/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Mine cd drev strejker
Fra : freud
Vist : 494 gange
200 point
Dato : 20-11-02 11:33

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, jeg er på den.

Jeg har på min pc'er 2 cd dre en Sony almindelig cd-rom og en cd-brænder,
alt har indtil fornylig virket problemfrit. Men nu sker der det at windows
kun kan registrer de cd'er der sidder i ved opstart, skifter jeg melder den
at der er fejl eller at drevet ikke kan findes. booter jeg så igen ja så er
mediet der igen. Det pudsige er at jeg godt kan få forbindelse via feks.
Nero.

Jeg har prøvet at afinst. drivere og inst igen ingen held
Jeg har ændre bios på forskellig vis ingen held
Jeg har haft kabler mv taget af og samelt igen ingen held

En eller anden der ved hvad der er galt ??? mit disk drev virker heller
ikke, men harddiskene fungerer fejlfrit.

Mit system.

windows Xp
athlon xp 1800 procc.
Asus a7v133 bundkort

med håb om hjælp

Freud

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 210 point
Dato : 20-11-02 12:06

Hej Freud!

Har du prøvet med en reparation af Windows - hvis ikke så kan du gøre således:

Boot op på din Windows XP CD, husk at din bios skal være sat til at kunne boote fra CDrom.

Herefter installerer Windows nogle foreløbige filer, og spring derefter det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation).

Dernæst kan du vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det normalt dit C drev.

Windows gør dig herefter opmærksom på, at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - her vælger du R.

Windows laver nu en helt ny indstalation; men næsten alle bruger-indstillinger bliver bevaret; men at fejl og mangler forhåbentligt herefter er repareret.

Der bliver sandsynligvis igen bedt om din CD-Key, da det er en slags ny-installation.

Se endvidere:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : freud

Dato : 20-11-02 14:28

Hej Bjarne

Tak for forslaget, jeg har prøvet det og må sige at det var uden held øv

Freud

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-11-02 14:58

Hej igen Freud!

Ja - øv - så kan det blive svært; men hvad funker? Du skrev også, at det var galt med disk-drevet (mener du diskette)og er det blevet bedre?

Prøv at gå ind i enhedhåndteringen og se efter indstillinger for dine CD-drev; prøv at ændre disse - se også efter om der er nogle bem. vedr. nogle af enhederne!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : freud

Dato : 20-11-02 15:12

Hej igen Bjarne

Ja den er også gal med diskdrevet, jeg kan ikke få adgang til drevet, men mine harddiske fungerer fint (heldigvis) Der er ikke nogen kommentarer ved nogen af drevene i enhedshåndtering. Jeg kan enda få udfyldt info om mediet der evt, er i drevet under enhedshåndtering. Og det er meget mystisk at jeg godt kan nå drevene via feks. nero eller andre "cd" programmer. Det må være en fejl i windows, jeg trode først at det måske var bundkortet, men det kan det jo ikke værer når de virker med den cd der er i ved boot, og så ved skifte vupti ingen adgang.

Mvh
Freud

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-11-02 15:30

Hej igen Freud!

Ok - har du eller har haft flere brænderprogrammer installeret?

Nogle PC'ere kan ikke lide at have mere end et installeret - prøv evt. at afinstallere Nere og prøv CD-drevene igen.

Du kan jo så bare installere Nero igen bagefter. Noget tyder på, at du har nogle drivere, der konflikter, det er bare lige det med at finde dem.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-11-02 15:35

Hej igen Freud!

Nu når diskettedrevet heller ikke virker, så bør du sikre dig, at kablet til diskettedrevet er skubbet helt på plads og ikke har flyttet sig lidt!

Jeg havde en gang fejl på mit diskette-drev, og det var årsagen til fejlen!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : freud

Dato : 20-11-02 19:56

Hej igen Bjarne

Så har jeg afinst alle mine brænder prg. intet resultat, alt virker stadig som før øv jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre ?????

Freud

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-11-02 21:09

Hej igen Freud!

Tja - så ved jeg snart ikke - men det tyder jo på en controller hardware / software fejl.

