/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Klage over lugt?
Fra : Pete_man
Vist : 562 gange
100 point
Dato : 23-03-06 16:38

Hej

15-06-04 købte jeg en PSU (Strømforsyning) fra www.studiedata.dk, så for nylig begyndte den at lugte kraftigt og jeg var bange for at den skulle brænde af derfor avmonterede jeg den, og købte en ny et andet sted (Fordi jeg ikke ville vente på at få den byttet).

Så sente jeg strømforsyningen ind til Studiedata.dk og skrev at den var begyndt at lugte krafitgt som noget der ville brænde af. Den virkede altså stadig, men jeg var bange for at den ville brænde af imens den sad i mit system.

Så i dag modtog jeg en mail, fra studiedata.dk:
Kode
Du har sendt en PSU ind til os som er købt 15-06-04 på faktura 131001 - en 500W X-line sølv.

Du ønsker vi skal tage os af den som en RMA sag, men samtidigt skriver du at den ikke fejler noget (andet end lugter lidt brændt, hvilket nok kan skyldes støv)

Kan jeg stadig klage over at den lugter, der er jo ingen bekræftilges for at det er afbrændtstøv den lugter af?

(Dette er ingen hetz mod studiedata.dk)

- Pedder

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-03-06 17:06

Hvis luften var den typiske elektronikbrændt - skal du svare dem pænt at sådan er det.
En strømforsyning skal ikke lugte af elektronikbrændt, så er den stærkt på vej til at brænde af og i værste fald starte en brand.

Selvfølgelig skal de bytte den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-06 17:12

Hvis den begynder at lugte, er der god grund til at tro at en eller flere komponenter er defekt eller overbelastet. Det er fornuftigt af dig at returnere varen.
Kun ved at prøve den med fuld last, kan man afgøre om den fejler noget. Det kunne måske være dig der overbelastede den.
For at få leverandøren til at hænge på den, skal du kunne sandsynliggøre at der var en fejl ved den ved leveringen. Det er en fejl hvis den ikke kan tåle fuld last i knap to år. Men det er ikke en fejl, hvis den ikke tåler overbelastning.

Det er altså afgøernde hvor meget din computer trækker af strøm i forhold til det der stårpå strømforsyningen.
Jeg synes der er en tendens til at fabrikanterne angiver mere og mere på strømforsyningerne, mere end de i længden kan tåle.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 23-03-06 22:59

Hej.
Og en sur smily.
Strømforsyninger har i dag sikringer - minimum glassikringer.
Disse sikringer brænder over, når de udsættes for en strømstyrke, der er for stor.
Neutralt betragtet vil jeg synes, din lugt (som jo er temmelig subejktiv) skyldes støv/nullermænd, som vi alle har haft i strømforsyningen) - også uagtet, den er ny.
Man kan vel anstændigvis ikek klage over, man mener, en strømforsyning bryder sammen og i brand.

Altså et "desværre": Efter min mening skulle du nok lige have ventet.
Og endnu værre: Sælger kan opfatte det som om, du har fundet en anden strømforsyning, du af en eller anden grund hellere ville have.
Alt i alt en skuffende vurdering fra
LeifK

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 03:12

leif... jeg har set en strømforsyning bryde sammen med gnister og stikflammer blæsende ud bag pc'en.
Sikringen går da sikkert også men i det pågældende tilfælde åbenbart for sent.

Jeg mener det var en Packard-bell pc og ca i midten af 90erne.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 03:14

Brændt elektronik lugt er ikke til at tage fejl af, det er en plastic/bakkelitagtig lugt.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-03-06 03:15

m.h.t. overbelastning.. da skal sikringen gå før der begynder at lugte brændt uanset støvmængden.

Kommentar
Fra : Pete_man

Dato : 25-03-06 14:36

Tak til jer alle sammen!

Til LeifK kan jeg sige at jeg ikke har nævnt noget om at jeg har købt en ny strømforsnyning til sudiedata.dk

Men er det ikke lidt underligt at den lugter at smeltet platsic, men stadig virker!