/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Kan dette lade sig gøre??
Fra : Jimmy17
Vist : 689 gange
15 point
Dato : 20-01-06 10:16

http://www.fjolletobak.com/detail.php?type=1&content=12972&cf=

Ved godt det måske er noget uetisk, men kan det lade sig gøre??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 10:21

Uetisk? Ja.

Hvorfor ikke? Det lyder da logisk og besnærende nok. Måske nemmere hvis man bruger spyfluer? De har lidt større 'motorkræft'.

Prøv det og meld tilbage

Ps. Iøvrigt er jeg af den opfattelse, det næppe er værre end at spænde en hest, æsel, mulddyr, ged eller hund for en vogn. Hvis blot man fodre og passer dyret ansvarligt og ordentligt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 10:22

motorkræft ??? motorkraft ...selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-06 10:22

Tja ... hvorfor ik', hvis du kan dresserer fluerne til at flyve samtidig

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-01-06 10:27

Men de er jo nærmest dødsdømte når de bliver limet fast..

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 20-01-06 10:33

Nej - det mener jeg ikke, da det lufttryk fluerne laver under dens vinger, bliver presset ned mod flyets vinger, og derved modvirker, at flyet kan lette.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-06 10:34

Alle motorer "dør" på et tidspunkt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 10:35

Dét er de, men det er 50% af hundene også på en tur tværsover indlandsisen. Eller ca. 10% af kamelerne i en karavane tværs over Sahara eller Kalahari ørkenen og det er enda højerestående dyr.

Man kan i dette tilfælde næppe tale om truede dyrearter

Ps. Når jeg fodre mine akvariefisk er ALLE daphnier eller myggelarver også med 100% garanti dødsdømte

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 10:38

labuni -> Så forklar mig lige hvorledes f.eks. hvepse kan flyve afsted med en dræbt sommerfugl eller andet større byttedyr. Eller hvorledes parrende fluer kan holde sig i luften imedens de flyver?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-01-06 10:40

Vil egentlig mene at labuni kan have fat i noget der

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 10:42

Sikken en mystisk sætning : hvorledes parrende fluer kan holde sig i luften imedens de flyver?

Der burde have stået :

Hvorledes fluer kan holde sig i luften, medens de parre sig. De synkroniserer næppe vingeslagene.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 25 point
Dato : 20-01-06 10:47

Jimmy17 og labuni -> Sammenlign en flues vingebredde med bredden af en tændstik og derudover skaber fluen ikke kun en ledadgående luftstrøm, men kan dirigere den i næsten en hvilkensomhelst retning ..oftest skråt bagud.

Placerer man en flue på en tilstækkelig stor flade har I naturligvis ret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-01-06 10:49

Du må prøve, samt snuppe et par digitale foto som vi andre kan få glæde af.

Når "motoren" er ved at være træt, knalder du dem blot med en fluesmækker, så er det heller ikke uetisk, da det vel er en handling vi alle praktiserer nogle gange hver dag om sommeren.
Slås de ihjel med en økologisk fluesmækker, kan de Københavnske økologister, som aldrig har set en ko i en stald men dog har en menig om økologi, ikke brokke sig.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-01-06 11:02

molokyle, kan godt fange din forklaring der.

Skulle jo næsten have nogle til at afprøve det

Skriver et indlæg til sommer, hvis jeg husker det.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 20-01-06 11:20

Ideen kunne jo videreudvikles. F.eks. med edderkopper,bænkebidere eller skarnbasser, der limes under en 'vandrende' genstand.

Alle insekter går jo i dvale, når de nedkøles, så mulighederne er mange.

Hvad med kattekillinger efter en sovepille?

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 20-01-06 13:29

Hej

Tegningen er en joke - der skal flere tusinde fluer til at skaffe opdrift nok til at
hæve den viste konstruktion.

Der er en del indlæg der mener, at der skal være en form for synkronisering.
Det er ikke tilfældet. Fluer o.a. insekter får opfrift både ved vingernes op- og
nedslag. Det er derfor at en humlebi kan flyve

Mvh

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 16:07

2603ph -> Vrøvl og snustobak : Et insekt på stårrelse med en spyflue (..eller hveps) kan sagten løfte en ½ tændstik

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 16:16

Til gengæld er det noget sludder at man ka' bruge flere af slagsen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 16:20

Ps. Jeg har altså set en hveps flyve med en målerlarve ..og den vejer mere eller det samme som; ½ tændstik

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 16:27

Ps. Prøv at veje en hveps. Den kan nemt bære sin egen vægt+ ..som cargo

Hvordan tror I ellers den kan bære 'kød' til larverne og nymferi hvepseboet? Tygge, sluge og gylpe op?

No way..

Al for megen energi og tid

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-01-06 19:11

I holder bare nallerne væk !
Jeg tog patent på den fy'ma'ski' for mange sekler siden.
Det var en forløber for de nu udviklede micro-spionfly.
Så Molo har ret, der blev oprindelig brugt spy-fluer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 19:32

Gambrinus ->

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-01-06 19:37

Dvs kort sagt.
Det er muligt med Klygeflue (Pollenia Rudis), men dog lidt mere effektivt med Spy-flue (Calliphoridae).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-01-06 19:58

Der arbejdes på mange og alsidige projekter, hvoraf de fleste dog er h(j)emmelige.
Men jeg kan da nævne :
Tissemyrer til sprøjtning af afgrøder.
Myg til en micro-Spitfire.
Ildfluer til markeringslys og Blitzkrig.
Der er også gjort forsøg på at udvikle en helikopter.
Fluerne blev bare vendt hver sin vej.
Det var dog en døgnflue.
Gambrinus Tempus fugit

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-02-06 23:58

Tak for svaret molokyle.