/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Snørebånd
Fra : gjoeltrold
Vist : 11022 gange
50 point
Dato : 19-02-06 17:19

Hvad hedder den lille plastik dims for enden af snørrebåndene

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-06 17:33

Tja.... jeg kalder den bare for plasticdims

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-06 17:38

Tror de hedder nibler eller nipler. Har engang set et tilsvarende spørgsmål og svar, men kan ikke lige huske hvor. Sorry

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-06 17:44

Altså: èn Nibel (nipel) to Nibler (Nipler). Jeg er ikke sikker. Men man kunne jo søge på ordet(ordene)

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-02-06 17:55

Spørg en skomager

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-02-06 17:57
Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-06 18:00

Meget "sjovt" spørgsmål.

Det er de underligste ting, man kan komme til at tænke på.

Det er jo en "dims", der forhindrer snørrebåndet i at trævle i begyndelsen og slutningen af snørrebåndet.

Her er forklaringen på en nippel, ordet nipel eller nibel eksisterer ikke.

Citat
nippel [ —neb%l ] subst. -en (el. niplen), nipler, niplerne
1. et rør med udvendigt gevind til samling af to rør med indvendigt gevind i enderne. 2. en lille møtrik der spænder en eger fast til fælgen af et hjul. Kan strammes el. løsnes i forbindelse med en opretning af et ekset hjul. ! af tysk Nippel af engelsk nipple egl. 'brystvorte'

fra Nudansk leksikon

Jeg vil kalde det en trevlebeskytter

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-06 18:01

snørrebåndskronmuffe!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-06 18:07

Før jeg får en irettesættelse, så retter jeg lige en stavefejl

snørrebånd = snørebånd

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-02-06 18:10

Snørebåndsendeafslutningsplastdims. (SBEAPD)
Meget hensigtsmæsigt er der som oftest to Snørebåndsendeafslutningsplastdimser på et snørebånd. (En i hver ende).
Flere hvis der er tale om snørebånd med mere en to ender.
Hvis de ikke var der, ville der hurtigt komme flere snørebåndsenderafslutninger og så vil der være brug for flere Snørebåndsendeafslutningsplastdimser.
Gambrinus

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-06 18:42

Mange morsomme kommentarer. ans jeg kender også ordet nippel med den forklaring du kommer med. Men netop fagudtryk som det ønskede, kan man IKKE bare lige finde på nettet. Det er jo der du finder ALLE dine svar.

Gambrinus's og Tedd's forslag hører til under morsomheder. Men det var altså et navn på "Dimsen" der blev spurgt om. Så Kære Gambrinus og Tedd: Hvis I ikke kan komme med et bud, så hold mund. Lider I af Mund-diare? Har I ikke et godt bud på et svar til spørgeren, så HOLD KÆFT.
Hvor svært kan det være? OK, det er i Smalltalk, men I kan jo godt selv se at spørgsmålet er alvorligt ment.

Fjerner fluebenet nu. I har endnu engang lavet et spørgsmål om til SHIT.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-06 18:51

arne.jakobsen

Tag for hulen da at slappe lidt af, så resten af tråden ikke bliver ødelagt.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-02-06 18:53

Citat
IMange morsomme kommentarer. ans jeg kender også ordet nippel med den forklaring du kommer med. Men netop fagudtryk som det ønskede, kan man IKKE bare lige finde på nettet. Det er jo der du finder ALLE dine svar.

Gambrinus's og Tedd's forslag hører til under morsomheder. Men det var altså et navn på "Dimsen" der blev spurgt om. Så Kære Gambrinus og Tedd: Hvis I ikke kan komme med et bud, så hold mund. Lider I af Mund-diare? Har I ikke et godt bud på et svar til spørgeren, så HOLD KÆFT.
Hvor svært kan det være? OK, det er i Smalltalk, men I kan jo godt selv se at spørgsmålet er alvorligt ment.

Fjerner fluebenet nu. I har endnu engang lavet et spørgsmål om til SHIT.

Kan ikke se at dit indlæg er ret meget mere konstruktivt end de andres.

Har du søgt arbejde som fotomodel? Er sikker på at dit billede vil gøre sig godt på etiketterne på eddikeflasker.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-02-06 18:58

Tror nok de hedder Snørebåndsendelukkeforseglemuffer!

