/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problemer med Aktiv subwoofer.
Fra : JBJ05
Vist : 687 gange
30 point
Dato : 20-02-06 11:16

Hej..

Jeg har købt min en SONY forstærker STR-DE598 som spiller rigtigt godt.
men jeg havde ingen aktiv sub, så jeg lånte en men den går nogle gange ud under en sang.
når jeg spiller højt er der ingen problemer men når jeg så skruer ned igen går der nogle min så går den ud, så kan jeg så skrue op igen og så spiller den igen, og sådan bliver det ved.

ham jeg har lånt den at siger at det er fordi den ikke får bass nok, passer det?

P.S. er der nogle der ved hvor jeg kan købe en aktiv subwoofer til ikke alt for mange penge?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-06 11:44

Lyder korrekt. Den slukker ved for lavt signal. Det burde man kunne justere sig ud af!

Kommentar
Fra : JBJ05

Dato : 20-02-06 14:56

okay.. men hvor skal man justere det henne? på bassen eller på forstærkeren? min bas er skruet helt op for level og crossover.. er det forkert?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-06 15:13

Det er nu nok på sub'en der skal stilles et eller andet. Hvilken sub snakker vi om?

Hvis du kan justere udgangssignalet på Sony'en, kunne det være en ide at hæve dette og sænke level på sub'en. Crossover bør instilles til 70 - 80 hz afhængig af upset'tet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-06 15:15

Muligvis sidder der et potentiometer, hvor du skal bruge en lille skruetrækker, eller den sidder indeni på printet. Almindeligvis skal man kun pille ved sådan noget selv hvis man føler sig nogenlunde hjemme i opbygningen!

Kommentar
Fra : JBJ05

Dato : 20-02-06 15:22

det er en eltax 75 watt... den ligger vel imellem 6 og 8 tommer.. hvad bruger men enlig den der crossover til, hvad gør den godt for?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-02-06 15:50
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-06 15:51

Eltax er antagelig fra Bilka eller Føtex. Umiddelbart ikke nogen dyr model, hvorfor det ikke er sikkert den har mulighed for at justere cut-off niveauet.

Cross-over kan du oversætte med delefilter. Justeringen herfor er almindeligvis delefrekvensen. Stiller du den for højt, spiller sub'en for høje toner, og du kan pludselig stedfæste den i lokaler, hvorved stereobilledet forrykkes, hvis ikke den stå i midten. Ligeledes er sådan en slet ikke egnet til at spille højere toner - det lyder ikke rart. Derforuden er overlapning mellem sidesystemer og sub' sjældent ønskelligt da det kan give fnidder med fasen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-06 15:52

Enig dk, men det er også en anden pris!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-06 15:54
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-06 15:55

Eller kan du købe en båndpass sub ved mig, med to x 15" i push pull. Kan fødes med 2x2-300Watt hvis du lyster!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-06 16:01

Men prøv nu at skrue ned på sub'en og op på amp'en (hvis du kan). Så tænker jeg problemerne forsvinder! Ligeledes skal du skrue ned for delefrekvensen til 70 - 80 hz

Kommentar
Fra : JBJ05

Dato : 20-02-06 17:23

ja, jeg har os kigget på hifiklubben, har kigget lidt på en GALE 4080, er den god, til et værelse på ca 11 kvardrat meter?

nu har jeg skruet ned på crossover og level og har skruet op på min forstærker, så håber det virker..

hmm 2*15 er vist lige voldsomt nok til mig.. hehe