/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Huskeregler
Fra : Trine08
Vist : 1841 gange
50 point
Dato : 08-03-06 13:16

Hej.

Bare sådan for at få tiden til at gå med noget, så tænkte jeg om ikke vi kunne samle en masse huske regler i den her tråd.

Eks Syre i vand, det går an'

eller. Marts kulde, gør laderne fulde...osv

Små 50 point til den besdte

PS ingen links i denne tråd, og heller ikke noget med at copy en hel hjemmeside, og paste 100 huske regler ind på engang.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-03-06 13:33

syv gange 17 er hundredenøtten

oversat:

7 x 17 = 119

Det er en RIGTIG god huskeregel!! Tænk bare på hvor MANGE gange man har brug for at vide hvad 7x17 er!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-03-06 14:01

ved med sikkerhed der er en masse - men kan ikke huske dem

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-03-06 14:31

Klart nok Mirit - hukommelsen er det første man glemmer

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-03-06 14:41

NIX !
Du får IKKE min dankortkode.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-03-06 14:49

Citat
Klart nok Mirit - hukommelsen er det første man glemmer

hvor ved du det fra dorte ??????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-06 14:49

Citat
Altid huske,,,aldrig glemme: Gummi ude....gummi hjemme

Citat Kim Larsen

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-06 15:01

"Springer ask før eg bliver sommeren bleg
Springer eg før ask går sommeren i vask"

"ham som skriver D i gjort, han skal ha' sin ende smurt"

"Når svalen sine vinger mod jorden daske, vil man snart høre regnen plaske"

"Flyver viben mod jorden og svalen mod sky, så kan du gemme din paraply"

mvh dova

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 08-03-06 15:53

Hvis den ikke er væk ved jeg ikke hvor den er

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 08-03-06 15:55

hvis man kan stå op på job om morgenen, kan man også drikke øl om aftenen

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-03-06 16:06

olefahnoe< hehe, minder mig om den her: Man kan jo sagtens drikke sig fuld uden at havde det sjovt.

Dova< den med eg og ask, den holder da ikke.. ifølge den bliver sommervejret jo dårligt uanset hvad

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-03-06 16:11

Citat
hvor ved du det fra dorte ??????

..ehm....det har jeg glemt..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-06 16:19

Går solen ned i en sæk står den op i en bæk
Aftenrød gør morgen sød

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-06 17:23

Citat
Dova< den med eg og ask, den holder da ikke.. ifølge den bliver sommervejret jo dårligt uanset hvad

Jojo, den holder skam, og er et rigtigt gammelt dansk vejrvarsel

Springer ask før eg bliver sommeren bleg (Lys p.g.a. meget solskin =bleg)
Springer eg før ask går sommeren i vask (vask _ regnfuld)

mvh dova

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 08-03-06 17:27

Smil til verden - og verden smiler igen!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-06 17:34

Denne er kun for Biologer, men er så også god at kunne: Der er 2 planter i den danske natur man ofte forveksler, nemlig Storkenæb og Hejrenæb. Hvordan husker man det rigtige navn på den rigtige plante? Storkenæb har kun få enkelstående blomster samlet i kronen mens Hejrenæb har mange. Husk at tænke på de navngivne fugles redebygningsmåde. Storke bygger deres reder alene (langt fra andre), Hejrer bygger deres i store kolonier. Så glemmer man det aldrig.

For Mykologer: Sværtende skørhat vokser kun under løvtræer (Svære træer). Sveden skørhat voksen kun under nåletræer (Ikke svære, nærmest klejne (juletræer)). De 2 svampe er umulige at adskille uden mikroskop, men med denne regel bliver det pludseligt nemt, og man kommer aldrig til at fejlnavngive nogen af dem.

For Zoologer: Skovmår/Husmår? Skovmåren har en gullig halsplet mens Husmårens halsplet er hvid.
Husk at der gerne skulle være mere rent i huset end ude i skoven, så er den hjemme.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-03-06 17:56

Dova>> Ved du hvor man evt. kan finde hele remsen til dé dér årstidsremser?? Jeg har faktisk ldt efter dem men har aldrig fundet dem.

Vores gamle bedstemor kunne dem alle - men som det ofte går, fik jeg aldrig skrevet dem ned og nu er det for sent at spørge hende.

Har du måske et link? I så fald vil du gøre en gammel 'Talemåde-samler' meget glad

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-03-06 17:58

Her er en remse som jeg egentlig er modstander af

Den der drikker bliver fuld
den fulde falder i søvn
den der sover synder ikke
den der ikke synder kommer i himmelen.
Derfor vil vi drikke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-06 19:00

En god Huskeregel til vurdering af ledere:

Jo højere en Abe klatrer, jo mere Røv viser den.

