/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Diskettedrev's bøvl
Fra : jeb3
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 04-04-06 11:40

Mit diskettedrev er bare i udu.
Når jeg putter en diskette i, og forsøger at åbne den, får jeg meldingen:

Indsæt venligst diskette i drev a:

Jeg har så prøvet at lave en formatering (tænkte at det måske var fordi de blev formateret på windows 95, og jeg har xp home edition nu), men fik samme besked.
Har prøvet med 3 foreskellige disketter,der iøvrigt IKKE var skrivebeskyttede

Jeg har været inde i enhedshåndtering, den melder at det skulle fungere korrekt.
Jeg har søgt efter bedre drivere, men det findes ikke.

HVad pokker gør man ved det?

Mvh

Jette

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 04-04-06 11:46

høh - har lige akkurat siddet med en pc hvor drevet overhovedet ikke meldte fejl - men ikke kunne noget som hels - og det viste sig den bare havde en skrue løs - bogstaveligt talt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-04-06 11:51

Ja som Miritdk siger, kan der være noget løst inde i comp.
Måske sidder det flade kabel ikke ordentligt på plads.

Ps. Et nyt drev koster ikke ret meget og er temmelig nemt at udskifte.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 04-04-06 12:26

Har lige skiftet drevet, og har checket at stikkene er i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-06 12:29

Jeg har på det sidste også haft tilsvarende bævl med diskettedrevet, som jeg kun benytter meget sjældent.

Jeg tror problemet skyldes støv og dårlige kontakter.

Der er en lille switch som skal mærke om der er en diskette i. Hvis den bruges meget sjældent kan den svigte på grund af metaloxider. Motioner den vet at hive en diskette ind og ud 10 gange.

Blæseren i strømforsyningen hiver luft ud af kabinettet. Noget af erstatningsluften vil uvægerligt trækkes gennem det tomme diskette drev og aflejre fist støv på læse/skrivehovedet. Brug en rensediskette, eller rens det med vatpind og sprinklervæske. Sidstnævnte metode er bedst men kvæver for de fleste drev at de først skilles ad.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 04-04-06 12:36

skulle ikke være støv og skidt. Det er et helt nyt drev. Og rensede alt da tårnet alligevel var åbent.

Og ellers ville enhedshåndteringen vel melde fejl.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-06 12:42

Den melder da også fejl.

Det kan også være en gammel disk, hvor belægningen ikke mere klæber godt nok til mediet. Problemet kendes fra gamle lydbånd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-06 12:43

Har du checket i BIOS om der står den rigtige type diskettedrev ?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 04-04-06 12:53

transor, det prøver jeg da lige

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 29-04-06 12:41

Har endelig fundet problemet.
Det ene stik var ikke sat i.

Ups.

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 29-04-06 12:42

Tak for svaret miritdk.

Det var et af stikkene der ikke var sat i.

Upsi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-04-06 16:50

der kan du se - drevet havde en skrue løs i overført betydning så - godt du fandt ud af det