan jeg anbefale denne 'kompetente' side : http://www.cut-the-knot.org/Generalization/epairs.shtml

..lidt mere i samme boldgade: http://www.cut-the-knot.org/selfreference/index.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-06 13:50

UPS... fik lige byttet om på nat og dag ...eller Syd- og Nordpol

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-06 14:38

Molo - læs lidt på din geografi.
Nord og Syd-pol har samme forhold men skiftes til at have det.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 09-04-06 18:11

Jeg fandt en engelsk beskrivelse af paradokset her: http://sps.nus.edu.sg/~ngbeesan/main.html

Og samme sted et forsøg på at forklare det: http://sps.nus.edu.sg/~ngbeesan/hangman.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-06 21:52

Ja, nu har jeg læst de to link fra jqb

Og det må blive samme mening som i mit første indlæg.

Fangens (og i linket også sagførerens) konklusion dur kun, såfremt de begynder at regne baglæns fra den sidste dag i ugen efter, altså i den uge hvor manden skal henrettes

mvh dova

Annuller spørgsmålet
Fra : hotmaildude

Dato : 17-04-06 23:05

Da der ikke er nogen, der reelt har verificeret denne går (I hvert fald så jeg forstår den); anulleres spørgsmålet!!!.

Eller tak for link´sne.