/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
NB Fan larmer meget
Fra : xodeus
Vist : 870 gange
100 point
Dato : 03-02-06 18:17

Hej.
Jeg har næsten lige fået nyt bindkort, det er et MSI K8N Neo3, men er løbet ind i et problem.
Min NB Fan larmer rigtig meget og ved ikke hvad jeg kan gøre? Har kigget og der sidder ikke noget i vejen og der er heller ikke nogen af "vinderne" på ventilatoren der er bøjet eller noget.
Det væreste er at speedfan viser 8000 rpm og 75 grader og det er vidst for meget. Hvad kan jeg gøre?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-02-06 18:19

Sætte en ny køler på cpuèn

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 03-02-06 18:22

peet49 det er ikke CPU det drejer sig om her, som spørgsmålet lyder er det min NorthBridge Fan, som er påmonteret bundkortet når man køber det.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-02-06 18:23

OK - så vil jeg klage til leverandøren, det er købt, det skal ikke være sådan.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 03-02-06 18:26

Det kunne jo være at man kunne gøre et eller andet måske!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-02-06 18:29

Er der garanti på kortet, må du ikke uden samtykke fra leverandør skifte køler på kortet.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 03-02-06 18:34

Ja det er helt nyt.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-06 21:13

Det kunne jo være en bios update kunne løse problemet? F.eks. har ASUS haft problemer med deres temperaturmålinger, der udløste lignende problemer! Hvis temperaturen er forkert og blæseren er temperaturstyret er det jo klart den kører med de omdrejninger! Det kan den forøvrigt ikke holde til i længden.

Men mange bundkort har problemer med northbridge chipsettet blir varmt og deraf meget larm fra blæseren! Man kan få passive løsninger kølingsløsninger idag, men i første omgang ville jeg osse henvende mig til sælgeren og høre om det er normalt!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-06 22:53

Tilbage men det der er jo nok en fejl på
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-02-06 08:27

Rent fysisk, hvor varmt er der så. Vel ike de 75 gr?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-02-06 09:32

Tja? Kabinettemperaturen og andre temperaturer ville jo nok osse ligge højt hvis der sidder sådan en radiator og varmer? Derfor mit gæt på at der er noget galt med proben der måler temperaturen på chipsettet!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-02-06 09:39

Også min idé

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 04-02-06 12:56

Ja jeg ved det sq ikke helt, men her er et screenshot med speedfan.
http://xodeus.dk/media/speedfan.jpg

Ved ikke om det er til nogen hjælp, men det håber jeg da.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-02-06 15:37

Allerførst skal jeg lige have og vide om der rent fysisk er så varmt som din føler 3 viser.

Temp. 3 føler hvad styrer den. Er der en kabinet blæser. Så kan det jo være manglende cirkulation i kabinettet. Så skal kablerne lige samles lidt så luft gennemstrømningen bliver bedre. Hvis det er en kabinetblæser skal den suge luften ud fra kabinettet:

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 18-02-06 21:38

Jeg ved ikke hvilket NB chipset du har, men jeg har ASUS A8N-E med Nforce 4 Ultra chipset.
Den Fan fra ASUS som sidder på NB, spinner med 5500 rpm, og det larmer.

Jeg løste det ved at skifte hele køleren ud med ZM-NB47J en fra Zalman.
Den er helt uden blæser, men uden en blæser bliver den utroligt varm, så jeg satte blæseren fra min AMD-64 3500+ BOX på, på 5 volt, så den gav en lille vind.
Ved 12 volt ville den jo larme, så 5 volt er fint nok.
AMD blæseren havde jeg til overs fordi jeg skiftede CPU køleren til en Zalman CNPS 7000B al-cu.
Jeg har også Zalman VF700-cu på mit grafikkort, så min PC får optimal køling, og er helt lydløs.

Væn jer til at NBerne er begyndt at larme, så skift lortet...!

ps. husk at rense den gundigt for gammel kølepasta inden du påføre ny kølepasta.
pps. NB køleren er lettere at få af, hvis du lader PCen blive varm.

Godkendelse af svar
Fra : xodeus

Dato : 08-11-06 16:48

Tak for svaret tedd.