/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvem er klogest?!
Fra : creamygirl
Vist : 784 gange
50 point
Dato : 18-02-06 12:26

Kort og godt, hvem er klogest her på kandu?!

Er det den/dem, der plaprer ud med "egen" viden (som sagtens kan være noget vrøvl), eller er det dén/dem der kan underbygge et svar med dokumentation (i form af links)..

Jeg spørger, fordi jeg oplever en tendens til, at nogle har særdeles travlt med at nedgøre andre, hvis der svares på et spørgsmål - og der sammen med svaret dokumenteres med et link. Vedkommende bliver nærmest latterliggjort som værende total dum i nakken uden viden..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-02-06 12:30

Ingen tvivl......................................jeg er ikke den klogeste.
Men jeg henviser til links.
Den viden som jeg deler ud fra min dårlige hukommelse...........kan til tider bruges.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-06 12:40

Ingen kan vide alt, den bedste viden man kan have er at vide hvor man kan finde svaret på sit spørgsmål, og her mener jeg, er der svar et andet sted så er det ok at linke til siden, det er dog altid rart med en kommentar om hvad der er på siden, i stedet for blot et link, og iøvrig bør vi opføre os anstændig, ikke være grove eller latterlig gøre andre, der skal være plads til os alle, giv et par konkrete eksempler, som vi kan forholde os til.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-02-06 12:58

Næ o.v.n. Det er ikke nødvendigt med eksempler. Du må enten tage til takke og tro mig, når jeg fortæller at det forekommer at brugere latterliggøres, hvis de linker til noget sammen med deres svar - eller du kan vælge at lukke øjnene og tro på at det ikke forekommer

Forøvrigt handler spørgsmålet her ikke om, at der f.eks smides et tip, eller et svar med KUN et link - men om tip og svar, hvor der sammen med en skreven tekst underbygges med et link..
En væsentlig forskel (i hvert fald for mit vedkommende)

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-02-06 13:02

Det må være en kombination af begge.

Links er da godt nok, men de giver som oftest meget konkrete/"videnskabelige" oplysninger.
Det personlige svar rummer jo oplysninger baseret på erfaringer, og det er vel ikke så ringe, idet man så har mulighed for at undgå "brølere".

Den seriøse spørger er nok i stand til at koge det ned til det han/hun skal bruge.

At der af og til "ryger en finke af panden" gør det da mere levende - selvom det er min opfattelse, at der i dette forum findes en del med personlige sym-/antipatier.

Hvis det bliver for groft - gør som med tv/radio - overhør/-se/sluk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-06 13:06

Jeg tror dig, kan bare ikke lige huske nogle nylige eksempler men jeg har set det, men som skrevet ikke for nylig, jeg er måske ikke så god til at formulere mig, men hvis du læser det første af mit første svar, så er meningen at den klogeste er den der ved hvor man kan finde svaret, altså ok med et link, håber du nu forstår jeg bliver nødt til at forlade jer en times tid

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-02-06 13:30

Jo jo o.v.n. - jeg er skam helt på det rene med dit første svar.

Citat
Ingen kan vide alt, den bedste viden man kan have er at vide hvor man kan finde svaret på sit spørgsmål

især ovenstående er meget klogt tænkt. Formuleringen kunne sagtens gå hen og udløse point - hvis ikke der kommer andre "guldkorn"

Og Brokke

Citat
selvom det er min opfattelse, at der i dette forum findes en del med personlige sym-/antipatier.

Det er helt sikkert ikke kun i dette forum. Det forekommer da alle andre steder - selv IRL - og det ser jeg faktisk ikke noget galt i.
Det vil være langt mere underligt (og uægte) hvis vi sym/antipatier lige godt/dårligt med alle..

IMHO

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-02-06 13:30

creamy

Citat
Kort og godt, hvem er klogest her på kandu?!

Det vil du ikke kunne få et endegyldigt svar på.

Men, der er nu forskel på hvem det er, der kalder hvem for dum.

Her er så et

Citat
dum [ —dåm’ ] adj. -t, -me; -mere, -mest
1. som ikke tænker sig ordentligt om, el. som ikke er velovervejet. · = UBEGAVET 2. som ikke svarer til det man forventer. ! af fællesgermansk; grundbetydning 'stum'

Som det fremgår af ovennævnte citat så er man dum, hvis man ikke tænker sig ordentligt om eller er velovervejet.