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-02-06 19:07

Tjek lige det her, spørgsmål 15 handler om det her.
Men alle spørgsmålene er sjove.

http://www.eksperten.dk/spm/385591

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-02-06 19:18

Q: What is a shoelace tip called?
Q: What are shoelace tips called?
Q: What's the name for a shoelace tip?
Q: What do you call the tip of a shoelace?
Q: What do you call the sleeve at the end of a shoelace?
Q: What's the name for the sleeve at the end of a shoelace?
Q: What's the sleeve at the end of a shoelace called?
Q: What do you call the sleeves at the ends of shoelaces?
Q: What's the name for the sleeves at the ends of shoelaces?
Q: What are the sleeves at the ends of shoelaces called? A: The plastic or metal sleeves at the end of shoelaces are called "aglets" (or "aiglets"). Besides making an interesting trivia or crossword puzzle question, aglets have several functions: They prevent the lace ends from fraying, they make the laces easier to hold, and they make them easier to pass through the eyelets.

The roots of the word "aglet" are as follows: It's apparently Middle English, from Old French "aguillette", diminutive of "aguille" (needle), from Vulgar Latin "accula", from Late Latin "acucula", diminutive of Latin "acus" (needle).

(Source: The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition).

Kilde: http://www.fieggen.com/shoelace/faq.htm

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-02-06 19:26

Lillearne er undskyldt. Han befinder sig stadig på dette stadie:

http://www.dumpalink.com/media/1140251493/Most_Patient_Guy_In_The_World

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-02-06 19:52

LOL Er du gal den knægt er hysterisk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-06 19:55

Tilfældigvis ved jeg at det ikke er nippel; det får mig til at reagere…
Og det er jo ikke engelske betegnelser, der efterspørges.

Måske kender ikke alle denne, først i uddrag:

snøre snørebånd snørehul snørelidse snøreliv snøresko snørestøvle snøring snørkel snørkle snørliv snøvl snøvle snøvlehoved...

herfra: http://www.246.dk/spell-dk.html

Hvad med ”snørebånds hoved”
Svend, der også har spurgt min nabo, medejer af ”Sko-Ringen”

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-02-06 21:07

Jeg må hellere huske, når jeg har en samtale IRL, at jeg IKKE under om nogen omstændigheder må komme med en kvik bemærkning.

Samtalen skal være seriøs og alvorlig, så vi rigtigt kan hygge os!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-06 21:31

snørebåndsnipple? Lyder mere over i SM afdelingen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-02-06 21:35

Mit forslag var absolut ment alvorligt!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-02-06 21:41

Snørebåndstrævlestopper
Snørebåndstutter

tedd - jeg kan lige se dig med kronmuffer i dine snørebånd - faktisk en god idé i mangel af anden slags snørebåndstrævlestoppere.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-02-06 21:58

Jeg tror faktisk ikke, de der dimser bliver solgt i løs vægt mere.
I ved, køb og smid væk.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-06 21:58

Den hedder faktisk en snørebåndsdup, eller med et finere ord fra fransk, en Aiguilette

Citat
Aiguilette:

Duppen på et snørebånd. Duppen kunne være smukt udformet af ædelmetal.

Fra en udklippet artikel jeg har fra et gammelt blad, omhandlende antikt fodtøj og beklædningsgenstande.

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-06 22:21

I en verden med alskens problemer, fra Muhammed tegninger til Fugle influenza,
er det da befriende at nogen kan spørge om noget så småt…

Men du er ikke den første, se her blandt: ”Livets store spørgsmål”

Hvad hedder de små plastikrør, der sidder for enden af et snørebånd?

http://www.zaras.dk/tekster.htm

Svarene kan jeg ikke finde, Svend

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-02-06 22:42

Det er jo de små ting, der tæller

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-06 22:43

Jeg fandt også ”Aiguilette” snørebånds dup, i en Antik ABC, men hedder det også sådan i dag?

En dup opfatter jeg som eksempelvis (gummi) duppen på enden af en stok; den skal altså gå ud over stang (snor) materialet, og det gjorde den jo i gamle dage hvor man forsynede snørebånds enderne med flotte tin eller sølv ender.