Hvis du ikke har alt for meget inst. var en mulighed også at overføre (gemme) dine data til en ny installation, og så prøve at slette / formatere Window areal, og derefter installere Windows XP på ny. Menen R af Windows som du jo haar prøvet skulle næsten gøre det samme - så vent med dette.

Prøv at smide nogen flere point, så kan det jo være, at der er andre der kan hjælpe evt. via fjernrettelse.

Hvor gammel er din Pc? - hvis der er garanti på endnu - så må forhandleren kunne hjælpe!

Har du opdateret og ændret i BIOS ? - og muligvis fået en version ind der ikke er OK.

Kan muligvis også være en virus! - Prøv lige at køre en online port og virus scan eks.v.: http://scan.sygate.com/
samt test af din PC vedr. hardware, virus m.m. via: http://www.pcpitstop.com/ og sluttelig en gratis online virus scanner via: http://housecall.trendmicro.com/

Så har du lidt at arbejde med igen!! :)

Men meld lige tilbage først med svar på mine spørgsmål!

God fornøjelse!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-11-02 00:28

Prøv følgende. Start - Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-1 1CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.
Dette er noget som Bl.a. Easy Cd Creator kan lave, og får cd-rom drev til at forsvinde

jeg har selv haft problemet i juli måned.....BIOS kunne ikke se mit CD-ROM drev og brænder og jeg havde ikke installeret noget de sidste 4 dage....... Jeg stillede dengang spørgsmålet på eksperten.dk og du kan læse spørgsmålet her: http://www.eksperten.dk/spm/234703

Kommentar
Fra : plextor

Dato : 21-11-02 06:59

Drev kan forsvinde efter installation af ny software.
Cd-rom drevet forsvandt på min lillebrors computer, da softwaren til sound blaster blev installeret.
Det er lidt af et slavearbejde at finde synderen, hvis det er software...
Vi lå formaterede og lå driver og software ind til en enhed af gangen til vi fandt problemet...

Håber at der er en anden løsning for dig.

Kommentar
Fra : freud

Dato : 21-11-02 13:42

Tak til jer alle

Løsningen blev desværre "format C:" og ny inst. så nu virker det igen, men shit hvor er der meget der skal ind igen

Tak for alle forslagene

Freud

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 21-11-02 16:43

Hej Freud m.fl!

Det var dejligt, at lykkedes for dig; men ØV hvor tidskrævende at skulle starte forfra, derfor har jeg skrevet efterfølgende, der kan lette arbejdet lidt, hvis du skal på den igen!

Til dem der har mulighed for at lave gendannelsespunkter m.m. gælder Windows ME og Windows XP.

Jeg gør det, at jeg næsten hver dag manuelt opretter et gendannelsespunkt med systemgendannelsesfunktionen, på denne måde har man mulighed for altid at kunne gå noget tilbage, hvis man ikke gør det vil man erfare, at systemet ellers siger "Der er oprettet for mange gendannelsespunkter denne dag" og det er selvfølgelig lige den dag man har brug for backuppen.

I Windows XP har man endvidere mulighed for at gemme sine indstillinger beregnet til brug ved installation på anden PC, hvorefter man ved evt. brug kan lade sin nuværende PC være den nye. Denne funktion benytter jeg endvidere minimum 1 gang om måneden til at få gemt (minimum) mine indstillinger til brug for en eventuel ren installation igen. Man kan ud over indstillingerne også vælge at gemme andre filer; men prøv selv.

Funktionen findes i Windows XP >Start >Alle programmer >Tilbehør >Systemværktøjer >Guiden Overførsel af filer og
indstillinger.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 17-12-02 12:20

freud....så er det god etik at lukke spørgsmålet, og tildele "problem-knuseren" sin "gulerod" (point)
i dette tilfælde vel nok bjarne.....

Så er der nemli' ikke flere der bruger tid på at læse om et problem der ikke er der mere

Godkendelse af svar
Fra : freud

Dato : 17-12-02 13:03

Tak for svaret Bjarne_H.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 17-12-02 13:27

lidt dobbelt-moralsk.....jeg lukker lige mine egne