/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Genskab harddisk
Fra : Frederiksen
Vist : 2712 gange
200 point
Dato : 27-02-06 11:02

Under geninstallering af XP PRO er jeg kommet til at slette partionerne på et ekstra drev jeg har tilsluttet(en Maxtor 6 masselagringsenhed som på en eller anden måde havde skiftet navn fra J til D) og når jeg nu slutter den til kommer den ikke ind som et ekstra drev selvom jeg kan se at den er tilsluttet og driver fungerer korrekt. Er der noget jeg kan gøre for at genskabe hvad jeg slettede?

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 210 point
Dato : 27-02-06 11:27

Data kan du genoprette med særlige programmer.
Partitioner kan du oprette og ændre drevbogstav.
(Undtagen C-drevet somskal oprettes under installetionen).
Start - Kontrolpanel - Administration - - Computeradministration - Diskhåndtering.
Gambrinus

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-02-06 11:41

Typisk problem ved geninstallering af XP OEM..
Partitionerne slettes.
Diskhelp genskaber dine data til rimelige priser - www.diskhelp.dk/sporgos.htm

Kommentar
Fra : Frederiksen

Dato : 27-02-06 13:00

Dataerne er knap så vigtige, problemet er at jeg mangler plads hvilket jeg havde masser af da skidtet fungerede så jeg må hellere omformulere spørgsmålet til; hvordan får jeg mit ekstra hard disk drive til at fungere igen. el. hvis jeg køber en ny af samme slags og tilslutter vil den så fungere korrekt? Og tak for tippet mht partitioner(og den korrekte stavemåde)

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 27-02-06 13:06

Prøv først, om det kun er manglende formattering af dit ekstra drev, der mangler.
I XP højreklikker du i stifinder på drevet og vælgerat formattere det. Du kan ogsø vælge KØR og så skrrive: format j:

Hvis det ikke virker, må du genoprette partionen på dit drev.
Vælg KØR og skriv fdisk j:
Derved orprettes partitionen på dit "J-drev"
Så skal det formatteres.
God fornøjelse.
Du kan næsten frit ændre dit drevbogstav bagefter

VH
Leif

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-02-06 13:17

Følg ruten her:

Start - Højreklik på Denne Computer - Vælg administration

Under Lager - Diskhåndtering.

Hvis disken er sat til Dynamisk - Så højreklik på ordet Dynamisk og konverter til Grundlæggende

Ellers

Højreklik inde i diskområdet og vælg formatter / slet partition o.s.v. efter behov

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-02-06 13:21

Du kan også selv prøve at genskabe det slettede med Dette program:

http://download.pcinspector.de/pci_filerecovery.exe

Hvis din disk i øvrigt er fejlfri, vil det kunne lade sig gøre - Du skal have plads til de reddede data på en anden disk.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-02-06 13:24

Her er en lille visuel guide i diskhåndtering - den kommer som en popup så det skal du tillade http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

//bentjuul

Kommentar
Fra : Frederiksen

Dato : 27-02-06 14:37

tak for hjælpen, det var Gambrinus` svar som satte mig igang med den rette løsning som jeg ser er kommet fra andre sider mens jeg har haft travlt. Alle tiders forum dette her.

Godkendelse af svar
Fra : Frederiksen

Dato : 27-02-06 14:38

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus