/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Grøn skærm !!!!!!
Fra : refi
Vist : 3320 gange
100 point
Dato : 20-02-06 12:00

Er det mig der ikke kan finde det, eller er der ikke nogen kategori for TV- radio o.lign. ???????

Nå til spørgsmålet....

Haves..
TV med 3 scart indgange
Kombi VHS/DVD optager (3)
Surround med indbygget DVDafspiller (2)
Sat-reciever (1)

Alt virker tilsyneladende perfekt og rigtigt forbundet men, men, men

Ved afspilning på kombimaskinen bliver billedet GRØNT.

Jeg kan under optagelse naturligvis se det jeg optager og f.eks skifte kanal under optagelsen - Dette skærmbillede kommer også under afspilning, men ALT er grønt.

Billedet er optaget i en god nok kvalitet - det kan jeg se ved af afspille den samme sekvens på surroundanlægets DVDafspiller - der er billedet godt nok.

Hvor ligger fejlen ? Hvorfor er billedet grønt på kombimaskinen under afspilning (gælder også købte DVD film og VHS bånd).

Skal måske lige sige at der er afprøvet at bruge phonokabler i stedet for scart - samme resultat.....

Den rigtige løsning udløser gerne 500 point, men alle ideer er velkomne.....

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-02-06 12:30

R og B kontakterne er beskadigede
RGB = Red Green Blue - Du får kun G igennem.

Undersøg alle stikforbinderlserne - prøv eventuelt andre kabler

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 20-02-06 12:31

havde tilsvarende på en billig dvd-spiller hos mine forældre, mener det var fordi den gik "bag ind" gennem den forkerte av-kanal.

Kan også være svga-kompatibilitet det kniber med, men jeg ved ikke noget om emnet

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-02-06 12:32

Alternativ RGB Indstillingen på VHSen er skruet helt i grønt.
Se om der ikke er en ON-SCREEN indstilling til at pille ved det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-06 13:01

Alle indstillinger er tjekket.......

Kablet KUNNE have været en mulighed, men er det ikke. Har prøvet med forskellige kabler.

Før vi fik surroundanlægget var der ikke noget problem.
Det der undrer mig er at sorroundanlægget som sådan IKKE har nogen forbindelse til kombimaskinen - kun via TV lyden, da den gengiver lyden fra kombimaskinen via TVet.

Hvis jeg lægger en DVD i kombimaskinen og trykker menu, kommer de ting frem der er optaget.
På skærmen står "AV3/RGB" og billedet er grønt.
Nu kan jeg via fjernbetjeningen til kombimaskinen (knappen heddder TV/VCR) ved et tryk, få den til at skrive AV3 på skærmen (altså UDEN RGB) - så er billedet ok.
Men såsnart jeg trykker play, slår den selv tilbage igen til AV3/RGB og billedet er grønt ??????
Det er ikke optagelsen der fejler noget, men alle afspilninger bliver helt automatisk grønne.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-02-06 13:25

Hvad sker der hvis du tager surround anlægget fra?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-02-06 13:26

Kan du evt montere surround på kombien i stedet for på TVet?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-02-06 13:27

Eller montere surround på av3 og kombien på av2?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-06 14:00

Har prøvet forskellige AV kombinationer.......
Hvis jeg sætter kombimaskinen og satboxen i samme AV (med et dobbeltstik) er billedet OK, men det giver nogle andre komplikationer, bl.a. kan jeg så ikke optage fra satén.

Det er næsten med sikkerhed nogle kabler der "griber" ind i hinanden og forårsager forstyrrelsen.

Men hvilke - jeg syntes snart jeg har forsøgt alt, men har måske overset noget.

Som sagt virkede alt inden surrounden kom til og fjerner jeg AV stikket fra surrounden er der da heller ingen problemer, men surrounden og kombimaskinen er jo IKKE forbundet direkte med hinanden på nogen måde - kun sådan at jeg på surrounden kan bede den om at gengive lyden fra TV og dermed fra det jeg afspiller på kombimaskinen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-06 14:02

I følge brugsanvisningen SKAL surrounden monteres på TV for at det virker på alle AV udgange.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-02-06 16:31

Det virker umiddelbart som om dit TV kun kan tage 2 stik ad gangen - Har du checket TV manualen for information om eventuelle begrænsninger?

Er der et alternativ til SCART kablingen for output til Surrounden?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-06 17:04

Der er alle alternativer og TV har 3 (teoretisk 5) scart + phono + S-VHS + + +

Det er et 42" plasma TV (Panasonic).

Og ja - der er alternativer også på surrounden (phono osv.)

Men jeg har som sagt prøvet med phonokabler (sågar med S-VHS).

Alle giver samme resultat - så en eller anden forbindelse laver ged.

Prøver at remse op:

Antenne fra væg til kombimaskine til tv.
Surround via scart til AV2 på TV
Sat via scart til AV1 på TV
Kombimaskine via scart direkte på AV3 på TV + scart (euro) fra kombimaskine til satbox (ellers kan jeg jo ikke optage fra satrecieveren).

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-02-06 19:57

Hmm.. gir op her - Det må være noget for Peder fra Leasy

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-06 17:14

Det kunne jo tænkes der er noget galt med stikket til AV3 på dit TV. At det kan ske at der kommer naturlige farver på skærmen en gang imellem, kan skyldes at der er 2 slags billedsignaler i et Scart stik. Både RGB og et CVBS signal.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-06 16:54

Så løste problemet sig.....

Årsagen var at AV3 på fjernsynet er beregnet til componentindgang og IKKE egner sig til video el. DVD.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 22-06-06 16:55

Tro du kom nærmest

Tak for svaret severino.