Hvis man i dag i stedet trækker et (opslidset) rør stykke ind over snørebåndet og klemmer til,
mon så ikke snørebånds klemmer eller bøsninger er bedre betegnelser? Godnat Svend

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 01:00

Bøsninger - det er sqtte en bil

Klemmerne køber jeg (ved bare ikke hvor)

Ja, godnat Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-02-06 08:24

Spøgsmål af samme skuffe + vittigheder.

http://www.aminjensen.dk/jokes/jokes.asp?action=laes&page=14
http://www.seir.dk/fun/sandhed.htm

Der er nok at svare på.
Og det er heldigvis seriøse spørgsmål, som nogen kan hidse sig op over.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 09:29

Ja, lad os piske en stemning op

Kommentar
Fra : h_tina

Dato : 20-02-06 09:54

Hold da helt fest hvad sådan et lille spørgsmål kan sætte i gang .... Men det lader jo til der er delte meninger om hvad dudden hedder.... Skal vi måske til at stemme om det? Men dova jeg tilslutter mig SNØREBÅNDSDUP!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 10:29

Snørebåndsdup - jo, den er købt her - øh, alså ikke her, vel

Pyh, dér kunne jeg have blevet overrendt af snørebåndsduppersamlere....

Kommentar
Fra : h_tina

Dato : 20-02-06 10:34

Camillasmoster, jo jo det kunne du da godt nok....eller af snørebåndsdubbe-købere! LOL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 10:37

Jamen, se det er en helt anden sag - dér er der penge i det!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-06 11:39

Det hedder altså en "tylle".
I nyere tid sidder der også tyller for enden af elektriske ledninger, for bedre kontakt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 14:24

Jeg ville gætte på den måske mere nudanske udgave, "muffe".

Altså en snørebåndsmuffe

En "tylle" er som regel en gummidims beregnet til at sætte i et hul for at fore kanten og beskytte kabler, rør m.v. der er ført igennem en (metal)plade.

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 14:35

Måske endda en (snørebånds)krympemuffe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-02-06 14:38

Det kan man da ikke tage alvorligt Berpox!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 15:03

Jojojojojo! Det er skam meget alvorligt. Er du da tovlig - det er jo et af livets store spørgsmål.

Men snørebåndskrympemuffe, det er da mindst ligeså godt som "kronmuffe" (selvom jeg uværgerligt kommer til at tænke på de kronmuffer der bruges i el-installationer....)

Krympemuffer er løsningen - jeg er (næsten) helt sikker!

D

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 15:06

En tylle er en lille dims, man bruger til en sprøjtepose til f.eks. flødeskum.

Jeg synes, KANDU skal overveje at lave et emne, der hedder Fup eller Fakta.

Dét kunne være skægt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 15:07

den dims er endingenot - basta !!!!!!!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 15:10

Himstergims - nå!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 15:15

NUL - himstergimser har jeg aldrig kunnet finde ud af hvad er

(troede som barn det var noget der sad under vinduerne)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 15:37

camillasmoster.....sådan en sprøjteposeTYLLE putter man jo egentlig også i et hul.....derfor kan det ikke være en tylle

Ku' ellers se flot ud med flødeskumsdutter på hjemmesutterne

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 15:42

Himstergims Mirit - det er sådan et langt stykke værktøj, som man bruger til at rage tind ud der har sat sig fast bag en radiator, har kilet sig fast i en køkkenskuffe så den ikke kan åbnes/lukkes, eller til at skubbe, mase, slæbe osv. noget op på det tørre som er landet i noget som man helst ikke vil dyppe hele eller dele af sit luxuslegem i....

Himstergimen kan også bruges til at jagte edderkopper og andet kryb.....

Dingenoter, kan være alt fra dybler, over skruer og søm, til små listige beslag der løser en hidtil overset fastspændingsmulighed af f.eks. en himstregims. (himstregims er iøvrigt den stedlige udtale af himstergims )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 16:02

Citat
Himstergims Mirit - det er sådan et langt stykke værktøj, som man bruger til at rage tind ud der har sat sig fast bag en radiator, har kilet sig fast i en køkkenskuffe så den ikke kan åbnes/lukkes, eller til at skubbe, mase, slæbe osv. noget op på det tørre som er landet i noget som man helst ikke vil dyppe hele eller dele af sit luxuslegem i....
.... nåååhh en mand !!!!

