/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kutyme
Fra : jannipie
Vist : 6210 gange
50 point
Dato : 25-01-06 00:55

Hejsa

Jeg er ikke sikker på at jeg er i den rigtige kategori, men prøver her any way!

Hvordan er reglerne for hvornår noget bliver til en kutyme? Er der et tidsinterval eller er det situationsbestemt?
Jeg modtager gerne både fyldesgørende svar og links til forklaringer

Venligst Janni

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-01-06 01:45

Kutyme er fransk for skik og brug eller sædvane.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kutyme

Man kan erstatte ordet 'kutyme' med 'plejer', 'sædvane', 'sædvanligvis' el. lignende.

F.eks. 'Her er det kutyme at folk selv bærer deres service ud'
- eller 'Med tiden gik det hen og blev kutyme'

Efter min mening er der ikke tidsinterval, blot en konstatering af gentagende hændelse.
Situationsbestemt? Måske - det er jo i en gentagende given situation, man bruger ordet.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-06 01:50

kotume bruges i daglig tale som sædvanligvis - noget der bakkes op omkring/er sædvane for - en form for omskrivning af tradition (meget firkantet sagt) - en måde at gøre tingene på der kan sammenlignes med "der er regel for"

umiddelbart kan jeg ikke gøre det bedre

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-06 01:50

man kan da heller ikke gå fra et spørgsmål før det er besvaret

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 25-01-06 08:39

Hej Janni!

Mener du ikke: Hvornår man i den juridiske verden kan tale om kutyme indenfor et bestemt retsområde?

Tror ikke der ligger nogle faste regler, men tror kontroversielle sager spiller meget ind...

Hilsener fra

rwo

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-01-06 13:27

mirit - jamen så'rn er det jo bare

I øvrigt ser jeg at du staver det med 'u' - det ville jeg også have gjort, for det er da sådan vi lærte det, er det ikke? Men når man kigger sig omkring, så staves det faktisk med 'y' nu....

Mærkeligt sprog vi har...jamen måske kan det endda staves med både 'u' og 'y'

Snart er der frit valg på alle hylder

Nå..det var et sidespring - undskyld.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-06 14:15

vil.du.... jeg har faktisk brugt det med c - altså cotume og lært senere at bruge det med k

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-01-06 15:26

Uhhh...shyyyy

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 25-01-06 16:09

Hejsa

Tak for alle svar, jeg kan se at jeg ikke har kummunikeret fyldestgørende, jeg er ikke i tvivl om hvad en kutyme er
Stavemåden har jeg også lige tjekket, for god ordens skyld, politikens røde ordbogs cd staver det som jeg gør, så jeg betragter det som valideret

Det jeg vil vide er, hvis noget fx har været gjort længe, et eksempel hentet fra den virkelige verden var en arbejdsplads der hver morgen serverede morgenbrød for sine medarbejdere, og pludseligt fjerne denne gode, det kunne de ikke, det var gået hen og blevet kutyme, og derfor skulle "godet" opsiges med 3 måneders varsel.
Det jeg ønsker svar på, er hvor længe noget skal "eksistere" for at det går hen og får en status som kutyme der kræver opsigelse.
Hvad er reglerne på området?

Venligst
Janni

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-06 20:53

længe nok til man har glemt hvordan det opstod (sagde min gamle chef engang)

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-01-06 00:32

Ja, jeg kan bestemt ikke forestille mig at noget, der hidtil blot har været kutyme, pludselig kan konvertere til at blive noget der ligefrem skal opsiges, for at ophøre med at eksistere, med mindre det er blevet nedskrevet i et eller andet regelsæt/kontrakt i mellemtiden.

Det har jeg aldrig hørt om.

Dorthe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-01-06 09:50

der vil jeg give dig ret vil.du

jeg husker lige præcis den sætning fra min gamle chef i sin tid pga at han ville af med en pause - der iflg alle aftaler osv ikke hørte nogen steder hjemme - men blot opstået på et eller andet tidspunkt - han kunne som ingenting stoppe det - netop derfor - men vi endte da med at beholde den - for sådan lidt listigt skulle vi alle et eller andet netop på det tidspunkt

Kommentar
Fra : jannipie

Dato : 26-01-06 16:25

Hejsa

Med kutymer er det sådan at det netop ikke behøver at være nedskrevne regler eller aftaler, men det kan være en aftale der er internt på virksomheden, der fx kun er aftalt mundtligt, og som måske er et gode arbejdspladsen har "tilbudt" men pludseligt trækker tilbage.

Et par andre eksempler:
Hvis overenskomsten siger at du har ret til en halv fridag fx. 1 maj, men virksomheden over lang tid selv har kørt med den kutyme at der er fri hele dagen, så kan virksomheden ikke uden videre, gå tilbage til en halv dag, så er det blevet kutyme, og den skal derfor opsiges med 3 måneders varsel.

I den virksomhed hvor jeg arbejder, havde vi også en pause om eftermiddagen, der var faste regler for hvornår den skulle afholdes og den har eksisteret i umindelige tider som et betalt gode.
Den pause var blevet kutyme og skulle derfor opsiges med 3 måneders varsel, så det er altså ikke noget man bare lige afskaffer..
Eller jo.. en ejer af en virksomhed kan godt fjerne en pause, og hvis ingen piver over det, er det jo så nemt.
Men det er faktisk muligt at gå rettens vej i den slags sager, og hvis retten afgør at der er tale om en "kutyme" så kan medarbejdere eller deres repræsentanter forlange at få 3 måneders opsigelse.
Tro det eller ej.. den er altså god nok!!
Her er det så jeg gerne ville vide om nogen kendte til reglerne for hvornår noget går hen og bliver kutyme, om der er en særlig tid på hvor lang tid der går med den slags aftaler inden de er at betragte som kutymer.

Venligst
Janni