/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
TV kort og afkodning
Fra : mikesav
Vist : 2250 gange
100 point
Dato : 22-11-02 20:58

Kan det lade sig gøre at afkode tv signaler der er kodet over kabeltv, når man har et TV kort instaleret på PC eren?
Der må da findes enten hardware eller programmer der afkoder.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 23-11-02 03:28

Hej Mikesav!

Ja- jeg har kabltv og har et gammelt TV-kort installeret på en AMD K6-450, hvortil jeg har trukket et kabel fra min indgang fra kabel-TV, og det virker fortrinligt.

Jeg har ikke brugt noget specielt program, bare det der fulgte med TV-kortet. Så prøv at forbind og lad dit Tv-kort program søge igen efter programmer.

Men prøv dig frem; og skriv igen hvis du har yderligere!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : mikesav

Dato : 23-11-02 13:42

Hej Bjarne

Mit TV kort fungere godt nok på de almindelige TV-programmer, men på vores kabelnet er der forskellige kanaler der er kodet, og som ikke kan ses uden man har en conector koblet til og speciel tv kort.
Og da det er elektronisk kodning der bliver afkodet af et specielt program må der da kunn findes et tilsvarende der afkoder på en PC er uden en conector?

Mvh Kim

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-02 06:07

Jeg er ked af at skulle være lyseslukker, men du er ude på en wild goose chase.

Det signal der kommer ud af tv stikket i din stue er analog og ikke digitalt. Codning af analog signaler benytter af elektronisk forvrængning, filtrering og maskning af en eller flere styre komponenter af tv signalet, V og H SYNC, RGB balance, fase modulation osv. Ud over det kan billede/lyd være krypteret digitalt så det kræve et abonoment på et plastic kort med dekrypteringsnøglen på. Envidre kan codningen være dynamisk sådan at signal afsenderen kan åbne og lukke for codningen for den enkelte dekoderbox (som i pay by view)

Hardware i dit TV kort, sampler den analoge signal og fisker de signaldele der styrer billed og lyd ud for at bruge denne information til at opbygge billede og lyd frame by frame ud fra resten af signalet. Billede og lyd lægges klar i kortets data buffer.

Problemet er bare at styre signalerne fra codningens side er forvrænget skjult eller forskudt på sådan en måde at dit tvkort ikke kan danne billede og lyd korrekt.

Dit TV visnings program på din PC har kun adgang til de data som TV kortet kan sende ud på data bussen, dvs den færdig komponerede billed og tilhørende lyd på en given bærebølge (TV kanal) som ligger klar i kortets data buffer. Du kan ikke fra software aflæse styre komponenterne i signalet (sync rgb osv...) som vil være nødvendigt for at et "dekoderprogram" selv komponerer billede og lyde, ud fra den "hemmelige" metode signalet er bleve maskeret på.

De kræver et "lidt" mere avanceret stykke TV hardware til ens PC før man har adgang til signal "koden". En slags PCI-Pirat -selector

mvh, Ke'Fir, m.a.