Citat
Himstergimen kan også bruges til at jagte edderkopper og andet kryb.....
..aha også en mand

sidste kapitel tør jeg ikke udtale mig om

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 17:10

Hold da kæft, hvor det kører

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 17:18

jamen hanne dog -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-06 17:25

Hele 17 svar på dette "et af livets store spørgsmål" mens jeg var på arbejde
og nu kom så "svar" nr 18...

Mit kørehold, her i det sønderjyske, foreslår snørebånds hylse...

Jeg ved at hylse er en cylinderformet genstand,
eksempelvis rulles toilet papir og køkkenruller op omkring en indre, oftest grå, pap hylse,
men bruges det også om de langt mindre snørebånds hylser??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-06 17:38

En nabo sagde: Se under Cordel...
men er det ikke mere halskæder end snørebånd, der lukkes på den måde?

Det bringer os videre til Cordon...
hvorfor siger man Cordon Bleu? Er der viklet (snøre)bånd om kyllingen/stegen??

Cord må da have noget med snor/bånd at gøre? Cordless = trådløs?? Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-06 18:15

Så er der fakta på bordet: Aiguilette = Aglet, og ifølge dansk/engels ordbog betyder Aglet = Dup

Citat
Question: What is a shoelace tip called?
Q: What are shoelace tips called?
Q: What's the name for a shoelace tip?
Q: What do you call the tip of a shoelace?
Q: What do you call the sleeve at the end of a shoelace?
Q: What's the name for the sleeve at the end of a shoelace?
Q: What's the sleeve at the end of a shoelace called?
Q: What do you call the sleeves at the ends of shoelaces?
Q: What's the name for the sleeves at the ends of shoelaces?
Q: What are the sleeves at the ends of shoelaces called?

Answer: The plastic or metal sleeves at the end of shoelaces are called "aglets" (or "aiglets"). Besides making an interesting trivia or crossword puzzle question, aglets have several functions: They prevent the lace ends from fraying, they make the laces easier to hold, and they make them easier to pass through the eyelets.

The roots of the word "aglet" are as follows: It's apparently Middle English, from Old French "aguillette", diminutive of "aguille" (needle), from Vulgar Latin "accula", from Late Latin "acucula", diminutive of Latin "acus" (needle).

http://fieggen.com/shoelace/faq.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 18:16

mirit .... så fik vi lige det og manden (!) på plads

Det er sq første gang jeg har følt at jeg er blevet "degraderet" til himster-/himstregims

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 18:21

berpox...

dova .... behøver du også at komme og ødelægge alting

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-06 18:38

Ja dova, det har Simmaster forklaret os for en 20-30 svar siden...

Men jeg mener (stadig) at dette er forældede betegnelser; der er endebund i dub ikke i hylse.
(hvad gør du når dubben på din stok slides igennem, og stokken begynder at glide på vejen?).

Der var der ganske rigtigt bund tidligere, med påsmeltede endestykker på snørebånd af metal,
i dag klemmes en bøsning på og et lille stykke af snørebåndet rager fortsat ud...

Altså ikke længere dubber; måske hylser? måske bøsninger?? Svend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 18:55

du der svendgiversen hvorfor så muggen - tråden har da været sjov !!!!

der er for i øvrigt noget mærkeligt noget med de snørebånd ( med eller uden plast dims) - det er sjældent man har husket at købe dem når der endelig er brug for dem - så der bliver dimsen så til knuder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 18:56

og - de sidder slet ikke i enden - de sidder i begyndelsen (lige meget hvordan man vender det)
(eller er det omvendt ??? )

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-02-06 19:02

Dubbi dubbi doo! Det var vist ikke snørrebånd Old Blue Eyes sang om?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 19:03

Jeg vil gætte på, at de der tynde plastrør på snørebåndenes ender monteres således:

1) Snørebåndets fri ende stikkes ind i en oprullet slange med en passende diameter der er for stor.
Ved hjælp af en kombineret klippe, klemme og varmeproces afskæres røret og opvarmes således at det krymper omkring snørebåndet.

eller

2) En tynd plastfolie i den rette bredde fremføres, snørebåndet lægges ind over folien.
Folie og snørebånd rulles stramt, og udsættes for enten varme, eller ultralyd så det svejser/smelter sammen omkring snørebåndet.
Snørebåndet renskæres så der ikke er løse tråde der stikker ud.

