/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
installering af switch
Fra : thebigal
Vist : 630 gange
60 point
Dato : 11-02-06 14:25

Jeg vil gerne installere en switch mellem to interne harddisk på den samme computer, så der kan skiftes mellem de to harddiske, mens computeren er tændt - hvordan kan jeg gøre det teknisk og hvad kræver det?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-02-06 14:31

Hvorfor vil du kunne slukke for en hd. Er det ikke bare at have dem begge tændt.
Ellers skal du jo have dem over i en usb

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-02-06 15:05

IDE hard diske kan ikke skiftes/afbrydes/tilsluttes, mens pc'en er tændt.
Det kræver en genstart, for at BIOS kan finde den nye harddisk.
Hvis du prøver at skifte en IDE harddisk, mens pc'en er tændt, kan du risikerer at brænde en IDE port af (Har prøvet )
Gambrinus

Kommentar
Fra : thebigal

Dato : 11-02-06 15:11

hvorfor jeg ønsker en switch mellem de to harddiske - fordi jeg ønsker at have "vandtætte skodder" mellem harddiske, så er 100 procent sikkerhed for at indholdet på de harddiske ikke kan smitte hinanden med vira.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-02-06 15:17

så mu du bruge en usbharddisk , men det er stadig ikke en garangti
skal du være 100% sikker , skal du have renset maskinen hver gang du skal have den koblet til
meget bedre at have en god virusscanner

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-02-06 15:19

Du kan sætte en afbryder i strømstikket til harddisken.
Hvis du afbryder gul (+12V) og rød (+5V) kan der ikke skrives/læses til/fra den pågældne harddisk.
Du kommer dog ikke uden om en genstart, for at BIOS kan detekterer en "ny" harddisk.
En SATA harddisk derimod burde være hot swapable.
Gambrinus
Men igen. Pas på du ikke futter en port af.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-02-06 15:21

Hvis man afbryder en harddisk, mens pc'en køre,
har jeg tit oplevet at pc'en fryser og/elller ikke vil lukke ned.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-02-06 15:31

Mine erfaringer har jeg hentet ved at monterer/anvende en del af disse harddiskbokse :
http://prishammeren.dk/shop/default.asp
Mobil rack Vare nummer 10026
Låsen der sidder i fronten afbryder +5 og +12 Volt, for at man ikke skal kunne afmonterer/tilslutte IDE forbindelsen mens der er spænding på harddisken.
Det kræver dog stadig en genstart, for at detekerer en nytilsluttet harddisk.
Gambrinus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-02-06 16:21

i nogle bios udgaver kan man stille hvilken harddisk, der skal bootes fra og hvilke der skal være aktive. Der kan også stilles så man når en bestemt tast bruges efter start kommer en menu til at vælge bootdisk. Jeg har brugt det til at vælhge mellem win 98 g Win200 harddisk. Men du slipper ikke for at skulle boote om når der skal skiftes

Hvis du vil have dem siddende i og ikke skulle genstarte når du skifter kan du slagte et USB harddiskkasse og bruge elektronuíkdelen, til at give harddiskene et usb interface, så kan de kobles til og fra under drift.

Kommentar
Fra : thebigal

Dato : 11-02-06 16:30

Jeg har set "switchet" fysisk udvendigt på en computer, der fungerende ligesom en el-kontakt, hvor man kunne slå over fra den ene harddisk til den anden harddisk (muligvis blev computeren bootes, ved hvert skift det kan jeg ikke erindre).

Kommentar
Fra : thebigal

Dato : 11-02-06 21:17

Eller sagt på en anden måde, så leder jeg efter en måde, hvorpå det er muligt at tilslutte to "ligeværdige" harddisk til computeren (i stedet for en master og en slave hardisk), så når man starter computeren, så har man valg muligeheden med at opstarte fra enten den ene eller den anden harddisk (men det skal ikke være muligt at tilslutte begge harddisk på samme tid).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-02-06 03:21

Det er lidt meget med en 40 polet switch.
Jeg har ordbet med en skuffe, som den jeg har nævnt.
GAmbrinus

Accepteret svar
Fra : perchris

Modtaget 60 point
Dato : 14-02-06 22:28

Hvis du skal gøre nogetsomhelst i den retning med en harddisk mens computeren er tændt skal
du markere enhederne i Sikker fjernelse af hardware, og klik derefter på Stop. Det fortæller systemet, at du vil tage enhedens stik ud. Klik på OK i Stop en hardwareenhed.
Du kan også deaktiverere systemet som standard cachelageret til skrivning.
som for flytbare lagermedier, der kan fjernes, mens systemet kører,

Hvis du kan akseptere at slukke PCen kan gøre det følgende som virker fint.
Du kan bytte om på master og slave
1) check hvilke jumpere der skal sluttes/afbryddes på de 2 diske for at sædte dem til master og slave.
2) find et par ledninger fra en gammel PC der passer ind i stedet for en jumper
3) lod ledningerne på din switz

Jeg kunne nøjes med en 2 polet afbrydder, det kan du sikkert også!
Men selvfølgelig skal PCen slukkes før du skifter.
Jeg brugte det engang hvor jeg ville have muligned for at boote up i DOS.
MVH Per

Godkendelse af svar
Fra : thebigal

Dato : 17-02-06 11:48

Tak for svaret perchris.

Det eneste der manglede i besvarelse var en gennemgang for dummies, for hvordan man udførere installationen i praksis ...