/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ligninger på TI-89
Fra : ostemanden
Vist : 1540 gange
200 point
Dato : 01-02-06 22:27

Er der nogen her som ved hvordan man løser flere ligninger med flere ubekendte? F.eks. 3 ligninger med 3 ubekendte

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 01-02-06 22:28

Vi snakker selvfølgelig om at løse dem på en ti-89 lommeregner

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-06 22:48

Ja der findes så avancerede teknologi, at det almindelige menneske knap forstår det!
Prøv at læse brugsanvisningen!

Jeg havde en svoger som også købte alt muligt avanceret teknik, for at vise sin omgangskreds, at man "havde magt over det".
Han havde også hjembragt en stor lommeregner fra østen, der også kunne det med de ubekendte og havde et grafisk display.
Han fortalte gud og hver mand (incl. profeten muhamed) hvordan man omregner 1 tomme til centimeter. - JO JO!
Da jeg så spurgte ham hvor meget 2 tommer var i centimeter, så havde han håret i klemme i postkassen (selv om han var karseklippet) !

Vi håber at der er en der kan forklare det til dig; så du kan lige tage en ostemad medens du venter!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 02-02-06 07:25

Jeg har kigget i manualen, men er ikke blevet særlig meget klogere...

To tommer må være 5.08 centimeter Det kan jeg da regne ud i hovedet... Jeg kan også regne 3 ligninger med 3 ubekendte ud på papiret, det tager bare fandens lang tid, og hvis man gerne vil kontrollere sit resultat, er det dejligt med en lommeregner... Jeg ved en oldgammel TI-68 kan.... Og min er trods alt lidt nyere end den, så mon ikke også den kan?

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 02-02-06 09:26

3 (lineære) ligninger med 3 ubekendte kan du fx regne ud med en matrix som du kan læse på deres hjemmeside hvordan du gør. Hvis du ikke kender til matriceregning kan du løse den således:
tast løs (eller solve) så den første ligning komma den næste etc. efter den sidste sætter du igen et komma... så en tuborg x,y,z (for eksempel) og slut tuborg og afslut parentesen...
enter og Ti-89 har løst din lille gåde

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 02-02-06 09:27
Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 02-02-06 13:55

Hjulman81 - Når jeg prøver det kommer den op med en boks hvor den skriver "to many arguments"... Hvad kan være galt? Jeg adskiller hver ligning med et , og hver variabel jeg ønsker at finde inde i tuborgen med et , (og har husket at sætte , ved den sidste ligning)...