/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Produktion af ilt ???
Fra : scrubber
Vist : 1786 gange
60 point
Dato : 18-11-02 23:29

Man hører ofte at regnskoven er verdens lunger, men for kort tid siden gik jeg og hørt på et fjernsynsprogram med et halv øre da jeg var igang med alt muligt andet. Jeg mener dog at jeg hørt noget i stil af at : MELLEM 60 OG 70 % AF AL ILTPRODUKTION HER PÅ JORDEN KOMMER FRA HAVET.

Er dette rigtigt ? og hvis dette passer hvorfor fokuserer man så altid på regskovene ?

Hvis sdette skulle være rigtigt hvad jeg har hørt ville jeg meget gerne have nogle links hvor jeg kan læse noget mere om dette

med evnlig hilsne ´scrubber

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 19-11-02 14:56

Hej

- det med de 60 - 70 % ved jeg ikke ( det lyder rimeligt ) og UDEN at have siddet forrest i biologitimerne er grunden til man kalder regnskovene for "verdens lunger" vel fordi de omdanner den CO² der kommer fra vandet ( havene ) til ilt som vi kan indånde sådan a la stueplanter gør i dit hjem !!! ( HUSK lige det her er KUN min mening og måske langtfra sand ) - jeg ved ikke en skid om det, men efter at have læst dit spørgsmål, forsøgte jeg at huske hvordan det nu var det hang sammen -

så det med "lungerne" er vel fordi vi skal bruge en del planter/regnskov for at omdanne det til noget vi kan indånde ( I don`t know )

dette er mit bud, glæder mig til at se om der kommer andre der har mere styr på deres Naturvidenskab/ Biologi *S

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 19-11-02 15:04
Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 60 point
Dato : 19-11-02 18:07

tænkte lige på - måske du hørte dem sige at jorden er dækket af 70 % vand - for det er den nemlig ...... det fandt jeg liiiige ud af her, og som du selv siger "hørt med et halvt øre" det er måske lige netop det du hørte .......

http://www.globalemiljoe.dk/index.php?menu=488

Kommentar
Fra : SillySally

Dato : 15-02-03 22:55

Hm... Jeg tænkte på om grunden til at de måtte have sagt at så meget ilt kommer fra havene, er at der er plankton i havene. Alle grønne planter på denne jord (Incl. plankton) laver fotosyntese som b.la laver kuldioxid om til ilt. Så måske er det derfor??

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 24-03-03 17:28

Her er svaret!!

Verdenshavene står for en kæmpeproduktion af ilt.

Og regnskoven er IKKE verdens lunger!!

regnskoven er belyst gennemsnitligt 12 timer i døgnet og i mørke tilsvarende 12 timer i døgnet. Det giver en netto-produktion på 0 (læses = nul)

her i norden har vi træer der får blade når belysningen på disse er omkring og over 12 timer (nettoproduktion >nul). Om vinteren smider træerne bladene og sætter i bogstaveligste forstand prop i. så der "hverken" foregår fotosyntese (dannelse af ilt under forbrug af CO2) eller respiration (det omvendte).

altås træer på den nordlige og sydlige halvkugle danner netto mere ilt end træerne ved ækvator (der jo beholder bladene)

mvh

beck

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 12-04-03 22:57

Tak for varet beck.

jeg ville meget gerne om du kunne henvise til noget litteratur på dette område.
Jeg har på et tidspunkt set noget om denne problemtik på viden om. jeg har dok ikke kunne fiden noget på deres hjemmeside. men hvis det er sådan at det er havet der står for klangt den største prodution af ilt her på jorden virker det jo lidt underligt at de fleste mennesker /organisationer mener at det er skovene vi skal beskytte da det stadigvæk hedder sig at skovene er jorden lunger.

Håber du / eller andre der evt kan henvise til noget litteratur

M V H scrubber

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 13-04-03 13:13

hey skrupper

jeg søger lige i mine litterartur bunker - har læst det forskellige steder i løbet af årene. En god geografibog for gymnasiets højeste niveau har med garanti meget om emnet.

jeg søger

desuden mener jeg at det er en misforståelse at skovene er det vigtigste. Tror desværre at de fleste ser regnskovene som noget smukt (og det kan da ikke passe at de ikke gør noget godt for menneskerne...). Og samtidig er det en lidt kringlet forklaring med nordlige og sydlige halvkugle etc. ...

jeg søger

god påske !!!!

Kommentar
Fra : lars1985

Dato : 13-07-03 17:10

Det er meget forkert at betragte verdens regnskove som "jordens lunger", da en regnskovs respiration er lig med BPP (Brutto-primær-produktion). Det vil sige, at alt det ilt en regnskov producerer optager den igen ved hjælp af respiration. Man kan betragte en regnskov som en enkelt plante i en fuldstændig lukket beholder med adgang til sollys. Denne plante vil rigtigt nok producere ilt, men den optager ilten igen ved respiration - derved vil planten sagtens kunne leve uden nogen form for "forsyninger" i form af CO2. En regnskov vil som "ung" producerer" mere ilt end den kan optage - men når biomassen er konstant (Regnskoven vokser ikke mere) vil den være selvforsynende.

Den primære grund til at man gerne vil beskytte regnskovene er, at ved fældning af store skovområder frigives enorme mængder kvælstoffer; disse vil efterhånden skylles ud i lokale floder og derved i havet. Herved får algerne en uoverskuelig vækst og optager al ilten i området. Derved vil en fældning af en regnskov føre til iltsvind i et område i havet - hvilket kan give uoverskuelige konsekvenser for dyrelivet.
Det er også meget vigtigt at tage medicinal-industrien i betragtning - En regnskov har et væld af forskellige plante- og dyrearter; denne polykultur indeholder kure for et væld af sygdomme, og ved fældning af en regnskov mister mennesket muligheden for at undersøge disse.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 14-07-03 15:22

Til lars1985

Tak for dit flotte indlæg´, men hvad med havene i denne sammenhæng. Produceres der ikke ilt i havene og er det ikke enorme mænger der produceres der. Og hvorfor er det så lidt fokus der er på selve havet som ilt producent. De forskellige miljø org. skænker det da heller ikke så meget opmærksomhed.

mvh scrubber

Kommentar
Fra : lars1985

Dato : 16-07-03 20:32

Til scrubber

Da jeg desværre ikke ved noget om havenes ilt-produktion, kan jeg ikke give nogen fakta til kende. Jeg ved dog at havenes produktion af ilt ligger på omkring 80 % af verdens.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 17-07-03 00:14

Hej Lars1985 !!!

Tak for dit indlæg. Jeg mener også at det tal jeg har i hovedet lå deromkring. Og der hvor jeg hørte noget om det var i programmet "viden om". Men jeg har ikke kunnet finde noget om det. Og alle forsætter med at snakke om skovende som verdens lunger

Mvh Rene

Kommentar
Fra : lars1985

Dato : 18-07-03 23:55

Hey Igen Scrubber,

Jeg er lige nødt til at pointere at skove og regnskove IKKE har nogen "lunge-funktion" i verden (Se tidligere indlæg).

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : KiwiTun

Dato : 02-12-03 11:22

det er ikke sandt.... regnskoven sørger for 60% af alt den ilt du kan indånde......derfor er den så vigtig....jeg vil gerne have respons på hva folk ved om regnskoven....

Fra.....*Kiwi-Tun*