Hvem ved? Måske der er en skoproducent med os her på KanDu et eller andet sted der ved bedre?

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 19:06

...tror nu stadig mest på at det er "muffer"

Hylser er vist mest beregnet til at have noget udenom, hvorimod muffer omslutter noget......

Og så kan man jo bedre sige, at skomageren er ved muffen, end ved hylsen......

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-06 19:22

>Hylser er beregnet til at have noget udenom, hvorimod muffer omslutter noget...

Den vil jeg godt købe...Godt argument!

Svend, der absolut ikke er muggen,
men fordi dova svarede, uden at læse ovenfor, måtte jeg gentage vægtige(vigtige) argumenter...
(og berpox, du kan godt søge et job hos os; en større industri virksomhed på Nordals).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-06 19:39

Det bliver sikkert svært at finde et dansk navn.

Skomagerlauget ved ikke selv hvad den lille dims hedder. De kalder det for en stopper, men det har været sjovt at ringe lidt rundt for at få et navn på dimsen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-06 20:27
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-02-06 20:36

Beskyttelse af flødeskum - den var go'

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-06 20:43

Jamen meget undskyld da, til Svendgiversen, fordi jeg lige tilfældigvis havde overset Simmasters indlæg, som i øvrigt passede meget godt, med den forklaring jeg kom med tidligere, om det gamle franske ord.

og den side som Simmaster og så jeg, har fundet forklaringen på ordet, er nutidig, og ikke spor antik

I øvrigt vil jeg da lige gøre opmærksom på, at ordet "hylse" ikke eksisterer ifølge dansk retskrivning og nudansk ordbog, og derfor må henlægges under lokaldialekt ,

hvorimod der om ordet "dup" står:

Lille beslag, beskytter: snørebånd med dup

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-06 21:13

Fra Nusansk Leksikon så er en dup

Citat
dup [ —dup ] subst. -pen, -per, -perne
1. en lille knop.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 21:14

hmpfffff - i min verden er en muffe noget man stikker hænderne i når man fryser !!!!! STIK DEN

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-06 21:17

Det kan jo være et hylster

Citat
hylster [ —hyl’sdƒ ] subst. -et (el. hylstret), hylstre, hylstrene
1. en holder formet som et rør el. en specialdesignet kasse til at opbevare et redskab el.lign. i for at beskytte det. ! afl. af hylle

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-06 21:21

Gjoeltrold - måske var det en idé at købe de støvler med velkroluk.
(så kan du altid spørge om hvad de små hager egentlig hedder)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 21:22

Nu findes der jo mange ord af fagteknisk tilsnit der absolut ikke er at finde i nudansk ordbog, retskrivningsordbogen, eller fremmedordbogen.

Disse kan man så undertiden finde i de tekniske ordbøger, og hvis ordet vinder indpas, så optræder det lige pludselig i de officielle danske retskrivningsværker.

Brugen af "hylse" på de nordiske sprog kommer formentlig som"låneord" fra det tyske "Hülse" i betydningen hylster (eller etui), eller "hus" (noget "huses" i det omtalte). Nogle ikke sprogkyndige har så måske skåret sådan et cylinderformet hylster ud i flere længder, og har viklet noget op på disse.....og så kom stumperne til at hedde "hylse" på dansk.....

Så en "Hülse" er vel også et brugbart bud - i originalbetydningen.... hvorimod jeg nok stadig, Dova's ord til trods, vil kalde det en muffe, krympemuffe, eller slutmuffe (ligesom når man afblænder et rør )

Ordforklaringen herover står [u]helt[/] for egen regning

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 21:26

mirit - en sådan fingervarme[u]tingest[/] hedder en MUFFEDISSE

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 21:28

mirit - en sådan fingervarme[u]tingest[/] hedder en MUFFEDISSE

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 21:30

mirit......men sådan en fingervarmetingest.....kan vel også være en mand....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 21:32

