/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Et par førtispensionister
Fra : ehtrod_n
Vist : 796 gange
500 point
Dato : 28-02-06 19:39

Hej jeg har lige et meget svær spørgsmål vi er et par førtidspensionister som gerne vil flytte sammen, men bliver vi straffet økonomisk, hvis vi gør det !!!

Han får førtidspension efter den gamle regel og jeg efter den nye lov.

Vi ville i første omgang gerne leje et hus med have til for vi kan nok ikke købe et hus eller hvordan vil vores situation så ud, vi kan jo ikke få bolig sikring ved egen bolig.

Er der nogen her på kandu der kan fortælle os hvor meget vi kan forvente at få ud betalt når vi flytter sammen, nu får vi udbetalt ca. 24 000. kr. tilsammen når vi ikke bor sammen.
De sødeste hilsner fra Dorthe og hendes kæreste.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 19:48

Min svoger og svigerinde, undersøgte det for nogle år siden, de ville nemlig gerne giftes, de fik fortalt fra kommunen, at de ikke ville miste nogle penge, ergo blev de gift, tre uger senere, da de får deres pension udbetalt har de alligevel ikke fået det forventede som de var blevet lovet, det blev der så meget ballade ud af, at kommunen betalte for at de blev skilt igen, også det manglende beløb i det forløbne år der var gået imens sagen stod på. I sidste uge fik de så brev, om at reglerne var/bliver ændret, således at de godt kunne blive gift uden at miste penge, så derfor for at være på den helt sikre side, ville jeg ringe til jeres kommune, og få svaret skriftligt, for de nye regler er vidst ikke tråd i kraft endnu, men er lige på trapperne..

Held og lykke

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 28-02-06 19:52

Her er et link med de åbenbart gamle regler, men hvor meget der er ved at blive ændret, ved jeg ikke

https://pensionsguiden.netborger.dk/Produkt/info.asp

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 28-02-06 19:54

Hej
Det i mister er tillæg for reelt enlige. Det er for jer begge ca. 4500,00 kr. månedlig. Samtidig vil i ikke få så meget i boligsikring, da husstandsindkomsten stiger meget.

Torben

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-06 21:07

nå, men boligudgiften stiger vel også, og så kommer boligydelsen til at passe til.

Men I kommer da helt sikkert til at miste tillægget til reelt enlige.
Det er jo ikke for at straffe jer, men fordi det er væsentligt dyrere at leve hver for sig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 22:08

Det er noget rod med de regler, min svoger og svigerinde, var samboende inden de blev gift, det vidste kommunen jo da godt, og alligevel mistede de penge ved at blive gift, men det skulle så blive ændret nu. Kontakt kommunne, de burde give jer de korrekte oplysninger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-06 22:47

Ja, der bliver noget med mindre boligydelse.

Han vil miste sit tillæg som enlig, og din pension som er efter de nye regler vil blive beregnet efter hans indkomst.

Men det er ikke særlig meget der kan fratrækkes i din pension (muligvis ingenting), da der er en indtægstsgrænse man skal over, før der må trækkes.

Men i linket her er der et skema hvor I kan beregne pensionen i forhold til partnerens indkomst.
Det er yderst til hæjre på siden, klik på "beregn din pension"

http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329247&_dad=portal&_schema=PORTAL

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-02-06 23:04

Hej Jer to.

Jeg synes I skal ringe til Jeres Rådhus og få en tid til en god snak om tingene.

I ringer til dem og siger bare til dén der tager telefonen at I skal tale med en der har forstand på hvad der sker når to førtidspensionister gerne vil flytte sammen. Derefter vil I blive omstillet til rette vedkommende og kan så, enten få klar besked over telefonen eller - bedre - få en tid til en god og betryggende snak.

der er SÅ mange regler omkring alt muligt for førtidspensionister, derfor er det jo så vigtigt at I får den rigtige information - husk papir og kuglepen så I kan skrive lidt ned undervejs. Prøv at få al den information I kan, på skrift fra den sagsbehandler I taler med - kommunen har udførlige brochurer på mange af disse ting.

På dén måde er I sikre på at blive korrekt informeret om hvordan Jeres kommune stiller sig i netop Jeres situation.

Det må absolut være det mest betryggende for Jer.

Held og lykke med det - og held og lykke med kærligheden

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 28-02-06 23:12

Den boligmæssige del af spørgsmålet kan måske løses med en andelsbolig, mange andelsboliger er også med have. Boligsikring skulle der også være mulighed for.

m.v.h.

Godkendelse af svar
Fra : ehtrod_n

Dato : 04-03-06 13:40

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-06 13:59

Selv tak, og held og lykke med jeres fælles fremtid

Kommentar
Fra : majonna

Dato : 19-08-09 18:39

Jeg er en Kvinde 61 og førtidspensionist, min storbroder der er 67 han får
Folkepension.
Vi har hver sin Lejlighed og i samme By.
Min storbroder der er gangbesværet og må hele tiden sende bud efter mig så
jeg kan være ham behjælpelig.
Jeg har nu snakket med min Strore-broder om ikke det ville være langt nemmere
at vi flyttede sammen sige hans lejlighed op og han så flytter sammen med mig.
Dette blev han meget glad for og ville hellere end gerne vi flyttede sammen..

Men så kommer spørgsmålene??? Vedrørende Komunen.
Tager de nogle penge fra os ved at vi flytter sammen?
Hvis så? Ja så bliver vi endnu mere fattigere.
Og hvad med Boligydelsen til os to?

Nu er det mig der står for Lejemålet, kan vi regne med at få mindre i boligydelse, eller
skal man tro på vi får mere i Boligydelse fra Komunen.
Vi kan da umuligt blive betegnede for at være Samboende idet vi er Søskende?
Jeg, vi håber nogen kan være os behjælpelige med ovennævnte spørgsmål inden vi gør noget
som vi måske kommer til at fortryde bagefter
på forhånd tak
Med hilsen
Majonna