/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Brænderhastighed
Fra : nikolajg
Vist : 572 gange
500 point
Dato : 15-02-06 18:32

Hvorfor brænder min bærbare computer kun med speed 2.0x.(HP Pavilion zv6147EA- brænderen er en MATSHITA UJ-840D 1.02 (ATA))
Jeg brænder med forskellige programmer bl.a. dvd-decrypter, Nero og Sonic og selv om jeg indstiller til max hastighed (burde kunne brænde dvd-r i 8x) bliver det kun til 2.0 fx fra harddisken??
Nogle ideer?
Mvh Nikolaj

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-06 19:11

prøv neros funktion, hvor den tester brænderens hastighed. Du skal naturligvis gøre det med en brændbar skive i dervet. Nereo gemmer resultatet og bruger det senere som max hastighed.

Det kan jo være programmet før er blevet testet med en langsom skive.

Kommentar
Fra : Hot_Anarki

Dato : 15-02-06 20:08

det er ikke sikker at din dvd brænder understøtter dine dvd skiver ved den hastighed..:P

Kommentar
Fra : Christianth

Dato : 15-02-06 20:53

Det er sikkert noget med skiverne og din brænder. Jeg havde engang nogle cd-r-skiver som min pc ikke ville brænde med mere end 24x selvom der stod 48x på dem. Og 52x på drevet!
Men det var kun i min egen computer jeg havde problemet, for jeg prøvede at brænde på min vens pc og der gik det fint, så vi byttede bare skiver!

Kommentar
Fra : Christianth

Dato : 15-02-06 20:54

Det var iøvrigt også en bærbar computer jeg havde på det tidspunkt!

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 15-02-06 21:14

Hej.
Jeg har på fornemmelsen at det ikke er skiverne, da det også er et problem med andre skiver. De 3 slags jeg har forsøgt med er alle certificeret til 8x hast. Dem jeg aktuelt bruger er Verbatim DVD-R.
Kan det være en opdatering af driversoftware der skal til?
Og hvor finder jeg mon den, kender ikke en gang dette drevfabrikat..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-02-06 21:43

Lyder mere som en firmware update til drevet! Der er en firmware update her kan jeg se http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?lc=en&lang=da&cc=dk&dlc=da&product=1101452&os=228

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 15-02-06 22:26

Hej Tedd
Skægt nok har jeg i mellemtiden fundet frem til samme link.
Er mit problem et udslag af at brænderdriver el. brænderprogrammet bliver for "gammelt" i forhold til nyere dvd-skiver som så ikke kan "genkendes" og derfor bliver det en slags "default"-brænding med maks 2x hast?
Er iøvrigt ved at opgradere til Nero 7 (fra 6)- kan det gøre en forskel?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-02-06 23:22

Ja firmwaren er som regel lavet til genkendelse af nye medier! En opdatering af brænderprogrammet kan måske osse løse problemet men burde egenligt ikke være nødvendigt hvis nero 6 er fuldt opdateret! Men skader nok ikke at opgradere

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 16-02-06 14:18

Hej.
Det er efter min mening en god ide altid at have nyeste firmware, der sikrer "genkendelse" af flere og nye medier, men....

Nero 7.0 er da et spændende program, men det er IKKE det, der "kender" de forskellige DVDmedier, så her er ikke nogen hjælp at hente.

Så kommer men.... Er du nu sikker på, at din brænder kan klare 8x på DVD-R medier? Nogle har hurtigere brænding på +R.

Ved film betyder brænderhastigheden nu heller ikke alverden. Recode-delen tager langt, langt mere tid, men god fornøjelse.
Venlig hilsen
Leif

som altid køber Grade A medier. Billigeer, fordi de er så lidt dyrere, og man ikek får fejlbrændinger (og disse tager jo også tid, ikke)

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 16-02-06 14:45

Har forsøgt med firmwareopdat men det hjælper ikke. Firmwareopdaten er fra 06-2005, men jeg ved ikke om jeg installerer den korrekt?
Følger bare anvisningerne på skærmen og på et tidspunkt skal man FW flashup med den nye fil (?) men det lader sig ikke gøre...
Er der mon et andet sted hvor jeg kan finde en update?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-02-06 15:45

der er en 1.03 her den er nyere end den du har http://forum.rpc1.org/dl_firmware.php?category=14&manufactor=18

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-02-06 15:46

Nej det er vist ikke helt den model!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-02-06 15:51

Så mon der overhoved findes firmware til den! Kan se nu at det heller ikke er firmware til det fabrikat på HP's side!

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 17-02-06 19:49

Lurer lidt på det med at update firmware idet man vist nemt laver ulykker.
Har læst at man skal gøre det i ægte dos-tilstand, er det rigtigt? (ikke bare dos-promt)
Hvordan "flasher" man drevet?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-02-06 20:46

Tror faktisk ikke der findes en firmware update til din brænder, ellers ville den findes på den side jeg linkede til sidst! Selve mærket MATSHITA får heller ikke ligefrem rosende ord med på vejen der!

Der plejer at følge en readmefil med når man henter en ny firmware med vejledning i hvordan man flasher! Hos nogle skal man bruge en dos bootdiskette, andre kan flashes inde fra windows, og de fleste firmwareupdates kræver man sætter drevet til master og alene på idechannelen, men det burde jo nok ikke være et problem på en bærbar!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-02-06 20:48

Har du noget info om hvilken fabrikater af skiver MATSHITA anbefaler?

Kommentar
Fra : nikolajg

Dato : 18-02-06 17:49

Nej desværre. Kender du til nogleanbefalinger tedd?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 500 point
Dato : 18-02-06 21:44

Næh det var derfor jeg spurgte! Men ser ud om et tricky drev http://forums1.itrc.hp.com/service/forums/bizsupport/questionanswer.do?threadId=989745
Der står forøvrigt noget om at Nero 7 virker bedre til drevet!

Godkendelse af svar
Fra : nikolajg

Dato : 21-02-06 17:33

Desværre er mit problem jo ikke løst, men jeg synes du har været ihærdig og fortjener points. Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-02-06 01:16

Ville hellere ha løst problemet, men nogle gange må man desværre give fortabt!