Svend.....jeg vil da holde muligheden åben, omend jeg nok ville ha' et af landets største transportfradrag hvis jeg skulle pendle til ventilfabrikken hver dag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-06 21:44

http://www.fieggen.com/shoelace/agletrepair.htm

Aglet = DUP

Og her ses de både i metal, plastic, som tape o.s.v.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-02-06 21:46

Det var her jeg fandt din gamle dub:

Velkommen til AntikABC.dk - dit leksikon
med info om gamle kulturer og stilarter indenfor antik og kunst,
samt hjælp til reparation af gamle møbler og malerier

duppen på et snørebånd eller et helt flettet snørebånd. A er bl.a. i middelalderen anvendt til at sammenbinde klædningsstykker eller rustningsdele med. Duppen kan være smukt udformet af ædelmetal.

http://www.antikabc.dk/antik-dk/index.aspx?id=10&dbid=2340&q=a

Hvis det stadig hedder ”dup” må jeg jo give jer ret;
branchen har så ikke tilpasset betegnelsen til nutidens form/fremstillings processer…

Det er jo heldigvis stadig et minimalt spørgsmål kun for sjov,
så undskyld min bemærkning om manglende nærlæsning af tidligere indlæg,
(spørgsmålet er jo blevet extremt langt i forhold til emnets dimension).

Svend, der stopper her...
"iøvrigt mener jeg at der er bund i dub"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 22:00

det hedder også en muffe - basta !!!

http://muffy.dk/product.asp?product=248&page=2

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 22:01

He he - ja - "livets store spørgsmål" afstedkommer mange spændende kommentarer.

Tror også jeg hopper af her...

[flueben off] ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-02-06 22:03

hopper med (kig dig over skulderen berpox)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 22:04

Hvis den bli'r vasket ved for høj temperatur.....så bli'r det til en krympemuffe.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 22:06

OK ... øh - de der små plastdimser der sidder på enden af en hættesnor.....hvad hedder de så?
....

[.....iler LYNHURTIGT ud af tråden.......]

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-02-06 22:39

De hedder slutdøller, Berpox det ved da enhver!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-02-06 01:18

Velcro = burrebånd, ligesom de der planteting med mange pigge, der hænger fast i tøjet.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 21-02-06 02:31

Jeg begynder at forstå hvorfor de muhammed tegninger har skabt så megen røre.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-02-06 12:41

kogalejy

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-02-06 12:42

Vi bruger da heldigvis ikke vold, for at få vores synspunkt igennem....

Hanne

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 21-02-06 20:53

Jeg stemmer helt klart på snørebåndskrympemuffe, som berpox skrev.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-06 21:09

Jeg har kigget lidt i systemregistret, og fandt:
Støvleogskosnørebåndsendetrævlebeskyttelseskrympedup.
Men det ved i nok allerede.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-06 18:24

Nu fandt min genbo et gammelt sæt snørebånd. På indpakningen står:
"
Bjørne Snørebånd 1,25 kr
med patentdub
"
Det er altså længe siden med den pris...
men jeg må jo give "dub" tilhængerne ret.

Hermed er det bevist, at den rør-formede bøsning, der klemmes på snørebånd,
hedder en snørebåndsdub, og der oven i købet findes patent på udformningen.

Jeg gætter på, at patentet går ud på at erstatte de gamle "dub formede" snørbånds ender,
med nye "rør formede", der kan klemmes på.
Som man altså fortsætter med at kalde snørebåndsdubber...

Det er næsten som når man er til eksamen...
hvis man tænker logisk, men ikke har lært sin lektie, svarer man forkert.
Sorry Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-02-06 22:13

svendgiversen - som sømand eller spejder, havde du måske fundet på, at lave en "tackling" for enden af snørebåndet så det ikke trevler.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-06 00:13

Ja emesen, jeg er født på landet og har "taklet" og "splejset" mange reb...
Det gør man ikke længere til søs, hvor "tovvværk" nu laves af kunstfibre og enderne smeltes sammen.
Men det er jo ikke dette det drejer sig om her...
Jeg argumenterede for at det ikke hedder snørebåndsdub, og det gør det.

Fortsætter denne "udvikling" ser vi nok også snart billige snørebånd, eksempelvis fra Kina,
med sammensmeltede ender og helt uden snørebåndsdubber. Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-06 00:24

Jeg tror da ikke at snørebånd bliver lavet i Danmark på nuværende tidspunkt.

