/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Søger Bio A ekspert....
Fra : hot_fifty
Vist : 1080 gange
20 point
Dato : 25-03-06 15:14

Hey søger en biomand som kan hjælpe mig med et par bio opgaver....
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 25-03-06 16:43

Jeg er ved at afslutte min biologiuddannelse på uni så måske kan jeg hjælpe dig... Hvilke opgaver går det ud på?

Kommentar
Fra : hot_fifty

Dato : 25-03-06 17:03

det er om elektroforese og cystisk fibrose.. På gym A niveau...

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 25-03-06 18:03

og hvad lyder spørgsmålene?

Kommentar
Fra : hot_fifty

Dato : 25-03-06 18:16

Okay....
1. Jeg skal forklare et elektroforeseresultat og angive genotyperne for personer ud fra elektroforeseresultatet, og det ved jeg ikke hvordan man skal gøre...
2. Hvordan kan elektroforeseresultatet anvedes til at påvise, om et barn vil udvikle cystisk fibrose eller ej. Angiv desuden genotyperne for fostrene.

Jeg kan ikke finde ud af hvordan man kan konstaterer CF ud fra elektroforese, samt deres genotyper...

Kommentar
Fra : hot_fifty

Dato : 25-03-06 20:03

anyone?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-03-06 08:50
Kommentar
Fra : hot_fifty

Dato : 26-03-06 09:40

skal prøve, men ville gerne have konkret hjælp. Ellers tak

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 26-03-06 17:13

Altså det må jo være noget med at de først har kørt en PCR hvor primeren kun binder til DNAet med mutationen der giver CF og dernæst har kørt et western blot med markør der binder til PCR produktet. Her vil der naturligvis kun være produkt ved CF.

CF er recessiv så barnet skal have genet fra begge forældre altså genotype +/+

det er lidt svært at svare på når jeg ikke har set hele opgaven.... sorry!

Kommentar
Fra : hot_fifty

Dato : 26-03-06 18:09

tak katrine, men hvad er western

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 26-03-06 19:37

Western blot er et immunoblot der ved elektroforese adskiller denaturerede proteiner efter masse

Kommentar
Fra : hot_fifty

Dato : 26-03-06 21:03

ok... men nu afleverer jeg den og ser hvad der sker... har prøvet at lave det:)

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 27-03-06 00:59

Held og lykke ;)