Det er der så nogle, der ikke gør, før de /den skriver at en anden bruger er dum.

Så er det brugeren, der skriver at en anden bruger er dum, der er dum.

Eller er det brugeren, der får at vide, at han/hun er dum, der er dum.

Jeg synes især det er trist for nye brugere, hvis de får at vide at de er "dumme"

De brugere, der har brugt kandu i en periode kan godt frasortere hvornår det er alvor og hvornår det er ironi.

Jeg er selv en af de brugere, der er blevet kaldt dum, men jeg svarer igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-02-06 13:34

Glemte lige at tilføje at mit citat var fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 18-02-06 13:45

hej cremygirl
efter min mening er det en blanding af begge dele det kan være egen viden og så kan man underbygge et svar med dokumentation (i form af links).. og ja der er desvære mange der har særdeles travlt med at nedgøre andre, hvis der svares på et spørgsmål - og der sammen med svaret dokumenteres med et link. Vedkommende bliver nærmest latterliggjort som værende total dum i nakken uden viden
men det er blot min ymyde mening

Accepteret svar
Fra : thyfoon

Modtaget 50 point
Dato : 18-02-06 13:56

Kode
Det er der så nogle, der ikke gør, før de /den skriver at en anden bruger er dum.

Så er det brugeren, der skriver at en anden bruger er dum, der er dum.

Eller er det brugeren, der får at vide, at han/hun er dum, der er dum.

Jeg synes især det er trist for nye brugere, hvis de får at vide at de er "dumme"

De brugere, der har brugt kandu i en periode kan godt frasortere hvornår det er alvor og hvornår det er ironi.

Jeg er selv en af de brugere, der er blevet kaldt dum, men jeg svarer igen

ANS jeg har selv oplevet sådan en situation og ja jeg svart igen men jeg var/er glad for den opbakning jeg fik fra ander kanduer for vedkommen fik min til at føgle at jeg ikke var noget være i dag er jeg kommet lidt længer og er meget mere afklaret med min situation men uden opbakning fra de ander kanduer tror jeg nok at jeg var smute igen vedkommen kunne ikke lide at man fik chancen til prøve noget der kunne styrke en og vedkommen nedgjore mig forde jeg manglet nogle rekvatiter og vedkommen var/er beder viden en alle ander på hele kandu i følge ham selv
der var mange kanduer der hjalp med mit problem det var svært at finde og så kom der gode løsniger med link tip og ander gode ide hvad man så kunne gøre det er med ders hjælp at jeg fik suces med det

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 18-02-06 14:05

Den klogeste er den der ved ikke alt på nettet skal tages for den endegyldige sandhed.

Et svar og en henvisning med et link som dokumentation er ikke mere troværdig end den ukendte ophavsmand, som har skrevet, hvad der henvises til. Hvor er garantien for, at han har undersøgt og fundet dokumentation inden der er lagt noget på nettet.

Et svar på Kandu med et link som dokumentation, der ikke stammer fra en troværdig side, kan være et korrekt svar eller noget værre vås. Derfor bør man i sådan et tilfælde stille sig kritisk og bruge svaret som inspiration til selv at søge information andre steder.

Jeg har på en anden side på nettet set et svar og en henvisning til et link med forkerte faktuelle oplysninger. Et svar baseret på forkerte informationer bliver ikke mere rigtig af, at der er 2 eller flere steder, der skriver forkerte fakta.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-02-06 14:07

thyfoon

Jeg husker den tråd/spørgsmål.

Det er godt at du ikke lod dig slå ud. Du fik også en god opbakning.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-02-06 14:16

Citat
Det er helt sikkert ikke kun i dette forum. Det forekommer da alle andre steder - selv IRL - og det ser jeg faktisk ikke noget galt i.
Det vil være langt mere underligt (og uægte) hvis vi sym/antipatier lige godt/dårligt med alle..

Rigtigt nok - men det er jo ikke tvingende nødvendigt altid at lufte disse -patier. Man får fornemmelsen af, at der er nogle, der dyrker dette mere end at være konstruktive.

Dette hedder godt nok "Smalltalk", men helt så small behøver det vel heller ikke at være.