Da jeg ringede rundt til forskellige skomagere for så at ende i "lauget" fik jeg at vide at snørebånd blev importeret fra bl.a Portugal.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-02-06 02:37

Hvor eksotiskt - snørebånd fra Portugal.......

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-02-06 12:54

Ai - det kunne i bare ha' sagt, så kunne jeg ha' taget nogle med hjem fra den sydlige ende af Portugal.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-02-06 15:05

Bestillling af palle afsendt...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-02-06 16:48

Apropo eksotiske varer fra udlandet.
For en del år siden var vi i Paris, og hvad er mere naturligt end at købe en smart kuglepen af en gadehandler.
Det var sådan en med en dame der mistede tøjet når man holdt kuglepennen på hovedet.
Rigtig smart - hjem og vise den til naboen, så han kunne blive misundelig.
"Den er jo fra Danmark, og den blanke ring på midten har jeg forkromet" sagde han.
Nu viser jeg ham heller ikke de flotte ligtere og andet smart som jeg køber i udlandet.
Han får kun lov til at smage de exotiske drikke jeg har med hjem.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-02-06 20:01

Næ, ham naboen, han er da ikke så'en at imprægnere, hva'?!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-06 21:40

Citat
Jeg gætter på, at patentet går ud på at erstatte de gamle "dub formede" snørbånds ender,
med nye "rør formede", der kan klemmes på.
Som man altså fortsætter med at kalde snørebåndsdubber

Det har nu ikke noget med patent i betydningen opfindelse/eneret eller noget.

Men patent er et meget brugt ord i forb. med noget der "lukker af/lukkesystemer", f.eks. patentknapper, patentpropper, patentstrikning (altså en form for at strikke med "låste" masker) og nu her, patentdupper.

Patent er et gammelt dansk udtryk, som bliver brugt om noget der anses for et "noget af et mirakelmiddel", og kommer nok bedst til udtryk i ordet patentmedicin, altså et "mirakelmiddel" man har stor tiltro til og er overbevist om, virker mod flere dårligdomme.

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-06 23:16

Du har ret dova,
der er sikkert ikke tale om et patent, der beskytter mod efterligning.

Jeg har bare lidt svært ved at se den mirakuløse anvendelse af de små rørbøsninger...
Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-02-06 23:43

Patent

Citat
patent [ pa—tæn’t ] subst. -et, -er, -erne
1. en eneret på udnyttelsen af en opfindelse.

fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-06 18:25

Svar nr 100 på dette et af livets store spørgsmål...
Ja ans, patent for at få eneret,
(jeg har selv nogle, som jeg dog har solgt til det firma jeg arbejder for).

Men som dova siger, behøver der ikke at være søgt om patent, for at sige patent et eller andet.
(måske har patent propper på et tidspunkt være patenteret, men vel næppe patent strikning).

Og så her mit sidste forsøg på at redde mig ud af dette spørgmål uden at tabe ansigt:
Jeg finder ingen steder ordet patentdub; de fundne snørebånd til 1,25 kr er vel 30 år gamle?
Dengang hed det stadig snørebånds dubber, i ældre skomager kredse...men hvad med i dag?
Svend, der fortsat mener der bør være bund i dub.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-02-06 18:54

svendgiversen har jo så evig ret - der er jo ingen bund i den snørebåndsdub.
Altså det kan ikke være en dub.
Måske nærmere et snørebåndssvøb.
Der er 3 stk svøb i et sæt snørebånd...............nemlig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-06 19:17

Uanset om den "stopper" har et andet navn, så er det som regel på "midten" snørebåndet knækker

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-02-06 21:21

Snørebåndsbeskytter
Snørebåndsrør
Snørebåndsender
Snørebåndsendebeskytter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-02-06 22:43

Den burde hedde snørebåndshulsøgehjælpeanordningstylle.
I øvrigt faldt de altid af på mine snørebånd, så jeg sad og fumlede med de der kvaster.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-02-06 19:24

Tape, emesen, tape...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-02-06 20:15

Nixen - det ta'r for lang tid at vikle tape rundt om fod og sko, hvergang man lige skal ud og ind.
Velcroluk camillasmoster...............velcroluk.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-02-06 21:39

ja ja do, tape i stedet for dub å såen....

