/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Mit hus´ historie
Fra : GitteDS
Vist : 4293 gange
20 point
Dato : 22-03-06 12:54

Hej

jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvem der har ejet vore hus i tidens løb. Jeg ved ikke hvor jeg skal finde oplysningerne. Jeg har prøvet på forskellige internet sider- arkiver, folkeoptællinger m.m. uden resultat.
Jeg er især interesseret fra ca. 1900 og frem. Vores hus er fra 1890 og må ha en god historie bag sig. Vi bor på Stevns, hvis det har betydning for hvor jeg kan søge informationer henne.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Hilsen Gitte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-06 13:21

Det er jeg ret sikker på, at du kan se i tinglysningsbogen. Den kan du finde på tinglysningskontoret i din kommune.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 22-03-06 13:50

Hej Gitte,
Jeg bor selv i et "gammelt" hus fra 1867 og har via nogle gamle borger i byen her fundet frem til hvem der har boet i huset, samt jeg gik på lokalhistorisk arkiv og fandt en hel del om huset og historien omkring huset, bla. fandt jeg at det er en gammel sognefogde går og derfra kunne jeg så begynde af finde frem til personerne via kirkebøgerne i sognet.

håber du kan bruge noget af dette på din videre jagt

Kommentar
Fra : GitteDS

Dato : 22-03-06 14:34

Tak for hjælpen, jeg har fået noget at gå efter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-06 14:50

Selv tak

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 22-03-06 15:18

nogle steder er det en god idé at ringe i forvejen og oplyse matrikel nr., så de kan finde bøgerne i forvejen.
God Jagt, Hilsen Doc

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 22-03-06 18:22

Hej.

Prøv det lokale arkiv, om måske har nogle vurderingsfortegnelser på din matrikel enten fra Kommunen eller forsikringsselskaber.

Ellers må du på landsarkivet i København og kigge i skøde og panteprotokollen.

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-06 18:52

Du starter med realregister for dit område, dit matr.nr. fortæller om tidligere ejere
fra husets opførsel og frem ca 1950.
Det findes som regel på de lokalhistoriske arkiver, ellers bliver det et besøg på landsarkivet.

Kommentar
Fra : GitteDS

Dato : 23-03-06 07:52

Tak for hjælpen til jer alle. Jeg have håbet der måske var en mulighed for, at finde det via nettet, men jeg kan godt se ud fra jeres svar, at jeg skal afsted.
Jeg er nemlig pt. på barsel og det kan være lidt svært at fordybe sig andre steder end herhjemme. så jeg må væbne mig med tålmodighed til jeg får lidt mere frie hænder.
Hilsen Gitte

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-06 19:00

http://www.ois.dk/
Denne side byder med tiden på de muligheder du ønsker.
Men de tinglyste oplysninger koster lidt, og det bliver sikkert muligt
at hente disse via dankort.
Dog er det ikke klart endnu.