Jeg er selv ny her, men har allerede fået nogle gode tilbagesvar på et par ting, jeg ikke havde svar på, så jeg bliver nok hængende - for "better or worse" - det første foretrækkes

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 18-02-06 14:16

ans

ja det gjore jeg og er meget taknemlig for det *s*
ps god weekend til alle

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-02-06 14:24

Der jo også denne mulighed:

Citat
Hvis du løber hovedet mod væggen, bør du se dig om efter døren. (Aukens handlingsprincip)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 18-02-06 15:34

Hvem er klogest her på Kandu??? Tjaaee det er vel den som fatter at nu er det vist nok ,og overser andres nedgørelser af forslag og kommentarer .. Den som ikke lader sig rive med i en diskussion som let kan udmale sig til "tastatur huggeri" istedet for at hjælpe en spørger,,,
Jeg prøver så vidt det er muligt at svare ud fra erfaring eller henviser til evt link-telf nr osv .
Der er jo mange spørgsmaål her som har flere svar og så er det jo op til spørgeren at vurdere hvert enkelt alternativ og plukke det som ser mest brugbart ud...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 18-02-06 15:47

Citat
Den klogeste er den der ved ikke alt på nettet skal tages for den endegyldige sandhed.

Korrekt. Jeg påstår heller ikke at dokumentationen med et link er den endegyldige sandhed. Det må være op til spørgeren at være kritisk - og afgøre om informationen i et eventuelt link besvarer spørgers spørgsmål, eller ej. Det kan i hvert fald aldrig nogensinde blive den/dem der plaprer ud med at fordi der linkes, så betyder det at vedkommende der linker er smaskhamrende dum i nakken. Og det er hvad jeg ser her på kandu..

Usmagelig fremgangsmåde

Man må ikke glemme, at der findes profiler, hvis de bliver det fortalt (af en bedrevidende) er naive nok til at tro på, at den der linker er dum i nakken - og det synes jeg er sørgeligt.

I mine øjne kan et svar med et tilhørende link være ligeså godt (ofte bedre) end en profil der skriver stolpe op og stolpe ned med egne erfaringer(uden et link)..
Det er enerverende at blive fortalt, at "jeg ved bedre, jeg er ældre end dig - og har erfaringerne"

Det er sådan lidt alá: "lyt til mig, jeg er 50 år, har masser af erfaringer - og er derfor den klogeste"

Niks, den holder bare ikke. Der findes mennesker på 80 år, hvis erfaringer kan ligge på en negl - og 25 årige der har oplevet og har firedobbelt erfaring af hvad ham på 80 år har..

Thyfoon.

Dit eksempel er faktisk et af de bedre. Jeg husker, at du efterlyste noget der skulle bruges til noget sjovt på UNI. Du blev i den grad nedgjort, fordi du er ordblind. Vedkommende stemplede dig lige på stedet som en løgner og "dum i nakken"

Vedkommende kendte ikke til Loven om Specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser "Lov nr. 484 af 31/05/2000" - og det på trods af, at han efter eget udsagn er MEGET KLOG - og har MANGE erfaringer....Vedkommende skulle (efter min mening) i stedet for at nedgøre dig have gjort sig selv den tjeneste lige at søge på google, før han stemplede dig som en "idiot"

Og du fik løst dit problem (via et link) LOOOL

Jo den er god nok. Der findes desværre "idioter" der blander både folks alder, skoleuddannelse og (deres links) ind i den måde de svarer på. De fatter ikke, at det alene er et spørgsmål om naturlig respekt for andre.

Og jeg ser absolut INGEN grund til altid bare at ignorere den slags.

Godkendelse af svar
Fra : creamygirl

Dato : 18-02-06 15:51

Du får point thyfoon, fordi dit svar fortæller mig mere end noget andet, at det ikke altid er formålstjenligt bare at ignorere, overse, vende den anden kind til og blabla..

Du var glad for opbakningen - og det siger jo meget

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 18-02-06 15:59

cremygirl tak

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-02-06 16:00

At kende sine egne forcer og ikke mindst begrænsninger. Det er klogt.
At erkende at man ikke har en dyt forstand på et emne, men at vide, hvem der har
og ikke er bleg for at henvise til dem.
At kunne lade være med at nedgøre andre, men på en pæn måde at gøre opmærksom på,
at de ikke har ret.
Det er nok det, jeg sætter højst hos et menneske.

Bortset fra det, er det tit meget svært at finde ud af på hvilket niveau, man skal svare (eller lade være), når spørgeren ikke melder ud, hvor meget forstand han/hun har i forvejen på emnet/spørgsmålet.
Gambrinus /

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 19-02-06 07:58

til lykke typhoon, de points og go' snak er dig vel undt....