Jeg ved ikke, hvordan man får velcrobånd gennem snørehullet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-06 21:05

Efter flere uger endelig svar fra Skoringen:
"
Mon ikke det hedder en dub?
"
Det ved vi jo godt det (fejlagtigt) stadig hedder...
Ikke særligt overbevisende, fra en af landets største forhandlere af sko,
men mon ikke emnet nu er udtømt, Svend

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-03-06 22:56

Det har nok været med fagbladet

Kommentar
Fra : gjoeltrold

Dato : 16-03-06 14:32

Hej med jer allesammen

Det har været fantastisk at se hvad mit spørgsmål har ført med sig.

Spørgsmålet har hele tiden været alvorligt ment, og der er også kommet mange gode svar. Rent faktisk så mange at det er svært at lukke spørgsmålet, for hvem af jer har ret????

Jeg tror jeg lader det stå åbent lidt endnu.

Og til alle jer der bliver sure over at sjovt svar: SÅ TAG JER DOG SAMMEN - DET ER SMALL TALK DET HER

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-06 19:15

Jeg er ligeglad nu, for jeg har købt et par sandaler...................med velcroluk.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-03-06 19:39

Ja, bare tænk på dig selv, e,e og e

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-06 20:39

+ e for der er nemlig 4
Emesen og Eyvind og Emesen. og e.c
Og jeg har faktisk lige købt de sandaler til at trave op og ned ad Madeira's levada'er.

Accepteret svar
Fra : dkwM327

Modtaget 50 point
Dato : 27-09-06 13:37

Hej alle.

Det var dog en "hulens" masse forslag dette spørgsmål har medført, så jeg vil da også lige
give mit "besyv" med, for at blive i de gamle talemåder.

Jeg kom lidt mærkeligt ind på denne side, da jeg faktisk - indtil nu - forgæves har forsøgt
at få fat på en gammel skomager, som jeg var på rejse med for en måned siden, og han fortalte at han bl.a. havde lavet nogle meget specielle sko til vores gamle kong Kristian X (den 10.), da han havde nogle ekstremt små fødder.

Men nu til spørgsmålet/svaret:
Jeg husker tydeligt, at jeg omkring 1940, tit var inde ved vores landsbyskomager,
for at få en snak om alt muligt, og bl.a. også hans arbejde, og så vidt jeg husker, kaldte han de omtalte "dimser" for: lidser eller døller, men muligheden for at jeg husker forkert er dog tilstede.

Men så havde han nogle små "tændstiklignende" søm, ca. 6-8 mm. lamge, som han satte skosålerne fast med. Dem mener jeg var "navnløse", men måske er der nogen her der ved hvad de hed? - For at "holde gryden i kog"!

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-09-06 14:40

Dykkere

Moster

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-09-06 14:51

Jeg tror nu ikke der så megen gryde at holde i kog. Spørgeren har ikke vist sig siden den 17.03.06

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-09-06 14:58

Jeg koger af her.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-09-06 15:11

Vi har indlagt varme i havefliserne, så jeg hopper ud af de sko, og går i bare tær.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-09-06 15:12

Sorry men jeg glemte at fjerne det lille V

Godkendelse af svar
Fra : gjoeltrold

Dato : 28-09-06 08:09

Tak for svaret dkwM327.

Jeg tror at det lige var hvadjeg kunne bruge, det er herligt at se hvor meget der kan komme ud af sådan et lille spørgsmål. Jeg tror at det er døller de hedder.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 29-09-06 01:04

Hej igen alle.

Så blev jeg ringet op af den tidligere omtalte skomager, som forfalte at:
Snørrebånd og de små dimser i enderne. – Har haft mange forskellige navne bl.a. også ”Sticks”,
og at de gennem tiden været lavet af mange forskellige materialer, bl.a. metal, man har dyppet dem i voks og lavet dem af tape og eventuelt meget andet.

Og så kom vi til at snakke om en masse andet, så vi kom væk fra emnet igen.

Jeg håber hermed, at du - gjoeltrold - og de andre, har fået jeres nysgerrighed styret.

mvh.
DkwM327