P.S.: Ikke ALLE ledere er Aber, men hvis de ER !!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-03-06 19:42

Gå ikke over vand efter åen!

Og husk! Glem ikke at være glad!

Er du i kæld'ren og er knotten, så har du besøg af rotten (den fandt jeg lige på, dygtig ikk'.....)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-03-06 20:10

En snegl på vejen er tegn på regn................i Spanien!

Når du børster tænder, skal du vaske dine hænder!

Kærlighed gør blind !

Men ægteskabet giver synet tilbage!

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 50 point
Dato : 08-03-06 20:20

Når man bygger en trone for løgnen, rejser man en galge for sandheden.

Tomt hovede, giver trætte fødder.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-03-06 20:28

Denner her er lidt omvent

Kvindegunst er som aprilsvejr

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-03-06 20:50

Træd tjørnen ned, medens du har sko på fødderne.

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 08-03-06 21:14

Maj måneds kulde gør laderne fulde.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 08-03-06 21:19

Hvor man har fået sin skade, skal man have sin oprejsning, sagde pigen, hun lod karlen ligge hos sig endnu en gang

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 08-03-06 22:40

Man skal ikke gøre i dag hvad man kan få andre til i morgen...!

Folk med begge ben på jorden hænger ikke på træerne.

Den, der gemmer til natten, får krummer i sengen.

Hvad man skjuler i sne, kommer op i tø.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-06 22:50

Pis aldrig mod vinden.
Den hund som gør bider ikke

Og så lige et aktuelt vers:

Vi er i en tid,
hvor alle der har underbid,
i smug går og blæser
lun luft på frostblå næser

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-03-06 23:17

Det kan der være noget om..sagde manden mens han rullede Rundetårn ind i toiletpapir...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-03-06 23:34

Hvis du har et stykke værktøj i hånden så smid det ad helvede til! Så blir du OL mester i hammerkast!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-06 23:38

->vil.du
Det må være den samme mand der sagde--det kan der være noget i, han stod og pissede i Stillehavet

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-03-06 23:39

Skal man arbejde, kan man være alle steder

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-03-06 00:00

Hvis hunden ikke havde sat ned og ski.., havde den fanget en hare!

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 09-03-06 00:46

Tak for svaret mangorossa.
Den her var også go:
Hvor man har fået sin skade, skal man have sin oprejsning, sagde pigen, hun lod karlen ligge hos sig endnu en gang.

Ej hvor er der ellers mange gode.

Dova< nå okay, jeg læste "bleg" som noget negativt....ala grå vejr.

Arne< den med måren samt den med storkenæb og hejrenæb husker jeg helt sikkert. Hver sommer bor jeg i et "sommerhus" med familien, og lige siden jeg var lille har der været Mår på loftet.
Og en af de første blomster jeg kendte navnet på, var sjovt nok Storkenæb, da de groed tæt ved sommerhuset.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-03-06 00:49

"I'm a backdoor man" ! Jim Morrison

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-03-06 02:15

Tedd>>

Citat
Hvis du har et stykke værktøj i hånden så smid det ad helvede til! Så blir du OL mester i hammerkast

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-06 02:18

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
"Springer ask før eg bliver sommeren bleg
Springer eg før ask går sommeren i vask"

Dova jeg har lært den anderledes:
Springer ask før eg bliver sommeren hed
Springer eg før ask går sommeren i vask
og så lige en anden gammel huske regel: går solen ned i en sæk- så står den op i en bæk

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-03-06 07:55

Nogle forstår det bedre anden gang

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 09-03-06 11:50

ja ja Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-03-06 13:21

HOv, hvad inseminerer du?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 09-03-06 13:46

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 09-03-06 15:16

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
"Springer ask før eg bliver sommeren bleg
Springer eg før ask går sommeren i vask"

Dova jeg har lært den anderledes:
Springer ask før eg bliver sommeren hed
Springer eg før ask går sommeren i vask

Jeg hørte den sådan her i går:

Springer ask før eg bliver sommeren dvask
Springer eg før ask, går sommeren i vask

Og det rimer..men syntes også at dvask lyder lidt negativt...

Ellers kunne det være:

Springer ask før eg bliver sommeren hed
Springer eg før ask går sommeren i ged

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-03-06 19:04

Springer ask før eg bliver sommeren noget sjask
Springer eg før ask går sommeren i vask