/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Konstant reboot inden windows
Fra : zyberchief
Vist : 602 gange
200 point
Dato : 02-02-06 19:53

Hej

Jeg har købt nyt bundkort (Asus K8V-Se Deluxe) samt AMD Sempron 3100+ processor og skiftet de to gamle dele ud.

Mit problem går ud på, at computeren, lige efter BIOS og inden windows starter, konstant vælger at reboot'e. Det er altid samme sted, nemlig der, hvor jeg må vælge, om den skal starte som "fejlsikret" eller normal...

Der skulle ikke være noget problem med strøm eller varme, så hvad er galt?

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 02-02-06 20:10

Kan muligvis være dine ram blokke. Prøv at nøjes med at køre med en blok. evt. se om bios er sat rigtigt til den type ram du kører.

Accepteret svar
Fra : Simmaster

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-06 20:11

Det kan også være at du er nød til at formaterer og genindstallerer windows, da det jo er nyt motherboard virker den gamle Windows nok ikke mere.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 02-02-06 20:18

Det med at geninstallere windows havde jeg også læst på en anden side; men det er bare så ærgeligt, at når jeg sætter xp-cd'en i og starter, rebooter computeren lige idet den er færdig med at indlæse alle de nødvendige filer...
Jeg kan altså ikke få lov til at geninstallere

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 02-02-06 20:20

Ok strip computeren for alt hvad der ikke er nødvendigt for at køre. Det vil sige alle ramblokke undtagen én, dvd drev, cdrom drev osv alt hvad der kan undværes, forsøg så at installere windows igen.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 02-02-06 21:17

godt, nu har jeg så stripped min computer for næsten alt.
Der sidder nu:
bundkort, processor, harddisk, cd-rom drev, en ramblok (512Mb) og grafikkort. Nu kommer installationen så vidt, at den skriver "vent et øjeblik", men fryser så, og cd-rommen bliver helt "slatten"...

Har også prøvet at reparere den forige installation; men så stopper den bare ved "undersøger harddisk"...

Jeg kan ikke finde noget sted i BIOS, hvor jeg kan optimere rammene, for jeg fatter ikke alle til 10.000 forskellige oplysninger, der er ved ramsiden...

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 02-02-06 21:49

Ved ikke hvad der er galt så, prøv at sætte dine rams hastighed inde i bios til 333 Mhz, har en ven hvis computer genstartede, han brugte 400 Mhz ram, men det kunne hans bundkort ikke håndtere da vi satte dem til 333 virkede computeren

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-02-06 23:43

Sæt din bios til fejlsikker eller factory!

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 03-02-06 07:41

Det kan også godt være at cpu bliver for varm, sidder blæseren ordentligt?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 09:06

Her kan være 1000 ting i vejen, og fejlen kan næsten være uoverskuelig og finde. Man kan altid justerer lidt her og lidt der. Måske er man heldig og ramme rigtig.
Men jeg har set dit problem til hudløshed på flere maskiner.

Jeg hørte om en maskine der havde samme problem her forleden dag. Alt blev prøvet, og lige før man valgte at formatere, tog man et kig ind i maskinen.
Der viste det sig at der sad noget støv i kølerpropellen til grafik kortet. Det rensede man så, og vupti maskinen kørte igen.

Prøv at loade Setup defaults i BIOS. Det plejer at skabe ro. Det kan være rammene der køres lidt for aggressivt, men det kan defaults råde bod på.

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 03-02-06 19:43

Tak for de mange svar og gæt

Jeg har nu fået computeren op og køre.

FEJLKILDER:
Masser af kabler, der lignede hinanden (4-pin strømkabel f.x)
Satacontroll/RAID (skulle slås fra, da jeg ikke kører med Sata-discs eller RAID)
BIOS i de heletaget skulle lige tjekkes igennem
Windows (skulle selvfølgelig formatere inden alle vidste hvor hvem skulle starte)

HOVEDFEJL/DUMHED:
Min leverandør har valgt ikke at sende mig et ASUS K8V SE Deluxe, men et ASUS K8V Deluxe
Dette opdagede jeg (måske lidt for sent, ville nogen sige), da jeg valgte at opgradere min bios (som jeg forresten havde resat både digitalt og med jumperen i bundkortet), da computeren spurgte efter: "K8V.ROM"

Jeg havde på forhånd downloadet flere disketter (for at finde den rigtige) BIOS til mit BESTILTE bundkort; men disse virkede selvfølgelig ikke til mit "ikke-SE-udgave" af et bundkort at være...

Da jeg endelig fik hentet den rigtige bios via en anden computer og opgraderet, kunne bios endda også genkende processortypen

Det var altså en blanding af begynderfejl og begynderdumhed... men tak for hjælpen, der var flere ting jeg kunne bruge ;)