/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ny harddisk
Fra : svendmogensen
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 25-03-06 13:43

jeg vil gerne udvide med en ekstra harddisk: Når jeg går ind og kigger på f.eks en m. 160 GB er der himmelvis forskel på pris også for samme mærke.
Jeg har nok besluttet at det skal være en intern, da jeg frygter min gamle måske kan få et problem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-06 13:59

Mon ikke producenter opgiver kapaciteten i Bits ...andre i Bytes?

Mega og Giga er begget størrelser der betegner forskellige antal, alt efter om der regnes i bit eller byte? Jf. :

1 Mb. = 1024X1024 Byte
1 Mbit = 1000X1000 Bit

Omregn selv hér :

1.) http://www.beesky.com/newsite/bit_byte.htm
2.) http://www.convert-me.com/en/convert/computer

..og så er det også et spørgmål om hastighed. Dels; hvor hutigt 'snurre' skidtet? Dels; hvor hurtigt kan data transmiteres til/fra enheden?

Hastighed og lagerkapacitet KOSTER

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-06 14:46

Jeg vil foreslå dig følgende producenter :
Western Digital, Seagate eller Maxtor. Dem går du ikke fejl af.
Hvis det drejer sig om en SATA harddisk ville jeg vælge en SATA II (SATA 300)
Der er bagud-kompatible med SATA I (SATA)
Se her :
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578
Gambrinus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-03-06 15:17

Prisforskellene kan være betydelige mellem forskellige forhandlere, selv om diskene er helt ens.

Det kan være ford nogle i tide indse,r at man må sænke prisen for at følge med i forhold til andre konkurrerende nye modeller.

Hvis harddiskene ikke er helt ens , men bare af samme størrelse kan store prisforskelle skyldes forskel i hastighed , interface og casche.

Hvis du ønsker dig en ny stor intern harddisk så husk at ikke alle systemer kan klare at håndtere vilkårlig store harddiske.
Med windows 2000 kan man f.eks ikke boote fra en disk over ca. 130 GB, men når der først er bootet og de rigtige supplerende drivere er indlæst, kan den godt håndtere dem. Desværre er det en information som micosoft gemmer godt og som de fleste forhandlere ikke kender til.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 25-03-06 16:59

Hvis du skal se en harddisk i XP der er større end 130GB skal du have SP2 installeret, så går det glat. Jeg har prøvet og jeg sendte min 160GB tilbage, da der kun var 130 GB til rådighed. Den fejlede intet men da der så kom SP2 på var alt i orden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-06 17:02

..og et Ps. :

En 'intern' harddisk kan uden større problemer også tilkobles externt f.eks. via USB porten, såfremt du investere i en HD-case : http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=270&Sort=Wanted&Soegeord=harddisk+case

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-03-06 17:16

Hvor er det ikke let at vælge. Det ville være meget lettere hvis der kun fandtes 1 eller 2 modeller

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-06 19:36

Vi undlader at tale om SCSI. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : ingelh1

Dato : 27-03-06 19:33

jeg står lidt i samme problem, dog ønsker jeg en ekstern harddisk.Jeg er ikke så meget for at rode inde i computeren, det er nemmere tror jeg at sætte den i usbporten og så er det vel det.
Jeg har fundet en på edbpriser til 266 kr. den har 80 gb hhd/7200 ipm/2MB/USB2 .Det er en ONE aludisc backup. Jeg har også set en anden den har 80 GB hhd/7200 ipm/8,5ms/USB2, den koster dog 899 KR. For mig at se kan de det samme, dog er der 8,5ms til forskel.
Mit spørgsmål er kan jeg overhovedet bruge den billige til noget og hvad er det der 8,5ms ???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-06 20:54

Jeg tror den til 266 kr. kun er selve kassen.
Send et par links på dem.
GAmbrinus

Kommentar
Fra : ingelh1

Dato : 27-03-06 21:47
Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-03-06 02:38

Surround sound, in your headphones! Be sure that you always have the best sound, no matter where you plug in your headphones.
The Icemat Siberia USB Soundcard is a full surround soundcard in a small package. PRODUCT FEATURES
USB 2.0 Surround sound Virtual 7.

Det er en fejl. Det drejer sig om et eksternt USB Lydkort til kr. 226.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : svendmogensen

Dato : 28-03-06 08:03

Tak for svaret Fijala.